Цікавий, пізнавальний урок з природознавства, в якому описане ознайомлення з їстівними та отруйними ягодами, з різними іграми на закріплення вивченого матеріалу. Матеріал містить достовірну інформацію і відповідає структурі сучасного уроку.
Тема : Чи всі лісові ягоди можна куштувати?
Мета: поглибити знання учнів про їстівні та неїстівні лісові ягоди; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи. ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Привітання
- Діти, до нас сьогодні завітали гості. Покажімо їм, що ми учні хороші та ввічливі. Повернімося та привітаймося з нашими гостями. Молодці! А тепер сідайте.
- Зараз на вулиці справжня весна, все навкруги зеленіє, цвіте. А з приходом весни в усіх людей з’являється чудовий настрій, гарні мрії на майбутнє.
-Скажіть, який у вас сьогодні настрій?
- Давайте посміхнемось один одному і збережемо цей чудовий настрій цілий урок.
- А у вас сьогодні гарний настрій? (Діти відповідають).
- Бажаю Вам плідно попрацювати. Я сподіваюсь, що наш урок буде цікавим і у нас все вийде якнайкраще. Ви згідні зі мною? (Діти відповідають).
2. Правило
- А тепер зачитаємо девіз нашого уроку.
(СЛАЙД 1)
Не стріляй у пташку, не лови комашку,
Не топчи травичку, не зірви рослинку!
Бо Земля без них, як без зірочок ясних.
Їх створила Природа для тебе,
Їх краса для всіх під небом!
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1. Хвилинка спостережень (слайд 2)
- А зараз заповнимо наш календар спостережень.
- Яка пора року зараз надворі?
- За якими ознаками ви дізналися, що це весна?
- Назвіть весняні місяці.
- На які періоди умовно поділяють весну?
- Який зараз місяць?
-Яке сьогодні число?
-А зараз поговорімо про небо. Для цього потрібно подивитися у вікно. Всі подивилися? І яке ж зараз небо? Є хмари? (Вивісити на дошці календар спостережень)
- Яка температура повітря?
-Який стан неба?
- Чи є сьогодні вітер? Який ?
- Чи були опади?
- А холодно чи тепло було?
- Тому будьте розумними та вдягайтеся за погодою.
- А яка зараз пора року?
- Назвіть місяці весни по порядку.
- А зараз який у нас місяць?
2. Мотивація навчальної діяльності (ІГРАШКА) (СЛАЙД 3)
- А що це у нас так шелестить-шарудить?
- А це до нас на урок завітав Їжачок Хитрячок. Я сьогодні, коли йшла до вас на урок, його побачила в парку. Він також захотів у вас побувати на уроці. Адже, їжачок знає, що 2-Б – самий хороший клас, самий розумний клас, самий ввічливий клас, що в ньому навчаються найкращі дітки в школі. І тому сьогодні Їжачок Хитрячок запрошує нас на прогулянку. Відгадайте, куди:
Літом зелений, квітучий, співучий.
Іноді він загадковий і дивний.
Стане осінню чарівний. (Ліс.) (Слайд 4)
- Правильно. Отож, сьогодні з їжачком ми будемо мандрувати по лісі. (БАНЕР ЛІСУ-ЛІСОВОЇ ГАЛЯВИНИ)
- Давайте пригадаємо уроки літературного читання. Можливо, хтось знає вірш про ліс?
3. Розповіді віршів про ліс.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте:
Диво-ліс охороняйте!
4. Асоціативний кущ
- Давайте складемо асоціативний кущ. Які асоціації у вас викликає слово ліс. Подумайте! У кожного з вас на парті лежить аркуш паперу жовтого кольору. Будь ласка, запишіть на ньому одне слово з яким у вас асоціюється ліс.
(Ланцюжком виходять до дошки, зачитують слово і по черзі вішають на кущі)
5. Пам*ятка
– Дякую. Слово «ліс» у вас викликало позитивні асоціації. Пам’ятайте, ліс – це домівка багатьох тварин і рослин. Ви гості в цьому зеленому домі, а поводитись в гостях треба правильно. Будьте природі другом.
– Пригадаймо урок «Основ здоров*я». Яких потрібно дотримуватись правил,
коли буваєш у лісі?: (СЛАЙД 5, 6)
Ходи стежками, щоб не витоптувати рослини.
Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета.
Не кричи, щоб не налякати диких тварин.
Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця. Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок.
Не всі лісові рослини можна рвати, нюхати, куштувати, бо серед них є отруйні.
- Молодці. Отож, дотримуйтесь цих правил кожного разу, коли будете в лісі.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
- А наш Їжачок приніс нам конверт. Як думаєте, що в ньому? (Відповідають)
- Завдання прогулянки : допомогти йому (Їжачку Хитрячку) зібрати у лісі смачненькі солоденькі лісові ягідки, які він так любить куштувати. Та дізнатися: чи всі ягідки лісові можна вживати в їжу? Отож, рушаймо!
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Словникова робота. Поняття «ягоди».
а) Поняття «ягоди»
- Діти, а наш Їжачок підготував та приніс нам словничок. (РОЗДАЮ СЛОВНИЧОК ДРУГА ПРИРОДИ)
- Ви вже знаєте, що після цвітіння у рослин з'являються плоди. Плоди дуже різноманітні, але серед них є плоди з соковитою м'якоттю, тонкою шкіркою і безліччю насіння. Такі плоди називають ЯГОДАМИ. Ягоди ростуть на кущах і трав'янистих рослинах.
- Лісові ягоди діляться на дві групи: (Слайд 7)
Перша група - їстівні ягоди, їх можна куштувати.
Друга група - отруйні - означає, що вони містять отруту.
- При зборі лісових ягід слід дотримуватися обережності, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Тому будьте дуже уважні, коли будете в лісі збирати ягоди.
2.Розповідь «Ягоди»
Давайте дізнаємось, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі. (слайди)
Малина (СЛАЙД 8, 9) – це багаторічний кущ із соковитими і солодкими ягодами. Малина садова більша за лісову малину, але за цілющими властивостями і ароматом лісова малина на першому місці. Малина – відмінний медонос. Коли вона цвіте, бджоли працюють, незвертаючи увагина інші квітучі рослини. Крім червоної малини є ще й жовта.
Суниця. (СЛАЙД 10, 11) Сама солодка і ароматна із дикорослих ягід – суниця. Вчені зробили припущення, що це була перша їстівна ягода древньої людини. Насіння суниці були виявлені при розкопках камяного століття. Стиглі ягоди суниці лежать на самій землі.
Чорниця. (СЛАЙД 12,13) Назва наступної ягідної росслини походить від кольору ягід, які чорнять руки і рот. Це чорниця. Чорниця- це невеликий гіллястий кущ, який росте в лісах.Плід – чорно-синя ягода, яка дозріває в червні, липні.
Ожина. (СЛАЙД 14, 15) Це – ожина, вона дуже схожа на малину, тільки маєчорні ягоди. Ожину також можна зустріти і в лісі, і в саду.
Брусниця та смородина (СЛАЙД 16,17) також зустрічаються на лісових галявинах.
3. Робота з підручником ст.138
а) Читання
- Також про їстівні ягоди ми можемо дізнатися в підручнику на ст 138. Розгорніть його! Давайте почнемо читати. (ДІТИ ЧИТАЮТЬ)
б) Перевірка і усвідомлення прочитаного
- Як Ви думаєте, яку користь приносять їстівні ягоди людям? – ПІСЛЯ ЧИТАННЯ.
Відповіді дітей на поставлене питання: (СЛАЙД 18 )
Ягоди дуже корисні для людей і мають лікувальні властивості.
В них багато вітамінів і корисних речовин. Тому ягоди треба вживати в їжу.
Влітку свіжі ягоди або соки і компоти.
Взимку вживаємо варення, джеми, мармелад, які зварені із лісових ягід.
4. Гра «Знайди ягідку» (СЛАЙД 19,20)
- Ви подивіться! Наш гість приніс нам іще кошик. Який він молодець. І у кошику перше завдання. Гра «Знайди ягідку».
Для цього потрібно об*єднатися в групи за рядами та знайти на слайді лише ягоди. На це завдання вам дається 2 хвилини. Приступайте! (Діти розпізнають плоди і вказують на ягоди.) (РОЗДАЮ КОЖНОМУ РЯДУ ПО ЛИСТОЧКУ, А ПОТІМ ВІШАЮ)
- Ця гра допомогла нам дізнатися, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі.
- Як Ви думаєте, чому їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах?
5. Хвилинка-цікавинка від їжачка Хитрячка
- Діти, пам’ятайте, що їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах. Тому збирати ягоди слід обережно, не пошкоджуючи самі рослини. Старайтесь залишити декілька ягідок на кущику для тварин, які їх дуже люблять. (СЛАЙД 21)
Фізкультхвилинка
Трави ростуть низько – низько, (присіли)
Дерева ростуть високо – високо! (тягнуться вгору)
А ми ідемо тихо – тихо, (хода на місці)
Щоб не зробити нікому в лісі лиха!
- То як потрібно ходити в лісі?
6. Ознайомлення з отруйними ягодами (СЛАЙД 22)
- При зборі лісових ягід слід бути обережними, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. Отруйні – означає , що містять отруту. Їх ми віднесемо до другої небезпечої групи. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Давайте з ними познайомимось. Постарайтесь їх запамятати!
Вовча ягода (вовче лико) (СЛАЙД 23) – невеликий кущик із довгастими листками. Яскраво – червоні ягоди притиснуті до стебла.Отруйними в цих рослинах є і ягоди і кора.
Легенда свідчить, що що рослина називається вовче лико, бо вовк запізнився на збори до звірів, де рослинам роздавали назви. Але жодна рослина не отримала імя вовка, тоді вовк розсердився і почав здирати кору з кущів. Щоб заспокоїти злого хижака, цим кущам і дали назву вовче лико.
Вороняче око. (СЛАЙД 24) Дуже зле дивиться на нас з трави вороняче око. На стеблі розміщено чотири овальні листки, в середині – чорна велика ягода., яка нагадує око. Недарма люди про нього склали поетичну легенду.
Жив у лісі в дуплі дуба старий чарівник з вороном., якого він навчив передбачати майбутнє.Коли старий помер, ворон літав високо над лісом і гірко оплакував його. Вдень він пророкував майбутнє на своїй пташиній мові, а вночі кидав гіркі сльози, з яких виростали рослини з очима. За вірність і любов ворона до старого чарівника, люди назвали цю рослину воронячим оком. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.
Конвалія. (СЛАЙД 25) А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.
Бузина травяна. (СЛАЙД 26) У бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.
Правило збору ягід – «Не знаєш ягід – небери, тим більше не їж!». Якщо після того, як ви зїли ягоду почуваєтесь погано , зявилась нудота, печіння у роті або запаморочення – зверніться за допомогою до дорослого.
Також отруйними ягодами є беладонна, пасльон гікий. (СЛАЙД 27, 28)
7. Гра «Розкодуй слово»
- Діти, серед отруйних ягід є такі, що допомагають людям і тваринам. А як? Ви дізнаєтесь відгадавши закодоване слово.
ІКЛИ
2314
- Молодці, отруйні ягоди використовують у медицині, з них роблять ліки від різних хвороб. А ще в лісі є тварини, які живляться отруйними ягодами. Це птахи і лосі. (СЛАЙД 29)
- Як ви думаєте, чому ці тварини їдять отруйні ягоди ? (Лікуються від хвороб і паразитів)
V.Закріплення вивченого матеріалу
1.Завдання з кошика. Робота з зошитом (ст54 та розгадування загадок)
- Наступне наше завдання з кошика – це робота в зошиті та розгадування загадок. (ХТОСЬ ЧИТАЄ УМОВУ)
2. Розгадування загадок
- Отож, я читаю Вам загадку, а Ви відгадуєте ягідку та кладете її в кошик.
1. Дуже схожа на малину,
Має чималу родину.
В лісі, на кущі зростає,
Темно-синій колір має. (ожина)
2. Рвати – треба нахилитись
І низенько поклонитись.
Глянеш-наче полуничка,
Але зростом невеличка. (суничка)
3. Рвали ягоди малята,
годі їх тепер впізнати.
Лиш блищать очиці,
бо їли … (чорниці).
Лист різний із оксамита,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з …(Малини)
На порічку дуже схожа
Круглолиця і пригожа.
Вітамінами багата
Чорношкіра і пузата (Смородина)
Серед лісу та боліт
Поселився іїхній рід
Ягідка, мов горошина
А на колір, як калина. (Клюква, журавлина)
- Молодці! Йдемо далі.
- У кошику наступне завдання. Це правило збору ягід. Воно нам говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж їх!» (кожному дала). Якщо після того як ви з'їли ягідку, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.
- Ви такі розумні й кмітливі діти. Давайте ще з Вами зіграємо в гру.
3. Гра «Хто зайвий?»
Чорниця, вовчі ягоди, суниця, ожина.
Вороняче око,малина, журавлина, кавун, шишка.
4. Гра «Не помились»
- Я називаю вам ягідки, а Ви плескаєте в долоні на ті ягідки, які можна збирати (які є їстівними).
Малина, чорниця, дуб, брусниця, вовчі ягоди, тюльпан, картопля, суниця, беладонна, ожина, конвалія, смородина, вишня, вороняче око.
5. Гра «Яка ягідка таке і варення»
Смородина – смородинове;
малина – малинове;
чорниця – чорничне;
суниця – суничне;
ожина – ожинове.
Вовчі ягоди -
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
1. Бесіда
- Чи всі ягоди можгна куштувати? Чому? (Отруйні ягоди не можна їсти , бо в них є отрута)
-Як називаються ягоди, які можна вживати в їжу? Назвіть їх.
- Розкажіть вдома рідним, які лісові ягоди смачні і корисні, а які небезпечні і навіть отруйні.
Намалюйте їстівні ягоди.
2. Оцінювання активних учнів
- Діти, Ви сьогодні були просто Молодці! Тому й наш гість приніс нам книжечку-пам*ятку. Роздаю книжечку.
- В книжечці є розмальовки, інформація про їстівні лісові ягідки, віршики, правила.
- Ну і звичайно, наш Їжачок-трудівничок не може піти просто так і хоче з вами поділитися своїми запасами ягід. (РОЗДАЮ ЯГОДИ). Він нагадує вам, що сушені ягоди чорниці корисні для зору та шлунку.
- Вам сподобався нащ урок – наша прогуляка лісовою галявиною?
- Що найбільше сподобалося?
- Що запам*ятали?
3. Прощання
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
1