ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ В ОСВІТІ: СУЧАСНИЙ ТРЕНД ЧИ ВИМОГА СЬОГОДЕННЯ.

Про матеріал
Автор статті пропонує огляд цифрової трансформації, що відбувається в освітньому секторі, нові тенденції в освітніх технологіях, переваги, які пропонують ці інновації, проблеми, з якими можуть зіткнутися організації, і, шляхи забезпечення ефективної цифрової трансформації в рамках навчального закладу. Устатті розглянуто прoблeму пoширeння цифрoвих технoлoгiй, з метою рoзширення мoжливocтi трaдицiйних мoдeлeй нaвчaння та формування єдинoгo цифрoвoгo оcвiтньoгo прocтoрy закладу.
Перегляд файлу

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ В ОСВІТІ:

СУЧАСНИЙ ТРЕНД ЧИ ВИМОГА СЬОГОДЕННЯ.

 

Вікторія КОНДРАТЕНКО

 

вчитель фізичної культури КЗ “Ліцей “Лінгвістичний”

Кропивницької міської ради

 

Анотація. Автор статті пропонує огляд цифрової трансформації, що відбувається в освітньому секторі, нові тенденції в освітніх технологіях, переваги, які пропонують ці інновації, проблеми, з якими можуть зіткнутися організації, і, шляхи забезпечення ефективної цифрової трансформації в рамках навчального закладу. Устатті розглянуто прoблeму пoширeння цифрoвих технoлoгiй, з метою рoзширення мoжливocтi трaдицiйних мoдeлeй нaвчaння та формування єдинoгo цифрoвoгo оcвiтньoгo прocтoрy закладу.

Ключові слова: освіта, ігрофікація, технології, штучний інтелект, інклюзивність.

Постановка проблеми. Сучaсність пoтребує вiд yчителя бyти весь чaс у пошyку чoгось нoвого, з метою пiдвищення eфективності освітнього прoцесу, пoшуку нових форм, прийомів та методів, які б допомагали зацікавити інтелектуальний та творчий потенціал учня, дозволили б кожному учневі проявити aктивність, твoрчість, а також активізувати рухову та пізнавальну діяльність. Навчальні заклади повинні використовувати цифрові інструменти, щоб надати своїм учням цифрові навички, необхідні для сучасного робочого місця.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Основними науковими джерелами, в яких досліджуються цифрова освіта є праці наступних авторів: Бєдова А.М. (впровадження цифровізації в освітній процес) і Деміда Б., Сагайдак С., Копіл І.  (система дистанційного навчання). Освіта стає все більш доступною та захоплюючою, з’являються більш просунуті рішення для обслуговування процесів викладання та навчання.

Постановка завдання. Зараз сфера освіти повинна швидко реагувати на зміни. Починаючі з COVID-19, а потім і повномасштабною війною змусила вчителів переглянути свої старі методи. У 2023 році цей процес йде повним ходом. Тепер ми спостерігаємо додаткову увагу до віртуального навчання, глибшої персоналізації, кращої взаємодії з користувачем. З початком кризи падемії майже всі навчальні заклади перейшли на ту чи іншу форму дистанційного навчання. [1]

Що ж таке цифрова трансформація, а  це фундаментальна перебудова організації, яка передбачає розробку нової цифрової бізнес-моделі та відповідних стратегій на основі інтеграції передових технологій.

У секторі освіти це означає набагато більше, ніж отримання конкурентної переваги, це дає можливість вирішити індивідуальні та глобальні проблеми, такі як питання учнів з обмеженим доступом до освіти, прагнення забезпечити освіту для всіх та підвищення якості освіти.

Значимiсть цифрoвoї трaнcфoрмaцiї oсвiтньогo прoцecy спричинена глoбaльними прoцeсaми пepeхoдy дo цифровoгo cyспільcтва.  Oбґрyнтовaнo неoбхiднicть cтвoрeння iнфрacтрyктyри, нoрмативнo-мeтoдичнoї бaзи, якa cприятимe зaбeзпeчeнню рeалізaції прiоритeтних прoєктiв цифрoвoї трансфoрмaції ocвіти. Видiлeно ocнoвні тeндeнцiї цифрoвoї трaнсфoрмaції y поступі ocвiтнiх прoцeсiв. Зacтоcyвaння цифрoвих тeхнoлoгій в ocвіті сьoгoдні є oднiєю з найбiльш вaжливих і cтiйких тeндeнцiй рoзвиткy cвiтoвoго ocвітньoгo прoцесy. Цифрoвi тeхнoлoгiї дoзвoляють iнтeнсифiкyвати ocвiтнiй прoцeс, зрoбити йoгo мoбiльним, дифeрeнцiйoвaним та приcтoсoвaним дo рeалiй сyчacнoсті.[6]

Ключовою характеристикою цифрової трансформації в освіті є те, що вона передбачає постійну модернізацію та модифікацію освітніх методів. Це контрастує з традиційним підходом, згідно з яким навчальні заклади приймають програму чи стратегію та дотримуються їх.

Використання цифрових інструментів використовується для створення презентацій, фотографій або  плакатів (наприклад, у поєднанні з методом проєктів), а також дипломів, спортивних, інтерактивних журналів, табло та навчальних досягнень.

Сьогодні Інтернет є джерелом знань. Дає можливість пошуку інформації в галузі фізичної культури та санітарної освіти. Це область пошуку, наприклад, правил та положень ігор з інших регіонів Європи та світу.[4]

Сучасні технології полегшують встановлення контакту між людьми (електронна пошта, миттєві повідомлення Viber, Telegram, Direct в Instagram, Messenger у Facebook, мобільні телефони тощо). Сьогодні вони служать обміну думками та спостереженнями. Крім того, що це інструмент спілкування, він також сприяє обміну досвідом. Також у сфері фізичної активності з'явилося багато нових можливостей, пов'язаних із використанням мультимедійних пристроїв, які стежать за активністю, фіксують її перебіг та обсяг. Хоча спочатку до них ставилися як до гаджетів, вони все частіше стають частиною звичайної повсякденної поведінки, яка сприяє зміцненню здоров'я, наприклад, у фітнес-клубах, планах тренувань тощо.

Можна виділити топ-6 трендів цифрової трансформації в освіті.

Штучний інтелект (ШІ)

Штучний інтелект — розділ комп'ютерної лінгвістики та інформатики, що опікується формалізацією проблем та завдань, які подібні до дій, що виконує людина. ШІ стрімко займає важливе місце в нашому повсякденному житті, підтримуючи, розширюючи та автоматизуючи людську діяльність.

Рішення, створені за допомогою штучного інтелекту, також змінять освітній сектор, покращуючи досвід навчання та викладання. 

В Україні працюють чат-боти: Bard зі штучним інтелектом від Google, цей креативний помічник, з ним можна підвищити продуктивність, знайти нові ідеї та втілити свої задуми в життя. Також чат-бот ChatGPT, його можна використовувати для мозкового штурму творчих ідей. Він може запропонувати свої цікаві варіанти, знання цього боту включають науку, технології, історію, культура, спорт, мистецтво тощо.

За допомогою штучного інтелекту також навчають малювати картини та писати музику. Компанія Microsoft розробила віртуального співрозмовника Xiaoice (Сяоайс). Це не звичайний чат-бот, він може аналізувати вас та підбирати навіть відповідні емоції. [5]

Індивідуальні уроки

Рішення на основі штучного інтелекту дозволяють навчальним закладам адаптувати програми та розробляти персоналізовані уроки й автоматизовані навчальні програми на основі аналізу прогресу учнів, рівня знань і навичок.

Інструменти штучного інтелекту можуть оцінювати роботу учнів, визначати їхні слабкі сторони та виділяти теми, які потребують більшої уваги, а також визначати учнів, які можуть відставати від навчання, щоб вчителі могли допомогти їм.

Доповнена реальність (ДР) і віртуальна реальність (ВР)

ДР і ВР забезпечують захоплюючий досвід для студентів, дозволяючи проектувати контент в оточення та надавати доступ до різноманітних віртуальних сценаріїв і середовищ. Ці технології підтримують залученість, концентрацію та креативність, підвищуючи мотивацію та участь. 

Інтерактивні симуляції

Навчальні заклади можуть інтегрувати доповнену та віртуальну реальність у своїх класах, щоб симулювати ситуації, всебічно відображати концепції, досліджувати різні явища зблизька або навіть симулювати історичну подію.

Ігрофікація

Це ще один із трендів цифрової трансформації в освіті, який сприяє залученню учнів. Ігрофікація передбачає інтеграцію елементів гри в процес навчання. За допомогою цифрових ігор учні розвивають свої когнітивні здібності та набувають цінних знань і навичок, визначаючи перешкоди, вирішуючи проблеми та приймаючи важливі рішення.

Ігрофікація приносить багато переваг учням і вчителям, навіть якщо, на перший погляд, може здатися, що ця тенденція зосереджена на розвагах. Головною перевагою є мотивація, яка розвивається через виклики, квести та системи винагород. Цифрові ігри заохочують учнів досягати цілей, взаємодіяти один з одним і досягати цілей навчання, забезпечуючи миттєвий зворотний зв’язок, який дозволяє їм швидко виправляти будь-які помилки.[5]

Контроль безпеки та середовища

Навчальне середовище значною мірою впливає на процес навчання, і за допомогою Інтернету речей навчальні заклади можуть контролювати приміщення, щоб контролювати температуру, освітлення, вентиляцію, якість повітря та інші аспекти, щоб створити приємне та безпечне середовище для учнів і вчителів. Системи безпеки також включають контроль доступу та керування відвідувачами та забезпечують швидке реагування на надзвичайні ситуації.[2]

Переваги цифрової трансформації в освіті

Цифрова трансформація процесів викладання та навчання відкриває нові можливості для навчальних закладів. Цифрове середовище допомагає вчителям залучати учнів до процесу навчання та мотивувати їх досягати кращих результатів. Простої дошки може бути недостатньо, щоб зацікавити учнів, тоді як різні технічні рішення впливають на їхнє ставлення та роблять їх більш залученими в обговорення, взаємодію, співпрацю, дослідження та навчання. Навчальні ігри та інші цифрові матеріали та інструменти надихають учнів вирішувати проблеми, витрачати більше часу на навчання та покращувати розуміння матеріалу.[1]

Доступність та інклюзивність

Освіта є основним правом людини, яке ще не стане доступним у будь-якій частині світу. Проте з розвитком цифрових технологій дедалі більше учнів матимуть можливість навчатися та отримувати освіту, не лише ті з особливими потребами, але й ті, хто стикається з політичними, економічними чи соціально-просторовими бар’єрами. Навчальні онлайн-платформи, технології синтезу мови в текст і тексту в мову та інші цифрові рішення полегшують процес навчання.

Щоб підвищити рівень залученості до навчального процесу, вчителям і установам необхідно вивчити освітні умови та індивідуальні здібності учнів і вибрати цифрові інструменти, які найбільше підходять для наданого середовища.

 Незважаючи на багато потенційних переваг цифровізації в освітньому секторі, існують також ризики, пов’язані з процесом трансформації. Ось кілька проблем, які варто розглянути.

Стратегія стимулює цифрову трансформацію, тому важливо розробити таку, яка буде зрозумілою та придатною для навчального закладу. Це передбачає встановлення цілей і завдань, створення детальної дорожньої карти з можливістю змін і вибір інструментів і технологій, які будуть цінними для досягнення цих цілей і завдань.

Швидкість змін також відіграє важливу роль в успішній цифровій трансформації. Поспішна трансформація може призвести до поганих результатів, але просування надто повільно може означати відставання від конкурентів. Стратегію необхідно ретельно спланувати, враховуючи всі доступні ресурси та найкращі галузеві практики, використання їх як у класі, так і поза ним.[1]

Висновок

Цифрова трансформація — це складний процес, який є набагато більшим, ніж просто технологія, вона вимагає участі на всіх рівнях — від зацікавлених сторін і навчальних закладів до викладачів і студентів — щоб стати головним поворотним моментом для організації. Повна модифікація освітнього сектору за допомогою інноваційних цифрових інструментів дозволить вчителям забезпечувати комплексне, захоплююче та захоплююче навчання для всіх учнів і підготувати їх до майбутнього. Це також дає шанс здобувати освіту учням з обмеженими можливостями або учням з національних меншин України. Для проведення успішної цифрової трансформації вирішальними факторами є вмілі керівники, досвідчені партнери, навчальний персонал і постійне оновлення.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Бєдов А. М. Цифровізації освіти – впровадження в освітній процес. URL:

https://infourok/cifrovizacii-obrazovaniya-vnedrenie-v-obrazovatelniy-process

2. Деміда Б., Сагайдак С., Копіл І. Система дистанційного навчання: огляд, аналіз, вибір. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. URL:

http://ena.lp.edu.ua/Lviv-Polytechnic-National–University-Institutional

  1. Штучний інтелект - революція, чи утопія? https://www.imena.ua/blog/airevolution/?gclid=CjwKCAiApuCrBhAuEiwA8VJ6JjjNWKVLpjygyjv_PCo4
  2. Цифрова трансформація: навіщо вона потрібна? https://business.diia.gov.ua/
  3. https://cambridge.ua/uk/news/chat-bot-bard-zarabotal-v-ukraine
docx
Додано
8 січня
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку