Тема. Число і цифра 7. Написання цифри 7. Порівняння чисел у межах 7. Послідовність чисел у межах 7. Складання й розв’язання прикладів
Мета: ознайомити з числом і цифрою 7, вчити писати цифру 7; продовжувати роботу над формуванням навички порівнювати числа в межах 7; вчити складати, читати й записувати приклади; розвивати увагу, пам’ять; вдосконалювати навички усної лічби.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Усна лічба. Гра «Мовчанка»
На дошці — 2 кола. В одному — число 1 +, в другому — 2 +. Навколо кола розташовані числа. Вчитель показує указкою на число, діти додають його до того, що в колі, і показують карткою з числом відповідь.
2. Робота з предметними малюнками. Лічба і порівняння чисел.
— Порахуйте всіх тварин. Скільки їх? Хто стоїть першим? Хто стоїть останнім?
— Порахуйте тварин за порядком. Хто стоїть третім? Хто є наступним? Хто є попереднім для корівки? Скільки домашніх тварин? Скільки диких тварин? Кого більше?
3. Гра «Збери жолуді»
Діти збирали в лісі жолуді. Вони прийшли додому, висипали їх у тарілку. «Скільки хто назбирав жолудів?» — спитала мати. Юрко сказав: «Я збирав жолуді з відповіддю 5». Сашко збирав жолуді з відповіддю 6. А Катруся — з відповіддю 4. Розкладіть жолуді по кошиках дітей.
— Хто з дітей назбирав більше жолудів? Хто менше?
II. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з геометричним матеріалом
— Покладіть на парту 6 кружечків, додайте до них 1 квадрат. Скільки всього фігур? Як утворили число 7? Як називається число 7 по відношенню до 6? Число 7 можна утворити, додавши до 6 (до попереднього числа) одиницю. Число 7 для нас знайоме: сім днів тижня, сім кольорів у райдуги.
В неї, бач, одна нога.
— На що схожа цифра 7?
Цап узяв у літню днину.
І козі сказав: — Ходім
На лужок косити сіно!
2. Робота з підручником
Пояснити, як утворилось число 7 (С. 27, № 2, 3).
3. Робота з цифрами
На дошці виставлені картки з числами від 1 до 7.
— Прочитайте числа, починаючи з одного. Яке число передує числу 7? Яке є наступним до числа 3? Які числа є сусідами числа 6?
4. Фізкультхвилинка
5. Вправи на співвідношення числа і кількості предметів. Учитель показує табличку з предметами, а діти показують картку з відповідним числом.
6. Написання цифри 7
— Сім складається з хвилястої горизонтальної лінії, довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії. Починаємо писати трохи нижче середини верхньої сторони клітинки хвилясту горизонтальну лінію праворуч до верхньої правої вершини кута квадрата. Потім, не відриваючи руки, ведемо вниз довгу пряму похилу лінію до середини нижньої сторони квадрата. Відірвавши руку, посередині другого елемента проводимо горизонтальну лінію симетрично з двох сторін. Письмо цифри 7 в зошитах.
7. Веселі задачі
• По дорозі їжак біг, ніс сім яблук на пиріг.
Одно впало, покотилось. Скільки яблук залишилось? (6)
• Ой, грибочки у гайочку в капелюшечках стоять.
Два грибочки, три грибочки, скільки разом буде? (5)
III. Підсумки уроку