Мета: виховувати навички екологічно грамотного поведінки в побуті, зокрема, навчити дітей ощадливо використовувати воду, розуміти необхідність такого відношення до води як до природного ресурсу.
Література: вірш Б.Заходера «Що трапилося з рікою?».
Спостереження
Разом з дітьми вихователь перевіряє, чи всі крани в дитячому садку справні, чи не капає з них вода. При митті рук звертає увагу дітей на те, як вони використовують воду, чи не залишають крани відкритими й чи не занадто сильно пускають струмінь. Скільки кранів у дитячому садку? А де ще, крім кранів, можна знайти воду в приміщенні дитячого садка, для яких цілей вона використовується? Чи щодня діти й вихователі користуються водою?
Домашнє завдання (з батьками): Провести аналогічну роботу з «пошуків» води у своїй квартирі: де можна знайти воду? Для чого вона використовується? Чи всі члени родини користуються водою? Чи завжди вчасно закривають крани?
Бесіда
Діти, давайте згадаємо: де ми бачили воду в себе в дитячому садку? А де ви виявили воду у своїй квартирі? Хто з вас помітив зіпсований кран, з якого капала вода? Для чого нам у будинку вода? (Купатися, готовити їжу, мити руки, мити підлогу, прати й т.д.) Звідки береться вода в крані?
Вислухайте припущення дітей і нагадайте їм про те, що вода попадає в кран з річки або з-під землі. Ті крапельки, якими ми миємо руки, проробили великий шлях, перш ніж допомогти нам стати чистими. Спочатку вони плавали в річці, потім людина направила їх у труби. Але воду з ріки пити не можна, вона не дуже чиста, і людина може занедужати, якщо спробує таку воду. Для того щоб вода стала безпечною для нас, її спеціально очищають, і тільки після очищення вона попадає в кран. Дуже багато людей повинні потрудитися для цього! Одні роблять на заводах труби, інші допомагають воді з ріки потрапити в ці труби - будують водопровід, треті очищають воду, четверті ремонтують крани. А нам іноді здається, що вода сама тече із крана, і тому її можна не заощаджувати, нехай ллється! Але це не так. Якщо ми з вами з'ясували, що вода в кран надходить із ріки, уявіть собі, що трапиться з рікою, якщо всі люди будуть залишати крани відкритими й не будуть дбайливо ставитися до води! (Вислухайте припущення дітей, обсудіть їх.) А зараз ми з вами прочитаємо вірш про одного дошкільника, який забув закрити кран, і довідаємося, що через це трапилося з рікою.
Обговорення вірша Б.Заходера «Що трапилося з рікою?»
Запросіть дітей відповісти на наступні питання:
1. Про що цей вірш?
2. Чому раптом у річці зникла вода?
3. Що трапилося після того, як у річці стало менше води? Нагадайте дітям матеріал, що вони вивчали по темі «Водні тварини».
4. Чому над рікою «великі хмари»? (Згадаємо подорож крапельки, що з ріки верталася до мами-хмаринки. Над рікою збирається дуже багато таких крапельок, з них утворяться великі хмари.)
5. Чому над рікою «стрункіше й вище ліс», а «луг - зеленій»? (Біля ріки більше води, рослини п'ють воду й краще ростуть.)
6. Як людина використовувала цю ріку й що відбулося після того, як вода зникла? (По річці плавали пароплави, човни, вона напувала поля й міста, діти в ній купалися, відпочивали на її березі.)
7. Як повинен поводитися дошкільник Сидоров Іван і всі інші дошкільники, а також школярі й дорослі люди, щоб річки й струмки не зникали?
Таким чином, цей вірш дозволяє не тільки пояснити дітям необхідність дбайливого відношення до води в побуті, але й обговорити ряд питань, пов'язаних з матеріалами попередніх занять.
Питання для обговорення ви можете варіювати залежно від віку й підготовки дітей. Після обговорення обов'язково підкресліть ще раз, що повинні робити люди, щоб зберегти воду, і чому.
Малювання
Запропонуйте дітям намалювати ілюстрацію до вірша: на одному аркуші паперу зобразити річку, якою вона була спочатку, на іншому - якою стала після зникнення води.
Придумайте разом з дошкільниками й намалюйте знаки, що нагадують про необхідність дбайливого відношення до води. Повісьте такі знаки біля водопровідних кранів у дитячому садку.
Висновки по темі:
До води, що ми використовуємо в побуті, потрібно ставитися дбайливо, ощадливо, не залишати без потреби відкритими крани. Чим менше ми будемо витрачати води у своїх будинках, тим більше її буде залишатися в ріках, озерах.