Посібник для педагогічних працівників, дітей старшого дошкільного віку, студентів факультету дошкільного виховання педагогічних навчальних закладів.
На сторінках посібника – конспекти занять з формування у дітей цілісних емпіричних уявлень та системи знань про живу і неживу природу, причинні взаємозв'язки і взаємозалежності у природі. Містить матеріали з ознайомлення дітей з природними умовами, рослинним та тваринним світом рідного краю.
Допоможе сформувати теоретичне підґрунтя для подальшого інтелектуального розвитку дитини у початковій школі, виховати соціально активну творчу особистість, здатну дбайливо відноситись до природи.
Лариса Ригаль
Першотравенськ – 2015-2017
Рецензенти:
Завідувач комунального дошкільного навчального закладу «Дзвіночок»
Молчанова Л.В.
Вихователь-методист комунального дошкільного навчального закладу «Дзвіночок»
Антіпова Н.М.
Цей загадковий світ планети Земля
Посібник для педагогічних працівників, дітей старшого дошкільного віку, студентів факультету дошкільного виховання педагогічних навчальних закладів.
На сторінках посібника – конспекти занять з формування у дітей цілісних емпіричних уявлень та системи знань про живу і неживу природу, причинні взаємозв’язки і взаємозалежності у природі. Містить матеріали з ознайомлення дітей з природними умовами, рослинним та тваринним світом рідного краю.
Допоможе сформувати теоретичне підґрунтя для подальшого інтелектуального розвитку дитини у початковій школі, виховати соціально активну творчу особистість, здатну дбайливо відноситись до природи.
ВСТУП
«Людина почула шелест листя, дзюркотіння веселого струмка, дзвін дрібних дзвіночків у бездонному літньому небі, завивання хуртовини за вікном, лагідний плюскіт хвилі, урочисту тишу ночі, - почула і завмерла, слухає сотні і тисячі років чудову музику життя.»
(В.А.Сухомлинський).
Головна мета екологічного виховання дошкільнят - формування у них елементів екологічної культури, а саме: ціннісного ставлення до природи, до речей та матеріалів природного походження. Ціннісне ставлення до природи базується на елементарних знаннях, які й визначають мотиви вчинків і поведінки дошкільнят.
Екологічні знання - це знання взаємозв’язків між рослинами і тваринами та середовищем їхнього існування; між людьми, тваринами та рослинами, а також способів раціонального використання природних ресурсів. Обов’язковим компонентом процесу формування екологічної культури є знання та вміння, а кінцевим результатом - відповідне ставлення до навколишнього світу.
У наш час надзвичайно гострою стала проблема взаємовідношень між людиною і навколишнім середовищем. Забруднення води, повітря, зменшення зеленого покриву Планети - ось наслідок негативного впливу людини на природу.
В серці кожної маленької людини закладено зачаток почуття духовності, і слід лише підказати їй це, зосередити її увагу, розкрити їй очі: «Зупинись і поглянь - який гарний світ тебе оточує!» Треба бачити і розуміти прекрасне, адже від розуміння краси оточення починається все найкраще, що є в людині, починається краса людських вчинків... Різні тварини - їжачок, равлик, лисичка...Все це добре знайомі, близькі і милі дітям істоти. І про кожну з них можна розказати щось нове, досі непомічене, й не знане, таке, що заохочує дітей вивчати життя птахів і тварин, життя природи і гаряче любити її, дбати про неї.
Зазирнемо під зелений листочок, що його так ніжно лоскоче теплий вітерець. Тут теж існує цілий світ, незрівнянно менший за планету, але від того не менш важливий.
Ось коник-стрибунець підводить смарагдову голівку і раптом мов блискавка, зникає в сонячному сяйві. дихає нагріта трава, тріпоче, дзвенить тисячами голосів - тільки зумій почути.
Тоді морські глибини не лякатимуть своєю байдужістю: адже незлічені створіння з обережністю і цікавістю стежать за гостем, що увійшов з суші в прадавню стихію моря. Тоді людина відчує єдність з планетою, вони житимуть разом, як добрі друзі.
Для того, щоб поважати. любити і берегти все, що нас оточує, треба ближче знайомитись зі світом природи. Тоді зелена стіна лісу не буде здаватись одноманітною: адже в лісах росте стільки різних рослин, такий різноманітний світ тварин.
Тож основне завдання кожного педагога - це виховати в дошкільнят прагнення виконувати хоча б найпростіші, але конкретні дії для збереження навколишньої природи і навчити їх цього, сформувати переконання у тому,що в природі немає жодного об’єкта тільки корисного або шкідливого.
Природа формує людину, ставить її на вищий щабель розвитку, вчить людину бути Людиною.
Компетентність дитини у сфері «Природа» - поряд із компетентністю в інших сферах є неодмінною передумовою становлення цілісної
особистості.
Мета:
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТА:
«Все живе з’явилося з води і не може існувати без неї. А скільки таємниць приховують в собі морські глибини: різноманітний рослинний світ, загадкові мешканці підводного миру – все це дуже приваблює та цікавить дітей, заохочує до пізнання навколишнього».
«Кому водойма – рідний дім?»
Мета:
Учити дітей дотримуватись правил природокористування, посильно піклуватись про чистоту водоймищ, берегти питну воду.
Формувати вміння емоційно реагувати на природні об’єкти, отримувати позитивні враження від спостережень за ними.
Поглибити знання дітей про воду в природі, пристосування до умов життя мешканців водного миру.
Формувати вміння будувати підрядні речення, розповідати про результати своїх спостережень, підтримувати бесіду.
Підтримувати бажання виконувати завдання естетичного характеру.
Формувати у дітей уміння виявляти схильність до аналізу явищ природи, встановлювати залежності між діяльністю людини та екологічним станом природи.
( Діти разом з вихователем стоять у колі на килимі)
- Усміхніться всі сердечно,
Усмішку спіймайте.
Одне одному і всім навколо
Ви її віддайте! (дарують усмішку з долоньки гостям).
( Гримить грім, іде дощик /у маг. записі/. Діти ховаються / ставлять над собою руки будиночком/ ).
(Звернути увагу дітей на калюжу).
- Звідки взялася?
- А які ще, крім калюжі, бувають водоймища у природі?
(Гра «Назви правильно водоймище»).
(Запитати у дітей, чи є водоймище у груповій кімнаті).
Розглянути акваріум:
- Хто живе у акваріумі? (назви рибок)
- Як називаються акваріумні рослини?
- Чим вкрито дно акваріуму?
- Яка вода у акваріумі?
- Чим дихають рибки?
- Які умови потрібно створювати, щоб акваріумним рибкам добре жилося?
Загадка: - У хатах прозорих
Всі вони живуть.
Можеш ти їх бачити,
Та не можеш чути (рибки).
Познайомити дітей з новою акваріумною рибкою (мечоносцем).
- Якого кольору рибка? (пояснити, чому так називається).
- Мечоносець живе у воді. На суші він жити не зможе. Очі є, а не блимає. Крила є, а не літає.
- Що це за крила? (плавніки)
- Не вміє ходити, бігати, але рухається швидко. Як пересувається? (плаває)
- Є хвіст. Для чого рибам хвіст? (руль).
- Одяг із монеток. Що це за одяг? (луска)
- А де ще живуть риби, крім акваріуму?
Мовна вправа «Скажи де яка?»
(Погодувати акваріумних рибок).
Запропонувати пригадати назви риб які живуть у морі або океані, річних риб.
Гра – асоціація: «На що схожі риби» (риба-меч, риба-ігла..)
Хвилинки – кольоринки: «Лікує синій колір».
Проблемна ситуація:
«Засмічена річка» (діти прибирають сміття, засипають дно річки піском, камінцями, зі стрічок роблять водорості.)
Гра «Де яка риба живе?»
(заселяють у річку річних, у море морських...).
Наприкінці заняття ставлять екологічний знак:
«Збережемо водні ресурси».
«Ознайомлення з скарбами нашого краю»
Мета:
Сприяти розвитку інтересу до професій, поширених у рідному регіоні, формувати вміння цінувати труд людей даних професій.
Поглибити уявлення дітей про природні об’єкти планети Земля, природні ресурси, багатство земних надр Дніпропетровської області.
Формувати вміння будувати підрядні речення, розповідати про результати своїх спостережень, підтримувати бесіду, учити дітей бачити красу в людській праці та її результатах.
Сприяти розвитку вмінь дітей спостерігати, аналізувати, робити висновки та узагальнення.
Матеріал: глобус, таблиця «Види земної поверхні», кольорові картки, дидактична гра «Дерево ресурсів», фізкультурне обладнання, слайди.
Попередня робота: розглядання відповідних ілюстрацій, малюнків.
Ігрова ситуація: «Уявна подорож по планеті Земля із чарівним глобусом» (визначити водні ресурси, рівнини, гори, пустелі, льодовики, зелений покрив ).
Вправа «Дай правильну назву на задану літеру» (пригадати назви пустель, океанів, деяких морів – з використанням кольорових карток, як називаються гори в Україні).
Дидактична гра «Види земної поверхні».
Пошуково - дослідницька діяльність: «Досліджуємо підземні глибини Планети» (познайомити дітей із професією геолога).
Розповідь вихователя про виникнення вулканів, землетрусів (з використанням мультимедійної презентації).
Гра «Назви правильно та розташуй у певній послідовності» (грунт, глина, каміння….)
Гра «Багатства земних надр» (вирощуються рослини, видобувається сировина: вугілля, нафта, залізна руда, сіль..).
Гра Дерево ресурсів» (формувати уявлення дітей про природні джерела технічної та промислової сировини; все, що отримує людина – вона отримує з землі). Показати дітям картки із зображенням землі, предметів зі скла, паперу, металу тощо. У ході досліду створити «Дерево ресурсів» (картки прикріпити до дошки). Книга – папір – дерево – земля; ніж – сталь – руда – земля; футболка – пряжа – бавовна – земля; яблуко – яблуня – земля).
(Чарівний глобус переносить додому, у Дніпропетровську область. Розглянути види земної поверхні Дніпропетровської області, чим багаті надра).
Створити ігрову ситуацію «Шахтарі».
Вправа «Порахуй і запиши».
Природоохоронна діяльність: пояснити значення збереження природних ресурсів (раціональне використання).
«Таємниці грунтів»
Мета:
Формувати уявлення про природні джерела технічної та промислової сировини; все, що використовує людина, вона отримує із землі.
Виховувати екологічно-доцільну поведінку дітей у світі живої природи.
Ознайомити дітей з властивостями грунтів; продовжувати формувати уявлення про рослини, про те, що їм потрібен грунт, який має поживні речовини, вологу. Формувати уявлення про те, що грунт складається з піску, глини, рослинних решток. Показати, як утворюється грунт.
Розвивати діалогічне мовлення, покращувати артикуляцію.
Учити дітей виявляти естетичне ставлення до життя, зацікавлено ставитися до предметного середовища, розвивати уяву, творчу ініціативу.
Попередня робота: взяти проби грунту в різних місцях: на городі, клумбах, на прогулянковій території, та ін..
Матеріал: контейнери з різними видами грунту.
Звернути увагу дітей на контейнери, з взятими раніше пробами грунту (на городі, на клумбі, на прогулянковій території, біля дороги, викопаної ями).
Розглянути колір грунту, взятого з різних місць, його щільність, з’ясувати, у якому краще ростуть рослини
Люди здавна шанують землю. Особливо за те, що вона родюча. Земля-годувальниця дає їжу. Проте земля скрізь не однаково щедра. Є краї, де грунти дуже родючі (наприклад у нас в Україні), проте трапляються місцини з грунтами біднішими, а є й такі, на яких нічогісінько не родить. Назвіть такі місця будь ласка (пустелі, льодовики, гірська місцевість).
Дидактична гра «Види грунтів» (пісок, чорнозем, глина).
Дослід: показати здатність піску пропускати воду та глини утримувати її. (налити у банки з піском та глиною однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується).
Висновок: пісок пропускає воду, а глина ні. Отже, найліпшим вважають грунт, у якому є і пісок – для дихання, і глинисті частки – для затримування води.
Дослід: «Як утворюється грунт» (показати дітям, як утворюється грунт).
Потерти на очах у дітей два шматки вапняку один об одного.
(додати у вапняковий пил опале листя, шматочки кори).
Висновок:
грунт – утворення живих і неживих сил природи.
Дидактична гра «Хто живе у землі?» (розглянути грунт під мікроскопом, з’ясувати, де більше живе живих істот: у чорноземі або там де ходять). Назвати або записати назви за заданою літерою.
Наприкінці заняття діти садять насіння гороху та квасолі у стаканчики з різними видами грунту (де краще буде рости?).
ЛІС – ЗЕЛЕНЕ ДИВО ПЛАНЕТИ
Мета:
Формувати дбайливе ставлення до природи, виховувати екологічно-доцільну поведінку в природному середовищі.
Формувати бережливе та чуйне ставлення до живої природи, зокрема дерев, учити дітей бачити їх красу.
Сприяти розвитку пізнавального інтересу до лісу, зокрема його рослинного світу; учити дітей порівнювати різні види рослин, визначати спільне та відмінне між ними.
Збагачувати словниковий запас дітей; вправляти у добиранні слів-ознак для характеристики заданого природного об’єкта, розвивати вміння помічати красу природи і передавати отримані враження у образотворчій роботі.
Матеріал: дидактична гра «Яруси лісу», ілюстрації з теми.
Організаційний момент (відгадування загадки):
Багатир стоїть багатий,
Пригощає всіх малят він:
Івасика – суничкою,
Оксанку – полуничкою,
Андрійка – горішком,
Петруся – сироїжкою,
Катрусю – малинкою,
Василька – лозинкою (ліс).
Ігрова ситуація «Подорож до лісу».
Гра «Хто що почує у лісі»
Дидактична гра «Які бувають ліси» (визначити листяні, хвойні, змішані, джунглі). Розглянути слайди.
Розповідь вихователя про користь лісів для всієї Планети: насичують повітря киснем, сприяють утворенню опадів, затримують вологу у грунті…
Обговорити: «Люди! Бережіть ліси – джерело добра й краси!»
Дидактична гра «Яруси лісу» (як змінюється рослинний покрив у горах).
Вікторина «Що ми знаємо про лісові рослини» (назви дерев, кущів, квітів, лікарських та отруйних рослин).
Етюд-емітація «Ліс шумить».
Бесіда за змістом вірша О. Пархоменко «Не руш мене»:
Забрела у гай пила,
Загарчала, загула.
Дика груша від розпуки
Заломила віти-руки:
- Ти не руш мене, не руш
На мені багато груш.
Я годую п’ятдесят
Смугастеньких поросят.
Козам, зайцю, їжаку –
Всім гнилиці до смаку.
А і ще в моїм дуплі
Білки вивелись малі.
Їм не можна без дупла,
Їм не можна без житла.
Не чини звіркам біди.
Одступися, відійди!
Засоромилась пила:
- Не в мені причина зла.
Я в руках у лісоруба,
От хто в гаї перша згуба!
Гра «Обери правило» (з кожної пари речень оберіть
правила доброї поведінки у лісі).
Емпатична ситуація «Послухай серце дерева».
Творча діяльність: «Дерева у різні пори року».
«Люби і знай свій рідний край»
Мета:
Сприяти розвитку свідомого ставлення до збереження природи, збагачувати знання дітей про природоохоронну діяльність, формувати уявлення про зв'язок природи та людини, дати поняття про Червону книгу, її призначення та деяких видів рослин та тварин занесених до неї.
Розвивати діалогічне мовлення, учити дітей давати розгорнуті відповіді на запитання.
Заохочувати милуватися природними об’єктами, формувати уміння помічати в природі красиве, яскраве.
Формувати вміння дітей самостійно вирішувати проблемні ситуації.
Матеріал: слайди з теми, фотографії з проблемними ситуаціями, фішки, дидактична гра «Червоний, жовтий, зелений», папір, фарби, пензлики.
Попередня робота: запропонувати батькам разом з дітьми виявити та сфотографувати порушення зі природо збереження та принести фотографії до садочка.
Бесіди за темою, знайомство з Червоною книгою України.
Вихователь пропонує послухати дітям вірш:
ПОВІТРЯ, ЗЕМЛЯ І ВОДА – ЦЕ ПРИРОДА.
ТВАРИНА, РОСЛИНА І ПТАХ - ЦЕ ПРИРОДА.
ПРИРОДА – ЦЕ Я. І ТИ – ЦЕ ПРИРОДА.
ПОВИННІ МИ ЖИТИ У ЗЛАГОДІ.
Конкурс знавців-екологів: «Що ми знаємо про природу».
Бесіда «Про охорону рідного краю» (з показом слайдів «Книга скарг природи»).
Проте в сучасному світі природи рослинам та тваринам живеться дуже не просто. На звірів та іншу дичину чатують мисливці. Деякі види риб знаходяться під загрозою знищення через те, що їх виловлюють браконьєри, а інші гинуть через забрудненість водойм. Знищується рослинний світ, забруднений звалищем сміття грунт.
Мовна гра «Поміркуй і розкажи».
(діти складають власні розповіді за раніше зробленими з батьками фотографіями. Вихователь пропонує дітям скласти ці фотографії у конверт та відправити до мерії міста).
Розв’язання проблемних ситуацій «Чи можна змінити порядок у природі» (критична оцінка дій дорослих: не зрубувати дерева, своєчасний вивіз сміття на сміттєпереробні заводи, а не на смітники…).
Дидактична гра «Червоний, жовтий, зелений» (правила поводження у світі природи).
Звичайно, наша природа потребує охорони, бережливого ставлення з боку людини. Саме з такою метою створені у нашій країні заповідники: території, на яких категорично не дозволяється полювати на жодних птахів та тварин, не можна чіпати рослинний світ: зрубувати дерева, виривати рослини.
Творча гра «Червона книга України»
(запропонувати дітям створити Червону книгу дитячого садка та намалювати і занести до цієї книги рослини, тварин, які підлягають охороні).
«ЗОРЯНИЙ ПРОСТІР»
Мета:
Спонукати дітей свідомо ставитися до оточуючої природи, формувати екологічний світогляд.
Учити дітей милуватися зоряним небосхилом, виявляти щире захоплення його красою.
Знайомити малят з природою космосу, уточнити та закріпити знання про видимі в темну пору доби космічні тіла, підтримувати цікавість до зірок і Місяця.
Поповнювати активний словник дієсловами, удосконалювати монологічне мовлення.
Підтримувати бажання спостерігати за зоряним небом, бачити в ньому незвичайне, привабливе, дивовижне, учити дітей робити висновки, припущення на основі власних спостережень.
Матеріал: слайди, глобус, портрети космонавтів, логічна гра «Склади карту космічного простору», паперові форми планет, фарби, пензлі, серветки.
Попередня робота: розглянути карту «Сонячна система».
Створити ігрову ситуацію: «Політ у Космос»
(перегляд документального фільму «Політ у Космос»: запропонувати дітям уявити себе у космічному просторі).
Дидактична гра «Зоряний простір» (закріпити знання дітей про зорі, місяць; дати поняття про інші космічні тіла: метеорити, комети, астероїди).
Логічна гра «Планети Сонячної системи» (послідовність, особливості).
Звернути увагу дітей на планету Земля у космічному просторі:
Розглянути зоряне небо, звернути увагу дітей на скупчення зірок: розповісти про сузір’я.
Слухання та обговорення вірша О. Сенатович «А щоб ти знав»:
Познайомити дітей з першими космонавтами: Ю Гагаріним, В.Терешковою, В Титовим, Нілом Армстронгом).
Мовна гра «Космонавти» (розігрування дітьми діалогів: складання розповідей один одному про побачене, про отримані враження у подорожі).
Вправа «Поясни слово»
Проблемна ситуація: «Збились з курсу».
(не можливо повернутись на планету Земля).
Логічна гра «Склади карту космічного простору».
(з готових форм діти викладають карту космічного простору).
Образотворча діяльність: «Допоможемо сумним планетам».
(діти зафарбовують планети, які найбільше запам’ятались).
ДАВАЙТЕ БЕРЕГТИ ПРИРОДУ!
ЇЇ красу, чудову вроду.
Рослинний світ, джерельну воду.
ДАВАЙТЕ БЕРЕГТИ ПРИРОДУ!
Блакитне небо, птахів співучих, риб, плазунів,комах летючих,
Кожну тваринку, роси намистинку,
Краплю дощу, легеньку сніжинку.
ДАВАЙТЕ БЕРЕГТИ ПРИРОДУ!
Сонячне світло, чисте повітря,
Землі родючі, степи, полонини,
моря, океани, гори, рівнини.
Кожний камінчик, піщинку, хмаринку.
Хай живе все, сяє, як ранкова зоря.
Для твого майбутнього, планета Земля!
1