Члени речення . Головні і другорядні члени речення. Різні способи вираження підмета та присудка.

Про матеріал

Мета: формувати поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «основа речення»; розвивати вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв'язок слів у реченні; активізувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи .

Перегляд файлу

Тема:Члени речення . Головні і другорядні члени речення. Різні способи  вираження підмета та присудка.

Мета: формувати поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «основа речення»; розвивати вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; активізувати словниковий     запас учнів; виховувати любов до природи .

                                               Хід  уроку

1.Організація класу

2  Каліграфічна хвилинка

 ОООооо

---  Відгадайте загадку і скажіть, яке слово пропишемо на каліграфічній хвилинці.

Щедра гостя знов до нас прийшла.

                             Багаті людям врожаї принесла.

                             Фрукти щедро дарувала,

       Листям різнобарвним землю укривала.

3  Гра  «Аукціон прикметників»  ( хлопці – дівчата)

---  Які прикметники ви можете підібрати, щоб описати осінь? (Барвиста, святкова, яскрава, сонячна щедра, різнобарвна ,дощова)

  ---  Чому  пишемо з великої букви?

 ---   Що означає слово оберіг?

Оберіг- те, що оберігає  людину  від лихого, недоброго (талісмани, амулети, певні дії, обряди)

---  Виконати звукобуквений аналіз слова  осінь. (  На  які  частини  поділяється текст?)                                   

--- Прочитати речення  з таблиці. Усно назвати до яких частин мови належать  слова  в реченні. Записати. Дати характеристику.

---  Довести, що речення  є спонукальним.  (  Які  види  текстів  ти  знаєш?   )

4  Актуалізація  опорних знань

---  Що  таке  речення?

---  Які  бувають речення  за  метою  висловлювання? Які знаки  ставимо в кінці  кожного  виду  речень?

5  Оголошення  теми і  мети

  •      Сьогодні  ми  ознайомимося з назвами слів у реченні, будемо вчитися ви­діляти основу речення і встановлювати зв’язок слів у реченні.

6  Робота  з  деформованим  реченням

Осіннє  землю  на  листя  падає

---  Діти,  налетів  осінній  вітерець  і  розсипав  мені  листочки. Допоможіть  мені  розставити  слова  в  цьому  реченні  в  правильному  порядку.

---  Дайте  характеристику  цьому  реченню.  ( Що називається  звертанням)          

---  Повязані  слова  між  собою  за  змістом?

---  Поставте  запитаня  до  кожного  слова? До  якого  слова  ми  не  можемо  поставити  питання?

---  До  якої  частини  мови  належить це  слово (прийменник)

---  Яка  його  роль  у  реченні? (Звязує  слова  між  собою  у  реченні) 

---  Отже,  чи  до  всіх  слів  у  реченні  можемо   поставити  запитання? Лише  ті  слова  до  яких ми  можемо  поставити  запитання  є  членами  речення.  ( Читання  правила на  таблиці)

---  Прочитайте  правило  в  підручнику стор.34

  • Про що говориться у реченні?  Поставте  запитання  до  слова листя. Отже,  в  цьому  реченні  нам  повідомляється  про  що?
  • Член  речення , який  називає  про  кого  або  про  що  говориться  в  реченні,  називається  підметом.  На  які  питання  може  відповідати  підмет? Підкреслюється  однією  рівною  лінією.
  • Зачитаємо  правило  з  підручника.

---А тепер дізнаємося, що говориться про підмет  в цьому  реченні. Відшукайте член речення, який вказують, що саме говориться про підмет. Поставте питання від підмета.

---  Цей  член  речення  називається  присудком.  А  відшукати  у  реченні  присудок  вам  допоможе  підмет,  бо  кожен  підмет  повинен  виконувати  якусь  дію у  реченні.  Це  слово -  дія   і  називається  присудком. Підкреслюється  двома  рівними  лініями.

---  Зачитаємо  правило  в  підручнику

---   Підмет і присудок є найважливішими в реченні, їх називають головними членами речення, вони становлять основу речення.

---  Які  ще  слова  у  нас  залишилися  в  реченні?

---  Усі інші члени речення називаються другорядними, але вони є також  важливими для вираження думки.  У  реченні  їх  будемо  виділяти крапками.

---  А  тепер  давайте  спробуємо  за  допомогою  питань звязати  слова  в  цьому  реченні.

7  Робота  з  підручником 

Вибіркова  робота ( вправа 66)

  •      Прочитайте текст.
  •      Про кого у ньому йдеться?
  •      На чому грав Музикант?

До твого словничка

Флейта — це духовий музичний інструмент.  Флейта  дуже  схожа  на  сопілочку.

 

  •      Відшукайте в реченнях першого абзацу тексту члени речення, що вка­зують, яку дію виконує підмет.
  •      Запишіть ці слова за зразком.

8 Творча робота (с. 36, впр. 67)

  •      Прочитайте та з’єднайте частини речень. (Осінь плаче холодними сльо­зами. Жовтень на барвистому коні їздить.)
  •      ---  Поясніть прислівя.
  •      До підметів у лівій колонці знайдіть присудки в правій.

((Що?) осінь (що робить?) плаче;

(що?) жовтень (що робить?) їздить.)

  •      Запишіть утворені речення.
  •      Підкресліть головні та другорядні члени речення.

9  Розвиток мовлення (  за  таблицею)

---  Підберіть  до  схеми  речення.

10  Підсумок

  •      Що нового дізналися на уроці?
  •      Які члени речення є його основою?
  •      На які питання відповідає підмет? присудок?
  •      Як називають інші члени речення?

 

11  Домашнє  завдання

С.36, впр. 68

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 березня 2018
Переглядів
3135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку