Розгорнутий поурочний план до теми "Органи рослин. Будова, основні функції. Різноманітність івидозміни вегетативних органів. З використовуванням ІКТ.
Тема. Органи рослин. Корінь. будова основні функції. Різноманітність і видозміни вегетативних органів.
МЕТА. Сформувати у учнів поняття про види коренів та їх видозміни, з’ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зав’язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації, Q-кодом та ІКТ; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до природи.
НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ.
Екологічна безпека та сталий розвиток: усвідомлення ролі рослин в екосистемах (роль кореневих систем у збереженні родючості ґрунтів).
Здоров’я і безпека користь від вживання екологічно чистих видозмінених коренів для здоров’я людини.
Підприємливість і фінансова грамотність забезпечення кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництва, садівництва, біотехнології тощо.
МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ:
Інтерактивна дошка.
Інтерактивна вправа за посиланням https://learningapps.org/display?v=pcrrk8ypk19 «Будова кореня»
Інтерактивна вправа за посиланням https://learningapps.org/display?v=p7usdknbj19 «Видозміни коренів»
Інтерактивна вправа за посиланням https://learningapps.org/display?v=pn46ozijk19 «Функції зон кореня»
Презентація «Види коренів та їх видозміни».
Дидактичні картки, що містять завданням з використанням Q-коду.
Фрагменти відео «Ріст та розвиток кореня».
Гербарій рослин з різними кореневими системами.
Живі зразки видозмінених коренів (коренеплоди моркви, буряку).
Малюнки-аплікації «Органи рослин».
Малюнки-аплікації «Видозмінені корені»
МЕТОДИ. Частково-пошукові, інформаційно-рецептивні, евристичні, проблемного викладу, інтерактивні.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент: підготовка класного приміщення, перевірка відсутніх, наявності чергових, підготовка учнів до уроку, організація уваги.
Добрий день, діти! Розпочнемо наш урок з посмішки один до одного. Гарний настрій нам допоможе сьогодні в роботі, адже у нас сьогодні її дуже багато. Тож розпочнем!»
ІІ. Актуалізація опорних знань: відтворюються знання, уміння, життєвий досвід учнів, необхідний для опанування нового матеріалу, перевірка готовності до сприйняття нової інформації
Завдання 1
«Створи схему» (завдання виконує один учень біля дошки за допомогою магнітних малюнківаплікацій створює схему «Органи рослин»)
|
ОРГАНИ РОСЛИН |
|
|||
вегетативні |
генеративні |
||||
стебло |
квітка |
|
|||
|
листок |
плід |
|
||
|
брунька |
насінина |
|
||
|
корінь |
Завдання 2
«Функція зон кореня» (завдання виконує один учень на інтерактивні дошці за посиланням https://learningapps.org/display?v=pn46ozijk19
|
|
Коментування виконаних завдань вчителем та учнями. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: активізація інтересу до обговорюваної теми і розумової активності, підготовка до свідомого сприйняття нового матеріалу.
IV. Проблемне питання
Як ви гадаєте, з якою метою природа наділила корінь додатковими функціями, створивши його різноманітні видозміни?
(вчитель демонструє живі зразки коренеплодів моркви та буряку)
V. Повідомлення теми та мети уроку.
«Види, типи коренів. Видозміни коренів».
Визначення мети і завдань уроку разом з дітьми:
• сформувати поняття про види коренів;
• сформувати поняття про типи кореневих систем;
• визначити причини появі видозмінених коренів;
• з’ясувати, які бувають видозмінені корені;
• визначити функції кореневої системи і видозмін кореня;
• розвивати вміння пошуку причинно-наслідкових зав’язків;
• формувати компетентності;
• виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища та власного здоров’я.
VI. Вивчення нового матеріалу: інструментом є технологія навчання, опанування учнями нових знань і способів дій через активізацію розумової діяльності.
1. Види коренів.
(Вчитель демонструє малюнок кореня. Пропонує звернути увагу учнів на розміри та розташування коренів)
(Зробити запис у зошиті «Види коренів»
Та після перегляду слайду зробити опорну схему)
Глибоко проникає у Утворюються на стеблі, Збільшують площу ґрунт і надійно утримує листках поглинання поживних
надземну частину Збільшують площу речовин рослини поглинання поживних
речовин під час підгортання ґрунту Зробити висновок (про функції видів коренів) 2. Типи кореневих систем.
(Запропонувати учням розглянути малюнки коренів на слайді та порівняти зображення.
Зробити запис у зошиті «Типи кореневих систем» Та після перегляду слайду зробити опорну схему)
ТИПИ КОРЕНЕВИХ СИСТЕМ
стрижнева мичкувата
найкраще розвинений головний головний корінь відсутній або мало корінь помітний
Зробити висновок (різниця між мичкуватою та стрижневою типами кореневих систем)
3. Пікірування – підщипування кінчика головного кореня.
Зробити висновок (зміцнення кореневої системи підгортанням, пікіруванням)
4. Видозміни коренів - це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.
(Запропонувати учням розглянути малюнки видозмінених коренів на слайді. Зробити запис у зошиті «Видозміни коренів»
Під час перегляду слайдів зробити опорну схему)
Слайд 10
|
Слайд 11
|
|
Слайд 12
|
Слайд 13
|
|
Слайд 14
|
Слайд 15
|
|
Слайд 16
|
Зробити висновок (про причини видозмінення коренів)
|
|
ВИДОЗМІНИ КОРЕНІВ |
||
КОРЕНЕПЛОДИ |
Частина кореня яка потовщується при відкладанні поживних речовин у основі пагона і головному корені |
|
БУЛЬБОКОРЕНІ |
Відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня |
|
ДИХАЛЬНІ КОРЕНІ |
Рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання |
|
ОПОРНІ КОРЕНІ |
Рослини які вимагають додаткової опори. |
|
КОРЕНІ-ПРИЧІПКИ |
Здатність рослин займати верхні ніші серед ярусів, чіпляючись за опору для фотосинтезу |
|
ПОВІТРЯНІ КОРЕНІ |
Додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи |
|
КОРЕНІ-ПРИСОСКИ |
Притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки |
|
5. Фізкультхвилинка.
VII. Узагальнення і систематизація набутих знань:
Завдання 1.
(Завдання виконують учні в парі. Переглянути відео за Q-кодом. Виконати завдання у вигляді тесту. Правильний варіант відповіді обвести кружечком (правильна відповідь одна)
|
||
Переглянути відео за Q-кодом. Виконати завдання у вигляді тесту. Правильний варіант відповіді обвести кружечком (правильна відповідь одна) |
||
1. |
Корінь це: |
А. Надземний вегетативний орган. Б. Підземний вегетативний орган. В. Підземний генеративний орган. |
2. |
Галуження та ріст кореня: |
А. Обмежені. Б. Необмежені. В. Корінь взагалі не росте. |
3. |
Скільки розрізняють видів коренів: |
А. 3 Б. 4 В. 5 |
1. |
Головний корінь так називають тому, що він: |
А. Виростає першим із зародкового корінця. Б. Не виростає взагалі. В. Припиняє першим ріс. |
5 |
Додаткові корені утворюються: |
А. На головному корені. Б. на бічних коренях. В. На інших органах рослини. |
6. |
Бічні корені відгалужуються від: |
А. Головного та додаткових. Б. Лише головного. В. Лише додаткових. |
7. |
Фітогормони це: |
А. Гормони, які утворюють рослини. Б. Гормони, які утворюють тварини. В. Гормони. Які утворюють рослини і тварини. |
8. |
Вибери типи кореневих систем: |
А. Стрижневий та бічні. Б. Стрижнева та мичкувата. В. Мичкуватий та головний. |
9. |
Головний корінь чітко виражений у такої кореневої системи: |
А. Стрижневої. Б. Мичкуватої. В. Стрижневої та мичкуватої. |
10. |
Місце де стебло переходить у корінь називається: |
А. Кореневою шийкою. Б. Вузлом. В. Міжвузлям. |
Завдання 2.
(завдання виконує один учень біля інтерактивної дошки за посиланням https://learningapps.org/7978917 «Будова кореня» вставити пропущені слова.)
Завдання 3.
(завдання виконує один учень біля інтерактивної дошки за посиланням
https://learningapps.org/display?v=p7usdknbj19 «Видозміни кореня» Розташувати в одну групу видозмінені корені, а в другу інші видозмінені вегетативні органи.)
Завдання 4.
«Ярмарок рослин» Вчитель – покупець Учні - продавці
(Вчитель роздає одному учню малюнки видозмінених коренів серед яких знаходяться і інші видозмінені вегетативні органи.
Учню-продавцю треба правильно обрати декоративні рослини з видозміненими коренями для ландшафтного дизайну та кімнатні рослини. Другому учню-продавцю треба вибрати видозмінені корені для приготування страв.
пікірування та пояснити його значення)
Перевірити завдання 1
VIII. Підсумки уроку: встановлюється відповідність між завданнями уроку та його результатами, вносяться корективи, визначаються перспективи.
Звертаємо увагу на проблемне питання уроку
Проблемне питання
Як ви гадаєте, з якою метою природа наділила корінь додатковими функціями?
Отже, природа надала кореням рослин додаткових функцій для того, щоб рослини змогли пристосуватися до умов середовища в яких вони ростуть. Також для зберігання запасних поживних речовин, щоб пережити несприятливі умови середовища.
1. Рефлексія: перевірка психоемоційного стану учнів, ефективності мотивації діяльності. На сьогоднішньому уроці ми пригадали… Вивчили нового….
Ознайомилися з такими поняттями…
2. Повідомлення домашнього завдання: пояснити особливості виконання домашнього завдання, провести інструктаж, мотивувати учнів на його виконання Опрацювати §24, виконати тест на блозі (сторінка «Інтерактивні вправи 6 клас» тема «Корінь»)