Чарівний світ поезії П. Верлена

Про матеріал

Роль і призначення поезії, мистецтва, проблема творчості-теми, які хвилювали і хвилюють митців різних часів. пропоную 2 уроки за творчістю видатного французького поета - визнаного майстра імпресіонізму, зачинателя символізму у французькій поезії - П. Верлена. Мета уроків: ознайомити із матеріалом про життєвий та творчий шлях поета, розкрити особливості його поезій, охарактеризувати її провідний мотив.

Перегляд файлу

Тема: Основнні естетичні принципи та поетичне новаторство поезії  П.Верлена

 

Мета: Поглибити знання учнів про символізм ,як літературний напрям;

- активізувати знання принципи естетичні принципи символізму;

- ознайомити із матеріалом про життєвий та творчий шлях французького поета              П. Верлена;

- розкрити особливості його поезії;

- охарактеризувати її провідні мотиви;

- розвивати навички аналізу поетичного тексту,виразного читання,зв’язаного мовлення;

- виховувати любов до поезії.

Його вірші не треба намагатися збагнути розумом,їх можна лише відчути серцем і прейнятися тією музикою.що линула з душі поета

 С.Цвейх              

Поет подібний теж до владаря блакиті,

Що серед хмар летить,мов блискавками,

Але,мову тормі, в юрбі несамовитий

Він крила велетинаволючить по землі

Ш.Бодлер

Хід урока

I.Актиалізація опорних знань учнів

Бесіда

1.Що характерне для модернізму ,як нового літературного напрямку ?

2.Які літературні напрямки панували в літературі кінці Х1Хст.?

3.Назвіть ознаки символізму . як літературного напрямку

4.Розкажіть про особливості символізму

5.Що відомо про імпресіонізм ,як напрям модернізму в мистецтві

 

       II . Оголошення теми, завдань уроку

- пристрастний і неврівноважений,чутливий і надзвичайно емоційний,

- богемний митець,і скандальний в’язень.

 

Таким був визнаний майстер імпресіонізму,зачинатель символізму французької поезії- Поль Верлен , якого в 1891 визнали «Королем поетів».

Про нього сьогодні йтиметься  мова на уроці:

 

«Найбільш оригінальний, грішний,містичний,

найбільш натянений і справжній серед сучасний поетів»

                     так про нього висловився А Франс

 

Але ж сам Верлен називав себе «проклятим поетом».

 

В одному із сонетів своєї першої збірки він писав: « …моя душа народилася для жахливих катастроф»

 

-Так хто ж він,- Поль Верлен?

 

2.2 Життєвий і творчий шлях П.Верлена (повідомлення учнів ).

2.3  Складання схеми на тему «П.Верлен» (додаток №1).

2.4 Поетичний світ П.Верлена.

- Одним з епіграфів до нашого уроку стали рядки з Бодлерівського вірша «Альбатрос», який був улюбленим твором П.Верлена. Ці слова стали пророцтвом його поетичної долі.

 

Ш.Бодлер Мав великий вплив на Верлена своєю збіркою «Квіти зла»

 

П.Верлен - талановитий учень Бодлера, він був гідним свого великого вчителя

Тези лекції :

- тема творчості- відображення внутрішнього світу людини,

 напружений драматизм її морально-філософських пошуків;

- поезія імпресіоністична, автор зачаровує стихією літературних вражень;

  • злиття станів души та природи, тому улюблений художній засіб – персоніфікація, яка досягається  за допомогою епітетів, метафор та порівнянь;
  • музикальність ,як засіб вираження поетичного світогляду ліричної свідомості.

Навколишній світ для П.Верлена сповнений чарівних мелодій;

  • Живописність створена засобами слова. Поет використовує всю гаму відтінків, але мальовничість досягається не тільки добором кольорів.

Висновок: головне - психологічні замальовки, які відображають рух почуттів. Пейзаж для нього –стан душі.

1.Слово вчителя:

- Вірш увійшов до збірки «Колись і недавно» .Був створений з нагоди 200-річчя

написання трактату «Мистецтво поетичне» теоретика класичному Н.Буало.

Збіг у назвах творів підкреслює свідоме прагнення П.Верлена створити   естетичну концепцію  нового часу.

2.Виразне читання вірша,бесіда за змістом:

- які вимоги ставить поет до поетичного слова? (Найперше наблизити поезію до музики)

Поет віддає перевагу відтінкам, півтонам. Це єднає його вірші з імпресіонізмом: поет виступає проти раціоналістичної поезії, радить не покладатися на раніший ритм брати невиразний,прагнути до поєднання неясного з точним ).

  • Що говорить поет про порушення проблем сьогодення, поскільки вони, на нього думку, сумісні з поезією.?
  • Як ви розумієте останній рядок вірша ? (поет іронічним вигуком закінчує останню строку вірша,а решта все – література!. Він зневажливо називає літературою все неживе, штучне, книжне, позбавлене свободи та почуттів).

Висновок: вірш «Поетичне мистецтво» можно назвати поетичною декларацією поета,де він сформулював вимоги до поета та поезії. Цей вірш перетворився на літературний маніфест символістів та імпресіоністів.

 

 

 

 

2.6 Складання таблиці «Ознаки поезії П.Верлена»

 

імпресіонізм

символізм

імпресіоністичність;

«пейзаж душі»- ліризм,

тяжіння до півтонів, розмитості

Музичність, сугестія (навіювання ), ліризм; використання символів,знаків

 

III. Підбиття підсумків уроку.

1.Складання сенкану до слова «Поль Верлен».

2.Прийом « Продовжи  речення»

- Він один  із тих поетів, які приходять не частіше ,ніж раз у 100років.

 

IV.Домашне завдання:

- зробити ідейно-художній аналіз вірша «Остання пісня» – індивідуальне завдання

а) довести , що поезія П.Верлена тяжіє до символізму;

б) довести ,що поезія П.Верлена більш імпресіоністична

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Чарівний світ поезії П.Верлена

Мета: закріпити в учнів відомості про характерні ознаки символізму ,розкрити особливості поезії П.Верлена,насиченість її символами,охарактеризувати її провідні мотиви,розвивати навички виразного читання та аналізу ліричного твору,вміння зіставляти переклади ,виховувати любов до поетичного слова

 

 «Верлен належить до поетичного типу,що для них світ відкривається переважно через звуки»

                                                                 Г.Кочур

Хід урока

I..Активізація пізнавальної діяльності учнів

 

1.Прийом, Впізнай письменника з 3 спроб;

     1) Він називав себе «проклятим поетом»;

     2) « Найперше- музика у слові!» під таким гаслом проходила еволюція поета,котрий утвердив імпресіонізм і водночас був майстром символізму,хоча сам і не визнавав цього;

    3) У 1891 році був обраний «королем поетів» .У його віршах органічно поєднується природа з людськими переживаннями.

2. Перевірка домашнього завдання:

 ( учні будують відповіді,використовуючи схему метода: « Прес «Я вважаю ,що» ; «Тому що…»; «Наприклад….», «Отже..»

 

       II .Сприйняття засвоєння навчального матеріалу

П.Верлена  вважають майстром імпресіонізму, проте він репрезентував і символізм у французькій поезії. У постаті поета А.Франс убачав «найбільш оригінального, грішного, містичного,найбільш натхненного і справжнього серед сучасних поеті».

Верленів світ завжди надзвичайно мінливий : суперечливий у своїх настроях і враженнях,але завжди гармонійний і вишуканий.

 

 

2.1 Знайомство з віршем «Осіння пісня»:

1.Бесіда з учнями:

-  які настрої,почуття у Вас викликає пізня осінь?

- який давньогрецький міф пояснює прихід цієї пори року? («Деметра і Персефона» ).  (Щороку коли Персефена покидає свою матір на одну третину року,повертаючись в підземне царство до свого чоловіка).

     Аіда, Деметра- богиня родючості землі , поринає в сум та вбирається в темний одяг: вся природа сумує. Жовкне на деревах листя, зриває його осінній вітер, відцвітають квіти, льє дощ, що нагадує сльози матері- Деметри).

Ці сумні осінні пейзажі відповідали почуттям, світобаченню і світосприйняттю поета, творчий шлях якого зацікавив нас на попередньому уроці ,- Поля Верлена.

2.Виразне читання вчителем вірша «Осіння пісня»,бесіда за змістом :

           - яке значення має словосполучення  « осіння пісня» ?

           - які образи створюють картини мінливого життя?

           -з якими почуттями пов’язане слово  «Осінь»? ( самотність, туга, смуття, осінь-час переосмислення).

           - як змінюється  настрій  та мелодія в кожній строфі? ( якщо у перших двох частинах тугу перериває бій годинника, заглиблення в минуле, то у третій строфі ритм прискорюється лихим вітром. Мертвим листкам осіннього листопада- стан душі ліричного героя під владою фатальної долі).

           - що можна сказати про час і простір у вірші? (межи між часом і простором порушуються. Зливається  осінній пейзаж і пейзаж душі. Тому осінь постає у творі не тільки як пора року, а ще як журба, утома, втрата,час наближення смерті.).

            - як домагається автором мелодійність вірша? Чому вірш нагадує пісню, журбу? (Крім метафори, персоніфікацій, епітетів автор використовує художній засіб як асонанс. Повторення голосних звуків створюють ефект сумної пісні).

 

 

     III Знайдіть образи- символи в «Осінній пісні» П.Верлена (робота в зошитах )

         Осінь –час переосмислення пройденого життя, втома, журба,туга за втраченим   прекрасним;

         Вітер       – голос осені;

         Листя     зів’яле,(прожите ) людське життя;

        Струни     - настрій;

        Годинник час  нагадування людини про минулість усього сущого;

       Скрипка    - душа;

      Осіння пісня журба,плин часу ;

                              IV .Порівняний аналіз перекладу віршів П.Верлена:

  4.1 Повідомлення учнів-літературознавців про Г.Кочура і М.Лукаша (додаток №1 ).

  4.2  Повідомлення учнів-літературознавців «Осіння пісня» в перекладі М.Лукаша

.        «Осіння  пісня»  в перекладі Г.Кочура  (додаток №2 ).

   4.3 Прийом  - «Усне малювання вірша»

          - Яку картину осені ви побачили ?

   4.4 Робота з картками:

а) - порівняйте варіанти підрядника та перекладів. Вкажіть художні особливості  кожного з них. Яку картину осені змалював поет ?

б)  - яке значення має словосполучення «Осіння  пісня» ?

 в) – доведіть ,що перед нами не просто осінній пейзаж а пейзаж душі.

   4.5  П.Верлен і українська література (додаток №3 ).

   4.6  Слово вчителя :

  - Отже «Осіння  пісня» П.Варлена – і «Пейзажі осені», і «Пейзажі душі» . «Зжовклий листок» – і природа, і ліричний герой» - все відноситься в безвість «вихоровим вітром». І все у творі  підпорядковано  вияву цих думок та емоцій - від звукопису до графічного розташування рядків.

V. Підбиття підсумів уроку:

1. З якими основними віршами поезії П.Верлена ви ознайомились на уроках за творчістю поета?(відповіді учнів оформити за стратегією «Гронування» )

2.Назвіть провідні мотиви поезій П.Верлена.

3. Інтерактивна вправа « Заповніть прогалини»

Завдання :

Вставте пропущені слова у висловлювання М.Горького про П.Верлена та прокоментуйте його: « У його завшемеланхолійних віршах, що … глибокою тугою, достатньо «валання відчаю,біль чутливої та ніжної душі, яка несамовито бажає світла, бажає чистоти, шукає Бога- та не знаходить; хоче «людей- та не взмозі».

Слова для довідки:

а)  стають,бачиться, знати ;

б) тріпочуть,знаходилося,замовчувати;

в) хвилюють,літало,покинути

г) бринять. Чулося ,любити.

 

Д/З: Виразно читати та аналізувати вірші поета, виписати основні ознаки поезії П.Верлена.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
11711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку