Буква Її, ліплення їжачка

Про матеріал
Інтеграція освітніх галузей - мовно-літературної та мистецької. Інтегрований урок з навчання грамоти і образотворчого мистецтва. Письмо малої і великої букви ї Ї, складів і слів з нею. Виготовлення їжачка з пластиліну і природних матеріалів.
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ  УРОК

з  навчання  грамоти  і  образотворчого  мистецтва

Тема. Письмо  малої  і  великої  букви  ї, Ї, складів  і  слів  з  нею. Списування   речень. Розфарбовування  розмальовки. Виготовлення  їжачка  з  пластиліну  і  природних  матеріалів.

Мета. Вчити  правильно  зображувати  елементи  малої  і  великої  букви  ї, Ї,  розташовувати  їх  на  рядку, зіставляти  і  порівнювати  структуру  малої  і великої  букви; поєднувати  з  іншими  буквами; розширити знання учнів про тварин України (їжака); розвивати  вміння  писати  під  диктовку  та  списувати. Сприяти  розвитку  мовлення  учнів, заохочувати  дітей   до  творчості. Розвивати  позитивно-емоційне  ставлення  до пізнання  навколишнього, виховувати  любов  та  бережливе  ставлення  до  природи рідного  краю.

Обладнання. Зошити  з  друкованою  основою  № 2; планшетки, кольорові  олівці, ручки; пластилін, соняшникове  насіння.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний  момент.

                                            Ось  до  класу  всіх  скликає

                                            Голосистий  цей  дзвінок.

                                            І  ми  радо  поспішаєм

                                            Не  в  садок, а  на  . . . (урок).

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

Вчитель. Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок. До  нас  прийшло  багато  гостей. Завітав  іще  один  гість. Лісовий. Хто  він? Відгадайте.

 Якось  йшла  я  гаєм,

 Аж  зайчик  вибігає.

 З  лукавими  очима,

 З  мішечком  за  плечима,

  Прудкий  мов  колобок,

  По  стежці  скок  та  скок.

  Побачив  він  мене,

  Та  в  ліс  як  дремене!

 Як  зайчик  налякався –

 Мішечок  розв’язався,

 І  загадки  в  травиці

 Розсипав  між  ялиці.

  А  я  їх  позбирала

  І  діткам  загадала.

  Ану, лише, малята,

  Ви, знаю, молодці, –

  Хто  може  відгадати

  Всі  загадки  оці?

Загадки

1) Гостроносий  і  малий,

    Сірий, тихий  і  незлий.

    Вдень  ховається, вночі

    Йде  шукать  собі  харчі.

    Весь  із  тонких  голочок.

    Як  він  зветься  . . . (їжачок).

2) Є  вона  у  кожній  школі –

     І  в  близький, і  в  дальній.

     Їжі  всякої  доволі

     В  кожній є  . . . (їдальні).

Вчитель. Вузлик  ще  один  сьогодні  будемо  в’язати,

        На  уроці  нову  тему  будемо  вивчати.

На  яку  букву  починаються  ці  слова – відгадки?  ( на  букву  ї).

А  які  звуки  позначає  буква  «ї»?  (звуки  [йі]).

ІІІ. Оголошення  теми  уроку.

Вчитель. До  нас  сьогодні  в  гості  завітав  їжачок, бо  йому  цікаво  знати, як  вивчили  діти  його  букву  «ї», чи  вміють  писати  слова  з  цією  буквою.

 Діти, а  хто  з  вас  знає  загадки  або  віршики  про  їжачка.

Загадки

1) В  мене  шубка  з  колючок,

    В  мене  сіра  спинка.

    Ніс, як  чорний  п’ятачок,

    Очі  намистинки.

   2) Повзун  повзе, голки  везе.

3) Дивний  звірок,

    Круглий  мов  клубок,

    Голки  стирчать,

    Спробуй  узять!

              4) Лише  доторкнися  до  колючок –

                   Він  згортається  в  клубок.

                   Не  вгадаєте  ніяк?

                   Підказати  вам? Це  . . .  (їжак).

Вірші

На  голки, ніби  на  гачок,

Грушок  наловить  їжачок.

 Іде  по  лісу  їжачок.

 Нам  ньому  шубка  з  голочок.

 Їжак  по  їжу  йде  щодня,

 Бо  в  нього  є  їжаченя.

              Їжачок

- Колю! Колю! Їжачок!

Маєш  безліч  голочок.

І  навіщо  так  багато?!

Може  вмієш  вишивати?

Може  шиєш  одяг  часто?

То  чому  ж  він  весь  дірчастий?

На  колючую, на  спинку

Спробуй  одягни  свитинку.

Їжачок  відповідає:

Ох  і  клопоту  ж  він  має!

                      Їжачок

 Ой  багато  голочок

 Має  сірий  їжачок.

 Він  в  дубовім  гаї

 Листячко  збирає.

  Він  хатиночку  пухку

  Мостить  з  нього  у  ярку.

  А  мороз  настане –

  В ній  він  жити  стане.

 Ще  збирає  він  грушки,

 І  кислиці, і грибки,

 Круглі  печериці –

 Свіжі, білолиці.

  І  на  спинці  у  ярок

  Носить  сірий  їжачок.

  В  хатці  все  складає,

  Листям накриває.

 Їжачкові  не  страшна

 Завірюха  навісна,

 Бо  не  звик  лінитись,

 Вміє  він  трудитись.

                                            * * *

Ух, голок  багато  у  мене,

Жалять, знаю, достеменно,

А  дітей  я  не  колю,

Часом  молочко  в  них  п’ю.

Вчитель.  Молодці, діти! Їжачок  вам  всім  дякує за  загадки  і  вірші  про  нього. А  тепер  він  хоче, щоб  ви написали  його  ім’я. Чи  можете  ви  виконати  прохання  гостя? (Ні.)  Чому? (Бо  не  вміємо  писати  букву  «ї»). Тож  давайте  навчимося.

ІV. Ознайомлення  з  написанням  малої  букви  ї.

1. Підготовча  робота.

Вчитель. Сьогодні  ми  говоримо  про  їжачка – лісового  трудівника. Їжак – це  дика  тварина. Поширені  їжаки  по  всій  території  України. Їжаки – нічні  тварини. Вдень  вони  сплять  у  своїй  схованці, а  надвечір, після  заходу  сонця, вони  покидають  схованку  і  до  самого  ранку  розшукують  їжу.

 Живляться  вони  дуже  різноманітною  їжею. Це  комахи, їх  личинки, слимаки, молюски, черв’яки. Їдять  вони  жаб, ящірок, гризунів, гадюк. Полюбляють  їжаки яблука  та  груші.

 Восени, коли  промерзає  ґрунт, їжаки  згорнувшись  у  неміцний  клубочок, впадають  аж  до  березня  у  сплячку.

 Влітку (у  червні – липні)  народжуються  їжаченята. Вони  сліпі, голі, проте  дуже  швидко  розвиваються.

 Завдяки  своєму  захисному  колючому  панциру, їжаки  майже  не  мають  ворогів. Тільки  лисиця зрідка  примушує  їжака  згорнутися, а  потім  розгорнутися, закотивши  його  у  воду. Полюють  на  їжаків  і  пугачі, які  своїми  міцними  лапами  хапають  їх, незважаючи  на  голки.

 Знищуючи  велику  кількість  шкідливих комах, миловидних  гризунів, їжаки – корисні тварини  і  заслуговують  на  всіляку  охорону.

 Діти, а  що  ви  знаєте  цікавого  про  цю  тваринку?

Вчитель. Вимовте  ім’я  лісового  гостя. ([йіжачок]) Які  звуки  ви чуєте  на  початку  слова? ([йі]) Це  сполучення  звуків  на  письмі  позначається  буквою  ї. Зверніть  увагу  на  її  будову. Порівняйте  друковану  й  писану  малі  букви. Порівняйте  писану  букву  ї  з  елементами  букв  а, і, л, я, м …

Коментар  учителя: спочатку  пишеться  коротка  пряма  похила  паличка, заокруглена  внизу  вправо, потім  ставляться  дві  крапки  трохи  вище  верхньої  рядкової  лінії  так, щоб  перший  елемент  був  ніби  між  ними.

2. Письмо в  зошитах  з друкованою  основою  № 2.

3. Фізкультхвилинка.

Що  ж, мабуть, прийшла  пора  трохи  відпочити.

Я  вас  хочу  на  зарядку, діти, запросити.

Ми  писали, ми  трудились,

Наші  руки  вже  стомились.

А  щоб  краще  нам  писати –

Треба  пальчики розім’яти.

Руки  кілька  раз струснемо

І писати  знов  почнемо.

Відпочивши, дружно  враз

Приступив  до  праці  клас.

V. Ознайомлення  з  написанням  великої  букви  Ї.

1. Підготовча  робота.

  Їжачок  жонглером  став:

  М’ячики  вгору  підкидав.

  І  від  цього  наш  їжак

  На  ї  схожий, та  ще  й  як!

2. Словникова  робота.

 Жонглер – цирковий  артист, що  може  підкидати  почергово  в  повітрі  різні  предмети.

3. Порівняння  елементів  великої  букви  Ї з  буквами  І, Н, П, Т, Р, Г, Ґ.  Вправи  в  повітрі  і  на  планшетках  в  написанні  великої  букви  Ї.

4. Самостійна  робота  в  зошитах  з  друкованою  основою  № 2.

5. Розфарбовування  розмальовки до  букви  Ї.

 Які  кольорі  ви  використаєте? Зверніть  увагу  на  охайність  роботи.

6. Словникова  робота.

       Іде  віз  по  дорозі,

      Їздовий  спить  на  возі.

       Їжачок  звернувсь  в  клубок,

      Їжить  голки  на  візочок.

 Їздовий – людина, що  править  кіньми. Їжить – їжачок  настовбурчив  свої  голочки, бо  злякався.

 А  тепер, діти, давайте  напишемо  ім’я  нашого  гостя.

7. Запис  слів  під  диктовку: їжачок, їжак, їжаченя.

8. Списування  з  дошки  загадки.

 Їду, їду – нема  сліду.

9. Малюнковий  диктант: шапка, миска, дзиґа, рукавичка, відро, пальто.

10. Повторити  правило  написання  імен. Ївга – давнє  українське  жіноче  ім’я.

VІ. Робота  на  картках.

Вправи  на  розвиток  графічних  навичок  письма. Заштрихуйте  у  заданому  напрямку.

 

             

 

VІІ. Творча  робота  з  образотворчого  мистецтва.

1. Слухання  казки.

Їжачок  на  ім’я  Ірик

 Іде  по  лісу  їжачок  зі  школи, голову  опустив, ледве-ледве  ноги  переставляє. Сховався  за  ялинку  і  зібрався  із  щоденника  сторінку  виривати. Але  в  цей  час  з’явилися  їжак  з  їжачихою  і  побачили  у  його  щоденнику  чотири  двійки. У  мами  з  татом  голки  дибки  повставали.

  • За  що  ти  їх  отримав, Ірик? – суворо  запитав  тато.
  • На  математиці  вчитель  Слон  запитав: «У  тебе  є  дві  ягоди  суниці,  одну  ти  віддав  крихітці  Єноту. Скільки  в  тебе  залишилось?»
  • Нізащо  не   віддав  би, сам  би  з’їв, відповів  я. Потім я    на  кенгуру  сказав – заєць. На  уроці  музики  Коник  показав  якийсь  значок    і  запитав  мене: «Що  це  таке?»  Я  не  знав  і  відповів, що  це   ключ  для  скрипки. А  четверту  двійку  я  отримав  за  поведінку, тому  що  на  стілець  зайцю  Косьці  колючку  підклав.
  • Охо – хо! – зітхнули  батьки. –  Не  голова  у  тебе, Ірику, а  шишка  ялинкова. Менше  треба  мишей  ганяти  і  вужів  ловити, а  більше  книжок  читати  і  розуму  набиратися.

2.  Бесіда  за  прослуханим  текстом.

         Чому  їжачок  йшов  зі  школи  засмученим?

  • Що  він  хотів  зробити?
  • Чи  можна  так  чинити?
  • Чому  Ірик  погано  вчиться?
  • Що  побажали  йому  батьки?

3. Підготовка  до  виконання  роботи.

         Якої  форми  тіло  їжачка?  (Овальної).

  • Що  знаходиться  у  нього  на  спинці?  (Голочки).
  • Якого  кольору  голки?  (Чорного, сірого).
  • Які  у  їжачка  очі?   (Круглі, маленькі, чорні).
  • Яка  у  їжачка  мордочка? (Витягнута, гостренька).

4. Виготовлення  іграшки – «Їжачок»  з  пластиліну  та  соняшникового  насіння.

 А  тепер, діти, дайте  волю  вашій  фантазії  і  надіньте  на  голочки  вашого  їжачка  лісові  гостинці, які  він  зібрав  для  своїх  діточок  на  обід. А  спочатку послухайте  віршик.

Їжачиха

Їжачиха  на  обід  яблука  варила

І  старого  їжака  лагідно  просила:

– Ти  бери  їжаченят,  і  часу  не  гайте –

Хутко  листячко  сухе  у  купки  згрібайте,

Бо  до  нас  іде  зима  біла, волохата,

А  у  нас  кругом  дірки, і  невкрита  хата.

5. Виставка  дитячих  робіт.

 Діти, їжачок  щиро  дякує вам  усім  за  гарні  роботи.

  • А  чому  їжачків  треба  оберігати, захищати? (Тому  що  вони корисні, знищують  гризунів, шкідливих  комах).

6. Розгадування  кросворда.

 Ой  журився  їжачок,

 Що  багато  колючок

 В  нього  на  свитині.                                                          б

 Не  було  б  тих  колючок –

 Він  катав  би  діточок

 День  і  ніч  на  спині.

                       а) Назва  тварини  у  віршику.

                       б) Назва  пори року, коли їжаки сплять.

 

                                                                                  а   а)

 

 

VІІІ. Підсумок  уроку.

  • Чи  сподобався  вам  урок?
  • Що  сподобалось  найбільше?
  • Як  звуть  нашого  лісового  гостя?
  • Чому треба охороняти природу України?
  • Яку  букву  навчилися  писати  на  уроці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Макариський навчально-виховний комплекс

«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І – ІІ ступенів»

Знам’янської районної ради

Кіровоградської  області

 

 

 

 

Вчитель  початкових  класів – Губа Н.Ю.

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку