Чому і як потрібно скорочувати кількість сміття

Про матеріал
Сміття-тверді відходи - це все, що ми викидаємо у твердому або напів твердому стані. Приблизно 10-15 % цих відходів є небезпечними . Але всі вони можуть завдавати шкоди людям, диким тваринам та навколишньому середовищу
Перегляд файлу

Методична розробка уроку

курсу за вибором «Уроки для сталого розвитку» для 8 класів

 

ТЕМА: Чому і як потрібно скорочувати  кількість сміття

ТИП:

МЕТА: ознайомити учнів з поняттям сміття, класифікацією сміття. Розглянути можливі рішення відносно скорочення  сміття, його утилізації.

РОЗВИВАЮЧА: створити умови для реального сприйняття проблеми скорочення кількості сміття у сучасному суспільстві, проаналізувати запропоновані шляхи утилізації сміття в розвиненних державах.

ВИХОВНА: спрямувати свідомість учнів на формування позитивного екологічного мислення , підвищити рівень екологічної освіти та культури восьмикласника, та сприяти розширенню кругозору  у збереженні та поліпшенні навколишнього середовища.

ОБЛАДНАННЯ:

- мультимедійний проектор та екран;

- ноутбук

 

ТРИВАЛІСТЬ: 45 хвилин.

                                               

 Епіграф уроку:     Одна з найскладніших завдань сучасності - проблеми уповільнення процесу знищення живої природи ...

Арчі Карр

Структура уроку

 

   Етапи уроку

Час, хв.

І

Організаційний момент

2

ІІ

Формування мети й завдання уроку

3,5

ІІІ

Мотивація навчальної діяльності

0,5

ІV

Формування нових умінь і навичок

25

V

Закріплення нових знань

10

VI

Підведення підсумків уроку

2

VII

Інформація про домашнє завдання, інструкція його виконання

2

 

І. Організаційний момент

Учитель. Вчитель вітає учнів на році курсу за вибором «Уроки для сталого розвитку»:

Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Сьогоднішнє заняття має бути розумним, цікавим, захопливим, радісним та успішним. Я хочу вам побажати:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно на уроці працювати!

ІІ. Формування мети й завдання уроку

 

Вчитель зачитує епіграф уроку з мультимедійного екрану та пропонує  учням висловитися , коротко , про що намагався на  їх думку,  сказати   Арчі Карр.

Вчитель:  Уявимо, що люди повністю засмітили все на Землі, не залишилося ні  куточка для відходів. Він  намагається вирішити це питання шляхом відправлення сміття  в космічний простір,  чи буде це рішенням  цієї  глобальної проблеми.

Учням пропонується висказатися , поділитися своїми міркуваннями, щодо вирішення цієї проблеми.

Наприкінці  бесіди пропонується гіпотеза - певною мірою, що так, дійсно  сміття можливо транспортувати с поверхні Землі, але… .

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

                   Вчитель: тому сьогодні на уроці ми з вами розглянемо  усі в  види сміття в

                   сучасному світі, та можливі шляхи  ліквідації чи  утилізації сміття. Будемо

                    намагатися скоротити засміченні території навколишнього середовища, та

                   визначитися на прикінці уроку про підтримку гіпотези.

                    .

ІV. Формування нових вмінь і навичок

 

Вчитель: 7% земель України займають сміттєві полігони. Це більше ніж площа Данії, або ж 14 столиць України

Перегляд відеоролику, підготовленого Мінекології України  про сміттєзвалища  нашої держави

(посилання  https://www.youtube.com/watch?v=IaIGv5EsJBQ)

 

Отже, що ж таке сміття?

  1.  Вчитель: Сміття-тверді відходи - це все, що ми викидаємо у твердому або напів твердому стані. Приблизно 10-15 % цих відходів є небезпечними . Але всі вони можуть завдавати шкоди людям, диким тваринам та навколишньому середовищу.

Яке є сміття в сучасному світі?

 Класифікація сміття. Презентація (демонстрація слайдів).

(цю інформацію презентують учні, що отримали випереджаюче завдання)

  1. Вчитель: види сміття вражаючи, але яким чином можливо уникнути виникнення нових сміттєзвалищ.

Учні  збираються в групи по 5-6  чоловік і отримують кожна своє завдання. Підсумком роботи групи будуть  пропозиції, які можуть бути оформлені у вільній формі. Учні самостійно шукають інформацію в інтернеті , опрацьовують її.

1 група: Можлива утилізація побутових  відходів (утилізація харчових відходів)

 2 група : Можлива утилізація побутових відходів (утилізація побутової хімії);

 3 група: Можлива утилізація будівельних  відходів.

4 група: Можлива утилізація полімерів

5 група: Можлива утилізація відходів сільського господарства.

 

 

 

V. Закріплення нових знань

                   Вчитель: отже зараз ми вислухаємо запропоновані ідеї відносно утилізації

                                     сміття від кожної групи.

 Звіт групи 1  :

 Різновиди харчових відходів:

  • рідкі;
  • м'які (залишки приготування різних страв, шкірка, мезга і т.д.);
  • тверді відходи (кістки тварин, фруктові кісточки і т.д.);
  • одноразова упаковка продуктів харчування.

Етапи проведення утилізації:

 

  • збір та сортування відходів;
  • транспортування;
  • зберігання та подача на змішання харчових відходів;
  • формування сумішей в бурти;
  • компостування;
  • контроль температурного режиму та режиму ферментації.

Звіт групи 2:

Відомі чотири основних засоби утилізації відходів: біотермічннй, поховання, компостування і спалювання.

Біотермічний засіб заснований на спроможності твердих відходів до самозаймання під впливом особливих мікроорганізмів - термофільних бактерій.

Компостування (гниїння) - біологічний процес розкладання органічних речовин за допомогою мікроорганізмів. Тепло, що виділяється при цьому, має дезинфікуючу властивість, завдяки чому утворюється цінне добриво для грунту. Сгоряння відходів відбувається в спеціальних печах. Теплом, що при цьому виділяється, можна опалювати будинки, підігрівати воду. Проте в компості, а отже и у грунті, іноді присутні домішки важких металів і інших токсичних сполук, що накопичуються і можуть завдати шкоди людині і навколишньому середовищу.

Спалювання - один із кращих методів ліквідації відходів, використовуваних як промислова сировина. При цьому потрібно враховувати те, що спалювання відходів на сміттєспалювальних фабриках спричиняє забруднення атмосфери. Розроблено технології, за якими з відходів виділяють чорні і кольорові метали, виготовляють будівельні матеріали. З економічної точки зору спалювати сміття вигідно: теплотворна спроможність сухих відходів сягає 9 мДж/ кг.

Поховання відходів відноситься до найбільш поширеного засобу їхньої утилізації. В Україні таким способом утилізується до 98% міських відходів. З цією метою відчужуються тисячі гектарів не тільки пустошів, але і родючих земель.

Звіт групи 3: Застосування будівельних матеріалів

Вторинна сировина не є повноцінним будівельним матеріалом, вона володіє низькою вартістю і обмеженою сферою застосування. Тим не менш, старий асфальт, скло, цегла, пластик, автомобільні шини, залізобетон після переробки різними методами отримують нове життя.

Бетон, перероблений в щебінь, служить для засипки боліт і котлованів, а також для створення тимчасових доріг. Щебінь використовують на будівництвах, при засипці котлованів, які залишаються після знесеної будівлі. Асфальт повторно застосовують у будівництві доріг, але спочатку його термічно обробляють при дуже високій температурі. Арматура так само повторно використовується в будівництві, крім цього її використовують ще в багатьох випадках.

Звіт групи 4:

Найбільш поширеними відходами полімерної сировини є: поліетилен, полівінілхлорид, полістирол, поліамід.

Повторні полімерні відходи утворюються в багатьох галузях промисловості, в сільському господарстві, на транспорті, у будівництві, торгівлі і побуті.

До полімерним відходів побутового споживання відносять:

• господарські пакети, скатертини, плівку, цебра, обручі, меблі та інші вироби з поліетилену;

• банки, решітки, вішалки, шкатулки, вази й інші вироби з полістиролу;

• плівки, накидки, плащі, торби, пояси, штори для ванних і інші вироби з полівінілхлориду;

• панчохи, шкарпетки, колготи, білизну й інші вироби з поліамідних волокон.

Повторній переробці можуть бути піддані тільки відходи з термопластичних матеріалів, тобто матеріалів, що під впливом температури набувають властивості пластичності і можуть формуватися в різноманітні вироби.

Звіт групи 5:

Існують сучасні технології утилізації і переробки відходів птахівництва і тваринництва, нижче розглянемо особливості кожної технології.

Технологія устаткування VacuumEcoDry [1] є процес поділу буде в діапазоні температур від 40 до 90 0З повагою та тиску від 30 до 250 мм. рт. ст. вихідний матеріал вологістю до 99% втричі складові:

. сухе органічне добриво, корм, паливо, вологістю до 1%, що може було без будь-якої додаткової обробки використовувати як добриво, служити білкової кормової добавкою для худоби і птиці, паливом.

. воду, придатну задля її подальшого використання.

. екологічно безпечний вихлоп.

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Вчитель:Таким чином, якщо систематизувати вищесказане можлива утилізація сміття без глобального забруднення навколишнього середовища. Все залежить від екологічної грамотності населення Землі, його поваги до природи.  Проблему  засмічення Землі шляхом   вивозу сміття в космічний простір ми не вирішимо. Тобто все залежить від нас.. 

 

VІІ. Інформація про домашнє завдання, 
інструкція його виконання

 

Підготувати  міні проект  «Шляхи вирішення проблеми  сміттязвалищ  м. Кривого Рога»

 

Список використаних джерел

 

  1. Hulse J. H. Sustainable Development at Risk: Ignoring the Past. / J. H. Hulse — New Delhi: Cambridge University Press India Pvt. Ltd. Ottawa: International Development Research Centre, 2007. — 390 p.
  2. Буркинский Б. В. Экономико-экологические основы регионального природопользова-ния и развития // ИПРЭЭИ НАН Украины. / Буркинский Б. В., Степанов В. Н., Харич-ков С. К. — Одеса: Фенікс, 2005. — 575 с.
  3. Герасимчук З. В. Стимулювання сталого розвитку регіону: теорія, методологія, практика: Монографія / Герасимчук З. В., Поліщук В. Г. — Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. — 516 с.
  4. Гринів Л. С. Екологічно збалансована економіка: проблеми теорії: Монографія. / Л. С. Гринів — Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2001. — 240 с.
  5. Програма дій «Порядок денний на XXI століття»: Ухвалена конференцією ООН з на-вколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Саміт «Планета Земля», 1992 р.): Пер. з англ. — 2-ге вид. — К.: Інтелсфера, 2000. — 360 с.
  6. Сигаловський Д. Екологію повинні знати всі? / Д. Сигаловський // Країна знань.— 2008. — № 4. — С. 29-31; № 5. — С.31-34.

      7.    Яцик А. Екологічна ситуація в Україні та шляхи її поліпшення / А. Яцик

           здоров’я та фіз. культура.—2005. — № 6. — С.23-24.

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2021
Переглядів
703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку