Урок-казка « Жабка Жанна шукає друзів»
Тема: Буква Жж, звук [ж]. Читання складів, слів і речень з вивченими літерами. Звуко-буквений аналіз слів. Опрацювання тексту.
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою ж, навчити розрізняти звук в мовленнєвому потоці, удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; удосконалювати навичку читання, уміння добирати заголовок до тексту; розвивати вміння складати речення й розповіді за малюнками; виховувати спостережливість, інтерес до живої природи.
Очікувані результати: учні розрізняють букву Жж та звук [ж], читають склади, слова, тексти з вивченою буквою, виконують звуко-буквений аналіз слів.
Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися: створити умови, що сприяють появі інтересу до навчальної книги — букваря, бажання вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в парі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативну: розвивати мовленнєві вміння та навички спілкування;
соціальну: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в парі, групі;
природничу: сприяти розвитку уявлень про живу природу, що дозволяють формулювати обґрунтовані й усвідомлені судження про об'єкти і явища природи;
здоров’язберігаючу: формувати основи культури здоров’я під час читання;
інформаційну: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника.
Обладнання: іграшка-жабка, предметні та сюжетні малюнки до теми, 6 цеглинок лего для кожного учня, мультимедійний супровід, 2 мішечки, стрічки, олівці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
Привітання. Психологічне налаштування на урок
Ви, мої розумні учні,
Вже дзвінок гучний почули?
На урок усіх скликає,
До роботи спонукає!
То, будь ласка, не баріться
До роботи вже беріться!
Домовляймось не шуміти.
На уроці не дрімати,
а знання мерщій хапати.
Щоб не було в нас мороки.
Всі готові до уроку?
Вам завдання- відгадати, з ким сьогодні будемо вивчати нову букву, хто це?
У зеленому жакеті
Галасує в очереті.
Хоч і плавати мастак,
І не риба, і не рак.
II. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи. Дихальна гімнастика
Так, це Жабка на ім’я Жанна. Готові працювати? Сідаймо за парти.
Вправа «Звуковий вітер»
- Швидко і глибко вдихніть носом повітря, спокійно повільно видихаючи ротом, вимовте звуки а о у и і е.
- Створюємо вітер, щоб допомогти супергероям піднятися високо в небо – глибоко вдихаємо, та робимо довгий видих.
Вправа «Пригости жабку»
- Відчуйте себе супергероями – зберіть листочки-хмаринки у паперовий стаканчик з допомогою коктейльної трубочки.
Чистомовки із літерою Ж
Жа-жа-жа — ми побачили… (вужа.)
Жу-жу-жу — по галявині… (ходжу.)
Жі-жі-жі — гострі… (ножі.)
Жи-жи-жи — мені… (допоможи.)
Послухаймо казку:
Одного теплого літнього дня, на великому озері, серед розкішних квіток білого латаття з'явилася на світ маленька жабка Жанна. Вона з цікавістю оглядала все навколо: яскраві метелики пурхали над водою, рибки гралися промінчиками сонця, а равлики повільно повзали по стеблах очерету. Їй було дуже сумно, бо не було з ким дружити. Адже вона мріяла мати друга, з яким можна було б гратися та ділитися своїми враженнями. І тоді жабка вирішила піти шукати собі друзів.
Звуко-буквений аналіз слова «жабка»
Допоможемо жабці Жанні знайти друзів?
А ось і метелики, метелики-звуковички. Будьмо знайомі! Вони допоможуть нам визначити звуки у слові.
Робота в парах
Учні об’єднуються у пари «жучки» та «жоржини» , «жолуді» - у довільному порядку обирають малюнки із відповідним зображенням, об’єднуються у пари.
Взаємоперевірка
Гра «Впіймай оплеском»
Спіймайте оплеском звук [ж] у вірші.
(Плескаємо в долоньки, коли чуємо звук)
Ж
Біжить стежина поміж ожини.
І вже у Жені ожини жменя. (Г. Бойко)
Ж
Жабка в жовтому жакеті,
Жук в зеленому жилеті.
Жаба ґудзик застібає,
Жук годинничка виймає.
Ж
Жатка жваво жито жне,
Жатку жнець не дожене.
Ж, дз
Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
ІΙΙ. Підготовка до ознайомлення з новою буквою
Підготовчі вправи
Виділення звука [ж] у словах.
По дорозі жабка Жанна разом із метеликами-звуковичками знайшла дві торбинки.
ЗАВДАННЯ УЧНЯМ- зібрати малюнки, що розпочинаються на звук [ж] у першу торбинку, а у другу – слова, що розпочинаються на інші звуки (предметні малюнки: перець, жоржина, жук, олівець, жолудь, жирафа, журнал, намисто).
Які слова зі звуком [Ж] на початку слова. Утворіть слова зі звуком [ж] в середині, у кінці слова.
Молодці, справились з першим завданням. Продовжуємо нашу казку.
Помандрувала жабка далі. Дорогою вона зустріла та гарного птаха на довгих струнких ногах... Хто це?
Діти, підкажіть, допоможемо їй? Так. Це журавель. Що ви знаєте про цих птахів?
(Відповіді учнів)
Погляньте-но на цих крилатих красенів:
https://www.youtube.com/watch?v=NF9HTh9qQ68
А чи знаєте ви, що харчуються журавлі пагонами, бруньками, насінням рослин. Іноді в їхнє меню потрапляють комахи, черв’яки, дрібні рибки, жаби.
Тому наша Жабка Жанна пострибала далі у пошуках друзів.
III. Ознайомлення з літерою Жж («же»)
Кого шукала Жабка, вона і сама не знала. Натрапила наша жабка на дивну скриньку.
*Вчитель ставить на стіл скриньку. У скриньці аркуш з літерою Жж та 4 конверти. У першому-стрічки, у другому - олівці, у третьому - лего.
Звук [ж] позначаються на письмі буквою «же». (Учитель показує велику і малу літери «же» зі скриньки )
Чим схожі і чим відрізняються ці букви між собою? (За формою однакові, а за розміром різні.)
Викладіть букву Жж у групах на партах:
1 група- із стрічок;
2 група- із олівців;
3 група- із лего;
А які слова починаються на цю букву?
https://www.youtube.com/watch?v=s3-qcDAZJ6A
Читання складів з буквою Жж
Ось жабка Жанна на галявині, де багато квітів. Це – Квіткова Фея.
Отже, Квіткова Фея теж подружилася із жабкою. Є у жабки Жанни тепер нова подруга.
Час нам відпочити з такими ж веселими жабками, як наша.
Руханка «Жабка-реготушка»
https://www.youtube.com/watch?v=RdWSaImuuGM
ЧИТАННЯ РАЗОМ З ДРУГОМ
Робота в парах. Читання складів разом із жабкою
Об’єднайтеся у пари-трійки, з ким ви будете читати (за бажанням). Потрібно правильно і швидко прочитати склади разом із жабкою. Вірю, що у нас все вийде!
IV. Робота з Букварем. Розвиток читацьких якостей
Помандрувала Жабка далі. Аж дивиться- на галявині лежить букварик. Отож і ми маємо з вами попрацювати з букварем – і продовжимо шукати друзів.
- Читання разом з вчителем;
- пошепки;
- ланцюжком;
- вибіркове читання (найкоротше слово, найдовше слово; слова у яких однакова кількість літер; двоскладові слова, трискладові).
Молодці!
Мовні завдання. Робота в групах-трійках
Іде назустріч жабці мудра Жирафа:
Жабко, ти помітила, що слова «жабка» ,«жирафа» - починаються на літеру «Жж»?
Нумо, почитаємо разом, бо ми – друзі!
https://childdevelop.com.ua/worksheets/7876/
Гра « Хто швидше прочитає?»
З використанням інтерактивних аркушів для читання «wordwall»
Сподобалось читати жабці Жанні. Попросила Жирафу ще погратись з нею. Жирафа запропонувала ще одну гру. Пограймо разом?
Чудово справились із завданням!
Пригадайте, кого жабка-мандрівниця зустріла?
Опрацювання казки с.15
(*Види читання залежать від вмінь та навичок учнів)
Первинне читання вчителем
Значення якого слова вам не знайоме?
Читання мовчки
Виразне читання.
Хвилинка-цікавинка «Ожина»
Ожину в народі називають "чорна сестра малини" через зовнішню схожість ягід. Ожина менш стійка до морозу, але ягоди у неї соковитіше. Ожина - це ціле джерело корисних для людини речовин. Крім того, ожина має потужний протизапальний і противірусний ефект, так що, така літня ягода - відмінний народний засіб від застуди. Через те, що ожина - сильний алерген, її ні в якому разі не можна вживати при алергії. Навіть здоровій людині потрібно дотримуватися дозволеного дозування - у день можна з'їдати 300 г ожини і не більше.
Вибіркове читання
Бесіда за змістом прочитаного
Відтворення змісту казки за ілюстраціями букваря.
Ви добре виконали усі завдання. То чи знайшла наша жабка Жанна друзів?
-Як добре мати друзів, які тебе люблять, шанують і завжди чекають! – мовила Жанна.
Пригадайте, які нові друзі є у жабки Жанни?
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Самооцінювання з жабкою Жанною
У кожного з вас є на парті маленька жабка. Залиште свою жабку поряд з буквою Жж ті учні, запам’ятав цю букву та навчився читати склади та слова з нею.
Я дякую вам за старанність, активну роботу на уроці.
- Яку букву ми сьогодні вивчили?
- Які звуки вона позначає?
- Назвіть слова з буквою Жж.
- Чого ви навчилися на уроці?
- Що нового дізналися?
- Що було найцікавішим?
- А що викликало у вас труднощі?
- Над чим слід вам ще попрацювати?
- Що б ви побажали собі на наступний урок?
Слово вчителя. Подяка учням за урок
Що сказати хочу, друзі,
Як сказав один поет:
Виростайте, пізнавайте,
А не знаєте – вивчайте
Знань у скриньку наховайте.
Вони в світі найдорожчі
І не купиш їх за гроші.
Ви, мої старанні учні,
Працювали супервправно!