буклет "Дитяча креативність крізь призму Базової програми «Я у Світі»

Про матеріал
Буклет "Дитяча креативність крізь призму Базової програми «Я у Світі», рекомендації для вихователів до проблемного семінару
Перегляд файлу

 Креативність – це поняття сьогодні мало поширене у колі освітян-дошкільників, проте його наявність у Базовій програмі зобов’язує кожного ввести його до свого активного словника. Щоб полегшити цей процес, наведемо  наочну схему, яка допоможе диференціювати зміст понять творчість і креативність.

Творчість -  особливий вид активності нерегламентованого, перетворювального характеру.

Креативність – загальна здібність дитини, її здатність до творчості. Одна з базових якостей особистості. Комплекс інтелектуальних та особистісних особливостей, який сприяє становленню і прояву творчості.

 

    Показники сформованості креативності у  дошкільника:

  • Чутливість до проблем, готовність їх розв’язувати власними силами; відкритість новим ідеям, інтерес до невідомого;
  • Схильність руйнувати чи змінювати стереотипи, відмовлятися від шаблонів, відходити від зразків; спроможність виходити за рамки заданої іншими ситуації;
  • Швидкість аналогій, протиставлень, асоціацій;
  • Загострене сприйняття неточностей, недоліків, відхилень, незвичності, складності;
  • Уміння підійти до проблеми з різних точок зору;
  • Уміння вносити щось нове, висувати оригінальні ідеї, розв’язувати нові завдання, досягати незвичних результатів;
  • Пошуково-перетворювальне ставлення до дійсності; висока пізнавальна активність; допитливість;
  • Уміння швидко переходити від одного способу розв’язання до іншого;
  • Дотепність, почуття гумору, інтерес до парадоксів;
  • Сміливість і незалежність суджень;
  • Об’єктивність суджень;
  • Самокритичність, здатність посміятися над собою;
  • Використання  різних форм доказів;
  • Уміння помічати зв’язки між ознаками, формально не зв’язаних між собою;
  • Здатність сприймати об’єкти комплексно, цілісно;
  • Розвинена уява, метафоричність;
  • Уміння дивуватися;
  • Здатність прогнозувати, передбачати, формулювати гіпотези, робити припущення;
  • Орієнтація на високі стандарти якості, ідеальні еталони.

 

Основні етапи творчого процесу:

  • Поява у дитини відчуття неясності чогось;
  • Виникнення ряду запитань до дорослого, однолітків, самої себе;
  • Виділення значущих для успішного розв’язання проблеми елементів, диференціація головного та другорядного;
  • Усвідомлення проблеми;
  • Формулювання гіпотези;
  • Пошук і знаходження рішень.

 

Феномен креативності пов'язаний, насамперед, з уявою дошкільника.

  Основні характеристики уяви дошкільника:

  • Реалістичність;
  • Цілісність.

 

   Стадії прояву дошкільником творчої активності:

І стадія:  наслідування – копіювання готового;

ІІ стадія: творче наслідування – внесення елементів новизни;

ІІІ стадія: репродуктивна творчість – уміння взяти за основу запропоновану схему, але істотно її переробити, внести зміни;

ІVстадія: справжня творчість, створення нового.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Педагогічні принципи формування креативності?

  • Уникати чіткого формулювання проблеми, творчого завдання;
  • Обговорювати з дітьми не саме творче завдання, а аналізувати деякі загальні моменти, які вводять їх у проблему, уточнюють її сенс;
  • Пропонувати вихованцям не зупинитися на досягнутому, висувати нові ідеї, навіть якщо їм здається, що завдання розв’язане;
  • Якщо дитині не вдається розв’язати творче завдання, розбити його на під проблеми;
  • Спонукати дітей частіше вдаватися до аналогій;
  • Бути тактовним, винахідливим;
  • Стимулювати творчу уяву, прояви дотепності, фантазії;
  • Вдосконалювати своє вміння ставити запитання, робити часткові підказки, вносити уточнення, роз’яснення, вставляти репліки, які спонукають до пошуку;
  • То звужувати, то розширювати поле пошуку дитиною розв’язання творчого завдання;
  • Зважено аналізувати й відбирати найбільш оригінальні дитячі ідеї;
  • Учити дітей не обмежуватися найбільш очевидним способом розв’язання завдання;
  • Пропонувати вихованцям аналізувати предмет уваги щоразу з несподіваної точки зору.

 

     Прийоми урізноманітнення завдань творчого  характеру:

  • Об’єднати – подрібнити;
  •  Дібрати синоніми-антоніми;
  • Запропонувати нові варіанти використання речей;
  • Винайти нові способи досягнення мети;
  • Внести зміни в зроблене;
  • Висунути якомога більше ідей для розв’язання конкретної проблеми;
  • Використати фантазію, жарти, каламбури;
  • Дібрати аргументи, докази;
  • Провести нескладне дослідження;
  • Самостійно обрати тему, зміст, форму;
  • Помінятися з однолітками ігровими ролями;
  • Уявити, відчути смак;
  • «Прорецензувати» роботу;
  • Поставити якомога більше запитань;
  • Оживити слово;
  • Полагодити зламані речі, іграшки;
  • Намалювати поняття (краса, віра);
  • Уявити себе об’єктом природи, предметом;
  • Розповісти про улюблену тварину;
  • Уявити себе чарівником;
  • Завершити розпочаті речення;
  • Збільшити-зменшити когось-щось;

 

КЗ Орлівщинкський ЗДО «Веселка»

 

 

Дитяча креативність крізь призму Базової програми «Я у Світі»

 

   Рекомендації для вихователів до

           проблемного семінару

 

 

 

                       Укладач: вихователь

                       Кравченко Галина Іванівна

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку