Мета: формувати поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «основа речення»; розвивати вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв'язок слів у реченні; активізувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи .
Тема:Члени речення . Головні і другорядні члени речення. Різні способи вираження підмета та присудка.
Мета: формувати поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «основа речення»; розвивати вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; активізувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи .
Хід уроку
1.Організація класу
2 Каліграфічна хвилинка
ОООооо
--- Відгадайте загадку і скажіть, яке слово пропишемо на каліграфічній хвилинці.
Щедра гостя знов до нас прийшла.
Багаті людям врожаї принесла.
Фрукти щедро дарувала,
Листям різнобарвним землю укривала.
3 Гра «Аукціон прикметників» ( хлопці – дівчата)
--- Які прикметники ви можете підібрати, щоб описати осінь? (Барвиста, святкова, яскрава, сонячна щедра, різнобарвна ,дощова)
--- Чому пишемо з великої букви?
--- Що означає слово оберіг?
Оберіг- те, що оберігає людину від лихого, недоброго (талісмани, амулети, певні дії, обряди)
--- Виконати звукобуквений аналіз слова осінь. ( На які частини поділяється текст?)
--- Прочитати речення з таблиці. Усно назвати до яких частин мови належать слова в реченні. Записати. Дати характеристику.
--- Довести, що речення є спонукальним. ( Які види текстів ти знаєш? )
4 Актуалізація опорних знань
--- Що таке речення?
--- Які бувають речення за метою висловлювання? Які знаки ставимо в кінці кожного виду речень?
5 Оголошення теми і мети
6 Робота з деформованим реченням
Осіннє землю на листя падає
--- Діти, налетів осінній вітерець і розсипав мені листочки. Допоможіть мені розставити слова в цьому реченні в правильному порядку.
--- Дайте характеристику цьому реченню. ( Що називається звертанням)
--- Пов’язані слова між собою за змістом?
--- Поставте запитаня до кожного слова? До якого слова ми не можемо поставити питання?
--- До якої частини мови належить це слово (прийменник)
--- Яка його роль у реченні? (Зв’язує слова між собою у реченні)
--- Отже, чи до всіх слів у реченні можемо поставити запитання? Лише ті слова до яких ми можемо поставити запитання є членами речення. ( Читання правила на таблиці)
--- Прочитайте правило в підручнику стор.34
---А тепер дізнаємося, що говориться про підмет в цьому реченні. Відшукайте член речення, який вказують, що саме говориться про підмет. Поставте питання від підмета.
--- Цей член речення називається присудком. А відшукати у реченні присудок вам допоможе підмет, бо кожен підмет повинен виконувати якусь дію у реченні. Це слово - дія і називається присудком. Підкреслюється двома рівними лініями.
--- Зачитаємо правило в підручнику
--- Підмет і присудок є найважливішими в реченні, їх називають головними членами речення, вони становлять основу речення.
--- Які ще слова у нас залишилися в реченні?
--- Усі інші члени речення називаються другорядними, але вони є також важливими для вираження думки. У реченні їх будемо виділяти крапками.
--- А тепер давайте спробуємо за допомогою питань зв’язати слова в цьому реченні.
7 Робота з підручником
Вибіркова робота ( вправа 66)
До твого словничка
Флейта — це духовий музичний інструмент. Флейта дуже схожа на сопілочку.
8 Творча робота (с. 36, впр. 67)
((Що?) осінь (що робить?) плаче;
(що?) жовтень (що робить?) їздить.)
9 Розвиток мовлення ( за таблицею)
--- Підберіть до схеми речення.
10 Підсумок
11 Домашнє завдання
С.36, впр. 68