Священна річ не підлягає оцінці
Юстініан
ЧИТАННЯ
1 клас
Шлях хліба з лану до столу.
Яковчук
Світлана Михайлівна
Вчитель гімназії № 323 м.Києва
Тема: Закріплення знань та вмінь,пов’язаних з вивченням звуків та букв.
Закріплення звуку та букви е Е.Читання тексту «Село Веселе». Робота з
дитячою книгою: «Шлях хліба з лану до столу. Ціна і цінність хліба»
Мета:Удосконалювати навички читання,познайомити дітей із словами-
синонімами(без терміну),пояснити значення нового слова «степ».
Виховувати повагу до людей, що вирощують хліб,бережне ставлення до
хліба. Вчити економно відноситись до безцінного продукту
харчування - хліба.
Обладнання: слайди до уроку, журнал "Диво-деревце",
роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ:
1.Організаційний момент: Вже дзвінок нам дав сигнал-працювати час настав,
То ж і ти часу не гай-працювати починай.
Вчитель:
- Сьогодні у нас незвичайний урок: ми будемо подорожувати рідним краєм:
зупинимось в полі й побуваємо в магазині, де продають хліб та інші
хлібобулочні вироби.
2.Закріплення знань і вмінь учнів.
а)Почнемо нашу уявну подорож разом із птахом,а хто це буде - дізнаєтесь,
коли відгадаєте загадку:
Відлітають за моря у краї далекі,
На будинках гнізда в’ють, звати їх…(лелеки)
Вч. - Вірно. А як ви гадаєте,чому саме лелека
подорожуватиме з нами? (бо в назві цього
птаха є дві букви «е», з якою ми
познайомилися вчора)
Вч.-А де найчастіше можна побачити лелеку?
(в селі)
Вч. А ще цей птах любить далеко мандрувати. Та найбільше за все він любить свій рідний край, своє село, гніздо на даху хати або на стовпі чи
високому дереві. Ось до свого села і запрошує нас лелека.
б) Вч. - Село ще далеченько, тож давайте йдучи по дорозі пригадаємо слова,
які ви запам’ятали з попереднього уроку, що починаються на букву «е»
(екран, електрика, ему, екскаватор, ескалатор, едельвейс)
- Поясніть, що таке ескалатор, екскаватор?
- Як ще називають едельвейс?
(ломикамінь) - Чому?
в)Вч. - А зараз уважно подивіться на екран:
наш мандрівник-лелека придумав вам
завдання:
це - шифр,відшукайте в ньому слово (поле)
- Чи є в цьому слові буква «е»?
- Знайдіть в другому шифрі слово, яким можна замінити слово «поле» (лан)
-Але це ще не все. Є ще одне слово,що означає те ж саме. Знайдіть його у
третьому шифрі (нива).
- Молодці! Прочитайте ще раз ці слова хором: поле, лан, нива.
Ці слова мають одне значення: це - велика рівна ділянка землі, що обробляється людиною для вирощування рослин: овочів та зернових культур. Хоч і означають ці слова одне і теж, вони дуже потрібні в нашій мові - мова стає красивішою. Ось послухайте і порівняйте:
1.виоране поле, зелене поле, золоте поле;
2.виораний лан, зелене поле, золота нива.
- Коли звучало краще: перший раз чи другий? (Другий)
Висновок: чим більше слів, однакових за значенням і різних за звучанням, тим багатша наша мова.
г)- Прочитайте слово на екрані: СТЕП.
- Можливо, хтось помітив, чим відрізняється степ від поля? (відповіді дітей)
Це також велика ділянка землі,але не оброблена людиною, на відміну від поля, і на ній ростуть дикорослі рослини. Хоча багато степів зараз виорюють і перетворюють на родючі лани, де вирощують ті рослини, які потрібні людині для життя.
Наш лелека показує вам красу весняного степу,літнього і золотого
осіннього.
Д)Робота за Букварем:
— От ми і ввійшли в село, де живе наш мандрівник .А це, певно, його гніздо. Лелека пропонує нам перенестися у сучасне село. Відкрийте Букварі на с.67, роздивіться ілюстрацію.
- Якою тут намальовано хату? (сучасний цегляний будинок)
- Що ще зобразив художник на малюнку?
-А зараз ми з вами прочитаємо невеликий текст про це село.
Але спочатку попрацюємо із словами. Увага на екран:
Село весело
Села веселе
Навколо села веселі
Робота над текстом:
1.Читання вчителем:
- Чи всі слова зрозумілі?
- Про що розповідається в тексті?
2.Читання тексту дітьми:
- Хто оре поле на тракторі?
- Для чого орють поле? (щоб посадити щось, посіяти зерно)
-А що виростає із зерна? (колоски)
- Уявіть собі, ми з вами – зернятка пшениці, які проростають і перетворюються на колоски. А рости ми будемо під музику.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Пшениченька»
3.РОБОТА З ДИТЯЧОЮ КНИГОЮ: «Хліб-всьому голова»
а) Вч. - Сьогодні ми з вами і поговоримо про безцінний дар—хліб. Жодна сім’я не може обійтися без хліба. Хліб завжди був і є найголовнішим продуктом харчування. Він рятував людей від голоду, підтримував їхні сили завжди. Тому люди всього світу з великою шаною і повагою відносяться до хліба.
Але сьогодні наш мандрівник-лелека розкаже нам іншу історію—історію про дівчинку, яка наступила на хліб, зневажила його. Що з нею сталося, зараз дізнаємось. Отже, ми в кінозалі.
б) мультфільм «Історія про дівчинку,яка наступила на хліб»
в)Відповіді на запитання по змісту мультфільму:
--Куди мама просила піти дівчинку?
--Чи погодилась дівчинка відразу піти до бабусі?
--Що трапилось з нею?
--Чи гарну пісеньку склали про Інгер? Чому?
--Скажіть, з якими словами жаба-болотниця відпустила дівчинку до мами? На кого вона перетворила Інгер?
--Як ви гадаєте, чи зрозуміла дівчинка свою помилку і те, якою ціною дістається хліб?
--Чому вчить нас ця історія?
ВИСНОВОК:Так, ця історія вчить ставитись до хліба, як до святині, адже в хлібному буханці - нелегка праця багатьох людей. Дівчинка-пташка лише збирала колоски, це - один з етапів шляху хліба з лану до столу,а зараз ми з вами пройдемо весь шлях хліба - від початку і до кінця.
Ви всі пам’ятаєте казку «Колобок». От наш Колобок і поведе нас цим шляхом, адже йому теж цікаво, як він потрапив на стіл до діда і баби. Отож, почнемо.
г) ПРЕЗЕНТАЦІЯ:»Як хліб на стіл прийшов?»
1 слайд: З чого усе починається?Весна.Поле орють і кидають в землю зерно-сіють хліб.
2 слайд:Заколосилась нива,зазолотився лан-дозріло зерно.Кажуть, золота нива.
3.слайд:Прийшла пора збирати урожай.На поле вийшли комбайни.З ранку до пізньої ночі збирають хліб,щоб не втратити ні зернятка.
4 слайд:Подивіться сам процес збирання врожаю.Комбайни молотять зерно,а машини відразу забирають його від комбайна.
5 слайд:Потім зерно відправляють на елеватор-там його сушать і сортують. Отже,елеватор-спеціальне приміщення для зерна.
6 слайд:Далі шлях зерна лежить на млин. Там зерно перемелюють на борошно. Наш Колобок здивований:такі сучасні млини він ще не бачив.
7 слайд:Ось такі казкові млини звик бачити Колобок.
8 слайд:далі борошно везуть на хлібозавод в спеціальних машинах.
9 слайд:А вже на заводі печуть хліб.—Давайте допоможемо пекарям!
10 слайд:ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Печу-печу хлібчик».
11 СЛАЙД:-А хто з вас прочитає,що ж випік пекар? (Булки, бублики,батони й буханці пекар із тіста випік вночі)
Д) Робота з журналом «Диво-деревце»:
-А зараз відкрийте журнал на с.2: - Подивіться, які різноманітні хлібобулочні вироби тут зображені. А в нас є загадки до цієї ілюстрації.Послухайте їх, відгадайте, і відгадки знайдіть на малюнку.
1. Народився із землі,зарум’янивсь на вогні,
І з’явився на столі до борщу тобі й мені. (хліб)
2. Як навколо об’їси - середини не проси:
Ми такі гостинці - дірка всерединці. (бублики)
е)— Давайте ще раз пригадаємо шлях хліба з лану до столу - прочитаємо в журналі. Знайдіть на с.2 малюнок, де трактор оре поле, читаємо «хвостиком». Я починаю речення, а ви закінчуєте. Будьте уважні.
- Спочатку трактористи орють землю,(потім сіють зерно).
--Воно росте,наливається…(росою,ніжиться на сонці).
Читання в парі: Настають жнива, комбайни молотять зерно.
--Переходимо на третю сторінку: Я сьогодні читала журнал, відкрила вікно, подув сильний вітер, і деякі слова зникли з наступних речень. Я вставила слова, звичайно, але не впевнена, що правильно. То ж будьте уважні і виправте мої помилки:
«Машини везуть борошно(зерно) на елеватор. Зерно сіють(мелють). Так з’являється хліб(борошно).
--Пам’ятаєте, в нас на уроки письма частенько приходить дід-Буквоїд? Ну, а в мій журнал завітав дід-Словоїд, тому деякі слова зникли з останнього речення. Будь ласка, допоможіть. Ось послухайте, що залишилось:
«Борошно потрапляє…(в пекарню), Де з нього печуть…(хліб).»
---Молодці!!!
е) - Увага на екран! Коли ми читали речення, Колобок нам придумав завдання-вирішив перевірити, чи все ви запам’ятали. Пригадайте і розкажіть, що було спочатку, а що потім, тобто,покажіть ще раз шлях хліба з лану до столу.
Учень розповідає і розставляє стрілочки на екрані:
--Спочатку виросли колоски, комбайни змолотили зерно (зібрали урожай), із зерна змололи борошно, а тоді випекли хліб.
Вч. - Я думаю, Колобок задоволений вашою відповіддю.
4.СЮЖЕТНО-РОЛЬОВА ГРА «В магазині»:
-- Діти, де можна купити хліб? Звичайно, в магазині. От ми і підемо в уявний магазин.
У кожного з вас є такий «хлібний магазинчик» на парті, і гроші-10грн. у кожного. Ваше завдання: виберіть на свою сім’ю випічку, щоб всім вистачило, але й зайвого не беріть-економно відносьтеся до хліба, щоб потім не викинути його.
А ось тут у нас-справжній магазин, і деякі з вас побувають у ньому. В ролі» продавця» виступить …
1-й учень:(діалог)
---Доброго дня!
---Доброго дня!
Уч.-Подайте мені, будь ласка, хліб український та рогалик.
Ю.С.-Ваша покупка коштує 7 грн.
Уч. –Дякую!(подає гроші)
Ю.С. Прошу!
2-й учень:
Уч.-А я хочу купити рогалик,батон і бублики!
Ю.С.Ваша покупка коштує 10 гривень.(подає пакет)
Уч.Дякую!(віддає гроші, повертається до класу лицем)
---Я витратив усі гроші!
3-й учень:
----А я хотіла б купити все це, та в мене не вистачає грошей. Адже за все треба 17 грн., а в мене є лише 10грн.
Ю.С.-Я вам нічим не можу допомогти.
Вч.—В такому випадку ми можемо піти в банк і позичити гроші, тобто взяти кредит. На даний момент я виступлю в ролі касира банку. Підходьте, будь ласка!
--Скільки ви хотіли б взяти в кредит(позичити)?
Уч.—Мені вистачило б 7 гривень.
Вч.—Прошу, поставте ваш підпис і візьміть гроші(видаю готівку).
Але пам’ятайте, що віддавати треба більше, ніж позичали, тому що ви скористалися послугою банку-ми дали свої гроші у користування, і ви маєте оплатити цю послугу.
До всіх дітей:
---На яку суму ви вибрали хлібобулочні вироби? Чи вистачило вам 10 грн.?
4.ПІДСУМОК УРОКУ:
а)—Сьогодні ми найбільше говорили про хліб. Адже хліб - це життя. Наш народ склав багато прислів’їв про хліб. Давайте прочитаємо деякі з них:
Читають діти:
«Без солі не смачно, без хліба не ситно».
«Де хліб і вода, там нема голода».
--- Як ви їх розумієте? Поясніть.
б)—А от вірші про хліб я попросила підготувати двох учнів:
1. Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї,
Щоб люд ніколи хліба не просив .
2. Хліб наш насущний, будь в нас довіку,
В кожній родині, на кожнім столі,
В трудну годину і в радість велику
Сійся, родися на рідній землі!
--Діти, завжди пам’ятаймо про ціну хліба, бо він є безцінним у нашому житті, адже в цих буханцях-праця багатьох людей. Будьте вдячні, і шануйте хліб.
Матеріали до уроку:
Вірші:
Хай в світі буде більше в нас братів
Хай у кожній хаті будуть короваї
Щоб люд ніколи хліба не просив.
В кожній родині, на кожнім столі,
В трудну годину і в радість велику
Сійся, родися на рідній землі!
Загадки:
На будинках гнізда в’ють, звати їх….(лелеки).
І з’явився на столі до борщу тобі й мені.(хліб)
Ми такі гостинці – дірка всерединці. (бублики)
Прислів’я:
Фізкультхвилинки:
1. Ясне сонечко світило, а з хмарки водичка,
Виростала, дозрівала золота пшеничка.
Вітер котить колосочки, вітерець гойдає,
Вже пшениченька – сестричка в полі достигає.
Золотенькі колосочки я серпом стинаю
І в снопи собі гарненько, рівненько складаю.
Буде, буде коровай на столі у хаті
Для дідуся, для бабусі, для мами і тата.
2. Печу, печу хлібчик
Діткам на обідчик:
Меншому – менший,
Більшому – більший.
Шусть у піч! Шусть у піч!
Дидактичний матеріал: сюжетно – рольова гра «В магазині»:
-- Діти, де можна купити хліб? Звичайно, в магазині. От ми і підемо в уявний магазин.
У кожного з вас є такий «хлібний магазинчик» на парті, і гроші-10грн. у кожного. Ваше завдання: виберіть на свою сім’ю випічку, щоб всім вистачило, але й зайвого не беріть-економно відносьтеся до хліба, щоб потім не викинути його.
А ось тут у нас-справжній магазин, і деякі з вас побувають у ньому. В ролі» продавця» виступить Юлія Сергіївна.
- Хто готовий піти в магазин?
1-й учень:(діалог)
---Доброго дня!
---Доброго дня!
Уч.-Подайте мені, будь ласка, хліб український та рогалик.
Ю.С.-Ваша покупка коштує 7 грн.
Уч. –Дякую!(подає гроші)
Ю.С. Прошу!
2-й учень:
Уч.-А я хочу купити рогалик,батон і бублики!
Ю.С.Ваша покупка коштує 10 гривень.(подає пакет)
Уч.Дякую!(віддає гроші, повертається до класу лицем)
---Я витратив усі гроші!
3-й учень:
----А я хотіла б купити все це, та в мене не вистачає грошей. Адже за все треба 17 грн., а в мене є лише 10грн.
Ю.С.-Я вам нічим не можу допомогти.
Вч.—В такому випадку ми можемо піти в банк і позичити гроші, тобто взяти кредит. На даний момент я виступлю в ролі касира банку. Підходьте, будь ласка!
--Скільки ви хотіли б взяти в кредит(позичити)?
Уч.—Мені вистачило б 7 гривень.
Вч.—Прошу, поставте ваш підпис і візьміть гроші(видаю готівку).
Але пам’ятайте, що віддавати треба більше, ніж позичали, тому що ви скористалися послугою банку-ми дали свої гроші у користування, і ви маєте оплатити цю послугу.
До всіх дітей:
---На яку суму ви вибрали хлібобулочні вироби? Чи вистачило вам 10 грн.?
Роздатковий матеріал:
1.Зображення хлібо – булочних виробів;
2.Зразки грошових купюр номіналом:
1 грн., 5 грн.,
2 грн., 10 грн.
Використана література:
1. Буквар М. С . Вашуленко, О. В. Вашуленко;
2. Збірник «Кришталеве джерельце»,(загадки, прислів’я та приказки);
3.Журнал «Диво - деревце» №10, жовтень 2012 р., ТОВ «Соломія Медіа Плюс».
Використані сайти:
http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B0%20%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D1%85&lr=143&noreask=1 буква е
http://galsite.at.ua/publ/4-1-0-129 прислів'я та приказки
http://www.planeta.co.ua/ua/tales/kulish_zinkiv_puzzles.php загадки
http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%8F%D0%B1%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%B0 картинки
http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%8F%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BA картинки
http://images.yandex.ua/yandsearch?text=%D1%88%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%B8%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9&stype=image&lr=143&noreask=1 шаблони для презентацій