Будова слова. Закінчення. Основа.

Про матеріал
Учень записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються; -створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; записує їх розбірливо, рукописними буквами; - утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення.
Перегляд файлу

 


 

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ № 68

 

 

 

 

 

(підручник - с. 84)

Тема. Будова слова. Закінчення. Основа. Зв'язок слів у реченні

Очікувані результати:

  •      Взаємодіємо письмово

-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються;

-створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; записує їх розбірливо, рукописними буквами;

  •      Досліджуємо мовлення

- утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення;

Обладнання/ресурси:

 Презентація

Іграшка пес Патрон

Ілюстрації собак (супер сили)

Картки для стіни слів

Картки із завданнями для парної та групової роботи

Кубик із запитаннями

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Матеріал

  Уведення в тему

Робота з ілюстраціями. Порівняльна характеристика. Слайд 1

  •          Що спільного на трьох малюнках?
  •          Що ви відчуваєте, коли це бачите?
  •          Який малюнок вам більше подобається? Чому? (діти підносять цеглинку Lego того кольору, якого кольору кнопка із цифрою) Чому? (запитай у кількох учнів за бажанням).
  •          Яка з трьох картинок із реального життя? Де вигадана історія?
  •          У кого із вас є живий пес? За що ви його любите?
  •          У кого є іграшковий собака?

 

 

 

  Порівняльна характеристика. Діаграма Венна

 

Чим схожі і чим відрізняється песик-тварина і песик –робот?

(в кінці роботи зроби висновок)

 


 Хвилинка-цікавинка

     А чи знаєте ви, що собаки мають п’ять супер сил:

  1. Сила нюху: у тисячі разів сильніше розвинене відчуття запаху, ніж у людини, а також собаки відчувають запах часу, їхній ніс – це мов годинник.
  2. Сила хвоста: за допомогою хвоста собака може розмовляти. Якщо пес сильно махає хвостом – це означає, що він радіє або хоче гратися, а якщо робить це мляво – образився або підкорився вам.
  3. Сила навігації: собаки мають внутрішній компас і дуже легко орієнтуються у незнайомих місцевостях. Може з легкістю знайти дорогу додому на великі відстані, навіть якщо вони ніколи раніше не були в цьому місці.
  4. Сила зцілення: собаки можуть виявляти хвороби. Їх навіть залучають до медицини для виявлення хвороби на початкових етапах.
  5. Сила пам’яті: собаки ніколи не забувають обличчя. Навіть через багато років собака впізнає свого господаря.

 

        Завдяки своїй особливій супер силі одна маленька собачка стала відомою не лише на всю Україну, а й на весь світ. Цей песик – справжній герой. Хто назве його ім’я? (Пес Патрон). Слайд 2

        А яку ж особливу силу має Пес Патрон? (Завдяки силі нюху пес знаходить міни, які потім знешкоджують сапери – спеціально підготовлені люди. Песик розміновує заміновані території).

   Словникова робота Слайд 3

  •          Прочитайте на екрані слова близькі за значенням до слова пес
  •          Чому його називають іншими словами? (даю можливість дітям поміркувати)

Оголошення теми уроку:

        Сьогодні на урок до вас я запросила Пса Патрона, проте наш песик дуже зайнятий, адже щоденно він розміновує великі території. Тому він відправив до вас свою копію – іграшкового пса, який сьогодні разом з нами вивчатиме будову слова, визначатиме його основу та закінчення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з темою

Робота з підручником (завдання 1)

  •        Читаємо для себе. Читаємо для друга Обговорюємо : (за ключовими словами )
  •        З якими частинами песика-робота порівняли основу слова?
  •        А чому хвостик порівняли із закінченням?

Отже, як і песик-робот так і слово складається з двох частин.

Дітки, гляньте, це ж не сон -

Іграшковий пес Патрон.

Має тулуб і хвоста.

Ця конструкція – проста.

А будова слова –

Це закінчення й основа.

  Стіна слів

Давайте запишемо слова, які сьогодні пропонує нам наша Стіна слів: будова, основа, закінчення.

 

 


  Пояснення матеріалу (діяльнісний підхід)

        А тепер розглянемо та пояснимо нашому гостеві псу Патрону як 

  визначити у слові де основа, а де – закінчення. І як графічно ці

  частини позначаються у слові.

 

ВІДЕО. Закінчення та основа

 

       Слайд 4 Увага на екран. Основа слова позначається напіврамкою. 

  А закінчення – квадратом.

       Візьміть ручки в руки і в повітрі проведіть по контуру спочатку 

  знак основи, а тепер – закінчення. Молодці.

  Робота в парах Слайд 5

       Прочитайте текст і підкресліть простим олівцем ім’я нашого пса-

  героя стільки разів, скільки воно зустрічається.

  Перевіримо завдання: Патрон, Патрона, Патрону, Патроном.

       А тепер червоним олівцем підкресліть ту частину слова, що

  змінилася.

       Отже, частина слова, яка змінилася – це закінчення. Позначте його 

  квадратом, як показано на екрані.

       А тепер нам потрібно визначити основу слова. Поміркуйте, яка 

  основа у всіх підкреслених словах? Правильно. Основа всіх слів – це

  «патрон». Позначте основу слова в кожному з цих слів так, як 

  показано на екрані. Зверніть увагу, що у першому слові закінчення 

  немає. У такому випадку його називають «нульовим» і просто

  записують пустий квадрат в кінці основи слова.

  Слайд 6 Продовжте речення:

  Основа – це … (незмінна частина слова, частина без закінчення).

  Закінчення – це … (змінна частина слова).

 

РУХАНКА З ПАТРОНОМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправляємося визначати основу і закінчення. Кубик

     Діти, а як же не помилитися у визначенні закінчення? Щоб визначити закінчення треба змінити слово. А як можна змінити слово? Поставити до нього запитання. Наприклад, слово «мама». Ставимо до цього слова різні запитання і дивимося як міняється слово.

Використовую кубик на сторонах якого розміщено запитання: хто?що? кого?чого? кому?чому? ким?чим? Запитую і діти хором змінюють слово: хто? мама, кого? мами, кому? мамі, ким? мамою.

Потім даю кубик дітям і вони по черзі, передаючи один одному кубик, змінюють слова, зображення яких виведені на екран.

Слайд 7

  Робота в групах Слайд 8

  •        У нашого пса Патрона проблема.

Пес Патрон учив слова,

Розболілась голова:

Де закінчення? Основа?

Тут яка будова слова?

  •          Допоможемо йому? (У групах учні виконують завдання на картках).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Рефлексія

Пес Патрон збагнув усе!

Й щиро дякує за це!

Знає він будову слова:

І закінчення й основу!

Ну, а я б хотіла знати,

Що змогли запам’ятати,

ви, мої любі малята.

(можна усно, запитувати за бажанням учнів)


 

docx
Додано
3 січня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку