Цікаві досліди та експерименти для учнів початкових класів

Про матеріал
Цікаві досліди та експерименти для учнів початкових класів Експерименти не потребують спеціальної підготовки і дорогого обладнання. Більшість компонентів точно є у кожного вдома.
Перегляд файлу

Цікаві досліди та експерименти для учнів початкових класів

"Підводний човен" №1. «Підводний човен з винограду»

Візьміть склянку зі свіжою газованою водою або лимонадом і киньте в неї виноградинку. Вона трохи важче води і опуститься на дно. Але на неї тут же почнуть сідати бульбашки газу, схожі на маленькі повітряні кульки. Незабаром їх стане так багато, що виноградинка спливе.

Але на поверхні бульбашки луснуть, і газ полетить. Обважніла виноградинка знову опуститься на дно. Тут вона знову покриється пухирцями газу і знову спливе. Так буде тривати кілька разів, поки вода не "видихається". За цим принципом спливає і піднімається справжній човен. А у риби є плавальний міхур. Коли їй треба зануритися, м'язи стискаються, здавлюють міхур. Його обсяг зменшується, риба йде вниз. А треба піднятися - м'язи розслаблюються, розпускають міхур. Він збільшується, і риба спливає.

«Підводний човен" №2. «Підводний човен з яйця»

Візьміть 3 банки: дві півлітрові і одну літрову. Одну банку наповніть чистою водою і опустіть в неї сире яйце. Воно потоне.

У другу банку налийте міцний розчин кухонної солі (2 столові ложки на 0,5 л води). Опустіть туди друге яйце - воно буде плавати. Це пояснюється тим, що солона вода важче, тому і плавати в морі легше, ніж в річці.

А тепер покладіть на дно літрової банки яйце. Поступово підливаючи по черзі воду з обох маленьких банок, можна отримати такий розчин, в якому яйце не буде ні спливати, ні тонути. Воно буде триматися, як підвішений, посеред розчину.

Коли дослід проведено, можна показати фокус. Підливаючи солоної води, ви досягнете того, що яйце буде спливати. Підливаючи прісну воду - того, що яйце буде тонути. Ззовні солона і прісна вода не відрізняється одна від одної, і це буде виглядати дивно.

«Як дістати монету з води, не замочивши рук? Як вийти сухим з ​​води?»

Покладіть монету на дно тарілки і залийте її водою. Як її вийняти, щоб не замочити рук? Тарілку можна нахиляти. Складіть в грудку невеликий клаптик газети, підпаліть його, киньте в півлітрову банку і відразу ж поставте її вниз отвором в воду поруч з монетою. Вогонь погасне. Нагріте повітря вийде з банки, і завдяки різниці атмосферного тиску всередині банки вода втягнеться всередину банки. Тепер можна взяти монету не замочивши рук.

«Квіти лотоса»

Виріжте з кольорового паперу квіти з довгими пелюстками. За допомогою олівця закрутіть пелюстки до центру. А тепер опустіть різнокольорові лотоси на воду, налиту в таз. Буквально на ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає, стає поступово важче і пелюстки розкриваються.

«Природня лупа»

Якщо вам знадобилося розглядати будь-яку маленьку істоту, наприклад павука, комара або муху, зробити це дуже просто.

Посадіть комаху в трилітрову банку. Зверху затягніть горлечко харчовою плівкою, але не натягуйте її, а, навпаки, продавіть її так, щоб утворилася невелика ємність. Тепер зав'яжіть плівку мотузкою або гумкою, а в поглиблення налийте води. У вас вийде чудова лупа, крізь яку чудово можна розглянути найдрібніші деталі.

Той же ефект вийде, якщо дивитися на предмет крізь банку з водою, закріпивши його на задній стінці банки прозорим скотчем.

«Водяний підсвічник»

Візьміть недовгу стеаринову свічку і склянку води. Нижній кінець свічки утяжеліть нагрітим цвяхом (якщо цвях буде холодним, то свічка розкришиться) так, щоб тільки гніт і самий краєчок свічки залишилися над поверхнею.

Стакан з водою, в якому плаває ця свічка, буде підсвічником. Запаліть гніт, і свічка буде горіти досить довго. Здається, що вона ось-ось догорить до води і згасне. Але цього не станеться. Свічка догорить майже до самого кінця. І крім того, свічка в такому підсвічнику ніколи не буде причиною пожежі. Гніт буде погашений водою.

 

 

«Як добути воду для пиття?»

Викопайте яму в землі глибиною приблизно 25 см і діаметром 50 см. Поставте в центр ями порожній пластиковий контейнер або широку миску, навколо неї покладіть свіжої зеленої трави і листя. Накрийте ямку чистою поліетиленовою плівкою і засипте її края землею, щоб з ями не виходило повітря. У центрі плівки покладіть камінчик і злегка притисніть плівку над порожньою ємністю. Пристосування для збору води готове.

Залиште свою конструкцію до вечора. А тепер обережно струсіть землю з плівки, щоб вона не потрапила в контейнер (миску), і подивіться: в мисці знаходиться чиста вода.

Звідки ж вона взялася? Поясніть дитині, що під дією сонячного тепла трава і листя стали розкладатися, виділяючи тепло. Тепле повітря завжди піднімається вгору. Він у вигляді випаровування осідає на холодній плівці і конденсується на ній у вигляді крапельок води. Ця вода і стікала в вашу ємність; пам'ятайте, ви ж тільки злегка продавили плівку і поклали туди камінь.

Тепер вам залишилося придумати цікаву історію про мандрівників, які вирушили в далекі країни і забули взяти з собою воду, і починайте захоплюючу подорож.

«Чудові сірники»

Вам знадобиться 5 сірників.

Надломіть їх посередині, зігніть під прямим кутом і покладіть на блюдце.

Капніть кілька крапель води на згибі сірників. Спостерігайте. Поступово сірники почнуть розправлятися і утворювати зірку.

Причина цього явища, яке називається капілярність, в тому, що волокна дерева вбирають вологу. Вона повзе все далі по капілярах. Дерево набухає, а його вцілілі волокна "товстіють", і вони вже не можуть сильно згинатися і починають розправлятися.

«Умивальників начальник»

Зробити умивальник - це просто

Для цього вам потрібно взяти пластикову пляшку, на її бічній поверхні приблизно на 5 см від денця зробити шилом або цвяхом отвір. Робота закінчена, умивальник готовий. Заткніть зроблений отвір пальцем, налийте доверху води і закрийте кришку. Злегка відгвинчуючи її, ви отримаєте цівку води, загвинчуючи - ви "закриєте кран" свого умивальника.

 

«Куди поділося чорнило?» перетворення

В пляшечку з водою капніть чорнила або туші, щоб розчин був блідо-блакитним. Туди ж покладіть таблетку потовченого активованого вугілля. Закрийте шийку пальцем і збовтайте суміш.

Вона посвітлішає на очах. Справа в тому, що вугілля вбирає своєю поверхнею молекули барвника і його вже не видно.

«Робимо хмару»

Налийте в трилітрову банку гарячої води (приблизно 2,5 см.). Покладіть на деко кілька кубиків льоду і поставте його на банку. Повітря всередині банки, піднімаючись вгору, стане охолоджуватися. Що міститься в ньому водяна пара буде конденсуватися, утворюючи хмару.

Цей експеримент моделює процес формування хмар при охолодженні теплого повітря. А звідки ж береться дощ? Виявляється, краплі, нагрівшись на землі, піднімаються вгору. Там їм стає холодно, і вони туляться один до одного, утворюючи хмари. Зустрічаючись разом, вони збільшуються, стають важкими і падають на землю у вигляді дощу.

 

 

«Рукам своїм не вірю»

Приготуйте три миски з водою: одну - з холодною, другу - з кімнатною, третю - з гарячою. Попросіть дитину опустити одну руку в миску з холодною водою, другу - з гарячою водою. Через кілька хвилин нехай він занурить обидві руки в воду кімнатної температури. Запитайте, гарячої або холодної вона йому здається. Чому є різниця у відчуттях рук? Чи завжди можна довіряти своїм рукам?

 

«Всмоктування води»

Поставте квітку в воду, підфарбовану будь-якою фарбою. Поспостерігайте, як зміниться забарвлення квітки. Поясніть, що стебло має провідні трубочки, по яких вода піднімається до квітки і забарвлює її. Таке явище всмоктування води називається осмосом.

 

«Склепіння і тунелі»

Склейте з тонкого паперу трубочку, трохи більшу за діаметром, ніж олівець. Вставте в неї олівець. Потім обережно засипте трубочку з олівцем піском так, щоб кінці трубочки виступили назовні. Витягніть олівець - і побачите, що трубочка залишилася незм'ятою. Піщинки утворюють запобіжні склепіння. Комахи, що потрапили в пісок, вибираються з-під товстого шару цілими і неушкодженими.

 

«Всім порівну»

Візьміть звичайну вішалку-плечики, два однакових контейнера (це можуть бути також великі або середні одноразові стаканчики і навіть алюмінієві банки з-під напоїв, правда, у банок треба обрізати верхню частину). У верхній частині ємності збоку, навпроти один одного, зробіть два отвори, вставте в них

будь-яку мотузку і прикріпіть до вішалки, яку повісьте, наприклад, на спинку стільця. Уравновісьте контейнери. А тепер в такі імпровізовані ваги насипте або ягоди, або цукерки, або печиво, і тоді діти не будуть сперечатися, кому дісталося смакоти більше.

 

 

 

 

"Паїнька і Ванька-встанька". Слухняне і неслухняне яйце

Спочатку спробуйте поставити ціле сире яйце на тупий або гострий кінець. Потім приступайте до експерименту.

Проткніть в кінцях яйця дві дірочки величиною з сірникову головку і видуйте вміст. Середину ретельно промийте. Дайте шкаралупі добре просохнути зсередини протягом одного-двох днів. Після цього заліпіть дірочку гіпсом, клеєм з крейдою або з білилами так, щоб вона стала непомітною.

Насипте в шкаралупу чистого і сухого піску приблизно на одну чверть. Заліпіть другу дірочку тим же способом, як і першу. Слухняне яйце готове. Тепер для того, щоб поставити його в будь-яке положення, досить злегка струсити яйце, тримаючи його в тому положенні, яке воно повинно буде зайняти. Піщинки перемістяться, і поставлене яйце буде зберігати рівновагу.

Щоб зробити "Ванька-встаньку" (неваляйку), потрібно замість піску накидати в яйце 30-40 штук найдрібніших дробинок і шматочки стеарину від свічки. Потім поставити яйце на один кінець і підігріти. Стеарин розтопиться, а коли застигне, сліпить дробинки між собою і приклеїть їх до шкаралупи. Замаскуйте дірочки в шкаралупі.

Неваляшку неможливо буде укласти. Слухняне ж яйце буде стояти і на столі, і на краю склянки, і на ручці ножа.

Якщо ваша дитина захоче, нехай розмалює обидва яйця або приклеїть їм смішні пики.

«Варене або сире?»

Якщо на столі лежать два яйця, одне з яких сире, а інше варене, як можна це визначити? Звичайно, кожна господиня зробить це з легкістю, але покажіть цей досвід дитині - йому буде цікаво.

Звичайно, він навряд чи пов'яже це явище з центром тяжкості. Поясніть йому, що в вареному яйці центр ваги постійний, тому воно крутиться. А у сирого яйця внутрішня рідка маса є як би гальмом, тому сире яйце крутитися не може.

"Стій, руки вгору!"

Візьміть невелику пластмасову баночку з-під ліків, вітамінів і т. п.. Налийте в неї трохи води, покладіть будь-яку шипучу таблетку і закрийте її кришкою (незагвинчуючи).

Поставте її на стіл, перевернувши "догори ногами", і чекайте. Газ, виділений при хімічної реакції таблетки і води, виштовхне пляшечку, пролунає "гуркіт" і пляшечку підкине вгору.

"Чарівні дзеркала" або 1? 3? 5?

Поставте два дзеркала під кутом більше ніж 90 °. У кут покладіть одне яблуко.

Ось тут і починається, але тільки починається, справжнє диво. Яблук стало три. А якщо поступово зменшувати кут між дзеркалами, то кількість яблук починає збільшуватися.

Іншими словами, чим менше кут зближення дзеркал, тим більше відіб'ється предметів.

Запитайте у  дитини, чи можна з одного яблука зробити 3, 5, 7, не використовуючи ріжучі предмети. Що він вам відповість? А тепер поставте вищеописаний дослід.

 

 

«Як відтерти зелене від трави коліно?»

Візьміть свіже листя будь-якої зеленої рослини, покладіть їх обов'язково в тонкостінний стакан і залийте невеликою кількістю горілки. Поставте склянку в каструлю з гарячою водою (на водяну баню), але не прямо на дно, а на який-небудь дерев'яний кружок. Коли вода в каструльці охолоне, пінцетом дістаньте зі склянки листочки. Вони знебарвляться, а горілка стане смарагдово-зеленої, так як з листя виділився хлорофіл, зелений барвник рослин. Він допомагає рослинам "харчуватися" сонячною енергією.

Цей досвід буде корисний у житті. Наприклад, якщо дитина ненароком забруднила коліна або руки травою, то відтерти їх можна спиртом або одеколоном.

 

«Куди подівся запах?»

Візьміть кукурудзяні палички, покладіть їх у банку, в яку заздалегідь  крапнули одеколон, і закрийте її щільною кришкою. Через 10 хвилин, відкривши кришку, ви запаху не відчуєте: його поглинуло пориста речовина кукурудзяних паличок. Таке поглинання кольору або запаху називають адсорбцією.

 

 

 

 

 

«Що таке пружність?»

Візьміть в одну руку невеликий гумовий м'ячик, а в іншу - таку ж за розміром кульку з пластиліну. Киньте їх на підлогу з однакової висоти.

Як поводилися м'ячик і кулька, які зміни з ними відбулися після падіння? Чому пластилін НЕ підстрибує, а м'ячик підстрибує, - може тому, що він круглий, або тому, що він червоний, або тому, що він гумовий?

Запропонуйте  дитині бути м'ячиком. Доторкніться до голови малюка рукою, а він нехай трохи присяде, зігнувши ноги в колінах, а коли приберете руку, нехай дитина розпрямить ноги і підстрибне. Нехай малюк пострибає, як м'ячик. Потім поясніть дитині, що з м'ячиком відбувається те ж, що і з ним: він згинає коліна, а м'ячик трохи вдавлюється, коли падає на підлогу, він випрямляє коліна і підстрибує, а в м'ячика випрямляється те, що вдавлюється. М'яч пружний.

А пластилінова або дерев'яна кулька не пружня. Скажіть дитині: "Я буду торкатися рукою до твоєї голівці, а ти коліна не згинай, будь не пружній".

Доторкніться до голови дитини, а він нехай як дерев'яна кулька не підстрибує. Якщо коліна не згинати, то і підстрибнути неможливо. Не можна ж розігнути коліна, що не були зігнуті. Дерев'яна кулька, коли падає на підлогу, не вдавлюється, а значить, не розпрямляється, тому вона і не підстрибує. Вона не пружня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Поняття про електричні заряди»

Надуйте невелику повітряну кулю. Потріть кулю об шерсть або хутро, а ще краще об своє волосся, і ви побачите, як куля почне прилипати буквально до всіх предметів в кімнаті: до шафи, до стінки, а найголовніше - до дитини.

Це пояснюється тим, що всі предмети мають певний електричний заряд. В результаті контакту між двома різними матеріалами відбувається поділ електричних розрядів.

 

«Фольга, яка танцює»

Наріжте алюмінієву фольгу (блискучу обгортку від шоколаду або цукерок) дуже вузькими і довгими смужками. Проведіть гребінцем по своєму волоссю, а потім піднесіть її впритул до відрізків.

Смужки почнуть "танцювати". Це притягуються один до одного позитивні і негативні електричні заряди.

 

«Висячи на голові, або Чи можна висіти на голові?»

Зробіть легку дзигу з картону, насадивши її на тонку паличку. Нижній кінець палички загостріть, а в верхній застроміть  шпильку (з металевою, а не пластмасовою головкою) глибше, щоб була видна тільки головка.

Пустіть дзигу "танцювати" на столі, а зверху піднесіть до неї магніт. Дзига підстрибне, і головка шпильки пристане до магніту, але, цікаво, вона не зупиниться, а буде обертатися, "висячи на голові".

 

 

 

«Секретний лист»

Нехай дитина на чистому аркуші білого паперу зробить малюнок або напис молоком, лимонним соком або столовим оцтом. Потім нагрійте аркуш паперу (краще над приладом без відкритого вогню) і ви побачите, як невидиме перетворюється у видиме. Імпровізоване чорнило скипить, літери потемніють, і таємного листа можна буде прочитати.

 «Таємний викрадач варення. А може, це Карлсон?»

Подрібніть олівцем грифель ножем. Нехай дитина натре готовим порошком собі палець. Тепер потрібно притиснути палець до шматочка скотча, а скотч приклеїти до білого аркушу паперу - на ньому буде видно відбиток візерунка пальця вашого малюка. Тепер-то ми дізнаємося, чиї відбитки залишилися на банці варення. Або, може, це прилітав Карлсон?

«Незвичайне малювання»

Дайте дитині шматочок чистої світлої однотонної тканини (білої, блакитний, рожевої, світло-зеленого).

Нарвіть пелюсток від різних квітів: жовтих, рожевих, червоних, синіх, блакитних, а також зеленого листя різного відтінку. Тільки пам'ятайте, що деякі рослини отруйні, наприклад аконіт.

Накидайте цю суміш на тканину, покладену на дошку. Ви можете як мимоволі насипати пелюстки і листя, так і вибудовувати задуману композицію. Накрийте її поліетиленовою плівкою, закріпіть з боків кнопками і розкачайте все це качалкою або постукайте по тканині молотком. Струсіть використані "фарби", натягніть тканину на тонку фанерку і вставте в рамку. Шедевр юного дарування готовий!

Вийшов чудовий подарунок мамі і бабусі.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 2 клас, Матеріали для друку
НУШ
Інкл
Додано
4 травня 2020
Переглядів
21647
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку