1.2. Додавання і віднімання натуральних чисел. Вирази
УРОК 25
Тема. Числові і буквені вирази. Формули.
Мета: сформувати уявлення учнів про формули як ключ до розв'язання цілого класу задач; продовжувати формування вмінь учнів знаходити значення буквених виразів, а також читати їх і складати буквені вирази за умовою задачі.
Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь.
Обладнання: таблиця-схема «Формули. Вирази».
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
а) різниця х і 15; х = 21 [13 і у; у = 7]; б) сума 2 і у; у = 19 [х і 3; х = 28];
в) b – b, b — будь-яке [а – 0, а — будь-яке].
II. Актуалізація опорних знань
Частково має місце під час виконання математичного диктанту. Але після виконання і перевірки завдань (можна завчасно проаналізувати правильні відповіді за дошкою або перевірити знання учнів, що виконували математичний диктант за дошкою) слід ще раз повторити основні моменти, розглянуті на попередньому уроці:
III. Формування нових знань
Розв'язати задачі за рисунками (рис. 23).
Рис. 23
При цьому на дошці і в зошитах учнів послідовно з'являються записи:
А. Р = 2(3 + 5); |
Р = 2(3 + а); |
Р = 2(а + b) |
Б. S* = 4 · 3; |
S* = v · 3; |
S = vt |
В. Р = 3 + 3 + 3 + 3; |
Р = 4 · 3. |
Р = 4а |
Після цього більшість учнів зрозуміли, що задачі кожної групи були схожі і відрізнялись тільки значенням величин, тобто записи, що містяться в останньому стовпчику, є загальним правилом, за яким можна розв'язувати задачі цього виду. Далі вводиться поняття формули (вивішується таблиця-схема).
Таблиця-схема «Формули. Вирази».
(У зошитах учні роблять запис. Формули S = v · t; P = 2(a + b); Р = 4а.)
Наголошується, що практично для розв'язання всіх задач можна скласти формулу; для цього треба тільки позначити всі величини, що названі в задачі буквами і записати план розв'язання задачі у вигляді рівності, в лівій частині якої — шукана величина, а в правій — буквений вираз.
Далі розглядаються приклади 1-3 з підручника.
Отже, щоб розв'язати задачу, можна скласти рівність, позначивши шукану величину буквою і прирівнявши її до складеного буквеного виразу.
IV. Закріплення знань. Формування вмінь. Розв'язування вправ
№№ 263, 269 — робота з готовими формулами (оформлення розв'язання — дивись приклади 2 і 9, с. 68 підручника).
№№ 271, 273 — складання формул й виконання обчислень за ними.
№ 252, 253 — задачі на повторення вивченого раніше матеріалу.
V. Домашнє завдання
п. 9, № 1-3, № 264; 270; 272; 277.
1
С.П.Бабенко УРОКИ МАТЕМАТИКИ 5 клас Урок 25