Числові і буквені вирази. Формули.

Про матеріал
сформувати уявлення учнів про формули як ключ до розв'язання цілого класу задач; продовжувати формування вмінь учнів знаходити значення буквених виразів, а також читати їх і складати буквені вирази за умовою задачі.
Перегляд файлу

1.2. Додавання і віднімання натуральних чисел. Вирази

УРОК 25

Тема. Числові і буквені вирази. Формули.

Мета: сформувати уявлення учнів про формули як ключ до розв'я­зання цілого класу задач; продовжувати формування вмінь учнів знаходи­ти значення буквених виразів, а також читати їх і складати буквені вирази за умовою задачі.

Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь.

Обладнання: таблиця-схема «Формули. Вирази».

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Математичний диктант

  1. Запишіть у вигляді числового виразу, скільки коштує покупка, якщо купили 15 ложок по 2 грн за штуку і 5 виделок по 3 грн за штуку [ 12 ло­жок по 3 грн за штуку і 7 виделок по 2 грн за штуку]. Яка вартість по­купки?
  2. Запишіть вираз: а) добуток чисел 3 і 7 [5 і 9]; б) частка чисел 30 і 5 [50 і 10]; в) сума чисел 60 і добуток чисел 3 і 7 [сума числа 50 і добуток чисел 5 і 9].
  3. Запишіть вираз і знайдіть його значення при зазначених числах:

а) різниця х і 15; х = 21 [13 і у; у = 7]; б) сума 2 і у; у = 19 [х і 3; х = 28];

в) b b, b будь-яке [а – 0, а — будь-яке].

 

II. Актуалізація опорних знань

Частково має місце під час виконання математичного диктанту. Але після виконання і перевірки завдань (можна завчасно проаналізувати правильні відповіді за дошкою або перевірити знання учнів, що викону­вали математичний диктант за дошкою) слід ще раз повторити основні моменти, розглянуті на попередньому уроці:

  • означення числового виразу; т значення числового виразу;
  • буквений вираз;
  • як знайти значення буквеного виразу;
  • як прочитати вираз, використовуючи назви арифметичних дій.

 

III. Формування нових знань

Розв'язати задачі за рисунками (рис. 23).

Рис. 23

 

При цьому на дошці і в зошитах учнів послідовно з'являються записи:

 

А. Р = 2(3 + 5);

Р = 2(3 + а);

Р = 2(а + b)

Б. S* = 4 · 3;

S* = v · 3;

S = vt

В. Р = 3 + 3 + 3 + 3;

Р = 4 · 3.

Р = 4а

Після цього більшість учнів зрозуміли, що задачі кожної групи були схожі і відрізнялись тільки значенням величин, тобто записи, що містяться в останньому стовпчику, є загальним правилом, за яким мож­на розв'язувати задачі цього виду. Далі вводиться поняття формули (вивішується таблиця-схема).

Таблиця-схема «Формули. Вирази».

(У зошитах учні роблять запис. Формули S = v · t; P = 2(a + b); Р = 4а.)

Наголошується, що практично для розв'язання всіх задач можна скла­сти формулу; для цього треба тільки позначити всі величини, що названі в задачі буквами і записати план розв'язання задачі у вигляді рівності, в лівій частині якої — шукана величина, а в правій — буквений вираз.

Далі розглядаються приклади 1-3 з підручника.

Отже, щоб розв'язати задачу, можна скласти рівність, позначивши шу­кану величину буквою і прирівнявши її до складеного буквеного виразу.

 

IV. Закріплення знань. Формування вмінь. Розв'язування вправ

№№ 263, 269 — робота з готовими формулами (оформлення розв'я­зання — дивись приклади 2 і 9, с. 68 підручника).

№№ 271, 273 — складання формул й виконання обчислень за ними.

№ 252, 253 — задачі на повторення вивченого раніше матеріалу.

 

V. Домашнє завдання

п. 9, № 1-3, № 264; 270; 272; 277.

1

С.П.Бабенко УРОКИ МАТЕМАТИКИ 5 клас  Урок 25

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку