Тема уроку. Звук [ж], позначення його буквою «же». Дзвінка вимова звука [ж] у кінці складів та слів. Читання складів, слів.
Мета уроку. Ознайомити учнів із буквами Ж,ж; їх звуковим значенням; формувати уміння правильно вимовляти звуки [ж] та [ж´]; ознайомити учнів із поняттям «комаха»; розширити і узагальнювати знання учнів про життя комах, їх особливості, їх значення у житті людей; виховувати бережне ставлення до живої природи та комах зокрема.
Обладнання уроку: ноутбук, інтерактивна дошка, картки із зображенням комах.
Форма уроку. Інтегрований урок з навчання грамоти (читання) та ЯДС
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались? Молодці!
Все у нас уже на місці,
залишилось тільки сісти!
Сядьте, дітки, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько.
Голову вище підніміть,
Плечі свої розведіть.
Всі на мене подивіться,
і приємно посміхніться!
- Вам треба відгадати, про які букви іде мова.
Не смішна вона здається.
Хто ж її повторить двічі,
Той одразу засміється.
Буква «Ха»
Наштовхнулась Н на пень і зламала ніжку
І тепер не утече від погоні буква…
Буква «Че»
Не хизуюсь я, але вам без мене буде зле.
Бо як тільки я у слові – слово м’якше для вимови.
Буква «ь»
- Молодці, діти.
- А зараз послухайте віршик. Про кого він?
Жив жучок між бур’янами.
Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив —
Жовтим листям ворушив.
Жаба квакнула: «Попався!»
Жук завмер, так налякався.
Діти повторюють за вчителем 3 рази.
Сьогодні на уроці ми вивчимо нову букву, навчимося читати склади і слова з цією буквою. А т акож ви дізнаєтеся, хто такі комахи, які їхні особливості.
Є у нього довгі роги —
Забирайтеся з дороги!
— Жу-жу-жу, — гудить, дзижчить,
Коли в небі він летить.
Має крила і шість рук
Буркотливий чорний …(жук).
- Це , діти, жук-олень, найбільший жук в Україні та в усій Європі. Його довжина сягає 9 см. Свою назву він отримав за щелепу, схожу на роги оленя. Такі «роги» є тільки у самців. Вони використовують їх у боях: намагаються «підняти суперника на роги» і скинути вниз.
- Жук-олень приніс нам завдання. Пропонує нам навчитися правильно вимовляти перший звук у його назві.
Жу-жу-жу – я на вулицю біжу.
Же-же-же – ми школярики уже.
Жа-жа-жа – прилетів до нас кажан.
Жи-жи-жи – хмарку в небі покажи.
Жі-жі-жі – поле он аж на межі.
Цілий день вона літає і з квіток нектар збирає,
Буде в місті й на селі мед солодкий на столі.
(Бджілка)
Інформація про бджіл.
Бджоли – одні з найкорисніших комах України. Бджоли – найближчі родичі оси та мурахи. Медоносна бджола відвідує від 50 до 100 квітів за 1 виліт. Вони спілкуються одна з одною «танцюючи».
Учитель вмикає звук (летить муха).
Мухи, на думку людей, – найдокучливіші і всюдисущі комахи.
Вони легко проникають у помешкання, де повзають по всьому підряд.
А от природа, насправді, любить мух. На планеті понад 750 тисяч різновидів цих комах і це не межа. Найбільш поширений вид — кімнатна муха.
9.1. Читання складів із буквою «Же»
- Подивіться, діти. Ця комашка тримає щось у своїх лапках. Та це ж буква «Же».
Буква «Ж» - неначе жук,
Що потрапив нам до рук.
Хоч листочків «Ж» не їсть,
Та кінцівок має шість.
9.2. Робота з букварем.
- Відкрийте Буквар на с.24. Прочитаєм склади і слова з буквою «же».
- Самостійно прочитайте скоромовку 3 рази (повільно-швидко-скоромовкою).
9.3. Слухання тексту зі сторінки 25 Букваря.
- Про що цей текст?
- Які тварини згадуються у цьому тексті?
- Яка тварина у цьому тексті не є комахою? Чому ви так думаєте?
10. Фізкультхвилинка. Пальчикова гімнастика.
- Діти, а хто це до нас прилетів?
- Правильно, це метелик. Він пропонує нам розімяти наші пальчики.
Повторюємо рухи і слова.
Метелики – це найкрасивіші створіння природи з найрізноманітнішою гамою барв. Ці істоти не тільки естетично привабливі, а й нікого не залишать байдужим тому, що можуть приковувати погляд буквально кожної людини.
Якщо сядемо красиво,
То напишемо на диво
Чисто, рівно і красиво.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Починаємо писать.
Ручку вправно поверніть,
Зошит гарно покладіть
І рівненько запишіть.
Розгляньте малюнки тварин. Прочитайте їхні назви. Яка тварина зайва і чому?
МУХА СОНЕЧКО БАБКА ПАВУК
Зайва тварина – павук. Бо він не належить до групи комах.
Павук – не комаха, тому що має 8 ніг.