Руденко Валентина Іванівна, учитель зарубіжної літератури
КЗО «Водянська СЗШ» Широківського району. Різні види контролю на уроках зарубіжної літератури у 7 класі
ЦЕ ТОБІ ПІД СИЛУ!
(Презентуй свої знання та вміння)
ЗМІСТ
ЧАСТИНА ТРЕТЯ. Духовне випробування людини
РОЗДІЛ 1. Сила людського духу
Дждеймс Олдрідж
Останній дюйм
РОЗДІЛ 2. Навчитися жити гідно
Редьярд Кіплінг
Балада про Схід і Захід
Якщо
-
Кросворди
-
ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ! (Презентую свої знання та вміння)
ЧАСТИНА ТРЕТЯ
Духовне випробування людини
Розділ І Сила людського духу (до сторінок 116-130)
Джеймс Олдрідж.
-
Яка головна тема у книжках Олдріджа?(Вибір. Вибір шляху, вибір долі, вибір дії, світогляду.)
-
Де і коли народився письменник?( 10 липня 1918 року в невеличкому селищі австралійського штату Вікторія.)
-
Скільки дітей у сім’ї? (5).
-
Як ставився до навчання?(Щоб мати можливість вчитися, до ночі працював у редакції газети вантажником, виконував будь-яку допоміжну роботу. Хотілося побачити Англію – землю своїх батьків, тому туди й поступив навчатися (до Лондонської економічної школи).
-
Він закінчив навчання?(Ні. Вирішив бути журналістом.)
-
Де він побував як журналіст?(В Іспанії, Фінляндії, в бліндажах діючих частин російської армії – військовим кореспондентом.)
-
Назвіть автобіографічне оповідання і перші романи. ( «Батькова сорока», «Справа честі», «Морський орел».)
-
Улюблені захоплення письменника ( мисливство, риболовля, авіація, підводне плавання)
-
Одним із керівників якої міжнародної організації він став у 1951 році?(«Письменники за мир»).
-
До якої книги ввійшли його оповідання та новели, коли вийшла книга?(У 1960 році «Золото і пісок»).
-
Якій проблемі автор присвятив оповідання «Останній дюйм»? (Проблемі людського взаєморозуміння, проблемі батьків і дітей).
-
Хто ж не може налагодити стосунки?(Батько і син).
-
Якої думки автор про поведінку людини у складних обставинах?(В таких обставинах людина проявляє кращі риси характеру і спроможна подолати «останній дюйм» на шляху до мети і до взаєморозуміння з іншими людьми.)
-
Що ви взагалі можете сказати про взаємини між батьками і дітьми з власного досвіду?
-
Поясніть терміни.(Дюйм – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 2, 54 см. Авантюра – ризикована сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх.)
-
Хто екранізував твір і коли?(радянські режисери Микита Курихін і Теодор Вульфович зняли фільм «Останній дюйм» у 1958 р.)
-
Хто зіграв головні ролі?( Микола Крюков та Слава Муратов)
«Останній дюйм»
-
Хто за професією батько хлопчика? (Льотчик.)
-
Чим займалася компанія, в якій він працював? (Нафтоекспортна компанія, розвідка нафти по єгипетському узбережжю.)
-
Які стосунки склалися у сім’ї?(Байдужа дружина, син, для якого він був – стороння людина.)
-
Скільки років сину?(10).
-
Як звали героїв?(Батько Бен, син Деві).
-
Які взаємини у сім’ї між батьками та дитиною? Зачитайте.( с.118: Син «чужий їм обом, самотній, неприкаяний»).
-
Як ставився до нього батько?(«Стороння людина, яка не знає про що з ним говорити, різка, небагатослівна в ті лічені хвилини, коли вони були разом.)
-
Що вирішив Бен?(Взяти з собою у політ сина).
-
Чому він про це пожалкував?( Хлопчик мав дуже нещасний вигляд, переляканий, його дуже нудило, він опустив голову і тихенько заплакав.)
-
Які риси характеру притаманні батькам?(Черства, плаксива, провінційна мати і різкий, нервовий батько.)
-
Що наказав батько сину, жалів його?(Наказував не плакати, знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє розмовляти з хлопчиком.)
-
Що найголовніше для льотчика?(Посадити літак).
-
На якій відстані треба вирівнювати літак перед посадкою?(6 дюймів. Головне – останній дюйм).
-
Як батько посадив літак?(Легко, мов сніжинка, літак торкнувся землі.)
-
Як називалася бухта і чому?(Акуляча, бо в ній сила-силенна акул.)
-
Звідки запливали акули?(З Червоного моря.)
-
Чого батько сюди прилетів?(Знімати на кіноапарат акул.)
-
Скільки годин він може бути під водою у акваланзі ?(Більше години).
-
Які плани були у батька?(Назнімати їх на три тисячі доларів.)
-
Що використовував для приманки акул?(Пів кінської ноги.)
-
Що хвилювало хлопчика?(Чи може їх хтось знайти).
-
Чи заспокоїв батько сина?(Ні. Ще більше налякав. Бо пізно зрозумів, що Деві хвилюється не через страх бути спійманим, а боїться лишитися сам. А він навпаки признався, що ніхто-ніхто не знайде їх і не знає, де вони.)
-
Хто знав, що Бен із сином на острові?(Ніхто).
-
Чи розуміє Бен, що несправедливий до хлопця?
-
У чому виявляється відсутність звички турбуватися про сина?(Не взяв для нього води, не нагадав, щоб взяв вудочки або щось собі для розваги).
-
Чиїми очима ми бачимо підводне царство?
-
Що ми можемо сказати про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?
-
Чи можемо зробити висновки, що перед нами неординарна людина?
-
Чому ж сталося так, що він навчився за життя багато, але не навчився розуміти власного сина?
-
Скільки акул накинулись на принаду?(5).
-
Опишіть акул. (стор. 121: «Вони кинулись прямо на шматок конини. … він їх ненавидів і дуже боявся, але не міг не захоплюватися ними.»)
-
Пересвідчившись, що плівка скінчилася, він підвів очі і побачив …(Що вороже настроєна акула-кішка пливе просто на нього.)
-
За яку необережність він себе проклинав?(Руки і груди вимазані кров’ю від кінського м’яса.)
-
Чим він відбивався? (Кіноапаратом).
-
Зачитайте поєдинок акули і Бена.(Сторінка 122 : «Кішка випередила його…повалився на пісок, як сніп»).
-
Що сталося з батьком Деві? (Покусали акули).
-
Чи серйозні були рани? (Так, ноги порізані, а рука права майже зовсім одірвана, а ліва схожа на шматок пожованого м’яса.)
-
За що найбільше переживав батько? (Що коли його не стане, хлопця теж ніхто не знайде тут).
-
Що він наказав робити синові? (Розірвати сорочку і перев’язати руки міцно вище ран, щоб зупинити кров).
-
Як поставився до цього завдання Деві? (Серйозне, напружене, бліде личко скривилось від жаху, але він з відчайдушною мужністю старався виконати своє завдання.)
-
Що повинна була ще зробити 10 – річна дитина, щоб вижити? (Витягти батька з акваланга, - поки батько знову втратив свідомість, він його витяг; дотягти батька до машини (Деві тягнув, а він відштовхувався п’ятами), підняти літак у повітря, вести його і посадити на землю).
-
Як йому вдалося затягти батька в літак?(Батько підказав йому наносити каміння, коралів, навалити високо до правих дверцят літака як східці, потім наказав обв’язати його груди рушником, залізти у літак і тягти, а сам відштовхувався ногами).
-
Чому Бен був здивований і подумав: невже можна роками жити з сином і не розгледіти його обличчя? (Коли батько пожалів хлопця, який був знесилений від напруження, він запитав: ти замучився? Син сердито відповів, що не втомився. Батько ніколи ще не чув у голосі сина ні протесту, ні люті.)
-
Що допомогло батькові майже непритомному забратися в літак і перетерпіти біль?(Надія досягти мети).
-
Яка найдальша мета була у батька? (Вижити хоч до Каїра і показати хлопцеві як садити літак, врятувати сина).
-
Коли вже Бен з Деві були нарешті в літаку, куди Бен знову послав сина?(До води по кіноапарат).
-
Скільки в оповіданні описів польоту? (Два: туди й назад).
-
Який опис детальніший, яскравіший? ( Другий) Чому саме?
-
Як орієнтувався хлопець у польоті ? (Вів літак вздовж берега.)
-
Що допомагає і водночас заважає йому?(Вітер).
-
Чи змінилося ставлення батька до хлопчика?( У діалозі та роздумах з’являються звертання: «хлопчику», «синку», «бідолаха», «малюк»; бажання не налякати Деві, вибачитись перед ним: «Не засмучуйся, якщо я на тебе нагримаю», «намагався говорити якомога м’якше». Обіцяв наступного разу взяти кока-коли).
-
Чи можемо ми сказати, що льотчик злякався за себе і вирішив підлеститися до хлопчика, щоб той не кинув його?( Ні, він більше думав про хлопця. «Десятирічному хлопчикові випало виконати справу, яка була надскладною. Якщо він хоче вижити.» «Знову зомлів,- подумалося Бену. Він занурився на кілька хвилин у легкий приємний сон, але прагнув утримати останню нитку свідомості. Він учепився за неї: адже в ній одній був порятунок для сина.»)
-
Чи вдається Бенові зблизитися з хлопцем настільки, щоб той його зрозумів? Що повинно було статися? (Хлопець побачив сльози батька, почув щирі слова. «Він намацав шлях до серця хлопчика»).
-
Яку хвилину Бен назвав вирішальною? (Посадити літак на землю).
-
Яку фразу в першому і останньому описі польоту повторює автор?(«Шість дюймів»).
-
Що таке дюйм?(Англійська міра довжини, що дорівнює 2, 54 см.)
-
Прочитайте останні рядки абзацу, де описано посадку. (Сторінка 128, «На останньому дюймі, що відділяв їх від землі, Бен усе-таки втратив самовладання….Настала тиша…»).
-
Чи вдалося Деві посадити літак? (Так, батько в лікарні, літак цілий).
-
Як йшли справи батька у лікарні? Чому єгипетські лікарі вірили в успіх? («Вся справа в адреналіні, а ви його виробляєте, як атомну енергію». Проте втратив ліву руку, а вслід за нею професію льотчика.)
-
Чого батько боявся при зустрічі з сином? Зачитайте («Тут або все почнеться, або знову закінчиться, і, можливо, назавжди»).
-
Як ви вважаєте, чи зміняться їхні взаємини? (Зачитайте сторінка 129: «Їм обом потрібен час… заради нього віддасть усе. На це варто витратити час …»).
-
Як ви розумієте слова: «Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, якщо не бути майстром своєї справи».
-
Складіть план – схему характеристики героїв:
1. Початок оповіді.
Бен і Деві
Різкий, знервований неприкаяний,
насторожений
Заклопотаний, мовчазний
Роздратований слухняний
Самотні
2. Критична ситуація.
Бажання допомогти,
Сила волі, мужність
3. Нові почуття
Гордість за сина піклування за батька
Розуміння: «На це варто втрачати час»
-
Встановіть відповідність та з’єднайте стрілками:
Експозиція Політ до Акулячої бухти, Бен під
водою,
Деві чекає батька, сутичка з
акулами.
Зав’язка Стисла розповідь про події до польоту.
Розвиток дії Бен бере сина з собою. Відчуження між
рідними людьми.
Кульмінація Успішне приземлення. Початок нових
родинних стосунків.
Розв’язка Батько та син рятують один одного.
65.Відтворіть ланцюжок подій, проставивши правильну нумерацію.
Страх Деві
Зйомки під водою
Самостійний політ Деві
Акуляча бухта
Допомога пораненому батькові
Сутичка Бена з акулою
Зустріч у лікарні
-
Дайте кілька порад Бенові, як йому будувати стосунки з сином після одужання.
-
Напишіть міркування за цитатою: «Невже можна роками жити з сином і не розгледіти його обличчя»?
-
Закінчіть міркування.
-
У прямому значенні «останній дюйм» - це…
-
У переносному значенні останній дюйм» - це…
-
Подолати «останній дюйм» для Бена – льотчика означає…
-
Подолати «останній дюйм» для Бена – батька означає…
-
Головна думка оповідання.(Необхідність боротися до останнього дюйма, а також подолання «останнього дюйма», що розділяє людей.)
-
Що таке епізод, ключовий епізод. Визначте ключові епізоди твору. (Епізод – це невеликий уривок, фрагмент, порівняно завершена та самостійна частина літературного твору, де зображено закінчену дію або важливий у долі персонажа момент. Ключові епізоди – ті, які зображають події, що відіграють важливу роль у житті персонажів, мають емоційну виразність, вказують на грань розв`язання конфлікту твору, мають відносний початок і закінчення.
Ключові епізоди в оповіданні:
-
Переліт до Акулячої бухти.
-
«Що мені робити?.. Бачиш, що з тобою сталося?»
-
«Довго вибиралися вони схилом».
-
Переліт Акуляча бухта – Каїр.
-
«Коли привели Деві…»).
-
Визначте епізод найвищої напруги в оповіданні.(Хлопчик вперше сідає за штурвал літака, а непритомний батько не в змозі йому допомогти).
-
Причина непорозумінь між батьком і сином? (Конфліктні ситуації).
-
Що таке конфлікт?(Це зіткнення поглядів, смаків, уявлень. Це той маленький вузлик, не розв`язавши якого, неможливо йти далі.)
-
Який рецепт пропонує письменник для подолання відчуженості між батьками і дітьми, між людьми? (Подолати останній дюйм у непорозуміннях. (Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому).
-
Невже потрібна була екстремальна ситуація, щоб наші герої побачили і розгледіли обличчя один одного? (Екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини. Людина перестає грати чи вдавати з себе хорошу чи погану, вона діє. Адже в екстремальній ситуації існує загроза для життя – і тут найкраще проявляються справжні риси характеру, вдача. Справжню людину можна побачити в ситуації, що загрожує її життю).
-
Чи існує проблема батьків і дітей зараз? (Так, в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, і вам потрібно зробити їм крок назустріч?)
-
Які символічні образи допомагають нам зрозуміти підтекст оповідання? (Пустеля – символ відчуження, непорозуміння, самотності; вітер – символ змін, випробування духу людини. Хлопчика дуже лякає вітер. Акула – символ хижацтва, зла.)
-
Яке значення в оповіданні набуває словосполучення «останній дюйм»?(Візьміть лінійку і накресліть відрізок довжиною 2, 54 см. Яке враження на вас справляє довжина відрізка? Міра довжини, відстань. Стосунки між людьми.)
-
Користуючись словниками крилатих слів, фразеологізмів, назвіть словосполучення до складу яких входить слово останній.(До останньої краплі крові, до останнього подиху, остання надія, останній доказ королів, останній і вирішальний бій, останній із могікан).
-
Порівняйте значення слова «останній» у новелі О.Генрі та оповіданні Олдріджа. (Спільне – компонент значення «важливий», «вирішальний», «головний»).
-
Яка головна думка оповідання?(Вирішення проблеми стосунків батьків і дітей можливе лише за обопільних зусиль як батьків, так і дітей. Необхідність боротьби до «останнього дюйма»).
Тестова перевірка знань (за новелою Дж.Олдріджа "Останній дюйм")
1 .Скільки років було Бенові?
а)42;б)44;в)43.
2.З якою метою Бен літав на Червоне море?
а)відпочивати;б)знімати акул та рибу-молота на замовлення телекомпанії4в)проводити дослідження.
3.Як називався літак, на якому здійснювався переліт?
а)"Остер";б)"ДС-3";в)"Фейрчальд".
4.Чому на борту літака опинився Деві?
а)мав допомагати батькові; б)хотів навчитися керувати літаком;в)батько узяв його, щоб зміцнити родинні стосунки.
5.Яка пригода сталася з Беном та Деві в Акулячій бухті?
а)літак зазнав катастрофи;б)Бен був поранений акулою;в)Бена та Деві заарештували за вторгнення на чужу територію.
6.Через що Бен ледве не поплатився життям?
а)на одязі залишилися сліди кровівід приманки;б)впала камера- його помітили акули;в)не міг справитися з величезною зграєю акул.
7. Що допомогло Бенові та Деві врятуватися?
а)уміння Бена керувати;б)слухняність Деві;в)виконання надзвичайно складної справи для десятирічної дитини, яка хоче вижити.
8.останній дюйм для Бена - це:
а)останні хвилини життя;б)уміння перебороти страх перед смертю;в)останній політ.
9.Як скалася подальша доля героя?
а)його врятували лікарі;б)він помер;в)він трагічно загинув.
10.Як змінилися стосунки між Деві та Беном?
а)Бен вирішив, що заради Деві він має жити;б)Бен залишився грубим і різким;в)Деві і надалі відчував себе самотнім.
11."Останній дюйм" за жанром це:
а)новела;б)оповідання;в)казка.
Ключ:1-в;2-б;3-а;4-в;5-б;6-а;7-в;8-б;9-а;10-а411-б.
1.«Останній дюйм» Джеймса Олдріджа за жанром - це:
А) оповідання; Б) повість; В) роман; Г) поема.
2. За фахом Бен був:
А) аквалангістом; Б) льотчиком; В) лікарем; Г) військовим.
3. Що Деві довелося робити самому?
А) Вести літак; Б) готувати їжу; В) знімати на камеру акул; Г) ремонтувати літак.
4. Чому бухту назвали Акулячою?
А) Була схожа за формою на акулу; Б) в ній було багато акул;
В) в ній жила одна велика акула; Г) тут люди вирощували акул.
5. Хто знав, що Бен із сином на узбережжі Червоного моря?
А) Прикордонники; Б) рідні; В) ніхто; Г) батькові друзі.
6.Чому Бен узявся за підводну зйомку (за оповіданням Дж.Олдріджа «Останній дюйм»)?
А) щоб заробити на життя; Б) щоб змінити професію;
В) йому подобалося плавати під водою; Г) щоб придбати новий дім.
7. Що спитав батько в сина, лежачи на лікарняному ліжку?
А) «Ну як, Деві?.. Ти не боявся?»
Б) «Ну як, Деві?.. Здорово було, га?»
В) «Ну як, Деві?.. Ти гарно почуваєшся?»
Г) «Ну як Деві?.. Будеш льотчиком?»
8. Бен вирішив, що не варто витрачати час на:
А) заробіток; Б) оволодіння професією; В) виховання сина; Г) на розваги.
9. Що сталося з батьком Деві?
А) його покусали акули; Б) мало не втопився; В) заблукав у морі;
Г) отримав травму, вдарившись об підводну скелю.
Обери правильну відповідь.
10.Бен прилетів до Акулячої бухти, щоб:
а)здійснити зйомку підводного світу,
б) досліджувати поведінку акул, в)ловити акул,
г) показати красу бухти синові?
11.Хто знав про місце перебування Деві і Бена:
а) мати, б) ніхто, в)прикордонники, г) друзі Бена?
12. Джеймс Олдрідж народився в:
а)Англії, б)Австралії, в)Франції, г) Росії.
13. Герой оповідання «Останній дюйм» пропрацював пілотом:
а)15 років, б) 25 років, в) 20 років, г)30 років?
Розділ 2. Навчитися жити гідно (до сторінок 131- 140)
МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ
-
Що таке мистецтво?(Творче відтворення дійсності в художніх образах. Окрема галузь творчої художньої діяльності. Уміння, майстерність, тонке достеменне знання своєї справи.)
-
Чи можна опанувати мистецтво бути людиною?(Займатися самовихованням, ставити перед собою благородну ціль – бути людиною!).
-
Що допоможе опанувати це мистецтво? (Читати художню літературу, яка відкриває шляхетні риси людини і справжні моральні вартості, бо кожний письменник ставить перед собою завдання звернути увагу читача саме на те, як стати справжньою людиною.)
-
Які є закони міжлюдських відносин? Чи дотримуєтесь ви їх?(Дотримуватися даного слова, поважати інших людей, не хизуватися собою, робити добрі справи, протистояти ницим смакам, боронити слабших, не образити своєю поведінкою інших, зберегти повагу до себе тощо).
-
Фраза «Література – книга життя» стара, як світ, але за банальними,на перший погляд, словами приховано важливий зміст. Цілий рік ми вивчали твори про героїчне минуле, розкривали красу чистих людських взаємин, акцентували увагу на загальнолюдських цінностях, що притаманні будь-якому народові. Сьогодні ми завершуємо основну тему всього курсу зарубіжної літератури в 7 класі, яку можна висловити ще в одній фразі: «Бути людиною!» В яких творах, вивчених в 7 класі, ми зустрілися з героями – людьми з великої літери, стисло охарактеризуйте їх. (Балади про Робіна Гуда, Шіллера «Рукавичка», Стівенсона «Вересовий мед», Скотта «Айвенго» Рільке «Пісня про правду», Гоголя «Тарас Бульба» тощо…).
-
Який твір ми сприймаємо як заповіт-послання мудрого наставника, звернене до кожного з нас?(Вірш Кіплінга «Якщо»).
Джозеф Редьярд Кіплінг
«Незакінчене речення»
1. Д.Р.Кіплінг народився у … (1865р)
2. У дванадцятирічному віці його відправляють до … (Англії)
3. Рідною країною вважав… (Індію)
4. У 1907 році Кіплінг став першим англійцем,якому за літературну творчість присуджено … (Нобелівську премію)
5. У 1915 році на фронті загинув старший син письменника, якому свого часу був присвячений вірш … («Якщо»)
6. Кіплінг написав баладу про зіткнення двох цивілізацій. Це… («Балада про Схід і Захід»)
7. Школою письменницької майстерності для Кіплінга стала ...(журналістика)
Кросворд
-
Людина, яку усиновили джунглі і яка стала повноправним членом вовчої зграї. (Мауглі).
-
Спритна й красива кішка, яка понад усе цінувала особисту свободу і поважала свободу інших. (Багіра).
-
ватажок вовчої зграї, який вмів обстоювати свої принципи і друзів. (Акела).
-
Той, хто навчив великого закону: «Ми з тобою однієї крові». (Балу).
-
Втілення мудрості й таємничої сили. (Каа).
-
За опорними літерами у центральних клітинах назви автора цієї казки. (Кіплінг).
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
-
Як ви думаєте, навіщо ми звернулися до казки Кіплінга? (Тому що для Мауглі та інших героїв казки було головним – не поступатися принципами, не кидати друзів у небезпеці, не поступатися переконаннями, не віддавати перевагу матеріальним цінностям, допомагати слабким.)
-
На які роздуми наштовхує нас порівняння людини з мешканцями джунглів?(Мешканці джунглів постають перед нами кращими, ніж мешканці селища. Значить право носити високе ім`я Людини визначає не просто приналежність до певної біологічної категорії, а щось інше.)
-
Що вам відомо про автора казки – Кіплінга? (Відомий англійський письменник, якого називають літературним нащадком Діккенса, перший англієць – лауреат Нобелівської премії.)
-
Яку ще країну він вважає своєю батьківщиною і чому?(Індія. Тут він народився у 1865 році, тут пройшло його дитинство до 5 років.)
-
У якому місті народився Кіплінг? (У столиці Індії – Бомбеї).
-
Де пройшли роки навчання?(У Англії, спочатку в приватному пансіоні, а потім у приватному Девонському училищі? ).
-
На який талант сина звернув увагу батько?(Уміння писати оповідання і нариси, до чого його заохочував директор училища.)
-
Що запропонував йому батько?(Працювати журналістом.)
-
Чи погодився Кіплінг?(Так, у 1882 році приїздить до Індії, подорожує, пише репортажі, нариси, оповідання, вірші.)
-
Які твори принесли йому славу?(Шість збірок оповідань.)
-
Де письменник написав свої кращі твори? Які?(У США, коли проживали у родичів дружини. «Книга Джунглів», «Друга Книга Джунглів», збірник поезій «Сім морів», повість «Відважні мореплавці».)
-
Коли і за що присуджено Нобелівську премію?(У 1907 році за літературну творчість.)
-
Чим займався у роки Першої світової війни?(Виступав проти війни у газетах, разом з дружиною працював у підрозділах «Червоного Хреста», стає членом Комісії з військових поховань.)
-
Яку фразу він обрав для обелісків?(«Їх імена житимуть вічно»).
-
Кому присвятив Кіплінг свій вірш «If»? Як перекладається українською мовою його назва?(Синові, який пізніше загинув на фронті у 1915 році. «Якщо»).
-
Як ще можна перекласти назву вірша українською мовою?(Коли, якщо, як).
-
Хто переклав вірш Кіплінга «Якщо» українською?( Євген Сверстюк та Василь Стус).
-
Як назвав свій переклад Стус? («Синові», бо теж свій переклад присвятив своєму синові Дмитру і писав з ув`язнення у 1981 році).
-
Що писав Василь Стус своєму синові про вірш Кіплінга ? («Дорослій, сину. Ти мусиш швидко дорослі ти. Убережися зараз од багатьох зваб… якраз до цього твого віку повторюю свій переклад пречудового вірша Редьярда Кіплінга(він теж писав вірша синові, хоч назвав його «If»).
-
Як ви думаєте, чому Стус так назвав свій переклад?(Батько не лише вчить сина, а й висловлює свої погляди на життя і розуміння того, що таке справжня людина. Адже поезій такої емоційної і наставницької сили у світовій літературі не так і багато.)
Аналіз вірша «Якщо»
-
Зверніть увагу на те, із скількох речень складається вірш?(Одне велике речення).
-
Як побудоване речення, яке починається сполучником якщо? (У ньому обов`язково присутня друга головна частина – підтвердження того, що відбувається за певних умов.)
-
Давайте відразу знайдемо головну частину складнопідрядного речення з багатьма однорідними підрядними? (У перекладі Сверстюка:»Тоді весь світ тобі належить, сину, і більше: ти - Людина, сину мій», а в перекладі Стуса: «Тоді я певен: ти єси людина і землю всю своєю назовеш.»
-
Яка ідея вірша?(Кіплінг сам був непересічною особистістю. В своїх творах він уславлює сильну особистість, здатну за будь-яких умов і обставин залишатися Людиною).
-
Що, з точки зору Кіплінга, необхідно зробити, щоб мати право називатися Людиною?
-
Читаємо першу строфу. У яку ситуацію потрапляє людина?(Всі проти неї, зневірилися, упали духом, клянуть, ненавидять, оббріхують. Життєві випробування.) Як веде в такій ситуації себе справжня людина?( Вірить в себе, намагається вистояти, з`ясовує, чому так сталося, невтомно чекає свого часу.) Які риси для цього необхідні? (Сила духу, терпіння, спокій, віра в себе.) Як розумієте слова: «не грати цноти ані доброти»? (Цнота - доброчесність, чеснота, моральність. Невинність, незайманість, непорочність, цнотливість. Не прикидатися доброчесним, добрим, не виправдовуватися, не загравати, а бути таким насправді.)
-
Сформулюйте головний заповіт першої строфи. (За будь - яких життєвих негараздів вистояти, не впасти духом, невтомно чекати свого часу і «не грати цноти», тобто не виправдовуватися, не загравати, коли тебе оббрешуть, а залишатися правдивим, таким, яким ти є насправді - людиною.)
-
Читаємо другу строфу. Від чого застерігає автор людину?( Від мрійництва, культу думки, зазнайства. Буде дано дар, талант, мрії, думки – не створюй кумирів, не зазнавайся). Чому автор порівнює Тріумф і Нещастя?(Тріумф – видатний, блискучий успіх, перемога, торжество. Почуття гордості і радості за свій успіх. В такій ситуації люди часто зазнаються, пишаються собою, а в нещасті більш простіші, страждають, обдумують. «Страждання олюднює!». Тому автор застерігає бути людиною і в перемогах, і коли ти переможений. Прийде слава або станеш нещасливим, все втратиш – залишайся незворушним. Не опускай руки у розпачі.) Про яке випробування йдеться в рядках: «Якщо впаде все, чим ти жив, і знову зумієш все почати – і звести…»?(Все втративши, ризикуй і почни усе спочатку.)
-
Назвіть риси характеру, які повинна в собі виховувати справжня людина для подолання труднощів, котрі підстерігають її на життєвому шляху?(Скромність, оптимізм, стійкість наполегливість,…)
-
Читаємо третю строфу. Про які труднощі говориться у цій строфі?(Втрата останньої надії). Що ж в такій ситуації повинна робити справжня людина?(Бути сильною не лише фізично, а й морально. Зібрати усю свою волю і вистояти. Отже, мусить жити і боротися, навіть все втративши. Не жаліти матеріальне, а дбати про духовне.)
-
Назвіть головні образи четвертої строфи. (Юрба, Король, весь світ).
-
Яку алегорію втілено в образах юрби і Короля?(Простий народ і влада).
-
Які чесноти повинна мати людина, щоб не загубитися в юрбі та не пнутися до високих чинів?(Якщо опинишся на соціальному дні, або зумієш піднестися – не втрать себе, не зрадь собі. Веди себе гідно з найгіршими людьми і не втрачай простоти, ставши відомим чи при владі. Шляхетність, простота. Шляхетний – який відзначається високими моральними якостями, який дістав добре виховання, благородний, лицарський, чесний. Вести себе так, щоб «ні враг, ні друг, котрого любиш, нічим не можуть дорікти.»)
-
Як називається такий художній прийом? Яке його значення?(Тріумф – нещастя; «вистоїш» - «упали духом», юрба – Король. Це антитеза. Протистояння Людини ницим смакам і думкам юрби, здатність залишатися гідною у стосунках з можновладцями, робити добрі справи, не хизуючись цим.)
-
Який заповіт дає сину щодо кожної хвилини життя?(Берегти кожну хвилину. Працювати над собою, не шкодуючи себе. Кожна хвилина наповнена змістом.)
-
Як називається єдино початок, повторення однакових слів чи синтаксичних конструкцій на початку віршованих рядків, строф або речень?(Анафора – «Якщо»). У яких раніше вивчених творах ми зустрічалися з анафорою?(Шандор Петефі «Коли ти муж – будь мужнім…», Франсуа Війон «Я знаю…»)
-
Що ж, на думку Кіплінга, треба зробити, щоб мати право називатися Людиною?(Бути стійким у випробуваннях, залишатися самим собою, робити добрі справи, не втрачати гідності, не шкодувати себе, постійно працювати над собою. Якщо ти зможеш так жити, то світ, випробувавши тебе, відступить і належатиме тобі, бо ти – Людина!)
-
Яка провідна думка твору? (Людиною має право називатися лише той, хто в будь-яких ситуаціях прагне і вміє залишатися самим собою, йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності ані перед юрбою, ані перед королем, робити добрі справи, не хизуючись цим.)
-
До якого виду лірики належить вірш?(Філософська лірика. Намагається одним складним реченням дати відповідь на філософське питання про справжню сутність Людини.)
-
Кого із героїв вивчених літературних творів можна назвати справжньою Людиною?
«Віднови текст»
1. «Якщо впаде все, чим ти жив і знову Зумієш все …» (почати і звести)
2. «Усе згоріло, вигасло – ти лишилась … - встоять в боротьбі» (одна лиш воля)
3. «Як вистоїш … - Упали духом і тебе клянуть» (коли всі проти тебе)
4. «Тоді …, сину, І більше: ти – Людина, сину мій» (весь світ тобі належить)
Гра «Так – ні»
1. Вірш «Якщо» Кіплінг присвятив своєму другу
2. Є тільки один переклад українською мовою вірша Кіплінга
3. Василь Стус зробив переклад вірша «Якщо»
4. У вірші «Якщо» поет використав анафору
5. Вірш був написаний у 1901 році
6. Поезія «Якщо» є настановою людині
7. Ідея вірша – це уславлення сильної особистості.
8. Вірш написаний у формі листа до сина, у формі звертання.
Кіплінг «Балада про Схід і Захід»
Перевір свої знання
1. Яка фраза з балади стала крилатим виразом? (Схід це Схід, Захід це Захід)
2. Хто головні герої балади? (Камал, син полка)
3. Які слова виступають антитезою вислову «Захід є Захід, а Схід є Схід, і їм не зійтися вдвох?» (Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів, Як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів)
4. Яку композицію має балада? (Кільцеву, рядки, наведені вище, повторюються в кінці твору) 5. Назвіть представників двох цивілізацій Заходу і Сходу? (Захід – син полка Схід – Камал)
6. Як Кіплінг у баладі показав зіткнення двох ворогів – представників різних цивілізацій? (Сутичка двох рівних противників, двох вовків із різних зграй)
6. Чому автор у баладі порівнює воїна з вовком? (Це сягає своїм корінням індоєвропейської міфології)
7. Які традиції змальовує у баладі Кіплінг? (Поєднує Західну і Східну традиції)
8. Через що син полковника та розсердився на Камала? (Камал втік до кордону й забрав кобилу полковника)
9. Які художні засоби використав автор у баладі? Наведіть приклад.
10. Як син полковника переконав Камала мирно розійтися? (Верни мені кобилу батька й тоді мирно розстанемось ми)
11. Який «дар за дар» отримав син полковника від Камала? (Свого сина)
Міні- тест
1. Що пропонує Камаль Полковничому сину на знак примирення (за твором Р.Кіплінга «Балада про Схід і Захід»)?
А) рушницю; Б) власного сина; В) їжу; Г) дружбу.
2. До чого закликає Р.Кіплінг у «Баладі про Схід і Захід»?
А) до єднання і порозуміння; Б) до війни; В) до боротьби за рідну землю;
Г) до повстання проти тиранії іноземців.
3.. Чим закінчується зустріч двох воїнів (за твором Р.Кіплінга «Балада про Схід і Захід»?
А) Битвою; Б) примиренням; В) втечею одного з воїнів; Г) загибеллю героїв.
4. Напишіть розгорнуту відповідь на запитання «Чи важливі мир і дружба для людей?» (на матеріалі «Балади про Схід і Захід» Р.Кіплінга).
-
Напишіть листа другові з іншої країні про необхідність миру на Землі (на матеріалі «Балади про Схід і Захід» Р.Кіплінга).
Контрольна робота за творчістю Дж. Олдріджа, Р. Кіплінга
Варіант І
Початковий та середній рівні (по 1 балу за кожну правильну відповідь)
1. Основна проблема оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм»:
а) взаємини батьків і дітей; б) охорона природи;
в) технічний прогрес та його наслідки; г) дружба та кохання.
2. «Останній дюйм» для посадки літака (за однойменним оповіданням Дж. Олдріджа) — це:
а) сигнал для диспетчерів аеродрому про надання смуги для посадки;
б) запорука вдалої посадки;
в) сигнал небезпеки;
г) межа, за якою треба стрибати з парашутом.
3. «Тобі, бідоласі, доведеться все робити самому, так уже сталося»,— сказав
батько з оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» своєму синові. Йдеться про те, що Деві потрібно буде:
а) підтягти літак до води;
б) перейти пустелю до найближчого оазису;
в) вести літак до аеродрому;
г) зробити пліт і перепливти на сусідній острів
4. Камаль із твору Р. Кіплінга «Балада про Схід і Захід» порівняв себе і полковничого сина з:
а) двома тиграми; б) двома вовками;
в) двома шакалами; г) самотніми мисливськими псами
5. Основним художнім засобом, який використаний у вірші Р. Кіплінга
«Якщо...», є:
а) анафора; б) антитеза;
в) алегорія; г) алітерація
6 . Малолітньому синові Бена з оповідання Дж. Олдріджа довелося самому вести літак, тому що:
а) це був подарунок батька йому на день народження;
б) батько загинув, фільмуючи акул;
в) батько був тяжко поранений акулами;
г) Деві порушив батьківську заборону і вирішив сам покататися на літаку
7. Головною думкою оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» є:
а) уславлення мужності та героїзму головних героїв твору;
б) засудження жорстокого ставлення до природи;
в) утвердження віри у внутрішні можливості людини, сімейних цінностей;
г) схвалення дій хлопчика, який урятував свого батька
8. «Кішка випередила його, і камера тільки злегка ковзнула по ній». Ця кішка:
а) акула; б) тигриця;
в) пантера; г) домашня кішка
9. Конфлікт у творі Р. Кіплінга «Балада про Схід і Захід» стався через:
а) повстання афганців;
б) украдену Камалем лошицю;
в) незадоволення індійців своїм становищем;
г) відняту у місцевого населення отару овець
10. У рядках вірша Р. Кіплінга «Якщо...»
А як загубиш, все почнеш спочатку,
Зібравши речі в нову дальню путь... —
використано як основний художній засіб:
а) порівняння; б) гіперболу;
в) метафору; г) анафору
Ключ: 1 — а); 2 — б); 3 — в); 4 — б); 5 — а). 6 — в); 7 — в); 8 — а); 9 — б); 10 — в) .
11. Продовжте речення.
«Антитеза — це...»
12. Продовжте речення.
«Анафора — це...»
Достатній рівень (2 бали)
-
Охарактеризуйте образ Бена з оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм».
або
-
Охарактеризуйте образ Деві з оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм».
Високий рівень (4 бали)
1. Виконайте одне із завдань.
а) висловіть своє судження про проблему духовного випробування людини та її моральної стійкості у творах письменників та в нашому житті
б) Продовжте історію Камаля та полковничого сина (за віршем Р. Кіплінга «Балада про Схід і Захід»).
в) Висловіть своє судження про те, що таке сімейні цінності та як вони утверджуються у творі Дж. Олдріджа та в нашому житті