" Чарівні візерунки нашого дому"

Про матеріал

продовжити знайомити учнів з традиційними видами українського декоративно – прикладного мистецтва; розвивати вміння й навички виконання основних елементів образної діяльності, образне мислення, асоціативну пам`ять; формувати навички роботи в різних техніках

( розпису, аплікації, витинанки);

розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні, відчуття ритму, рівноваги, декору на площині, колірні відношення, творче ставлення до роботи; виховувати любов до народної творчості

Перегляд файлу

 

 

Розробка уроку  з образотворчого мистецтва для учнів 5 – го класу

 

 « Чарівні візерунки нашого дому»

(За підручником «Образотворче мистецтво: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів» автор О.В. Калініченко, Л.М. Масол)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Підготувала:Марченкова О.Ю.

                             вчитель образотворчого мистецтва

            КЗО НВО № 113

м. Дніпро                                                                                                                 

 

 

                          2018 рік

 

 

МЕТА :

  • продовжити знайомити учнів  з традиційними видами українського декоративно – прикладного мистецтва; розвивати вміння й навички виконання основних елементів образної діяльності, образне мислення, асоціативну пам`ять; формувати навички роботи в різних техніках

 ( розпису, аплікації, витинанки);

  • розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні, відчуття ритму, рівноваги, декору на площині, колірні відношення, творче ставлення до роботи; виховувати любов до народної творчості

Формування компетентностей: діяльно-творчих, естетичної оцінки, загальнокультурних, інформаційно-комунікативних, соціальних.

 

 Тип уроку: комбінований.

Використання педагогічних технологій:

  •      ІКТ: демонстрація мультимедійної презентації;
  •      дослідження: вивчення нового матеріалу;
  •      підвищення емоційного тонусу завдяки художньо-творчій діяльності;
  •      інтерактивна: робота в групах, вправа «Мікрофон».

 

 Обладнання: мультимедійна дошка, фотографії, плакати, технічні засоби для демонстрування  презентації та музичного супроводу,  малюнки учнів.

Випереджальне завдання :  учні попередньо відвідали з екскурсією   Миколин хутор  ( Дніпропетровська область), де  познайомилися з особливостями українського побуту та відвідали майстер – класи з виготовлення писанок, ляльок – мотанок , гончарних виробів, петриківського розпису.

 

 

 

 

Хід уроку.

I. Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань уроку.

 

Лиш почули ви дзвінок

поспішали на урок

і тепер вас з нетерпінням

очікують нові творіння

а щоб добре малювати

треба все наготувати,

фарби, пензлі, олівці,

ось які ви молодці!

Тож часу дарма не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Питання для обговорення.

 - Який вид образотворчого мистецтва називають декоративно – ужитковим?

  - Де використовують  твори декоративно – ужиткового мистецтва?

   - Які види декоративно – ужиткового мистецтва ви знаєте?

Діти разом з вчителем створюють асоціативний куш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Робота над темою уроку.

 

 

                                                                           Ніколи не пізно відчути
                                                                           музику серця в душі.
                                                                           Ніколи не пізно згадати
                                                                           те, що забули усі!

 

 

1. Бесіда  з  декоративно – прикладного  мистецтво.

 

Людина за своєю природою – художник. З давніх – давен нею керувало бажання збагатити красою усе, що її оточувало і до чого доторкалися її руки. З цією метою  на прості тканини наносилися вишиті візерунки, керамічні вироби прикрашали видавлені, прошкрябані і намальовані орнаменти.

Візерунки надавали предмету особливої краси, багатства  й ошатності.

Прикрашену річ оцінювали вже не тільки за користь, але й за майстерність  виконання.

Стародавні гончарі, ковалі, ткачі,кравці, ремісники, майстри декоративно – прикладного мистецтва створювали справжні шедеври, які  ми можемо побачити сьогодні в музеях, картинних галереях і на виставках

 

IMG_3004  IMG_3013    IMG_3007

 

Художньо виконані предмети побуту – одяг, посуд, вишивки, килими, керамічні іграшки тощо – називається предметами декоративно – прикладного ( ужиткового) мистецтва

У них поєднується краса і зручність, практичність і доцільність.

Мистецтво прикрашати предмети називається « декоративним» ( від французького слова « декор»  - прикраса)

В образотворчому мистецтві України збереглося безліч узорів, красивих і неповторних, які створювалися упродовж віків. Найпоширенішими є геометричні, рослинні, зооморфні, орнамент – бігунець

  • Пригадайте, що таке орнамент?
  • Як називаються ці малюнки?

 

g0111617

 

орнамент 11

 

Бігунецьорнамент, в основі якого лежить хвиляста лінія і за цією лінією рослинний орнамент може « бігти» нескінченно.

 

Рослинний орнаменторнамент, складений із рослинних елементів

 ( квіток, ягід, плодів, листя, гілочок)

 

орнамент 14

 

орнамент 12

 

Геометричний орнаменторнамент складений із ліній, рисочок, крапок, геометричних елементів.

 

Рисунок7

 

 

2.Демонстрування предметів декоративно – прикладного мистецтва

Перегляд презентації

Людина завжди жила серед природи, вчилася у неї, наслідувала її і копіювала кращі зразки.

Біля двору у гарної господині росли гарні квіти: мальви, жоржини, соняхи, барвінок, схиляли голівку китяги калини.

І спостерігаючи за їх красою, спростивши їх форму ( стилізувавши) господиня намагалася прикрасити і свою біленьку хату, і піч, і посуд, і одяг, і рушники і безліч предметів, які оточували її в побуті.

Прадавні українські орнаменти, це не тільки прикраси,але й магічні заклинання, охоронці від злих недобрих сил, тобто обереги.

Такі орнаменти наносили на будівлю навколо вікон, дверей, під стріхою. Вони мали охороняти, захищати житло, худобу, людей від злої сили, незрозумілих природних явищ, приносити щастя.

Наші бабусі вишивали орнаменти на сорочках, аби злі духи не заволоділи людиною, її тілом. Вишивали вони і на довгих рушниках, що розвішували над вікнами та дверима – аби нечиста сила не проскочила до хати. Малювали на посуді – аби була в ньому здорова їжа й вода.

 

3.  Словникова робота.

Діти звертаються до художнього словничка і згадують значення символів в українських орнаментах.

 

4. Тренувальне завдання

Не відриваючи олівець від паперу, продовжити візерунок за зразком.

5. Перегляд презентації

«Мозковий штурм»

-  Охарактеризуйте, яке  значення  мають кольори в орнаменті?

- Які елементи найчастіше зустрічаються в декоративних композиціях?

 

III. Практична робота учнів

 

1.Робота з підручником

2.Учні об’єднуються в творчі групи. Кожна група буде працювати над певним завданням і в обраній  техніці

Перша група працює в техніці розпису, прикрашає хатинку орнаментом – бігунець.

  • Нагадайте, де саме прикрашали господині хатку?
  • Вірно : навколо віконець, дверей і стріхи.

Учень декламує вірш.

 

Я люблю свою хатинку,

І подвір`я, й садок.

Де і сонця багато,

І в жару холодок.

Тихо й затишно.

Квіти коло хати цвітуть,

І невтомно все літо

Бджоли в цвіті гудуть.

Все для мене тут рідне:

Стіни – білі, як сніг,

І віконце привітне,

І дубовий поріг.

І ряденця строкаті.

Й рушники на стіні, -

Навіть дим в нашій хаті

Рідно пахне мені.

 

    

 

Друга група буде прикрашати рушничок і одяг. Працювати вони будуть в техніці аплікація, витинанка, мальована вишивка

 

.        

 

Учень декламує вірш про рушничок.

Один з учнів прикрашає орнаментом весільний рушник, де буде використовувати зооморфний орнамент. І техніку він обрав – витинанка.

 

Задрімали на калині

Золоті жар – птиці,

Заглядали зорі сині

У вікно світлиці.

Тільки ти не помічала,

Як горіли зорі,

Вишивала, вишивала

Золоті узори.

І вклонилися до стежки

Соняхи шовкові,

Красувалися в мережах

Рушники святкові

 

Один з учнів прикрашає жіночу сорочку де буде використовувати змішаний орнамент. І техніку він обрав  мальовану вишиванку.

 

Бабуся сорочку сідає кроїти,

А там забуяють небачені квіти,

На ній оживають прадавні веснянки,

Та промені перші калинових ранків,

І спів чорнобривців, ромашок зітхання,

І лебедів клич про самотнє смеркання.

А я зберігаю і досі сорочку.

Вона в чепурні одяглася віночки.

Вдихну її запах, чолом притулюся,

Гаптована ж сонцем і серцем бабусі.

 

Один з учнів прикрашає чоловічу сорочку геометричним орнаментом в техніці мальована вишивка.

 

В них  страждання і кохання битва:

Чорні і червоні кольори.

І барви ті – не просто для прикраси,

І візерунки квітнуть не для скринь.

Вишиванки силою своєю

Не злиняють і через роки,

Хай летять , як птахи над землею,

Обереги вишиті в віки.

 

Третя творча група буде прикрашати хусточки і килими, використовуючи геометричний і рослинний орнаменти. Працювати учні будуть в техніці аплікація і розпис.

 

На ній і гроно, і пелюстка,

І небо, й райдуга на ній..

Мов берегиня вроди, хустка

Здавен у нашій стороні.

То нареченим на щастя,

То на добро матерям,

Вічний дарунок – хустка квітчаста,

Знана стежкам і вітрам.

 

  

 

Четверта творча група буде працювати над посудом і народною іграшкою. Працювати вони будуть в техніці розпису.

 

           Picture1

 

 

 

 

 IV. Підсумок уроку.

V. Оформлення виставки « Чарівні візерунки нашого дому»

 

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку