Г.Тютюнник «Климко» ІV розділ
+ солома =
Чиї слова?
З’єднайте
назви міста, міста-супутника,
та назви залізничної станції з точками на карті.
V розділ
Чому Климко залишився у тітки Марини на три дня?___________
____________________________________________________________________________
Як Климко добирався додому?______________________________
__________________________________________________________
VІ розділ
Ціна солі.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Коментар для вчителя, щодо виконання завдань за чеклістом
Твір Г.Тютюнника «Климко»( 4-6 розділи)
4-й розділ.
Климко прокидається вранці. Він розуміє, що йти босоніж далі неможливо, є велика вірогідність застуди. Що вирішує хлопець зробити? Яка риса характеру проявляється в його вчинку? «Климко повернувся до куреня, узяв плащ-палатку і, зціпивши од напруги зуби, одірвав од неї чималий клапоть. Потім розірвав його ще навпіл — і вийшло дві онучі.» «Навибирав, де цілішої, сухої соломи, поробив товстенькі устілки і примірив їх до ступні, щоб ні великі були, ні малі. Потім туго обмотав ноги разом з вустілками плащ-палатяними клаптями і позав'язував кінці вище кісточок.»
Цей винахід допоміг хлопцеві дійти до Слов’янська. Кого він зустрів на базарі? Що зробив? «Климко зупинився коло старої-престарої бабусі, яка гомоніла до перехожих тихим немічним голоском, але не жалібно, а так, ніби казку вела…» «Климко видлубав з кишені одну тридцятку і поклав бабусі у пелену, а сам швидко пішов геть.»
Чиї слова?
«Дядько сидів просто на землі, обгорнувши ноги старою сукняною ковдрою. На скронях йому густо висіялася кучерява розсадка сивини, а лице було все в зморшках. І в кожній зморшці, здавалося Климкові, чаїлася добра лагідна усмішка. Перед дядьком двома рівними рядочками стояли прорезинені тапочки — великі, й малі, і зовсім манюні, на дитину. Видно, він був швець і сам їх понашивав.»
«Слідопит»
Розгляньте карту. Знайдіть на ній Слов’янськ, Артеміськ, Соледар, Сіль. З’єднайте останні три назви з точками на карті пунктирною лінією).
Довідка для вчителя: 23 вересня 2015 року Артемівська міська рада ухвалила рішення звернутися до Верховної Ради України про повернення місту Артемівськ історичної назви Бахмут
Історія Соледара тісно пов'язана з розвитком Бахмутських соляних промислів. В останній чверті XVII ст., коли в районі р. Бахмутки почали видобувати сіль, навколо соляних промислів виникло с. Брянцівка. Першими його мешканцями були козаки Ізюмського полку й переселенці з північних областей України. Соледар розташований північніше Бахмута й є його супутником.
Сіль — залізнична станція Лиманської дирекції Донецької залізниці на перетині двох ліній Лиман — Микитівка, Сіль — Величко між станціями Шевченко (8 км) та Зовна (10 км). Розташована за 3 км від міста Соледар і є його головною залізничною станцією. Відстань від Донецька — 104 км, від районного центру — Бахмута — 16 км. Розташована у мікрорайоні Сіль, що входить до складу Соледара Донецької області.
Спробуйте прокласти шлях звідки йшов хлопець, накресліть лінію, взявши за основу точки Слов’янськ та Артемівськ (Бахмут), та враховуючи таку інформацію:
Можна скористатися будь-якою картою.
Яка історія сталася на базарі? Як охарактеризовує Климка такий вчинох?
«А Климко висмикнув з торби надірвану плащ-палатку, розіпнув її в руках так, щоб затулити дівчину, і став роздивлятися, бурмочучи заклопотано перше, що спало йому на думку:
— Якби не надірвана, то була б довша... Так надірвана... — а в голові стукотіло: "Хоч би пройшли, хоч би пройшли!»
Хто зображений на ілюстрації? Як зображення солі пов’язано з цією ілюстрацією? Це тітка Марина, з якою швець знайомить Климка. В неї вдома є сіль. Тому Климко вирішує йти до неї додому.
«Він узявся за холодну залізну ручку в дишлі тітчиної тачки і ще раз, востаннє подивився услід шевцеві, що котив помалу мережаним тротуаром: із тіні в сонце, із тіні в сонце... І все глухіше було чути: тьох-тьох, тьох-тьох...»
Чому Климко залишився у тітки на три дні? «...Перше, що побачив Климко, коли розплющив очі, — велике, рівно обведене око червоного сонця у вікні (воно світило, мов крізь морок), і став пригадувати, де він. А пригадавши, спитав:
— Тітонько, тьотю Марино... Що воно — ранок чи вечір? Де ви, тітонько? — спитав так тихо, що ледве почув свій голос.
— Тут я, синок, осьо, — тітка Марина схилилася над ним і поторкала теплими губами його чоло. — Слава богу! — зраділа. — Охолонув лобик. А то ж горів, як жарина. Ранок зараз, дітки, сонечко тільки що зійшло.
— Довго я спав, тьотю? — спитав Климко.
— Не спав, а в гарячці був. Без пам'яті був трохи не три дні. Так тебе тіпало, бідолагу, що аж підкидало на ліжку. Не знали вже, чим і вкривати. Застудився ти дуже...»
Що відбувалося вдома у тітки Марини? Чим займався хлопець? Як це його охарактеризовує? Чому Климко не залишився у тітки? Як він вирішив повернутися додому?
«Німці товарний поїзд учора пустили в Донбас, до Єнакієвого чи до Горлівки, точно не знаю.» «А сьогодні ввечері ще один піде. З нашої станції.»
Чим закінчується повість «Климко»? Пригадайте всі чесноти, які мав Климко.
Напишіть міні-твір на тему «Ціна солі»