Чекліст №1 до теми Г.Тютюнник "Климко"

Про матеріал
Чекліст допоможе учням запам'ятати зміст твору, опрацювати його, звернути увагу на деталі, змотивує до читання у повному а не в скороченому варіанті. Чекліст містить як основний робочий аркуш з завданнями для учнів так і коментар для вчителя.
Перегляд файлу

«Климко»

Кофейня Ранняя пташка | Kazanчекліст до твору

Григір Тютюнник ☆ Климко (збірка) читать книгу онлайн бесплатно1-й розділ

Кофейня Ранняя пташка | Kazan                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розклад дня школяра. Режим дня школяра початкових класів 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-й розділ

 

На одній зі столичних вулиць помітили цілу навалу пацюків (ВІДЕО) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментар для вчителя, щодо виконання завдань за чеклістом

Твір Г.Тютюнника «Климко»(1-3 розділи)

1-й розділ.

За жанром твір «Климко» - повість

Події розпочинаються вранці  посеред степу на Донеччині під час другої світової війни. Що снилося хлопцеві?

«Уночі йому снилася велика зграя жовтих воронів із жовтими горобцями впереміш. А то була не зграя і не химера опівнічна — то був вихор з великого кленового та дрібного вишневого листя, що знявся над висілком, коли Климко вийшов у степ за станцію і востаннє оглянувся назад. Та листяна зграя стовпом стала у під небесся, вище й вище, а там здрібніла, розсипалася і зникла геть з очей.»

Де те листя потім сіло? Чи, може, воно ще й досі кружляє?..

Як ви міркуєте, чи може бути листя – символом, і що воно означає? Осінній сум, розставання, втрата, приреченість…

Куди чимчикував Климко? Десь там, біля тих гір, чув од людей Климко, було велике місто Слов'янськ, а поміж горами, просто на землі, лежала брилами сіль, — бери скільки здужаєш.

В першому розділі автор знайомить нас з головним героєм твору. Хто він такий? «Климко жив удвох з дядьком Кирилом, відколи осиротів». «Климко йшов босий, у куцих штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в дядьковій Кириловій діжурці. Тій діжурці, як казав дядько, було "сто літ", і не рвалася вона лише тому, що зашкарубла від давньої мазути.» «Дядько Кирило був машиністом великого паровоза ФД і ходив на роботу коли як: то вранці, то вдень, то посеред ночі, коли Климко вже спав. Повертався він завжди несподівано — з залізною скринькою в руці,»

Які гостинці ховалися в скрині? «У скриньці, що пахла так само, як і дядькова діжурка і картуз, і сам дядько, лежали блискучі ключі й ключики. Климко ніколи їх не чіпав, бо то були дядькові ключики од паровоза, а лише роздивлявся на них. Ще був у скриньці молоток, жмутик пухкої білої нитковини, великий кухоль, щоб набирати на станціях окропу і чаювати з грудочкою цукру, та складанйй ножик — різати хліб. У кухлі Климко й знаходив гостинець: пригірщ пряників-срібноголовців, або гроно прозорих півників на паличках, зв'язаних докупи білою ниткою, або ще щось таке.»

Де ж жив хлопець з дядьком? І що таке барак? Климко й не боявся ночей, тому що барак майже ніколи не спав увесь. У ньому жило багато людей, всі вони працювали на станції, ходили на роботу і поверталися з неї хто коли, отож у бараці хтось та не спав. До того ж стояв барак у такому веселому місці, що його з усіх боків осяювали вогні — зі станції, з вагоноремонтних майстерень та від шахти, — і він плив щоночі в тих вогнях, наче корабель у сріблястому морі.

Але в житті хлопця сталася трагічна подія. Було вбито дядька Кирила. І саме про нього була ця репліка

— Пряме влучення... — квапливо розказував хтось. 

А чи звернули увагу ви, що впродовж всієї дороги хлопчик постійно згадує своє життя до цієї подорожі?  В цьому унікальність композиції цього твору. Викладення подій хронологічне, але автор часто робить відступи.

Автор повертає нас знову в степ, в копицю сіна. Кого Климко зустрів в степу і чиї слова?

 

 

«Чех повернувся вже без карабіна, тримаючи в руках пакунок з вицвілої плащ-палатки в рудих та зелених плямах, і подав його Климкові.

Затим набрав оберемок соломи, ще раз оглянувся на Климка, похитав головою: "Война, война... Плохо..." — і пішов до коней, згорблений, у важких, не про старечу ногу, ботинках.

Підвода рушила шляхом навздогін за обозом, що був уже далеко, і незабаром скотилася у виярок.»

Климко вирішує поснідати.

 

2-й  розділ.

Климко йшов уже – восьму добу.

Слова « Я приготую вам краплі датського короля, мій шановний. Загляньте якось.» належать: «дід Бочонок, станційний аптекар і дядьків Кирилів товариш. Дід Бочонок — так звала аптекаря вся дітвора у висілку й на станції — цілими днями, навіть у неділю, просиджував у висілковій аптеці коло базару і (це було видно через вікно) розважував на манюніх вагах якісь ліки або стояв за прилавком, упершись у нього великим животом. Він знав усіх, і його теж знали всі. Сивий, вусатий і кругло-товстий, як справжнісінький бочонок, аптекар любив походжати ранками по базару — в широких смугастих штанях, у довгій, ледь не до колін, синій косоворотці, підперезаній крученим шовковим поясом з білими китицями. На ногах у нього були величезні жовті черевики. Бочонок ніколи не купував, а лише весело перемовлявся з базаровими і реготав басом з-під білих розпущених вусів: "Гу-гу-гу! Кха-кха-кха! О, моє вам шануваннячко!" І знову реготав, причому живіт йому здіймався, мов велика пругка подушка, і двигтів.»

Що за історія з сухарями? І чому їх шість? Сухарів хватило б надовше, якби вони були не червиві, якби їх давав йому дід Бочонок, а не його жінка, — худа, злюща і скупа Бочончиха. Климкові завжди, коли вони бували з дядьком Кирилом в гостях у Бочонків, здавалося, що Бочончиха не ставляє миски із святковим їстивом на стіл, а кидає їх, на що дід Бочонок тільки прикахикував і йорзався на стільці, проте мовчав.

Пригадайте цю історію. Як це охарактеризовує Бочонка та його дружину?

Що це за рівняння- 57 – (12+45)? «До обіду Климко накопав п’ятдесят сім картоплин — великих, менших і зовсім дрібних. Дванадцять, найдрібніших, він спік. їв помаленьку, вмочуючи в коробочку з сіллю: помаленьку — щоб довше, та й живіт не заболить. А то глоду он переїв — і знудило. Потроху треба було...»

Знову автор повертає нас до мирного життя Климка. Чи був у нього розпорядок і з яких справ він складався? Пригадаймо.

«Будили його щоранку, ще задовго до того, як іти до школи, хлібозавод і водовоз. Першою повз барак, повільно второхкуючи колесами по кам’янці, їхала до пекарні порожня зелена будка, запряжена парою маленьких (менших, ніж у німців) дебелих коненят. За тихої погоди від будки лишався у повітрі хлібний дух, що довго не розходився потім. На будці було написано великими білими літерами "ХЛІБ"…»

«Трохи згодом до барака з гуркотом і хлюпотом у довгому бочонку на чотирьох колесах під’їздив водовоз..»

« Аж ось від вагоноремонтних майстерень, спершу охрипло, з шипінням, а далі все чистіше й потужніше, долинав гудок, скликаючи людей на роботу. Климко вирушив до школи..»

 

 

 

3-й  розділ.

«То була не копичка, а старий курінь на баштанищі з прив'ялим уже огудинням та дрібною, з яблука завбільшки, пізньою зав'яззю кавунчат. Климко розбивав їх об коліно і смакував блідо-рожеву холодну серединку: ба, не встигло ще й сонце заховатися, а земля вже холоне...»

Знову автор повертає нас до спогадів Климка. На цей раз він ділиться з нами важким періодом після смерті дядька. Як він виживав? Які зміни відбулися в житті Климка? Які риси характеру проявилися у Климка?

«Климко знайшов собі притулок у невеличкій кімнатці на шахтній сортувальні, де була колись вагова…» «Климко переніс із гуртового барачного погреба ті запаси, що вони мали з дядьком про осінь: шестеро відер дрібної картоплі-"розовки", два кусники сала, старого, жовтого зверху, та з десяток цибулин — і зажив у ваговій сам-один…» «А Зульфат Гарєєв, онук дідуся Гарєєва з хлібопекарні, той і ночувати мало не щодня зоставався. Хлопцям до вподоби було в низенькій кам'яній Климковій хижі серед глухих штибових кучугур на одшибі від висілка — ніби на Робінзоновому острові...»

Але до чого тут щурі? Пригадаймо цю історію. «Дві ночі Климко спав на голому столі й одбивався від пацюків палицею, стукаючи нею по стіні». 

Як хлопці справилися з цією проблемою? «Спровадив їх з вагової Зульфат Гарєєв, давній Климків товариш. Він знайшов Климка по димкові з труби, що виходила крізь шибку надвір…» «Він хутко познаходив усі пацючині ходи й виходи, вигріб з "буржуйки" в цеберку вугільний жар і заходився натовкувати його палицею в кожну нору, втираючи сльози від гарячого їдкого диму.»

Почалися важкі дні окупації. Хто перший вдерся на станцію? «А через півмісяця — сталося те зранку — після короткого бою на станцію зі степу прийшли італійці.»

Як змінилися умови життя для мешканців? «Поївши курей, італійці гуртами, найменше по двоє-троє, пхалися від двору до двору і шукали собі їжу за гроші…» «Тоді італійці кинулися грабувати і брали не тільки їжу, а й одяг, де кращий. Через тиждень вони пішли далі, а у висілку почався голод.». «На маленькому базарному майдані щоденно, з ранку до вечора, стояли мовчазні люди, тримаючи в руках усе,. що було в них найновіше: костюми і пальта, сукні й сувійчики матерії, черевики й "кіровські" годинники на вузеньких ремінцях... І все те не продавалося, а мінялося хоч на який-небудь харч. Та найчастіше в натовпі було чути: "Солі... Солі ні в кого немає? Віддаю за склянку солі..."

Хто зображений на ілюстрації? «І тут Климко побачив Наталю Миколаївну, вчительку свою і Зульфатову. Вона стояла з немовлям на руках, притиснувши до себе разом з немовлям трояндову, мов сто троянд, сукню.»

Які спогади, пов’язані з вчителькою, у Климка? Як вирішили Климко й Зульфат допомогти вчительці?  На що зважився Климко? Як  це охарактеризовує головного героя?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку