Часи дієслова. Теперішній час

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати наступні компетентності: предметні: поглибити знання учнів про часи дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати час дієслів; комунікативні: розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах; ключові: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з життям наших пращурів; інформаційні: розвивати  навички узагальнення та систематизації інформації; загальнокультурні:  виховувати національну свідомість, почуття національної гідності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 2

- Я вітаю всіх присутніх на сьогоднішньому уроці і хочу побажати: Хай щодня вам сонце світить у віконце,Хай сміється мирне небо і дивує світ,А земля дарує всім барвистий цвіт.«Ранкова зустріч»

Номер слайду 3

Четверте жовтня. Класна робота

Номер слайду 4

САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3 Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Дієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислівник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предметаІменник. Хто? Що?Предмет

Номер слайду 5

Яка, на вашу думку, специфіка категорії часу в мовознавстві?Проблемне завдання. Порівняйте особливості використання категорії часу в різних сферах людської діяльності: Задачі на рух. У задачах на рух розглядаються три взаємопов’язані величини: S – відстань (пройдений шлях), t – час руху, v – швидкість – відстань, пройдена за одиницю часу. Час – це частка від ділення відстані на швидкістьt = S : vматематика (формула часу)біологія (біологічний час)історія (минуле, сьогодення, майбутнє)Хімічні процеси в молекулах ДНК - це біологічний годинник, який відлічує час нашого організму. Хронологічна послідовність людських діянь є історичним часом.

Номер слайду 6

Завдання: - прочитати текст, - виписати дієслова, - визначити їх час і вид. Яка тема та головна думка тексту? Яким чином текст пов’язаний з темою уроку.  Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний зв’язок минулого, сучасного і майбутнього. Щоб вірно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію. Історія народу, як і життя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. У героїчному найбільше проявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант. Робота з текстом

Номер слайду 7

В історичному минулому України є героїчні, трагічні й щасливі сторінки. Було й таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ. Це про неї Микола Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну».

Номер слайду 8

Тема уроку. Часи дієслова. Теперішній час. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про особливості вживання та змінювання дієслів теперішнього часу, а також про правопис -ться, -шся в кінці дієслів

Номер слайду 9

Морфологічні ознакидоконанийчисло, особувидминулий. Дієсловонедоконанийспосібдійснийнаказовийумовнийчасмайбутнійтеперішнійрід. Пригадаймо!

Номер слайду 10

Минулий Дія відбувається до моменту розповіді про неїщо зробив?що робив?Змінюється за числами, родами (в одн.). Має доконаний і недоконаний вид:прочитав, читав. Теперішній Дія відбувається у момент розповіді про неїщо роблять?Змінюється за числами й особами. Має недоконаний вид: читаю. Майбутній. Дія відбуваєтьсяпісля розповіді про неїщо зроблю?що робитиму?що буду робити?Змінюється за числами й особами. Має док. і недок. вид, просту і складену форми: прочитаю, читатиму, буду читати. Часи дієслова : Дієслово

Номер слайду 11

Хортиця — острів, з обох боків омитий широким і могутнім Дніпром, оточений високими кам’яними скелями, піщаними берегами, вкритий зеленим лісом та синьоокими озерами, прикрашений різнобарвними квітами. Випишіть дієслова, визначте їх вид і час.

Номер слайду 12

Робота з підручником. Дієслова теперішнього часу бувають лише недоконаного виду й можуть змінюватися за числами й особами. Ст. 33 Розгляньте таблицю «Змінювання дієслів теперішнього часу»У 1-й особі множини в кінці дієслів виступає о: ходимо, говоримо, пишемо. Форми без кінцевого о (ходим, говорим, пишем) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.

Номер слайду 13

«Коло думок»Поясніть, чому від дієслів першої групи не можна утворити дієслова у формі теперішнього часу, а від другої - можна. Намалювати, пересидіти.2. Малювати, сидіти.

Номер слайду 14

Дієслова на -ться пишемо зі знаком м’якшення, а дієслова на -шся - без знака м’якшення. Пишемо Вимовляємосміється [см’ійец':а] борешся [борес':а] ПОРІВНЯЙМО: и

Номер слайду 15

Стоїть явір над водою, в воду похилився;На козака пригодонька - козак зажурився. Не хилися, явороньку, ще ж ти зелененький;Не журися, козаченьку, ще ж ти молоденький!Не рад явір хилитися, вода корінь миє!Не рад козак журитися, так серденько ниє!Ой приїхав з України козак молоденький, —Оріхове сіделечко, ще й кінь вороненький. Ой поїхав на чужину та там і загинув,Свою рідну Україну навіки покинув. Звелів собі насипати високу могилу,Звелів собі посадити червону калину:— Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,Будуть мені приносити з України вісті!Випишіть дієслова теперішнього часу, визначте (усно) граматичні основи.

Номер слайду 16

Коли на городі з'являвся перший пуп'янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп'янілий джміль. Самостійна робота. Завдання: записати речення, визначити число й особу дієслів теперішнього часу, пояснити вивчені орфограми. Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»

Номер слайду 17

Яка вода, такий млин, який батько, такий син. Золоті перлини народної мудрості, в яких закодовано погляди попередніх поколінь поціноване значення сім’ї у житті суспільства. Які батьки, такі й діти. Які мамка й татко, таке й дитятко. Який дід, такий його плід. Якого породила ненька, такого й приймає земелька. Живемо не батьками – помремо не людьми.І до лиха, і до добра привчаються змолоду. Добрий приклад кращий за сто слів. До чого дитини привчиш, то від нього і отримаєш. Людина без виховання - тіло без душі. Без догляду і дерево не піднімається. Визначите число й особу дієслів теперішнього часу.

Номер слайду 18

«Мікрофон»—  Що означають дієслова теперішнього часу?—  Як вони утворюються?—  Як змінюються?— Як пишуться дієслова, що закінчуються на -ш, -шся?— Як пишуться дієслова, що закінчуються на -ть, -ться?

Номер слайду 19

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Заболотний. О. В., Заболотний,В. В. Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . URL: https://uk.wikipedia.org/wiki - URL:  https://vseosvita.ua/library/casi-dieslova-teperisnij-cas-4692.html- URL:  https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/7-klas/diyeslovo-14736/chasi-diyesliv-39373/re-7667c832-1e3e-4f00-bdc9-084a7613386chttps://naurok.com.ua/urok-chasi-dieslova-teperishniy-chas-59506.html

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
2350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку