Читання. Шлях хліба з лану до столу

Про матеріал
Нестандартний урок з "Навчання грамоти. Читання". Включає роботу з дитячою книгою. Закріплення букви Ее
Перегляд файлу

 

Священна річ не підлягає оцінці

Юстініан

 

 

ЧИТАННЯ 

1 клас

Шлях хліба з лану до столу.

 

 

                                                                                                                       Яковчук

                                                                                                            Світлана Михайлівна

Вчитель гімназії № 323 м.Києва

 

 

 

Тема: Закріплення знань та вмінь,пов’язаних з вивченням звуків та букв.

            Закріплення звуку та букви е Е.Читання тексту «Село Веселе». Робота з

           дитячою книгою: «Шлях хліба з лану до столу. Ціна і цінність хліба»

Мета:Удосконалювати навички читання,познайомити дітей із словами-

           синонімами(без терміну),пояснити значення нового слова «степ».

           Виховувати повагу до людей, що вирощують хліб,бережне ставлення до

           хліба. Вчити економно відноситись до безцінного продукту

           харчування - хліба.

           Обладнання: слайди до уроку, журнал "Диво-деревце",

                                      роздатковий   матеріал.

                                                 ХІД УРОКУ:

1.Організаційний момент: Вже дзвінок нам дав сигнал-працювати час настав,

                                                То ж і ти часу не гай-працювати починай.

Вчитель:

- Сьогодні у нас незвичайний урок: ми будемо подорожувати рідним краєм:

  зупинимось в полі й побуваємо в магазині, де продають хліб та інші

  хлібобулочні вироби.

 

2.Закріплення знань і вмінь учнів.

   а)Почнемо нашу уявну подорож разом із птахом,а хто це буде - дізнаєтесь,

       коли відгадаєте загадку:

                               Відлітають за моря у краї далекі,

                               На будинках гнізда в’ють, звати їх…(лелеки)

Вч. - Вірно. А як ви гадаєте,чому саме лелека

  подорожуватиме з нами? (бо в назві цього

 птаха є дві букви «е», з якою ми

познайомилися вчора)

Вч.-А де найчастіше можна побачити лелеку?

  (в селі)

Вч. А ще цей птах любить далеко мандрувати. Та найбільше за все він любить свій рідний край, своє село, гніздо на даху хати або на стовпі чи

 високому дереві. Ось до свого села і запрошує нас лелека.

 б) Вч. - Село ще далеченько, тож давайте йдучи по дорозі пригадаємо слова,

 які ви запам’ятали з попереднього уроку, що починаються на букву «е»

(екран, електрика, ему, екскаватор, ескалатор, едельвейс)

- Поясніть, що таке ескалатор, екскаватор?

- Як ще називають едельвейс?

 (ломикамінь) - Чому?

  в)Вч. - А зараз уважно подивіться на екран:

  наш мандрівник-лелека придумав вам 

   завдання:

    це - шифр,відшукайте в ньому слово (поле)

     - Чи є в цьому слові буква «е»?

    - Знайдіть в другому шифрі слово, яким можна замінити слово «поле» (лан)

    -Але це ще не все. Є ще одне слово,що означає те ж саме. Знайдіть його у

     третьому шифрі (нива).

  - Молодці! Прочитайте ще раз ці слова хором: поле, лан, нива.

Ці слова мають одне значення: це - велика рівна ділянка землі, що обробляється людиною для вирощування рослин: овочів та зернових культур. Хоч і означають ці слова одне і теж, вони дуже потрібні в нашій мові - мова стає красивішою. Ось послухайте і порівняйте:

   1.виоране поле, зелене поле, золоте поле;

   2.виораний лан, зелене поле, золота нива.

  - Коли звучало краще: перший раз чи другий? (Другий)

  Висновок: чим більше слів, однакових за значенням і різних за звучанням, тим багатша наша мова.

г)- Прочитайте слово на екрані:   СТЕП.

   - Можливо, хтось помітив, чим відрізняється степ від поля? (відповіді дітей)                                                                     

Це також велика ділянка землі,але не оброблена людиною, на відміну від поля, і на ній ростуть дикорослі рослини. Хоча багато степів зараз виорюють і перетворюють на родючі лани, де вирощують ті рослини, які потрібні людині для життя.

 Наш лелека показує вам красу весняного степу,літнього і золотого

 осіннього.

Д)Робота за Букварем:

 — От ми і ввійшли в село, де живе наш мандрівник .А це, певно, його гніздо. Лелека пропонує нам перенестися у сучасне село. Відкрийте Букварі на с.67, роздивіться ілюстрацію.

     - Якою тут намальовано хату? (сучасний цегляний будинок)

     - Що ще зобразив художник на малюнку?

-А зараз ми з вами прочитаємо невеликий текст про це село.

 Але    спочатку попрацюємо із словами. Увага на екран:

           Село                                                       весело

            Села                                                     веселе

            Навколо села                                      веселі

Робота над текстом:

   1.Читання вчителем:

        - Чи всі слова зрозумілі?

       - Про що розповідається в тексті?

 2.Читання тексту дітьми:

       - Хто оре поле на тракторі?

    - Для чого орють поле? (щоб посадити щось, посіяти зерно)

   -А що виростає із зерна? (колоски)

- Уявіть собі, ми з вами – зернятка пшениці, які проростають і перетворюються на колоски. А рости ми будемо під музику.

   

                        ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Пшениченька»

3.РОБОТА З ДИТЯЧОЮ КНИГОЮ: «Хліб-всьому голова»

а)    Вч. -  Сьогодні ми з вами і поговоримо про безцінний дар—хліб. Жодна сім’я не може обійтися без хліба. Хліб завжди був і є найголовнішим продуктом харчування. Він рятував людей від голоду,  підтримував їхні сили завжди. Тому люди всього світу з великою шаною і повагою відносяться до хліба.

 Але сьогодні наш мандрівник-лелека розкаже нам іншу історію—історію про дівчинку, яка наступила на хліб, зневажила його. Що з нею сталося, зараз дізнаємось. Отже, ми в кінозалі.

      б) мультфільм «Історія про дівчинку,яка наступила на хліб»

в)Відповіді на запитання по змісту мультфільму:

--Куди мама просила піти дівчинку?

--Чи погодилась дівчинка відразу піти до бабусі?

--Що трапилось з нею?

--Чи гарну пісеньку склали про Інгер? Чому?

--Скажіть, з якими словами жаба-болотниця відпустила дівчинку до мами? На кого вона перетворила Інгер?

--Як ви гадаєте, чи зрозуміла дівчинка свою помилку і те, якою ціною дістається хліб?

--Чому вчить нас ця історія?

ВИСНОВОК:Так, ця історія вчить ставитись до хліба, як до святині, адже в хлібному буханці - нелегка праця багатьох людей. Дівчинка-пташка лише збирала колоски, це -  один з етапів шляху хліба з лану до столу,а зараз ми з вами пройдемо весь шлях хліба - від початку і до кінця.

   Ви всі пам’ятаєте казку «Колобок». От наш Колобок і поведе нас цим шляхом, адже йому теж цікаво, як він потрапив на стіл до діда і баби. Отож, почнемо.

г)    ПРЕЗЕНТАЦІЯ:»Як хліб на стіл прийшов?»

1 слайд: З чого усе починається?Весна.Поле орють і кидають в землю зерно-сіють хліб.                              

 

 

 

                                                                     

2 слайд:Заколосилась нива,зазолотився лан-дозріло зерно.Кажуть, золота нива.                        

3.слайд:Прийшла пора збирати урожай.На поле вийшли комбайни.З ранку до пізньої ночі збирають         хліб,щоб не втратити ні зернятка.                                                 

 

                                                                     

4 слайд:Подивіться сам процес збирання врожаю.Комбайни молотять зерно,а машини відразу забирають його від комбайна.

5 слайд:Потім зерно відправляють на елеватор-там його сушать і сортують. Отже,елеватор-спеціальне приміщення для зерна.                                                                                                              

6 слайд:Далі шлях зерна лежить на млин. Там зерно перемелюють на борошно. Наш Колобок здивований:такі сучасні млини він ще не бачив.                    

7 слайд:Ось такі казкові млини звик бачити Колобок.

8 слайд:далі борошно везуть на хлібозавод  в спеціальних машинах.

9 слайд:А вже на заводі печуть хліб.—Давайте допоможемо пекарям!

10 слайд:ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА      «Печу-печу хлібчик».

11 СЛАЙД:-А хто з вас прочитає,що ж випік пекар? (Булки, бублики,батони й буханці пекар із тіста випік вночі)

Д) Робота з журналом «Диво-деревце»:

-А зараз відкрийте журнал на с.2: - Подивіться, які різноманітні хлібобулочні вироби тут зображені.  А в нас є загадки до цієї ілюстрації.Послухайте їх, відгадайте, і відгадки знайдіть на малюнку.

                1.  Народився із землі,зарум’янивсь на вогні,

                  І з’явився на столі до борщу тобі й мені. (хліб)

 2. Як навколо  об’їси - середини не проси:

   Ми такі гостинці - дірка всерединці. (бублики)

е)— Давайте ще раз пригадаємо шлях хліба з лану до столу - прочитаємо в журналі. Знайдіть на с.2 малюнок, де трактор оре поле, читаємо «хвостиком». Я починаю речення, а ви закінчуєте. Будьте уважні.            

 

  - Спочатку трактористи орють землю,(потім сіють зерно).

--Воно росте,наливається…(росою,ніжиться на сонці).

   Читання в парі: Настають жнива, комбайни молотять зерно.

--Переходимо на третю сторінку: Я сьогодні читала журнал, відкрила вікно, подув сильний вітер, і деякі слова зникли з наступних речень. Я вставила слова, звичайно, але не впевнена, що правильно. То ж будьте уважні і виправте мої помилки:

«Машини везуть борошно(зерно) на елеватор. Зерно сіють(мелють). Так з’являється хліб(борошно).

--Пам’ятаєте, в нас на уроки письма частенько приходить дід-Буквоїд? Ну, а в мій журнал завітав дід-Словоїд, тому деякі слова зникли з останнього речення. Будь ласка, допоможіть. Ось послухайте, що залишилось:

«Борошно потрапляє…(в пекарню), Де з нього печуть…(хліб).»

---Молодці!!!

е) - Увага на екран! Коли ми читали речення, Колобок нам придумав завдання-вирішив перевірити, чи все ви запам’ятали. Пригадайте і розкажіть, що було спочатку, а що потім,  тобто,покажіть ще раз шлях хліба з лану до столу.

Учень розповідає і розставляє стрілочки на екрані:

--Спочатку виросли колоски, комбайни змолотили зерно (зібрали урожай), із зерна змололи борошно, а тоді випекли хліб.

 Вч. - Я думаю, Колобок задоволений вашою відповіддю.

 4.СЮЖЕТНО-РОЛЬОВА ГРА «В магазині»:

      -- Діти,  де можна купити хліб? Звичайно, в магазині. От ми і підемо в уявний магазин.                                                                                

    У кожного з вас є такий «хлібний магазинчик» на парті, і гроші-10грн. у кожного. Ваше завдання: виберіть на свою сім’ю випічку, щоб всім вистачило, але й зайвого не беріть-економно відносьтеся до хліба, щоб потім не викинути його.

А ось тут у нас-справжній магазин, і деякі з вас побувають у ньому. В ролі» продавця» виступить …

  • Хто готовий піти в магазин?                                      

                                  1-й учень:(діалог)

                 ---Доброго дня!

                ---Доброго дня!

         Уч.-Подайте мені, будь ласка, хліб український та рогалик.

       Ю.С.-Ваша покупка коштує 7 грн.

        Уч. –Дякую!(подає гроші)

       Ю.С. Прошу!

                               2-й учень:

         Уч.-А я хочу купити рогалик,батон і бублики!

          Ю.С.Ваша покупка коштує 10 гривень.(подає пакет)

          Уч.Дякую!(віддає гроші, повертається до класу лицем)

            ---Я витратив усі гроші!

                       3-й учень:

----А я хотіла б купити все це, та в мене не вистачає грошей. Адже за все треба 17 грн., а в мене є лише 10грн.

 Ю.С.-Я вам нічим не можу допомогти.

 

Вч.—В такому випадку ми можемо піти в банк і позичити гроші, тобто взяти кредит. На даний момент  я виступлю в ролі касира банку. Підходьте, будь ласка!

        --Скільки ви хотіли б взяти в кредит(позичити)?

      Уч.—Мені вистачило б 7 гривень.

  Вч.—Прошу, поставте ваш підпис і візьміть гроші(видаю готівку).

     Але пам’ятайте, що віддавати треба більше, ніж позичали, тому що ви скористалися послугою банку-ми дали  свої гроші у користування, і ви маєте оплатити цю послугу.

До всіх дітей:

---На яку суму ви вибрали хлібобулочні вироби? Чи вистачило вам 10 грн.?

4.ПІДСУМОК УРОКУ:

   а)—Сьогодні ми найбільше говорили про хліб. Адже хліб - це життя. Наш народ склав багато прислів’їв про хліб. Давайте прочитаємо деякі з них:

Читають діти:

«Без солі не смачно, без хліба не ситно».

«Де хліб і вода, там нема голода».

--- Як ви їх розумієте? Поясніть.

 

б)—А от вірші про хліб я попросила підготувати двох учнів:

     1. Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм

         Хай в світі буде більше в нас братів,

         Хай в кожній хаті будуть короваї,

        Щоб люд ніколи хліба не просив .                 

 

 2. Хліб наш насущний, будь в нас довіку,

     В кожній родині, на кожнім столі,

      В трудну годину і в радість велику

      Сійся, родися на рідній землі!

 

--Діти, завжди пам’ятаймо про ціну хліба, бо він є безцінним у нашому житті, адже в цих буханцях-праця багатьох людей. Будьте вдячні, і шануйте хліб.

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до уроку:

 

 

Вірші:

 

  1. Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм

Хай в світі буде більше в нас братів

Хай у кожній хаті будуть короваї

Щоб люд ніколи хліба не просив.

 

 

  1. Хліб наш насущний, будь в нас довіку

В кожній  родині, на  кожнім  столі,

В  трудну  годину  і  в  радість  велику

Сійся,  родися  на  рідній  землі!

 

 

 

Загадки:

 

  1. Відлітають  за  моря  у  краї  далекі,

     На  будинках  гнізда  в’ють, звати  їх….(лелеки).

 

  1. Народився  із  землі,  зарум’янивсь  на  вогні

І  з’явився  на  столі  до  борщу  тобі  й  мені.(хліб)

 

  1. Як  навколо  об’їси – серединки  не  проси:

Ми  такі  гостинці – дірка  всерединці. (бублики)

 

 

 

Прислів’я:

 

  1. Без  солі  не  смачно,  без  хліба  не  ситно.

                      

  1. Де  хліб  і  вода,  там  нема  голода.

 

 

    Фізкультхвилинки:

 

                                  1.  Ясне  сонечко світило, а з хмарки водичка,

                                      Виростала, дозрівала  золота пшеничка.

                                      Вітер  котить  колосочки,  вітерець  гойдає,

                                      Вже  пшениченька – сестричка  в полі достигає.

 

                   Золотенькі  колосочки  я  серпом  стинаю

                   І  в  снопи собі гарненько,  рівненько  складаю.

                    Буде, буде  коровай на столі  у хаті

                   Для  дідуся, для бабусі,  для  мами  і  тата.

 

         2. Печу,  печу  хлібчик

             Діткам  на  обідчик:          

             Меншому – менший,

             Більшому – більший.

            Шусть  у  піч!   Шусть  у  піч!  

 

 

Дидактичний   матеріал:  сюжетно – рольова  гра  «В  магазині»:  

 

-- Діти,  де можна купити хліб? Звичайно, в магазині. От ми і підемо в уявний магазин.                                                                               

    У кожного з вас є такий «хлібний магазинчик» на парті, і гроші-10грн. у кожного. Ваше завдання: виберіть на свою сім’ю випічку, щоб всім вистачило, але й зайвого не беріть-економно відносьтеся до хліба, щоб потім не викинути його.

А ось тут у нас-справжній магазин, і деякі з вас побувають у ньому. В ролі» продавця» виступить Юлія Сергіївна.

- Хто готовий піти в магазин?                                     

                                  1-й учень:(діалог)

                 ---Доброго дня!

                ---Доброго дня!

         Уч.-Подайте мені, будь ласка, хліб український та рогалик.

       Ю.С.-Ваша покупка коштує 7 грн.

        Уч. –Дякую!(подає гроші)

       Ю.С. Прошу!

                               2-й учень:

         Уч.-А я хочу купити рогалик,батон і бублики!

          Ю.С.Ваша покупка коштує 10 гривень.(подає пакет)

          Уч.Дякую!(віддає гроші, повертається до класу лицем)

            ---Я витратив усі гроші!

                       3-й учень:

----А я хотіла б купити все це, та в мене не вистачає грошей. Адже за все треба 17 грн., а в мене є лише 10грн.

 Ю.С.-Я вам нічим не можу допомогти.

 

Вч.—В такому випадку ми можемо піти в банк і позичити гроші, тобто взяти кредит. На даний момент  я виступлю в ролі касира банку. Підходьте, будь ласка!

        --Скільки ви хотіли б взяти в кредит(позичити)?

      Уч.—Мені вистачило б 7 гривень.

  Вч.—Прошу, поставте ваш підпис і візьміть гроші(видаю готівку).

     Але пам’ятайте, що віддавати треба більше, ніж позичали, тому що ви скористалися послугою банку-ми дали  свої гроші у користування, і ви маєте оплатити цю послугу.

До всіх дітей:

---На яку суму ви вибрали хлібобулочні вироби? Чи вистачило вам 10 грн.?

 

 

 

Роздатковий   матеріал:

                                         1.Зображення  хлібо – булочних  виробів;

                                         2.Зразки грошових купюр  номіналом:

       1 грн.,      5 грн., 

      2 грн.,     10 грн.

               

 

 

 

Використана  література:

          1. Буквар    М. С . Вашуленко,  О. В. Вашуленко;

          2. Збірник  «Кришталеве  джерельце»,(загадки,  прислів’я та      приказки);

         3.Журнал «Диво - деревце» №10, жовтень 2012 р., ТОВ «Соломія Медіа Плюс».

 

 

Використані  сайти:

http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B0%20%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D1%85&lr=143&noreask=1      буква    е

http://galsite.at.ua/publ/4-1-0-129 прислів'я та приказки

http://www.planeta.co.ua/ua/tales/kulish_zinkiv_puzzles.php загадки

http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%8F%D0%B1%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%B0 картинки

http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%8F%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BA картинки

http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%88%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%B8%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&stype=image&lr=143&noreask=1 шаблони для презентацій

 

 

                              

            

 

 

 

     

 

 

docx
Додано
30 серпня 2021
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку