ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ № 68
(підручник - с. 84)
Тема. Будова слова. Закінчення. Основа. Зв'язок слів у реченні
Очікувані результати:
-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються;
-створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; записує їх розбірливо, рукописними буквами;
- утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення;
Обладнання/ресурси:
Презентація
Іграшка пес Патрон
Ілюстрації собак (супер сили)
Картки для стіни слів
Картки із завданнями для парної та групової роботи
Кубик із запитаннями
Хід уроку |
Матеріал |
Уведення в тему Робота з ілюстраціями. Порівняльна характеристика. Слайд 1
Порівняльна характеристика. Діаграма Венна
Чим схожі і чим відрізняється песик-тварина і песик –робот? (в кінці роботи зроби висновок) |
|
Хвилинка-цікавинка А чи знаєте ви, що собаки мають п’ять супер сил:
Завдяки своїй особливій супер силі одна маленька собачка стала відомою не лише на всю Україну, а й на весь світ. Цей песик – справжній герой. Хто назве його ім’я? (Пес Патрон). Слайд 2 А яку ж особливу силу має Пес Патрон? (Завдяки силі нюху пес знаходить міни, які потім знешкоджують сапери – спеціально підготовлені люди. Песик розміновує заміновані території). Словникова робота Слайд 3
Оголошення теми уроку: Сьогодні на урок до вас я запросила Пса Патрона, проте наш песик дуже зайнятий, адже щоденно він розміновує великі території. Тому він відправив до вас свою копію – іграшкового пса, який сьогодні разом з нами вивчатиме будову слова, визначатиме його основу та закінчення. |
|
Робота з темою Робота з підручником (завдання 1)
Отже, як і песик-робот так і слово складається з двох частин. Дітки, гляньте, це ж не сон - Іграшковий пес Патрон. Має тулуб і хвоста. Ця конструкція – проста. А будова слова – Це закінчення й основа. Стіна слів Давайте запишемо слова, які сьогодні пропонує нам наша Стіна слів: будова, основа, закінчення. |
|
Пояснення матеріалу (діяльнісний підхід) А тепер розглянемо та пояснимо нашому гостеві псу Патрону як визначити у слові де основа, а де – закінчення. І як графічно ці частини позначаються у слові.
ВІДЕО. Закінчення та основа
Слайд 4 Увага на екран. Основа слова позначається напіврамкою. А закінчення – квадратом. Візьміть ручки в руки і в повітрі проведіть по контуру спочатку знак основи, а тепер – закінчення. Молодці. Робота в парах Слайд 5 Прочитайте текст і підкресліть простим олівцем ім’я нашого пса- героя стільки разів, скільки воно зустрічається. Перевіримо завдання: Патрон, Патрона, Патрону, Патроном. А тепер червоним олівцем підкресліть ту частину слова, що змінилася. Отже, частина слова, яка змінилася – це закінчення. Позначте його квадратом, як показано на екрані. А тепер нам потрібно визначити основу слова. Поміркуйте, яка основа у всіх підкреслених словах? Правильно. Основа всіх слів – це «патрон». Позначте основу слова в кожному з цих слів так, як показано на екрані. Зверніть увагу, що у першому слові закінчення немає. У такому випадку його називають «нульовим» і просто записують пустий квадрат в кінці основи слова. Слайд 6 Продовжте речення: Основа – це … (незмінна частина слова, частина без закінчення). Закінчення – це … (змінна частина слова).
РУХАНКА З ПАТРОНОМ
|
|
Вправляємося визначати основу і закінчення. Кубик Діти, а як же не помилитися у визначенні закінчення? Щоб визначити закінчення треба змінити слово. А як можна змінити слово? Поставити до нього запитання. Наприклад, слово «мама». Ставимо до цього слова різні запитання і дивимося як міняється слово. Використовую кубик на сторонах якого розміщено запитання: хто?що? кого?чого? кому?чому? ким?чим? Запитую і діти хором змінюють слово: хто? мама, кого? мами, кому? мамі, ким? мамою. Потім даю кубик дітям і вони по черзі, передаючи один одному кубик, змінюють слова, зображення яких виведені на екран. Слайд 7 Робота в групах Слайд 8
Пес Патрон учив слова, Розболілась голова: Де закінчення? Основа? Тут яка будова слова?
|
|
Рефлексія Пес Патрон збагнув усе! Й щиро дякує за це! Знає він будову слова: І закінчення й основу! Ну, а я б хотіла знати, Що змогли запам’ятати, ви, мої любі малята. (можна усно, запитувати за бажанням учнів) |
|