У багатьох видах діяльності піготовчий етап є дуже ажливим. І саме від нього залежить подальший успіх творчої реалізації. Допомогти учням в цій роботі, зацікавити у майбутньому кінцевому результаті - головне завдання вчителя.
Тема. Граттаж (гратографія), підготовка основи.
Мета. Вивчити поняття граттаж (граттографія), як одного із видів графіки. Навчитися готувати основу під граттаж. Розвивати уміння і навички акуратної роботи пензлем. Виховувати старанність та ціннісне ставлення до праці.
Матеріали і приладдя - аркуш паперу, попередньо замальований(жовтий – оранжевий – червоний – оранжевий – жовтий), свічка, мило, пензлик, чорна туш або чорна гуаш, баночка для води.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
1.Організаційна частина.
Юні друзі! Сьогодні ми знову в дорозі. У мандрівці, що наповнена пошуком відповідей на важливі питання, можливими помилками творення та обов’язковою радістю за результат цього творення.
Горить свіча, повільно тане віск,
І полум’я метеликом злітає.
Уже з дерев осінній пада лист,
І пам’ять про минуле оживає.
Горить свіча, неначе сльози льє
За тим, кого немає більше з нами.
Нехай вогонь з собою забере
Печаль, що нас охоплює ночами.
Свіча горить і легше на душі.
Осіннє сонце тихо випливає.
Минуле залишилося в пітьмі.
Майбутнє новий день розпочинає.
2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Саме свічка стане сьогодні нашим головним героєм. І від успішної співпраці з нею залежатиме результат роботи на наступному уроці. Тема нашого уроку «Гратаж (гратографія), підготовка основи». Перед нами стоїть завдання вивчити поняття граттаж (граттографія), як одного із видів графіки, навчитися готувати основу під граттаж, розвивати уміння і навички акуратної роботи пензлем.
3. Актуалізація опорних знань.
На попередніх заняттях ви вивчали, що таке графіка та знайомились з її видами.
4. Подання нового матеріалу.
Ще одним видом оригінальної графіки є граттаж.
Граттаж (від франц. Gratter — шкребти, дряпати) – це спосіб виконання малюнка шляхом процарапуваня гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю або чорною гуашшю. Інша назва техніки – граттографія, воскографія, інколи її також називають царапкою. Твори, виконані в техніці граттаж, відрізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону, і схожі на гравюри. А якщо попередньо пофарбувати лист паперу в різні кольори,то малюнок вийде надзвичайно цікавим та оригінальним.
(Вчитель показує зразки робіт в техніці граттаж.)
Одним із головних матеріалів в нашій роботі є свічка. А що ми знаємо про неї?
Культ вогню, як відомо, дійшов до нас ще з язичницької доби, наші далекі предки пов’язували з ним смисл життя. Вогонь в їхньому житлі був найосновнішою формою існування – обігрівав, годував, гуртував у родину. Відтак вогнище – місце, де постійно горіло багаття, - вважалося священним оберегом роду і племені в усіх давніх народів, утому числі і наших предків. Навіть, коли люди навчились досить легко добувати вогонь, він і надалі продовжував виконувати духотворну функцію ритуального оберігача родини. Чимало обрядів, пов’язаних з цим символом, дійшли і до нашого часу (Купальське вогнище). А, оскільки, свічка - джерело вогню, то і вона є елементом обрядової спадщини.
Свічку називають символом любові, бо всім дарує світло, символом самопожертви, бо гине сама, віддаючи своє тепло іншим. Практично у всіх значних народних обрядах використовується свічка.
В перший день Нового року, стоячи в церкві під час утрені, селяни придивлялися, як свічки горять у паникадилі: якщо гніт палаючої свічки зігнувся гачком – буде врожай цього року; якщо ж гніт стерчить на свічці, ніби порожній колос на стеблі – жди неврожаю.
Підготуйте до наступного уроку інформацію про використання свічки в обрядах.
5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.
Отже, час зайнятися основою для нашої граттографії.
Етап №1. Візьміть свічку та щедро натирайте нею розфарбований попередньо аркуш паперу. Важливо, щоб шар воску був товстим, тоді дряпати малюнок буде набагато легше. Перевірте на світло, щоб не було пропусків (пройдіть круговими рухами кожен міліметр роботи, від покриття воском залежить якість роботи). Перед тим, як переходити до наступного етапу, перевіряємо, чи всі площини добре натерті воском.
Етап №2. На цьому етапі покриємо папір чорною тушшю або гуашшю. Якщо покриваємо поверхню чорною тушшю, попередньо варто розчинити її з милом. Так туш буде краще лягати на воскову поверхню. Папір зафарбовуємо щільно, не залишаючи білих плям та розводів. Залишаємо до повного висихання.
Для того, щоб воскове покриття пофарбувати чорною гуашшю, змішуємо фарбу з водою до густоти питного йогурту, а далі як і туш з милом та наносимо цю мильну субстанцію на восковану поверхню малими, щільними мазками.
6. Самостійна робота учнів.
Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.
7. Підведення підсумків.
Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви почали вивчати ще один вид оригінальної графіки – граттаж. І практично підготували основу для виконання роботи в новій для вас техніці. Ми згадували про обрядове значення свічки у житті людини, і я надіюсь, що наступного уроку ви розповісте ще більше цікавого про неї. А ще прошу підготувати інструмент (списана кулькова чи гелева ручка, перо на держаку, зубочистка) для граттажу.