КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
6 КЛАС
70 годин на рік (2 години на тиждень)
Розробниці – Ольга Ніколенко, Вікторія Туряниця, Наталія Рудніцька
70 годин (2 години на тиждень)
№ уроку |
Дата |
Тема уроку |
Примітки |
ВСТУП |
|||
1 |
|
Специфіка художньої літератури як виду мистецтва. Художній образ. Роль перекладачів і перекладачок у залученні українських читачів/читачок до скарбниці світової літератури. ТЛ: художній образ, види художніх образів у літературі. Поглиблення понять: оригінал і переклад.
|
|
МІФИ НА ВСІ ЧАСИ |
|||
2
3
4
5
6
7
8
9 |
|
Поняття про міф, його відмінності від казки та легенди. Міфологія народів світу як джерело літературних сюжетів. Основні тематичні групи грецьких міфів. ТЛ: міф, відмінності міфу від казки й легенди.
Грецькі міфи. Боги, герої і люди в давньогрецьких міфах. Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції. Міф про Прометея.
Міф про Прометея. Робота над ідейно-художніми особливостями міфу. Образ титана Прометея.
Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції. Міфи про Геракла. Подвиг сьомий: критський бик.
Міф про Геракла. Подвиг сьомий: критський бик. Образ Геракла та його подвиги.
Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції. Дедал і Ікар. Міф про митців
Розвиток мовлення (усно). Переказ уривка з міфу про Дедала і Ікара.
Діагностувальна робота (УВ). «Вступ», «Міфи на всі часи».
|
|
ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА |
|||
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37 |
|
Жуль Верн (1828 - 1905). «П’ятнадцятирічний капітан» (2-3 розділи за вибором учителя). Тема духовного випробування людини. Образ Діка Сенда, мужність і людяність героя. ТЛ: роман, порівняння, інтер’єр, сюжет.
Образи Діка Сенда і його друзів у романі.
Образи Діка Сенда і Негоро у творі.
Проблема рабства в романі. Образи природи та ідея її пізнання у творі. ТЛ: поглиблення понять: пейзаж, художні засоби, тема та ідея художнього твору
Розвиток мовлення (письмово) Складання характеристики персонажа літературного твору. ТЛ: персонаж. Образ літературного героя, його характеристика.
Діагностувальна робота (ПТ). «Пригоди і фантастика» (Жуль Верн).
Чарльз Дікенс (1812 - 1870. «Різдвяна пісня в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі. ТЛ: фантастика, повість.
Розвиток мовлення (письмово). Складання плану повісті.
Динаміка образу скнари Скруджа, причини духовного переродження. Реальні та фантастичні елементи в сюжеті повісті.
Значення образу Різдва у творі. Ознаки фольклору (казки, пісні) у творі.
Микола Васильович Гоголь (1809 – 1852). Поетичність повісті «Ніч перед Різдвом». Українські народні традиції та звичаї у творі. Поєднання фантастичного і реального.
Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.
Гумор в повісті, особливості її мови. ТЛ: гумор.
Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).
Діагностувальна робота (ПВ). «Пригоди і фантастика» (Чальз Дікенс, Микола Васильович Гоголь).
Астрід Анна Емілія Ліндґрен (1907 – 2002). «Міо, мій Міо». Доля хлопчика Буссе та його мрії, що допомагають здолати життєві негаразди й самотність.
Чарівний світ і казкові образи твору.
Перемога юного лицаря Міо (Буссе) над злими чарами.
Друзі, сили добра, персонажі зі світу природи, які допомагають головному героєві. Віра в перемогу дружби та людяності у творі.
Розвиток мовлення (письмово). Твір-роздум «Над чим мене спонукала замислитись книжка Астрід Анни Емілії Ліндґрен «Міо, мій Міо».
Діагностувальна робота (ДМ). «Пригоди і фантастика» (Микола Васильович Гоголь, Астрід Анна Емілія Ліндґрен, Ульф Старк).
Урок додаткового читання. Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Момо, або дивна історія про Крадіїв Часу та про Дівчинку, яка повернула людям вкрадений час».
Урок додаткового читання. Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Момо, або дивна історія про Крадіїв Часу та про Дівчинку, яка повернула людям вкрадений час».
ІІ семестр
Ульф Старк (1944 – 2017). «Чи вмієш ти свистати, Юганно?». Проблеми самотності, ставлення до людей похилого віку у творі.
Образи дітей (Ульф, Берра) і дідуся Нільса, встановлення духовного зв’язку між ними.
Світ добра, людяності, милосердя, який герої творять власноруч.
Смисл назви твору. Значення символів (шовкова хустка, краватка, повітряний змій та ін.).
Діагностувальна робота (ПТ). «Пригоди і фантастика» (Ульф Старк).
|
|
НЕ ЗДАВАТИСЯ В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ |
|||
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
|
|
Джек Лондон (1876–1916). «Жага до життя». Самовладання, воля до життя головного героя оповідання Джека Лондона, його мужність у сутичках із суворою природою та життєвими обставинами.
Збереження моральних переконань у моменти смертельної небезпеки.
Проблеми зрадництва та духовної стійкості у творі. Роль пейзажних і портретних замальовок у відтворенні внутрішнього стану головного героя. ТЛ: проблема і проблематика літературного твору.
Розвиток мовлення (письмово). Переказ уривку з оповідання Джека Лондона «Жага до життя».
Анна Ґавальда (нар. 1970). «35 кіло надії». Теми школи, родини, життєвого покликання особистості.
Ґрегуар Дюбоск на шляху дорослішання (болісне переживання самотності й нерозуміння з боку інших, пошук власної духовної сутності та улюбленої справи).
Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка.
Образ дідуся Леона як моральний приклад і опора для хлопчика. Відкритий фінал повісті. Аудіювання уривка з тексту повісті А. Ґавальди «35 кіло надії».
Міхаель-Андреас Гельмут Енде (1929–1995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Теми дружби, взаємодопомоги, поваги до представників різних рас, націй, національностей, народів.
Образи Джима Ґудзика та Лукаса як позитивних казкових героїв, які сміливо вступають у боротьбу зі злом і насильством.
Роль фантастики у творі. Елементи казки.
Моральні цінності, що утверджуються у творі.
Моральні цінності, що утверджуються у творі.
Розвиток мовлення (усно). Переказ уривку з повісті-казки Міхаеля-Андреаса Гельмута Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».
Діагностувальна робота (УВ). «Не здаватися в життєвих випробовуваннях» (Джек Лондон, Анна Ґавальда, Міхаель-Андреас Гельмут Енде).
|
|
БАРВИ СВІТОВОЇ ПОЕЗІЇ |
|||
53
54
55
56
57
58
59 |
|
Мацуо Басьо (1644–1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку. ТЛ: хайку, епітет, метафора.
Зображення станів природи в ліриці Мацуо Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.
Роберт Бернс (1759–1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса. Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.).
«Моє серце в верховині…». Виразне декламування поезії Р. Бернса напам’ять.
Генрі Лонгфелло (1807–1882). «Пісня про Гайавату» («Люлька згоди»). Міфи північноамериканських індіанців та їхнє втілення в поемі.
Елементи фольклору у творі (пісні, казки, легенди). Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, відданого служіння народові.
Діагностувальна робота (ДМ). «Барви світової поезії» (Мацуо Басьо, Роберт Бернс, Генрі Лонгфелло).
|
|
ЗАМИСЛЮЄМОСЯ ПРО МАЙБУТНЄ |
|||
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69 |
|
Рей-Дуглас Бредбері (1920–2012). «Усмішка». Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні. ТЛ: оповідання (фантастичне, науково-фантастичне оповідання).
Образ Тома, його розвиток під впливом подій, мимовільним учасником яких він стає.
Значення образу Джоконди для розкриття авторського задуму. Ідея особистої відповідальності у творі. Віра автора в силу мистецтва, яке здатне врятувати душу людини та світ.
Роберт Шеклі (1928–2005). «Запах думок». Фантастичний світ оповідання.
Духовне й фізичне випробування головного героя (Кліві).
Уславлення могутності розуму та інтуїції людини, її здатності не схилятися в екстремальних ситуаціях. Читання мовчки уривка з тексту оповідання Р. Шеклі «Запах думок».
Розвиток мовлення (письмово). Твір на одну із тем (за вибором): «Сила мистецтва» (за оповіданням «Усмішка» Р.-Д. Бредбері), «Сила людського розуму – рушій поступу людства» (за оповіданням «Запах думок» Р. Шеклі) та ін.
Діагностувальна робота (ПВ). «Замислюємося про майбутнє».
Урок додаткового читання. Астрід Ліндґрен «Брати Лев’яче серце» (або інший твір за вибором учителя з рекомендованого списку літератури для додаткового читання).
Урок додаткового читання. Астрід Ліндґрен «Брати Лев’яче серце» (або інший твір за вибором учителя з рекомендованого списку літератури для додаткового читання).
|
|
ПІДСУМКИ |
|||
70 |
|
Види художніх образів у прочитаних художніх текстах/медіатекстах. Актуальна проблематика класичних і сучасних творів.
|
|