Креативність – це поняття сьогодні мало поширене у колі освітян-дошкільників, проте його наявність у Базовій програмі зобов’язує кожного ввести його до свого активного словника. Щоб полегшити цей процес, наведемо наочну схему, яка допоможе диференціювати зміст понять творчість і креативність.
Творчість - особливий вид активності нерегламентованого, перетворювального характеру.
Креативність – загальна здібність дитини, її здатність до творчості. Одна з базових якостей особистості. Комплекс інтелектуальних та особистісних особливостей, який сприяє становленню і прояву творчості.
Показники сформованості креативності у дошкільника:
-
Чутливість до проблем, готовність їх розв’язувати власними силами; відкритість новим ідеям, інтерес до невідомого;
-
Схильність руйнувати чи змінювати стереотипи, відмовлятися від шаблонів, відходити від зразків; спроможність виходити за рамки заданої іншими ситуації;
-
Швидкість аналогій, протиставлень, асоціацій;
-
Загострене сприйняття неточностей, недоліків, відхилень, незвичності, складності;
-
Уміння підійти до проблеми з різних точок зору;
-
Уміння вносити щось нове, висувати оригінальні ідеї, розв’язувати нові завдання, досягати незвичних результатів;
-
Пошуково-перетворювальне ставлення до дійсності; висока пізнавальна активність; допитливість;
-
Уміння швидко переходити від одного способу розв’язання до іншого;
-
Дотепність, почуття гумору, інтерес до парадоксів;
-
Сміливість і незалежність суджень;
-
Об’єктивність суджень;
-
Самокритичність, здатність посміятися над собою;
-
Використання різних форм доказів;
-
Уміння помічати зв’язки між ознаками, формально не зв’язаних між собою;
-
Здатність сприймати об’єкти комплексно, цілісно;
-
Розвинена уява, метафоричність;
-
Уміння дивуватися;
-
Здатність прогнозувати, передбачати, формулювати гіпотези, робити припущення;
-
Орієнтація на високі стандарти якості, ідеальні еталони.
Основні етапи творчого процесу:
-
Поява у дитини відчуття неясності чогось;
-
Виникнення ряду запитань до дорослого, однолітків, самої себе;
-
Виділення значущих для успішного розв’язання проблеми елементів, диференціація головного та другорядного;
-
Усвідомлення проблеми;
-
Формулювання гіпотези;
-
Пошук і знаходження рішень.
Феномен креативності пов'язаний, насамперед, з уявою дошкільника.
Основні характеристики уяви дошкільника:
-
Реалістичність;
-
Цілісність.
Стадії прояву дошкільником творчої активності:
І стадія: наслідування – копіювання готового;
ІІ стадія: творче наслідування – внесення елементів новизни;
ІІІ стадія: репродуктивна творчість – уміння взяти за основу запропоновану схему, але істотно її переробити, внести зміни;
ІVстадія: справжня творчість, створення нового.
Педагогічні принципи формування креативності?
-
Уникати чіткого формулювання проблеми, творчого завдання;
-
Обговорювати з дітьми не саме творче завдання, а аналізувати деякі загальні моменти, які вводять їх у проблему, уточнюють її сенс;
-
Пропонувати вихованцям не зупинитися на досягнутому, висувати нові ідеї, навіть якщо їм здається, що завдання розв’язане;
-
Якщо дитині не вдається розв’язати творче завдання, розбити його на під проблеми;
-
Спонукати дітей частіше вдаватися до аналогій;
-
Бути тактовним, винахідливим;
-
Стимулювати творчу уяву, прояви дотепності, фантазії;
-
Вдосконалювати своє вміння ставити запитання, робити часткові підказки, вносити уточнення, роз’яснення, вставляти репліки, які спонукають до пошуку;
-
То звужувати, то розширювати поле пошуку дитиною розв’язання творчого завдання;
-
Зважено аналізувати й відбирати найбільш оригінальні дитячі ідеї;
-
Учити дітей не обмежуватися найбільш очевидним способом розв’язання завдання;
-
Пропонувати вихованцям аналізувати предмет уваги щоразу з несподіваної точки зору.
Прийоми урізноманітнення завдань творчого характеру:
-
Об’єднати – подрібнити;
-
Дібрати синоніми-антоніми;
-
Запропонувати нові варіанти використання речей;
-
Винайти нові способи досягнення мети;
-
Внести зміни в зроблене;
-
Висунути якомога більше ідей для розв’язання конкретної проблеми;
-
Використати фантазію, жарти, каламбури;
-
Дібрати аргументи, докази;
-
Провести нескладне дослідження;
-
Самостійно обрати тему, зміст, форму;
-
Помінятися з однолітками ігровими ролями;
-
Уявити, відчути смак;
-
«Прорецензувати» роботу;
-
Поставити якомога більше запитань;
-
Оживити слово;
-
Полагодити зламані речі, іграшки;
-
Намалювати поняття (краса, віра);
-
Уявити себе об’єктом природи, предметом;
-
Розповісти про улюблену тварину;
-
Уявити себе чарівником;
-
Завершити розпочаті речення;
-
Збільшити-зменшити когось-щось;
КЗ Орлівщинкський ЗДО «Веселка»
Дитяча креативність крізь призму Базової програми «Я у Світі»
Рекомендації для вихователів до
проблемного семінару
Укладач: вихователь
Кравченко Галина Іванівна