Будова слова. Закінчення. Основа. Як визначити закінчення й основу слова

Про матеріал
-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються - відновлює деформований текст Досліджуємо мовлення - утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення - творить нові слова на основі запропонованих
Перегляд файлу

Тема. Будова слова. Закінчення. Основа. Як визначити закінчення й основу слова

 Очікувані результати:

 Взаємодіємо письмово

-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються [2 МОВ 3-3.1-4]

 - відновлює деформований текст [2 МОВ 3-3.3-1];  Досліджуємо мовлення

- знаходить у висловленні і пояснює роль синонімів, антонімів, багатозначних слів, споріднених слів [2 МОВ 5-4.1-4]

- утворює відповідні граматичні форми слів для поширення або ускладнення речення [2 МОВ 5-4.1-7]; - творить нові слова на основі запропонованих (замінює звуки, міняє послідовність складів, замінює або об’єднує частини слова) [2 МОВ 5-4.2-1];

Ключові слова/ стіна слів: будова, закінчення, основа

Словник: БУДО́ВА, и, жін. 1) Кам'яна, дерев'яна та ін. споруда для житла, господарських потреб

2) Місце, де відбувається будівництво

3) Розміщення, взаємне розташування частин чого-небудь; побудова, структура.

ЗАКІ́НЧЕННЯ, я, сер.

 1) Кінцева частина, кінець чого-небудь.

2) Змінна частина слова, що додається до його основи і служить для виявлення його граматичних значень в сполученнях з іншими словами в реченні ОСНО́ВА, и, жін.

1. Нижня опорна частина чого-небудь (будівлі, споруди, конструкції і т. ін.)

2. перен. Те, на чому щонебудь ґрунтується, тримається, базується.

Хід уроку

          І Організація класу        

         Вже дзвінок нам дав сигнал:

          Працювати час настав.

          Тож і ми часу не гаймо,

           Працювати починаймо.

           Вправа «Криголам»

  • Що ми з собою візьмемо на урок?

У

Р

О

к

        

 

 

      ІІ Актуалізація опорних знань

             

  1. Назвати слова близькі за значенням

Вітався-привітний, здоровкався

Яскраве – блискуче

Друзі – товариші

  1. Слова протилежні за значенням

Великий – малий

Любов – ненависть

Дорогий- дешевий

  1. Каліграфічна хвилинка 
  • Правила сидіння за партою під час письма

Щоб рівно і гарно слова записати,

Нам з'єднання букв слід усім пригадати

Одна лиш для цього дається хвилинка,

Щоб кожна навчитись зуміла дитинка.

Учитель. Запишіть букву «Зе» велику й маленьку.

Зверніть увагу на правопис слова закінчення.

У чому його особливість? (У слові закінчення м'який подовжений приголосний [н'] позначається двома однаковими буквами нн.)

Запис у зошиті:      З з за ння закінчення кінець

Звукобуквенний аналіз слова кінець

 Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відео про закінчення

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Уведення в тему

 Покажіть споруду із цеглинок Лєго

 - Що ви бачите?

- Яку споруду або будівлю вам це нагадує?

- Чи любите ви будувати із конструктора?

- Як називають людину, професія якої пов’язана з будівництвом?

Колективна робота Інструкція:

 - Прочитайте слова і знайдіть слова –родичі

Будова           будівля

Споруда      будівництво

Будувати    будівельник

 - Як ви про це дізналися?

- Яке слово має однакове значення але пишеться інакше?

 - Чи вірите ви, що у слова теж будова? Як ви гадаєте з чого будується слово?

Оголошення теми уроку:

 - Ми будемо вчитися будувати слова і дізнаємося про будову слова. Спробуємо збирати (складати) слова із різних частин, як збираємо вежу із цеглинок LEGO

Робота в зошиті.

Фізкультхвилинка

Диктант із творчим завданням

Бджоли нам дарують мед. Вранці та вдень вони летять  за медом далеко в поле, на луки. Тільки ввечері закінчується їх важка праця. Бджоли приносить у вулики дуже багато меду. (Під час диктанту учитель звертає увагу учнів на правопис слів  бджоли, вранці, вдень, ввечері.)

- Яке слово повторюється часто в  реченнях?

- Як змінювалося слово мед? Чому?

- Чому в реченнях не можна було вживати слово мед без змін?

- Обведіть прямокутником частину, яка змінювалася. Це закінчення слова.

- Що ви можете сказати про закінчення слова? (Це частина слова, яка змінюється.)

- Чому в слові мед не змінилася ніяка частина?

- У таких випадках кажуть, що у слові мед — нульове закінчення.

- Як ви гадаєте, це різні слова чи форми того самого слова?

Робота з підручником

Читання вчителем правила с.83

Читаємо визначення-запам’ятовуємо.

 Читаємо для себе.

Читаємо для друга

Досліджуємо поняття

Моделюємо діяльність дітям

 - Візьміть дві цеглинки LEGO зеленого і жовтого кольорів

- Попросіть назвати частини слова в парі один одному, піднімаючи цеглинку певного кольору

 - Підійміть цеглинку закінчення, що це за частина слова?

 Як вона називається? Що вміє робити?

 - Підійміть цеглинку основа, що це за частина слова? Як вона називається?

Без якої частини слова вона існує?

- Розташуйте цеглинки-частини слова так, як на схемі –таблиці

Опановуємо поняття про будову слова

Працюємо у підручнику завдання 1

 1 - Роздивіться малюнки.

Прочитайте слова

- -Визначте закінчення у слові риба.

- Що потрібно зробити аби визначити закінчення?  - назви основу.

 

 

- Запитуйте за малюнком :

Моделюйте роботу з цеглинками

- Хто в акваріумі? : (діти викладають зелену цеглинку (риб) + долучають жовту (а)

 -Підніміть  вгору основу слова, потім закінчення

-Кого немає в акваріумі?

-  Підніміть  вгору основу слова, потім закінчення

 ( діти роблять аналогічні вправи із цеглинками, демонструють частини слова.) 

  • Яка частина слова змінилася? (підносят  цеглинку із закінченням)

 

  • Як називається частина слова без закінчення ? (підносять частину цеглинку із основою)

Аналогічна робота за третім малюнком

 Висновок : Частина слова, що не змінюється – це основа слова; частина слова, без закінчення – основа

Перегляд відео (основа)

Проблемне питання:

- А чому змінюється закінчення?

Фізкультхвилинка

Працюємо у підручнику.  Вчимося ставити питання  Завдання 2

Робота в парах

- Роздивіться перший малюнок

Прочитайте питання, які говорить хлопчик

Змоделюйте далі роботу для пари

 - Назвіть ім’я один одного.

- Запитайте : кого немає? (вказуючи на себе)

– назвіть змінене слово ім’я , так само повторює напарник із своїм іменем.

 - Візьміть будь-який предмет на парті

- Запитайте : що це?

Сховайте предмет і спитайте : чого немає?

 Попросіть зробити те ж саме напарника

Чому слова змінювали свої закінчення?

- Слова змінювалися за питаннями

Далі по аналогії Вчимося визначати закінчення й основу слова

- Роздивляємося схему-алгоритм

Парна робота:

- Крок1 : зміни слово за питаннями (читає вчитель або учень)

 1-ий учень:  –називає слово риба 

2-ий учень: ставить питання (немає кого?) риби –

Крок 2: познач частину слова, яка змінюється

- називає закінчення, яке було -а

2-ий учень: називає закінчення, яке змінилося - и

- Крок 3: познач частину слова без закінчення

1-ий учень: називає основу

2-ий учень: називає основу

Повторне самостійне читання алгоритмів покроково

Вправляємося змінювати слово за зразком, визначати закінчення й основу слова

Вправа3 Вправляємося. Сортуємо слова на групи.

Доповнюємо Парна робота

  Розділіть  слова у дві групи

Акула                   гора

Зозуля                  небо

Лелека                  сонце

Море                    немає кого?

Лисиця                 немає кого?

  чому так вирішили?

  1в.  питання хто? що?

2 в. Об’єкти живої та неживої природи 

Знайдіть питання, які можна поставити до тварин кого? (немає) 

Знайдіть питання, які можна поставити до інших слів чого? (немає)

  Картку з питанням розташуйте над кожною групою слів

  Далі (моделюєте роботу)

Ставлю питання-змінюю слово- досліджую яка частина слова змінилася

-позначаю цю частину закінчення (один з пари)

– визначаю основу, (другий з пари) 

Яке слово можна додати в кожну групу?

Розвиваємо мовлення. Вправа 4

Складаємо речення зі слів 

Перевіряємо листом самоконтролю складені речення

  Досліджуємо будову за алгоритмом

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Учитель. Із якою частиною слова ви познайомилися на уроці?

- Яка важлива особливість цієї частини слова?

- Накресліть у повітрі значок, яким позначають цю частину слова.

    Слово складається із частин. У слові є основа і закінчення

Частина слова без закінчення – це основа.

Частина слова. Що змінюється – це закінчення

 

 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Кого?    Чого?     Хто? Що?

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

Акула     гора     зозуля    небо

лелека    сонце   море   лисиця 

 

docx
Додано
6 березня 2021
Переглядів
6199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку