Будова та різноманітність плодів.

Про матеріал
Конспект підходить до підручника Остапченка також можна використовути як додатковий матеріал
Перегляд файлу

Тема уроку : “ Плоди”

Цілі уроку: освітня (ознайомити учнів з особливостями будови плодів) розвивальна (вміння знаходити подібні й відмінні ознаки плодів; відрізняти їх від коренеплодів та видозмінених пагонів) виховна(виховувати бережливе ставлення до природи розуміння єдності до живого ).

Тип уроку :урок засвоєння нових знань

Матеріали та обладнання: мультимедіа , колекція плодів та корнеплодів(муляжі)

Базові поняття та терміни: плоди, сухі та соковиті плоди , однонасінні та багатонасінні плоди ,розкривні та нерозкривні плоди

Хід уроку

1)Організація класу.

2)Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання..

1)Дати відповіді на запитання:

- Що таке насінина?

- Яку будову має насінина?

2) «Відшукати зайве»:

1. Тичинка, маточка, квітконіжка.

2. Зонтик, складний колос, китиця.

3. Китиця, тичинкова нитка, пиляк

3)Дописати речення.

1. Генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин (Квітка).

2. Рослини, у яких чоловічі та жіночі клітини розміщені на одній особині (Однодомні).

3. Перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки (Запилення).

4. Приймочка маточки , стовпчик, зав*язь -  це складові… (Маточки).

5. Розвиток та вихід з насінини  назовні проростка … (проростання насінини).

6. З насінного зачатка розвивається … (Насінина).

7. Процес запліднення у квіткових рослин називається… (Подвійним заплідненням).

3)Мотивація навчальної діяльності знань. Відгадати загадки:

1. На городі молода

Пишні коси розпліта,

У зеленії хустинки,

Золоті хова зернинки (Кукурудза).

    2.Не розбивши горщика,  не з*їси кашки  (Горіх).

    3. Зелений чуб, червоний бік,

        Смачний із нього чавлять сік.

        Газдині варять з ним борщі,

         Росте в городі, на кущі (Помідор).

Що об*єднає всі ці загадки?

4)Сприйняття та успадкування учнями нового навчального матеріалу. 1.Проблемне питання: Як ви гадаєте, чому квіткові рослини називають Покритонасінними? (Відповіді учнів).

2. Плід утворюється із зав’язі маточки. Проте іноді в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки. Наприклад, у формуванні запашних солодких плодів суниць бере участь квітколоже. Іноді плоди утворюються без запліднення, тоді в них відсутнє насіння (виноград).Що ж таке плід?

Плід – це частина рослини, яка розвивається із квітки при достиганні насінин . Яка ж будова плоду? Плід складається із оплодня і насінини. Оплодень– це зовнішня частина плоду, його стінка.

Оплодень формується зі стінок за’язі. Він складається з трьох шарів:

  1. зовнішнього ;
  2. середнього ;
  3. внутрішнього

Зовнішній шар – це тоненька плівка, пігменти якої надають забарвлення плоду. Середній шар може бути соковитим і м’ясистим або здерев’янілим. Внутрішній шар може бути плівчастим, дерев’янистим, шкірястим тощо.

Плоди розрізняють:

  1. за кількістю маточок розвитку – прості (пшениця, вишня, горох) або складні (малина,ожина)
  2. 2) за вмістом води та будовою стінки – сухі  або соковиті.
  3. 3) за числом насінин у плоді – однонасінні (вишня, слива,) або багатонасінні (яблуко, помідор, огірок)
  4. 4) за здатністю плода розкриватися або розпадатися .

Плоди

     Сухі   Соковиті

Плоди

 

Однонасінні   багатонасінні

 

Розкривні:  Нерзкривні  Прості    Складні

Листянка  Зернівка  Кістянка  Багатокістянка

Біб   Сім’янка  Ягода   Суппліддя

Стручок  Горіх   Яблуко

Стручечок  Крилатка  Гарбузина

Коробочка     Помаранча

 

Сухі плоди розкривні: 1 – біб, насінини прикріплені до стулок (горох, квасоля, соя), 2 – стручок, насінини прикріплені до плівчастої перетинки, яка розділяє насінину (капуста, гірчиця, редька), 3 –  стручечок, коротший та ширший, подібний на стручок (грицики, рижій), 4 – коробочка, там багато насінин (мак, бавовник, петунія);Сухі плоди нерозкривні :5 – горіх, вільно лежить одна насінина під твердою здерев’янілою стінкою (ліщина, бук, липа, волоський горіх), 6 – сім’янка, до насінини лише прилягає шкіряста стінка (соняшник, волошка, нагідки), 7 – зернівка, шкіряста стінка зростається з насіниною (жито, пшениця, ячмінь). 

Соковиті прості плоди: 1 – ягода, багатонасінний плід з соковитими середнім і внутрішнім шаром, зовнішній шар утворює захисну шкірку (смородина, виноград, аґрус, картопля, журавлина), 2 – яблуко, соковитий середній шар,  зовнішній шар утворює захисну шкірку, внутрішній шар ущільнений (яблука, груші, айва, горобина), 3 – кістянка, однонасінні плоди, зовнішній шар утворює тоненьку шкірку, середній шар – соковитий, внутрішній шар стінки плоду – тверда здерев’яніла кісточка (вишня, слива, абрикоса), 4 – гарбузина, середній та внутрішній шар стінки соковитий, а зовнішній – твердий (кавун, диня, гарбуз, кабачок, огірок).

 

 За допомогою чого рослини можуть поширюватися на нові території?

Плід забезпечує поширення насінин. Насінини квіткових рос­лин висипаються із плодів або поширюється цілий плід чи його частина. Способи поширення вітром (орхідея, ясен, клен, кульбаба), води (кокосова пальма, осока, латаття, валіснерії), тварин, людей, сили тяжіння (дуб), самостійне поширення (мак, огірок-пирскач, бальзамін).

 

Які ознаки плодів і насінин характерні для рослин, що поширюються вітром?

Вітер розносить пилоподібні насінини (орхідеї), крилаті більші плоди (ясе­н, клен), вкриті волосками насінини (зніт, сім'янки кульбаби). Із розкритих коробочок на пружних сухих стеблах (як у маку) на­сінини катапультуються, коли їх розхитує вітер або тварини.

 

Які ознаки плодів і насінин характерні для рослин, що поширюються тва­ринами?

 

Плоди клейкі (шавлія клейка), чіпкі (реп'ях, череда, лопух ), вкриті гачечками (моркви), плоди з твердою шкірочкою насіння, що не перетравлюється твариною (вишня) поширюються тваринами.

 

Значення плодів

У рослинному світі роль плодів величезна. Найважливіші функції плода:

1. Плоди забезпечують розвиток, дозрівання і захист насіння;

2. Участь у розселенні рослин;

3. Плоди служать цінним (висококалорійним) продуктом харчування всьому тваринному світові нашої планети. Людина також широко використовують плоди і насіння: у їжу, на корм худобі, в медицині і промисловості.

5)Узагальнення та систематика знань. Виконання лабораторного дослідження

Тема: Будова плода.

Мета: Вивчити будову плода.

Обладнання, матеріали та об*єкти дослідження: свіжі плоди різних рослин та їхні гербарні зразки, муляжі, таблиця «Сухі та соковиті плоди».

Хід роботи:

1)Розгляньте запропоновані вчителем плоди .Розділіть їх на соковиті й сухі. Які оплодні вони мають?

2)Визначте які плоди є однонасінними а які – багатонасінними .

3)Розгляньте сухі плоди. Розділіть їх на розкривні та нерозкривні

4)Розгляньте соковиті плоди .Чи є серед них складні(збірні) плоди (що утворились із кількох маточок)?

5)Підпишіть малюнок “ Будова кістянки “

6)Закінчіть речення.

6)Підбиття підсумків уроку.

Сьогодні я навчився …

Сьогодні я дізнався …

 Раніше я думав, що…

 Я зрозумів …

7)Домашнє завдання.§36, . скласти 5 тестів про плоди, підготувати короткі повідомлення про їстівні та лікарські плоди

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
2830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку