САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3 Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Дієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислівник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предметаІменник. Хто? Що?Предмет
Яка, на вашу думку, специфіка категорії часу в мовознавстві?Проблемне завдання. Порівняйте особливості використання категорії часу в різних сферах людської діяльності: Задачі на рух. У задачах на рух розглядаються три взаємопов’язані величини: S – відстань (пройдений шлях), t – час руху, v – швидкість – відстань, пройдена за одиницю часу. Час – це частка від ділення відстані на швидкістьt = S : vматематика (формула часу)біологія (біологічний час)історія (минуле, сьогодення, майбутнє)Хімічні процеси в молекулах ДНК - це біологічний годинник, який відлічує час нашого організму. Хронологічна послідовність людських діянь є історичним часом.
Завдання: - прочитати текст, - виписати дієслова, - визначити їх час і вид. Яка тема та головна думка тексту? Яким чином текст пов’язаний з темою уроку. Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний зв’язок минулого, сучасного і майбутнього. Щоб вірно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію. Історія народу, як і життя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. У героїчному найбільше проявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант. Робота з текстом
В історичному минулому України є героїчні, трагічні й щасливі сторінки. Було й таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ. Це про неї Микола Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну».
Минулий Дія відбувається до моменту розповіді про неїщо зробив?що робив?Змінюється за числами, родами (в одн.). Має доконаний і недоконаний вид:прочитав, читав. Теперішній Дія відбувається у момент розповіді про неїщо роблять?Змінюється за числами й особами. Має недоконаний вид: читаю. Майбутній. Дія відбуваєтьсяпісля розповіді про неїщо зроблю?що робитиму?що буду робити?Змінюється за числами й особами. Має док. і недок. вид, просту і складену форми: прочитаю, читатиму, буду читати. Часи дієслова : Дієслово
Робота з підручником. Дієслова теперішнього часу бувають лише недоконаного виду й можуть змінюватися за числами й особами. Ст. 33 Розгляньте таблицю «Змінювання дієслів теперішнього часу»У 1-й особі множини в кінці дієслів виступає о: ходимо, говоримо, пишемо. Форми без кінцевого о (ходим, говорим, пишем) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.
Стоїть явір над водою, в воду похилився;На козака пригодонька - козак зажурився. Не хилися, явороньку, ще ж ти зелененький;Не журися, козаченьку, ще ж ти молоденький!Не рад явір хилитися, вода корінь миє!Не рад козак журитися, так серденько ниє!Ой приїхав з України козак молоденький, —Оріхове сіделечко, ще й кінь вороненький. Ой поїхав на чужину та там і загинув,Свою рідну Україну навіки покинув. Звелів собі насипати високу могилу,Звелів собі посадити червону калину:— Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,Будуть мені приносити з України вісті!Випишіть дієслова теперішнього часу, визначте (усно) граматичні основи.
Коли на городі з'являвся перший пуп'янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп'янілий джміль. Самостійна робота. Завдання: записати речення, визначити число й особу дієслів теперішнього часу, пояснити вивчені орфограми. Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»
Яка вода, такий млин, який батько, такий син. Золоті перлини народної мудрості, в яких закодовано погляди попередніх поколінь поціноване значення сім’ї у житті суспільства. Які батьки, такі й діти. Які мамка й татко, таке й дитятко. Який дід, такий його плід. Якого породила ненька, такого й приймає земелька. Живемо не батьками – помремо не людьми.І до лиха, і до добра привчаються змолоду. Добрий приклад кращий за сто слів. До чого дитини привчиш, то від нього і отримаєш. Людина без виховання - тіло без душі. Без догляду і дерево не піднімається. Визначите число й особу дієслів теперішнього часу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Заболотний. О. В., Заболотний,В. В. Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . URL: https://uk.wikipedia.org/wiki - URL: https://vseosvita.ua/library/casi-dieslova-teperisnij-cas-4692.html- URL: https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/7-klas/diyeslovo-14736/chasi-diyesliv-39373/re-7667c832-1e3e-4f00-bdc9-084a7613386chttps://naurok.com.ua/urok-chasi-dieslova-teperishniy-chas-59506.html