Відкритий урок Ч.Діккенс "Різдвяна пісня у прозі"

Про матеріал

Різдвяна пісня у прозі” – повість про переродження людини,. яка понад усе на світі цінувала дзвін монет” (Ч. Діккенс).

Перегляд файлу

Тема: Ч.Діккенс – видатний англійський письменник. Повість «Різдвяна пісня у прозі».

Мета: зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса; ознайомитиз історією створення повісті, з особливостями «різдвяних»оповідань; вчити аналізувати прочитане; розвивати допитливість, уміння слухати й виступати з власним повідомленням;виховувати прагнення розуміти інших людей.

Обладнання: портрети Ч. Діккенса, виставка творів письменника, різдвяний віночок, схеми, пісня «Різдвяна ніч» Н.Карпи.

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом

Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині

 

дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою,

 

вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх —

 

навіть у бідних та знедолених — таких людей, як вони самі.

 

Ч. Діккенс

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Визначення емоційної готовності учнів до уроку:

 Слово учителя                                                              

 Діти! Я щиро рада нашій зустрічі.  Бачу , кожен з вас має гарний святковий настрій, бадьорий вигляд. Ви ще зовсім молоді, ви сповнені мрій про щасливе життя. Щастя – мрія кожної людини. Щасливе майбутнє – шлях до вічності.

 Уявіть себе учнями однієї із шкіл XIV століття... Протягом багатьох століть діти починали урок з «Великого навчання». Для цього необхідно було дружньо, з щирою душею повторювати за учителем:

               Коли у серці чесність,

     Характер наповнюється красою.

     Коли добро живе в душі,

У домі буде порядок.

Коли в домі буде порядок,

У всьому світі буде щастя.

 А чи є на світі щось дорожче від щастя?  Адже щастя – це здоров`я, спокій, достаток, мир, тепло людських сердець.

 Чи є на світі щось приємніше за можливість дарувати іншим тепло своєї душі? Можливо не обігріти одним серцем весь світ?!

 На світі  була людина, яка й до тепер обігріває нас, твори якого об`єднували біля одного вогнища і робітника і багатія, людей різного віро сповідування, різного кольору шкіри та різної точки планети Земля.

 Видно, гарячим було серце цієї людини, бо воно й досі з нами.

 Ім`я цієї людини – Чарльз Діккенс. СЛАЙД 1.

-Запишіть тему уроку до зошитів

 

У ч и т е л ь.

Одне з якнайкращих добрих і світлих свят – це свято Різдва. У кожного народу є свій літературний твір, присвячений Різдву: «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Сніжна королева» Андерсена, цикл «Різдвяних повістей» Ч. Діккенса, серед яких «Різдвяна пісня у прозі» як прояв віри в добру суть людини, у можливість перетворень напередодні Різдва.Ч. Діккенс, який дуже любив свято Різдва, вважав: «Ці радіснідні — дні милосердя, доброти, всепрощення…» (читання епіграфа).

   Запитання до класу:

  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Різдво»? СЛАЙД 2
  • Створи асоціативний ряд.

Наприклад:

  • Р – радість
  •  
  • І –  ікона                                                               
  •  
  • З – засівати, зірка
  •  
  • Д – диво
  •  
  • В – веселощі
  •  
  • О – очікування

Впевнена,  що поспішаючи на урок  кожен думав про те, що його там очікує. Пропоную ваші очікування матеріалізувати за допомогою «Дерева самопізнання та розвитку»

- У вас на столах є дзвоники , напишіть на них власні очікування від нашого уроку. Напишіть саме власні очікування і приклейте на наше дерево.

- Ось, на нашому «Дереві самопізнання і розвитку» з’явились дзвіночки, а як кажуть: «Початок – це половина справи!», а у нас початок уже є!

 -Чи хотів би кожен з вас бути щасливою людиною?

На уроці ми шукатимемо відповіді на питання: «Що робить людину щасливою?»

 

А Допоможуть нам у цьому видатний англійський письменник Чарльз Діккенс та герой його повісті «Різдвяна пісня у прозі» Скрудж.

 

ІІ.  Вивчення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення з біографією письменника. (відеоматеріал). СЛАЙД 3

 

Сьогодні ми ознайомимося з видатним англійським письменником XIX ст. Ч. Діккенсом. Упродовж кількох уроків ми здійснимо уявні мандрівки у часі: побуваємо в Англії часів Діккенса, зазирнемо до контори Ебенезера Скруджа та відсвяткуємо Різдво з родиною Кретчитів. 7 лютого 1812 року у подружжя Джона та Елізабет Діккенс народився син Чарльз. Його батько був чиновником морської скарбниці, тож не міг похвалитися ні багатством, ні знатним родом. Спочатку родина жила в достатку. В теплі літні дні влаштовувалися пікніки, катання на річці, вечорами — любительські спектаклі. Батько водив Чарлі та його старшу сестру в театр, навчав їх співу. Потім батько заплутався в боргах, і життя родини різко змінилося. Сподіваючись втекти від кредиторів, сім’я переїхала до Лондона.

Але це не допомогло. Батько потрапив до боргової в’язниці. Для сім’ї почалися чорні дні. Чарлі був змушений залишити школу і працювати на фабриці вакс/!. Учень. Щасливе дитинство Діккенса було зруйноване банкрутством та арештом батька. З десяти років хлопець був змушений працювати, щоб заробляти на прожиття. Про 12—16 годин праці на лондонській фабриці вакси, де Чарлі наклеював ярлики, він згадував із жахом і смутком. Навіть у зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз фабрику на Чаррінг.Крос. “Жодними словами не можна було передати мої душевні муки!” — згадував письменник.

Діккенс займається самоосвітою, працює в юридичній конторі, судовим репортером. Через деякий час Він посів чільне місце серед англійських журналістів 1883 року в газеті “Мансли магазин” з’явилось йоге перше оповідання, підписане дивним ім’ям “Боз” ( це було жартівливе прізвисько його молодшого брата. “Нариси Боза” стали популярними. Так в англійській літературі з’явилося нове ім’я: Чарльз Діккенс. Попереду були важкі роки праці, слава, яку принесли роман1,” “Пригоди Олівера Твіста”, “Записки Піквікського клубу”. “Домбі і син”, “Девід Копперфілд” та ін. Так, на життєвих дорогах Ч. Діккенса було багато перешкод, але він був упевненим, що добре і розум мусять здолати зло. Саме тому вже у зрілом, віці, коли письменник став автором багатьох знаменитих романів, подарував своїм читачам чарівну казк. про добрі почуття і спогади, які можуть навіть “жмикру та” перетворити на добру і лагідну людину.

 

2. Бесіда на виявлення сприйняття матеріалу.

- Що зацікавило вас при перегляді фільму?

- Чому дитинство Діккенса було безрадісне.

- Як вплинуло дитинство письменника на його творчість?

Учитель: «Різдвяна пісня у прозі» переносить нас у чарівні святкові дні народження Христа . Різдво… З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів? Зауважу, що у кожного народу є свої традиції святкування Різдва. Є вони і в українців, і у росіян, і в американців, і у англійців, про яких розповідає твір.

Повідомлення учнів ( Ознайомлення з традиціями святкування Різдва у різних країнах)

  1. Різдво в США          СЛАЙД 4
  2. 2. Різдво в Україні   СЛАЙД 5

Всі дерева й трави сплять,

Тихо зорі мерехтять.

Лиш одна ясна зоря

до  вертепу зазира.

В ясла там Марія – Ненька

на  духмяне ложе з сіна

Божого поклала Сина

І співа йому тихенько:

«Спи, Ісусику маленький»

На фоні  музики

Виступ учнів-істориків.

Повідомлення учня про святкування Різдва в Україні

Вже зовсім скоро настануть зимові свята. Чекати залишилося вельми недовго. Дуже скоро одне із найбільших свят християн - Різдво Христове. Святвечір - це одна з найдивовижніших ночей, єдина на рік ніч, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Значна більшість вірян на всіх континентах, тобто ті, які живуть за Григоріанським та т. зв. Неоюліанським церковно-літурґійними календарями, Різдво святкуватимуть 25 грудня. А от ті з них, які дотримуються "старого" Юліанського календаря, святкують це свято 7 січня.Святкує Різдво Христове цього дня і переважна більшість християн в Україні.

Різдво - одне з найголовніших свят у році. В народі кажуть, що "на Різдво і сонце грає". Також з Різдвом пов'язують багато прикмет. Наприклад: якщо іній на деревах у перші три дні Різдва - це до врожаю хліба; якщо сніги глибокі - будуть гарні трави та хліб; якщо в цей день тепло - весна буде холодною, вночі багато зірок - багато ягід буде.

Символом вічного світу, щастя і радості, що прийшли разом із Христом, є вічнозелена прикрашена ялинка. Верх її увінчаний прекрасною зіркою - у пам'ять про Вифлеємську зірку, що вказала волхвам шлях до Христа. Гілки прикрашені різнобарвними кулями, золотою мішурою, фігурками співаючих ангелів, пастухів з маленькими баранчиками, розсічені свічами та ліхтариками, начебто нагадуючи про вогні багаття й ліхтарів, що світили для Вифлеємських пастирів у святу ніч. І через дві тисячі років різдвяні вогні світять майже в кожнім будинку.

Починаючи з вечора, усюди ходили колядники з "вифлеємською зіркою". На палці закріплювалася велика зірказ золоченого паперу, прикрашалася ліхтариком, паперовими гірляндами, іноді іконою Різдва, Спасителя чи Божої Матері, потім з цією зіркою співаючі різдвяні гімни обходили навколишні будинки. Такі відвідування називалися колядуванням.

Особливою традицією в надвечір'я Різдва є Свята Вечеря, до якої обов'зково входять 12 пісних страв.

Свято Різдва відзначається християнами, насамперед, справами добродійності. У цей день щедро роздавали милостиню. У кожнім будинку христославів чекали частування чи гроші. Не прийняти христославів вважалося великим гріхом. Люди заможні вважали своїм обов'язком надіслати милостиню жебракам, хворим, удовам і сиротам. Не забували навіть про тварин, адже, відповідно до переказу, у холодну ніч віл і осел зігрівали Богонемовля своїм подихом. У селах для птахів, що страждають від голоду і холоду, виставляли житній сніп. Для дітей улаштовувалися і зараз улаштовуються різдвяні ялинки, вистави, свята з роздачею подарунків. Дуже давньою є українська традиція миритися в цей день, пробачати одне одному образи вільні й мимовільні, щоб на повну міру відчути радість життя.

Отже, давайте підведемо  підсумок почутого ЯКА ВІРА ОБ'ЄДНУЄ ЛЮДЕЙ УСЬОГО СВІТУ У РІЗДВЯНІ ДНІ?

(Віра в те, що в цей день може статися диво; традиція робити близьким  людям подарунки, прощати всім, бажати щастя, загадувати бажання).

2. « Цикл «Різдвяних повістей»

Учитель:

До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром — поява цих творів припадає на 40-і рр. ХІХ ст., тобто на друге десятиріччя його творчої діяльності.

На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі», 1843) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, у «старій добрійАнглії», а й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки.

Різдвяний цикл Діккенса складається з п’яти повістей: «Різдвяна пісняу прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848). Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.

Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно булоособливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біляякого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашенихгілками омели абогостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворійде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційнийритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.

За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, адже саме в цей час обов’язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.

3. Історія створення  повісті «Різдвяна пісня у прозі» СЛАЙД 6

Якось 1843 року Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Він розкрив Діккенсу страшні факти про жахливі умови праці робітників і, зокрема, факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах.(Чарльз Діккенс знав про це з власного досвіду). Діккенс хотів написати памфлет, проте передумав і пояснив це так: «Не лякайтеся, якщо я скажу, що з того часу, коли я Вам писав востаннє, виникли такі обставини, котрі змушують мене відкласти до кінця року появу обіцяної Вам брошури. Я не можу пояснити, що це за обставини, але будьте певні, що коли Ви дізнаєтеся, у чому річ, чим я був зайнятий, де і як, - Ви погодитеся з тим, що молот опустився з силою в двадцять разів, - та що там у двадцять, у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг застосувати, коли б виконав свій перший задум».

Учитель. Цим молотом стала повість «Різдвяна пісня у прозі».

4. Робота над визначенням жанру повісті «Різдвяна пісня у прозі». СЛАЙД 7.

Чому автор називає свою повість «Різдвяною піснею у прозі»

  1.               Всі події відбуваються під час Різдва.
  2.               Пісня – це свято гідне оспівування, воно об’єднує людей, а про таке краще співати, ніж говорити.
  3.               У прозі – у житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденна проза. Можливо тому,  на Різдво життя Скруджа сильно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав свій твір.

Тоді доведіть, що цей твір – повість. Які ознаки повісті?

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок:

«Різдвяна пісня у прозі» - повість, що складається з п’яти рівноцінних частин – сторф або оповідань.

СЛАЙД 8

Робота з текстом . І строфа «Марлева тінь»

3. Бесіда за змістом І строфи «Різдвяної пісні в прозі»

Схема «Три зустрічі»

 

 

 

 

 

                                                               Ні

                                                         Скрудж     

-Розкажіть, що ви дізналися про Скруджа і Марлі. Що їх поєднувало?

-   Які риси зовнішнього портрету героя передають його внутрішню сутність? (Гачкуватий, наче клюв у хижого птаха, ніс; зморщена шкіра, як у людей, що прожили бурне життя; скута хода підкреслює замкненість; сині вуста та червоні очі часто бувають у злих, знервованих людей.)

-    Як доповнює портрет Скруджа його ставлення до Різдва? (Він не релігійна людина, йому байдужі традиції, що ще більше підкреслює його самотність і відокремленість від людей.)

-   Якими є його стосунки з єдиною рідною людиною – племінником? (Скрудж не любить племінника, вважає його божевільним, адже той має зовсім інші від Скруджа життєві цінності. Звернемо увагу, що племінник не ображається на Скруджа. Як ви вважаєте, чому? Можливо, племінник знає дядька іншою людиною?)

-  Як він взагалі ставиться до людей? (Він, як справжній скнара, пильнує за клерком, щоб той не додав більше вугілля до вогнища; його дратують чужі радість та щастя, він взагалі не розуміє, як у бідності люди можуть радіти життю.)

-   Як доповнюють портрет Скруджа опис погоди та приміщення, в якому він працює? (Використано паралелізм: похмура погода, холод і туман підкреслюють самотність та відлюдність Скруджа; котора Скруджа не відрізняється розкошеством, господар економить на всьому, найбільше неприємно вражає, що він підтримує холод і темряву навіть у приміщенні! Про що свідчить цей факт? Скрудж наче мрець, або його душу захопили темрява і зло?)

-Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому? (Замість колотушки він побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)

-Як виглядав Марлі? Зачитайте опис із тексту «Пісні…»(Від слів «То була Марлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)

Виразне читання діалогу Скруджа і Марлі

(від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам’ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)

-Навіщо з’явився дух Марлі до колишнього компаньйона? (Нагадати проте, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим.А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлізнав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

-Простежте, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.

Учитель: Можливо, ми з вами знайшли відповідь на наше питання: «Гроші роблять людину щасливою?»

 (Гроші дають людині свободу вибору. Маючи певний капітал, людина сама може вирішити, яким чином вона ним розпорядиться)

Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя?

Складання ланцюжка помилок Скруджа  СЛАЙД 9

Жадібність – економить на світлі, теплі, їжі, відмовляється від свят, не хоче мати сімю.

Байдужість – до оточення ставиться з байдужістю.

Чи є в повісті люди, яких він любив? (кохана, друзі, яких він зрадив).

C:\Users\Admin\Desktop\Рисунок1.pngСкрудж як особистість деградував

Деградація – рух назад, занепад.

Складання схеми –характеристики

«Образ Скруджа до подорожі з духами Різдва»

 

 

У ч и т е л ь. Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше,ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.

IІІ. Підбиття підсумків уроку

Наш урок  підходить до кінця і саме час перевірити, чи справдилися ваші очікування.

 У вас на столах є стікери, напишіть на них, чи справдилися ваші очікування. А також ваші враження від уроку.

СЛАЙД 10

ІV Домашнє завдання

Прочитати  ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі».

Знайдіть і прочитайте портрет Скруджа.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Юлія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
15332
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку