Буклет "Реалізація соціальної та громадянської компетентності на уроках фізики"

Про матеріал
Практичний матеріал для реалізації соціальної та громадянської компетентності на уроках фізики.
Перегляд файлу

        Народні прикмети, прислів'я, приказки, загадки - матеріали для створення проблемних ситуацій.

 

Тема «Теплові явища»

 

Чи справедливі такі твердження?

Сніг у грудні глибокий – урожай високий.

Дощова зима – ознака неврожайного року.

Якщо вночі іній – удень сніг не йтиме.

Багато інею на деревах – буде багато меду.

 

Тема «Тиск твердих тіл»

 

Пояснити фізичну суть прислів'їв.

Старою дорогою легко ходити.

Голкою криниці не викопаєш.

Де люди ходять, там трава не росте.

Пізнаєш вола, як на ногу наступить.

Рана від кулі глибока, а від шаблі – широка.

 

Тема «Дисперсія світла»

 

Перший крок до розгадки кольору зробив великий англійський учений. Хто це?

          Він досить просто це довів,

          Що біле світло – суміш кольорів.  

(Ісаак Ньютон)

 

Тема Закон збереження енергії»

 

Які перетворення енергії відбуваються у цій загадці та відгадайте її?

У зимовий, студений час

Люблять всі малята нас.

З гірки ми рушаєм в путь,

А на гірку – нас везуть.

 

       Для розвитку пізнавального інтересу на уроках фізики велике значення має демонстрація. Найбільший емоційний вплив роблять цікаві досліди, які дивують учнів своїм незвичайним результатом або способом постановки.

 

  •        Дослідити залежність коефіцієнта корисної дії похилої площини від кута її нахилу. Побудувати графік цієї залежності.
  •        Визначити й порівняти швидкість руху кінчика секундної та хвилинної стрілок годинника.
  •        Як експериментально визначити густину тіла, об'єм якого важко встановити вимірюванням лінійних розмірів?
  •        Як працює «фруктова» батарейка?
  •        Дослідити як, залежить швидкість дифузії від густини речовини.
  •        Дослідити залежність сили тертя ковзання від речовини, з якої виготовлено тіло, чи типу поверхні, по якій воно ковзає.

Брагинівський ліцей

 

 

 

Реалізація соціальної

та громадянської компетентності на

уроках фізики

 

(Практичний матеріал)

 

 

Учитель фізики та інформатики

Гуменюк В. М.

 

 

 

 Інтерес до навчання з'являється

                лише   тоді, коли є натхнення,     що народжується від успіху

 в оволодінні знаннями.

 

      Розповіді про епізоди з життя

 та діяльність видатних українських учених і винахідників виховують в учнів почуття гордощів за розвиток вітчизняної науки та техніки.

  •   Український конструктор ракетно-космічних систем С. П. Корольов глибоко вірив у велике майбутнє космонавтики. Під його керівництвом було створено міжконтинентальні багатоступеневі ракети, запущено перший ШСЗ, здійснено перший запуск людини в космос, вихід у відкритий космос, створено пілотовані космічні кораблі «Восток», «Восход», здійснено польоти до Місяця та до планет Сонячної системи. Корольов підкреслював: «Значення космонавтики настільки безмежне, настільки безмежний Всесвіт».
  •   Світову славу Б. Є. Патону принесли дослідження в галузі електродугового зварювання та створення зварювальних автоматів, які використовують у різних галузях промисловості та будівництва. Втілив у практику зварювання тканин людини під час хірургічних операцій. Ця методика зберегла життя тисячам хворих і зараз використовується у всьому світі.

 

Історичні довідки про відкриття

 фізичних законів розширюють кругозір, розвивають інтерес до вивчення фізики.

        Галілео Галілей встановив закони коливання математичного маятника, використовуючи люстру в соборі та власний пульс. Вивчаючи рух тіл по похилій площині, він першим вказав, що за відсутності зовнішньої  дії тіло може не тільки бути в спокої, але й рухатися прямолінійно й рівномірно.

         За часів Галілея один майстер побудував для садів герцога Тосканського у Флоренції всмоктувальний насос, поршень якого мав піднімати воду на висоту більшу, ніж 10 м. Але, як не намагалися підняти цим насосом воду, нічого не виходило. Коли до Галілея звернулися з проханням пояснити причини невдачі, він відповів, що природа не любить порожнечі, але до певної межі. Після смерті вченого дослідженнями у цій галузі займався Еванжеліста Торрічеллі. Постає питання: «Чому не можна було підняти воду на висоту більшу, ніж 10 м?»

           Доречне і вміле використання літературних творів робить процес пізнання творчим, емоційним, сприяє більш глибокому засвоєнню знань, забезпечує певні міжпредметні зв'язки.

  •    «Посадив дідусь ріпку. Виросла ріпка велика - превелика. Став дідусь ріпку із землі тягнуть. Тягне — тягне — витягти не може»…

Показати, які сили діють у казці «Ріпка».      Чому ріпку вирвали?

  •      Барона Мюнхаузена всі знають як неперевершеного і дотепного брехуна, чиї веселі історії описані Распе в книзі "Пригоди барона Мюнхаузена". «Одного разу, рятуючись від турків, я спробував перестрибнути верхи на коні через болото. Але кінь не дострибнув до берега, і ми з розгону шубовснули у глибоку баюру. Шубовснули – і почали тонути. Що було робити? Я страшний силач. Схопивши себе за цю косичку, я з усіх сил смикнув її вгору – і без великих зусиль витягнув з болота і себе, і свого коня».

Чи зміг би барон витягти себе з болота?

  •        Як вдалось виявити дівчину шляхетного походження в казці Андерсена «Принцеса на горошині»?
  •        Як могли б герої роману Жуль Верна «Подорож на Місяць», що перебувають у закритому снаряді виявити, що вони в космічному просторі?
docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
13 червня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку