6 клас
Тема: Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі.»
Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Мета: формування предметних компетентностей:
допомогти учням простежити життєвий шлях Скруджа, його мандри у часі і просторі, зрозуміти причини деградації та еволюції героя; формувати навички аналізу і синтезу; допомогти учням зрозуміти моральні цінності, які сповідує родина Кретчитів; спонукати школярів замислитися над проблемами людського буття і зрозуміти, що людині потрібно для щастя.
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися; розвивати навички роботи в колективі; розширювати кругозір школярів.
Тип уроку: узагальнення набутих знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Обладнання: презентація, буктрейлер, роздатковий матеріал для проведення ігор та завдань в групах, опорні схеми, фрагменти фільму «Різдвяна пісня у прозі»
Епіграф: Не гроші роблять людину
щасливою, а людяність
Ч.Діккенс Хід уроку
- Доброго ранку діти! Доброго ранку, всім, у кого гарний настрій! Доброго ранку і дня усім, хто любить зиму і новорічні свята.
- А які новорічні та різдвяні свята ми святкуємо щороку? (День Святого Миколая(19 грудня); католицьке Різдво(25 грудня); Новий рік і Різдво(православних християн)). Сьогодні ми будемо говорити про Різдво. Напередодні цього свята відчувається якась таємничо-фантастична атмосфера. Усі ніби завмирають, чекаючи на диво. Без сумніву, найбільше це свято люблять діти, бо Різдво- це подарунки та здійснення найзаповітніших мрій, це сміх і веселощі. А ще Різдво- це радість теплого спілкування в родинному колі.
-Які асоціації виникають у вас зі словом Різдво? Заповнимо «Асоціативний ряд»
Р – радість, родина
І – іграшка, ікона
З – зірка, зима
Д – диво, дитина
В – веселощі, вертеп, вечеря
О – очікування, очищення, оновлення
-Які сенкани ви склали до теми «Різдво»
1. Різдво
світле, прекрасне
ощасливлює, змінює, надихає
свято, яке я найбільше люблю
Радість
2. Різдво
веселе, довгоочікуване
дзвонить, сповіщає, прославляє
змінює увесь наш світ
свято
3. Різдво
дивовижне, радісне
очікують, прощають, дарують
дарує радість, віру, надію
добро
-Саме у різдвяні дні 1843 року Ч. Діккенс увійшов в будинки англійців і приніс їм подарунок- казку з привидом і духами, названу «Різдвяною піснею у прозі».
Сьогодні ми продовжимо розмову про цей чудовий твір і пройдемо разом із його головним героєм шлях випробування і щасливого переродження його душі.
-Скажіть, будь ласка, а що ви очікуєте від нашого уроку? (радості від наближення новорічних і різдвяних свят)
-На які питання ви хотіли б отримати відповідь? (Чому гроші не принесли щастя Скруджу, як стати гарною людиною в житті?)
-Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас у будь-якому віці прагне піймати казкового птаха на ім’я «Щастя». Звичайно, кожен розуміє його по-своєму. Спробуємо сьогодні знайти і зрозуміти шлях до щастя головного героя твору.
Тепер налаштуємося на атмосферу англійського Різдва та змісту повісті (Кліп 1)
1. Словникова робота (в зошиті)
Динаміка- стан руху, хід розвитку, зміни чого-небудь.
Деградація- поступове погіршення, втрата якихось якостей.
Еволюція- процес зміни, розвитку чого-небудь.
(за таблицею уточнюється значення слів)
Назвіть головного героя повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
-Яким ми зустріли його вперше?
(Учень зачитує цитату с.88)
Доведіть, що слово «щедрість» було найлиховіснішим для Скруджа.
2. Аналіз цитатної таблиці «Герої твору про Різдво»
Кожен учень має таблицю на парті, зачитуються вислови про різдвяні свята Скруджа, Тіма, Фреда, родини Кретчитів, охоронців маяка, рудокопів, збирачів коштів для бідних.
3. Підсумок за схемою «Три зустрічі»
Отже, для Скруджа не існує ні свята, ні родинного тепла, Отже, для Скруджа не існує ні свята, ні родинного тепла, ні людяності. І тому ключовим для нього є слово «Ні!»
4. Робота творчої «Літературної лабораторії»
Учні переходять до творчої «лабораторії», де на них чекають подальші завдання.
1. Подорожі Скруджа в часі і просторі. Демонстрація слайдів
-Чому привід Марлі завітав до Скруджа? Що це за ланцюги, які скували привида? Чому Марлей вирішив допомогти Ебенізеру? Чи можемо ми назвати Марлі справжнім другом Скруджа?
- В якому образі з’являється до Скруджа Дух Минулого Різдва? Де побували герої під час першої подорожі?
-В чому криється причина духовного холоду героя? (він був самотнім у дитинстві, не відчував любові батька, а тому не навчився любити інших. Поступово він перетворився на черствого жорстокого скнару, що нагадував велику торбу з грошима.
-Чи принесли гроші йому щастя?
-Як ви думаєте, для чого Ч. Діккенс вводить у своєму творі епізод з крамниці Феззівіга?
Марлі приходив до Скруджа увесь закований у ланцюги.
-А який ланцюг створив для себе Ебенізер? (використовуючи «мінливу дошку» учень зачитує негативні риси Скруджа)
-Що прокинулося в душі героя після першої подорожі? Очікувані відповіді: він згадав про хлопчика-колядника, захотів допомогти Бобу Кретчиту, вирішив відвідати сім’ю племінника.
Подорож з Духом Теперішнього Різдва.
1. Аналіз слайдів на дошці.
Ч. Діккенс показує святкову атмосферу Різдва у місті, в щасливих родинах Боба Кретчита та племінника Фреда
2. Робота з текстом твору с. 98, цитата 1, 2
-Хоча сім’я була бідною, але всі були щасливими
Родина з безмежною теплою, любов’ю та увагою оточували хлопчика Тайні Тіма, що був тяжко хворий. Також я вас, дітки, дуже прошу бути милосердними і щедрими на добро протягом усього життя.
-А тепер перейдемо на гостину до племінника Скруджа. Яка атмосфера панувала у цій родині? (Цитата с. 99)
-Як ви вважаєте, діти, чому, не зважаючи на багатство, Скрудж не став щасливим у теперішньому житті? (тому що самотній)
Отже, втрата людських почуттів призвела до деградації особистості.
Подорож з Духом Майбутнього Різдва. Слайди.
-Яке видовище під час подорожі вразило героя найбільше?
Його самотність, смерть, яка ні в кого не викликала співчуття. (учні знову переходять до дошки)
Висновок, Очищення від зла, що панувало в його серці, відродило і серце героя. Під впливом різдвяної подорожі воно розтануло і в ньому з’явилися добро, милосердя, любов, щедрість.
ІІІ Фаза рефлексії (консолідації)
1. Робота в групах.
Завдання для першої групи: створити асоціативне гроно «Добрі справи Скруджа»
-Для другої-дібрати «Цікаві думки» з твору і помістити на «Мінливій дошці».
2 Гра «Кіт у мішку».
3. Відгадування кросенсу (відповідь: Ч. Діккенс)
Вчитель. Сучасники називали Ч. Діккенса співцем доброти і милосердя, поборником гуманізму. Це й зрозуміло, адже своїми творами письменник намагався зробити світ кращим, переконати людину, що найвища цінність життя-це тепло родинного вогнища. А справжні коштовності, з якими не може зрівнятися золото-це доброта і милосердя. Наш герой щасливий, бо він знайшов сім’ю і став людяним.
4. Перегляд фіналу фільму.
5. Гра «Традиції Різдва»
Учні діляться на три команди і розподіляють символи Різдва трьох країн: Англія, Німеччина , Україна.
6. Колективна робота «Запали свічку добра» Учні та вчитель на символічних паперових свічках пишуть різдвяні побажання і прикріплюють їх до віночка.
7. Звучить пісня «Щедрик» Леонтовича
IV. Домашнє завдання:
1. Бути щасливими, добрими і милосердними в житті.
2. Виконати завдання на картках: «Продовж речення».
V. Підсумок уроку
В ці передріздвяні дні я бажаю вам радісних свят. Як говорив Чарльз Діккенс «Нехай над кожним із нас буде Боже благословення, його любов і ласка! Запрошуємо вас до кола:
Станьте в коло, друзі, швидше,
За руки візьміться, так буде тепліше
І побажайте від щирого серця
Всім гарного настрою, добра, Милосердя!
Куті смачної
Коляди гучної
Щасливого Різдва
І на весь рік добра!