Народні прикмети, прислів'я, приказки, загадки - матеріали для створення проблемних ситуацій.
Тема «Теплові явища»
Чи справедливі такі твердження?
Сніг у грудні глибокий – урожай високий.
Дощова зима – ознака неврожайного року.
Якщо вночі іній – удень сніг не йтиме.
Багато інею на деревах – буде багато меду.
Тема «Тиск твердих тіл»
Пояснити фізичну суть прислів'їв.
Старою дорогою легко ходити.
Голкою криниці не викопаєш.
Де люди ходять, там трава не росте.
Пізнаєш вола, як на ногу наступить.
Рана від кулі глибока, а від шаблі – широка.
Тема «Дисперсія світла»
Перший крок до розгадки кольору зробив великий англійський учений. Хто це?
Він досить просто це довів,
Що біле світло – суміш кольорів.
(Ісаак Ньютон)
Тема Закон збереження енергії»
Які перетворення енергії відбуваються у цій загадці та відгадайте її?
У зимовий, студений час
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку – нас везуть.
Для розвитку пізнавального інтересу на уроках фізики велике значення має демонстрація. Найбільший емоційний вплив роблять цікаві досліди, які дивують учнів своїм незвичайним результатом або способом постановки.
Брагинівський ліцей
Реалізація соціальної
та громадянської компетентності на
уроках фізики
(Практичний матеріал)
Учитель фізики та інформатики
Гуменюк В. М.
Інтерес до навчання з'являється
лише тоді, коли є натхнення, що народжується від успіху
в оволодінні знаннями.
Розповіді про епізоди з життя
та діяльність видатних українських учених і винахідників виховують в учнів почуття гордощів за розвиток вітчизняної науки та техніки.
Історичні довідки про відкриття
фізичних законів розширюють кругозір, розвивають інтерес до вивчення фізики.
Галілео Галілей встановив закони коливання математичного маятника, використовуючи люстру в соборі та власний пульс. Вивчаючи рух тіл по похилій площині, він першим вказав, що за відсутності зовнішньої дії тіло може не тільки бути в спокої, але й рухатися прямолінійно й рівномірно.
За часів Галілея один майстер побудував для садів герцога Тосканського у Флоренції всмоктувальний насос, поршень якого мав піднімати воду на висоту більшу, ніж 10 м. Але, як не намагалися підняти цим насосом воду, нічого не виходило. Коли до Галілея звернулися з проханням пояснити причини невдачі, він відповів, що природа не любить порожнечі, але до певної межі. Після смерті вченого дослідженнями у цій галузі займався Еванжеліста Торрічеллі. Постає питання: «Чому не можна було підняти воду на висоту більшу, ніж 10 м?»
Доречне і вміле використання літературних творів робить процес пізнання творчим, емоційним, сприяє більш глибокому засвоєнню знань, забезпечує певні міжпредметні зв'язки.
Показати, які сили діють у казці «Ріпка». Чому ріпку вирвали?
Чи зміг би барон витягти себе з болота?