Конспект "Писанка - граттаж".

Про матеріал

Перед вами на парті лежить чорний аркуш. Але достатньо кількох ліній, проведених зубочисткою чи списаною гелевою ручкою, і аркуш оживає кольором. Втаємничений - граттаж. Спробуйте.

Перегляд файлу

Тема. Писанка - граттаж (граттографія).

Мета. Навчитися виконувати писанку - граттаж. Розвивати уміння і навички створення декоративної композиції. Виховувати ціннісне ставлення до декоративно – ужиткового мистецтва, як неповторної скарбниці творчості.

Матеріали і приладдя – підготовлений аркуш, інструменти для шкрябання, роздатковий матеріал зі зразками писанок, шаблон форми яйця.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку.

1.Організаційна частина.

     Юні друзі! На попередньому занятті ми натерли, розмальований певним чином, аркуш паперу свічкою і замалювали його в чорний колір. Сьогодні ми частково зніматимемо чорноту, і кольори, сховані під нею, заграють по - новому.

Писанку писала 

Під Великдень Настя, 
Добирала гожі взори 
Всім рідним на щастя.

Бабуні "церковці", 
Між ними куточки, 
У куточках для дідуня 
"Дубові листочки".

Матусі "косицю", 
"Смерічки" для тата, 
Тітці "зорі", а для дядька 
"Княгиня" чубата.

"Шовкових косичок" 
Для сестрички трішки, 
А братові-пустунові 
"Баранячі ріжки".

Подружкам з садочка 
"Трилистки" в віконце, 
Україні — в безконечник 
Уплетене "сонце".

2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.

     Ви почули назви сакральних символів, що виконуються під час орнаментації писанок. І саме вони будуть потрібні нам сьогодні. Тема нашого уроку «Писанка - граттаж (граттографія)». Перед нами стоїть завдання навчитися виконувати писанку – граттаж, розвивати уміння і навички створення декоративної композиції.

3. Актуалізація опорних знань.

     Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви шукали інформацію про традиції використання свічки. Що нового ви взнали?

Діти оголошують знайдену інформацію.

  • На Стрітення разом з водою святять свічки. Вони звуться «громовицями», бо їх запалювали під час грози.
  • Ці ж свічки давали в руки вмираючому при читанні відхідної молитви.
  • Коли приходили з церкви, «громовицю» запалювали, щоб водяна повінь не пошкодила посіви, а мороз не пошкодив дерев.
  • У Чистий четвер люди, повертаючись з церкви, старались донести до дому «страсну» свічку палаючою, щоб випалити нею хрест на сволку – «щоб лиха нечисть хату минала».
  • «Весілля свічки» на Семена.
  • Ворожіння на свічках на Андрія тощо.

4. Подання нового матеріалу.

     Інформація, підготовлена вами, - справді цікава. Свічка  дійсно є втаємниченим предметом і не тільки в наших традиціях. Сьогодні саме знятий шар свічки, буде поступово повертати колір у нашу композицію.

     Отже, нагадую, що граттаж (від франц. Gratter — шкребти, дряпати) – це спосіб виконання малюнка шляхом процарапуваня гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю або чорною гуашшю. Інша назва техніки – граттографія, воскографія, інколи її також називають царапкою. Твори, виконані в техніці граттаж, відрізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону, і схожі на гравюри. А якщо попередньо пофарбувати лист паперу в різні кольори, що ми з вами зробили, то малюнок вийде надзвичайно цікавим та оригінальним.

Вчитель показує на підготовленому аркуші прийоми видряпування списаною кулькова, гелевою ручкою, пером на держаку, зубочисткою.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.

Час зайнятися граттажем.

      Етап №1. Підготовка до роботи.

Застеліть парту газетою та закотіть рукави, щоб вберегти їх від забруднення.

     Етап №2. Покладіть  шаблон форми яйця (див. додатки) на чорний аркуш і сильно натискаючи обведіть його ручкою, формуючи контур майбутньої композиції.

     Етап №3. Розгляньте роздатковий матеріал із зразками лінійної побудови орнаментів писанок. Виберіть той, що найбільше сподобався і акуратно перенесіть його на підготовлену форму. ( Можете з елементів, що подані у посібнику,  сформувати свою композицію). Уже на цьому етапі лінійної побудови видряпані лінії стають різнобарвними.

     Етап №4. Збільшуємо кількість видряпаних площин, збагачуючи роботу кольором. Добавляємо сяйво по контуру (за бажанням).

     Етап №5. Прибираємо з роботи залишки продряпаної свічки, складаємо газету. Здаємо завдання на оцінювання.

6. Самостійна робота учнів.

     Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.

7. Підведення підсумків.

     Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви на практиці вивчили ще один вид оригінальної графіки – граттаж. І виконали в цій техніці зображення писанки. Ви розповіли про обрядове значення свічки у житті людини, і я надіюсь, що, задяки вам, традиції будуть жити ще довго.

 

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
1105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку