Цифрові інструменти візуалізації текстової інформації.
Лариса Желєзнякова
Кожен день ми тонемо у величезній кількості найрізноманітнішої інформації: від етикеток на продуктах до звітів Всесвітньої організації охорони здоров'я. І подавати інформацію так, щоб вона виділялася серед іншої, стає все складніше і складніше.
Якщо ви шукаєте спосіб просто і зрозуміло розповісти про складні дані, пояснити неочевидні взаємозв'язки, складні або прості ідеї, то вам потрібна візуалізація. Вона зручна тим, що відразу привертає увагу до ключового послання, демонструє закономірності, які важко вловити в тексті або в таблиці з цифрами.
Сьогодні у соціальних мережах щодня публікується понад 3,2 мільярди фотографій та 720 000 годин відео, ( дані на жовтень 2022року), а у TikTok наймолодша база користувачів серед усіх соціальних мереж: 68% користувачів молодше 30 років і 28% молодше 18 років. Як же нам з вами використати ці два факти у своїй роботі?
Першими дослідниками, які популяризували теорію поколінь, стали Ніл Гоув(Хоув) та Вільям Штраус, які у 1991 році випустили книгу під назвою «Generation», у якій розглядали історію кожного покоління , починаючи з 1584 року. Ми можемо бути прихильниками цієї теорії або не довіряти їй, але в освіті, мені здається, немає людей, які б не чули про неї. Теорія полягає у тому, що кожні 20-25 років у світі відбувається зміна поколінь, а людей всередині одного покоління об'єднують спільні цінності, особливості поведінки й звички. Такими схожими між собою, люди однієї вікової групи стають через світові історичні події, під час яких вони дорослішали. Незалежно від країни народження, покоління одночасно проживає наслідки війни , економічну кризу або зростання економіки. Сьогоднішні наші здобувачі освіти , це діти покоління, які народилися після 2002 року. Зумери або Центеніали
Президент Pew Research Center Майкл Димок розповідає, що унікальним покоління Зумерів робить те, що весь технологічний прогрес був частиною їхнього життя від самого народження.
Наприклад, перший IPhone вийшов у 2007 році, коли Зумери тільки починали жити, тому вони не знають світу без айфону.
Якщо бебі-бумери – це дискети, "ікси" – CD диски, міленіали – флешки, то покоління Зумерів вже не було б фізичним носієм. Їх можна порівняти з хмарним сховищем. Вони – не доповнення до інтернету. Вони – інтернет.
Як захопити навчанням дітей покоління зумерів ?
Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової чи математичної інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення. Зрозуміло, що існує безліч наукових підходів та означень візуалізації, для нас головне, що
візуалізація навчальної інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань:
До популярних прийомів візуалізації можна віднести:
Сьогодні ми зупинимось на такому прийомі, як хмара слів. У будь-якому завданні повинен бути сенс. Освоїти сервіси по створенню "хмар слів" зовсім не довго, але з чого скласти ці хмари, що з ними робити далі? Як ці хмари допоможуть вирішувати завдання навчального плану? Де їх застосовувати?
Word Art– багатофункціональний англомовний сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми.
WordArt – програма, яка була створена у 2009 році під назвою Tagul та перейменована у 2017 році.
WordArt.com — це онлайн-генератор хмар слів, який дає змогу легко створювати дивовижні та унікальні хмари слів.
Хмара слів( хмара тегів) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Можливості використання хмари слів у навчанні:
Це тільки деякі варіанти використання "хмар тегів/слів". Кожен вчитель може додати до свого арсеналу вправ найрізноманітніші ідеї.
Хмарини слів можна зробити так, що працювати з ними стає набагато цікавіше, ніж із пласким лінійним текстом. За допомогою такого способу візуалізації можна представити багато інформації на невеликій частині робочого простору. Використання яскравої графіки у вигляді хмар слів на уроках дозволить зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення. Використання різних кольорів, шрифтів та форм хмар дозволить учням швидше опанувати новий матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті.
Ми повинні подякувати поколінню зумерів, яке навчає нас:
1. Використовувати смайлики в переписці і таким чином краще виражати свої емоції.
2. Робити класні схеми, щоб достукатись до учнів з кліповим мисленням.
3. Частіше змінювати форми роботи на уроці, щоб навчання було чимось подібне на комп’ютерну гру.
4. Користуватися різноманітними комп’ютерними програмами, додатками, щоб говорити з своїми учнями «однією мовою».
5. Використовувати соціальні мережі для навчання, щоб бути з учнями на зв’язку постійно.
6. Просто розуміти які класні, круті і обдаровані наші учні «зети», їх не потрібно змінювати, а треба просто бути з ними на одній хвилі.