Інтегрований урок
Тема: Наші пернаті друзі
Мета:
Природознавство:
• формувати предметні компетентності:
інформаційну: уміння робити висновки й узагальнення;
навчально-пізнавальну: ознайомити учнів із життям птахів та зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; навчити називати групи птахів за переміщенням відповідно до пір року, наводити приклади перелітних та осілих птахів, пояснювати причину відльоту; сприяти розвитку інтересу до навчання;
• формувати ключові компетентності:
саморозвитку й самоосвіти: створювати проблемні ситуації;
комунікативну: учити працювати в парах; виховувати терпимість одне до одного;
соціокультурну: учити дітей, спираючись на здобуті знання, самостійно працювати; розвивати спостережливість за об’єктами природи; інтерес до пізнання навколишнього світу; виховувати любов до Батьківщини, свого рідного краю, бажання охороняти й допомагати птахам; любов та бережне ставлення до природи.
Українська мова:
• формувати предметні компетентності:
мовну, навчально-пізнавальну: ознайомити учнів із поняттям «текст»; навчити розрізняти окремі речення й текст;
• формувати ключові компетентності:
комунікативну: розвивати вміння добирати заголовки до тексту відповідно його змісту, зв’язне мовлення.
Тип уроку: комбінований (інтегровані предмети: природознавство, українська мова).
Обладнання: мультимедійна презентація й технічні засоби для її демонстрації; додаток для роботи в парах; (Захарійчук М.Д. Українська мова: підручник для 3 кл. – Київ: Грамота, 2002. – с. 149); годівнички, птахи; стікери.
Хід уроку
Хвилинка – позитивка (прелюдія шкільного дня)
Я люблю вас такими, якими ви є,
Ви промінчики добрі і щастя моє.
Так єднаймося серцем, чистотою думок.
Хай же світлим, прекрасним буде в мудрість наш крок.
Вправа «Очікування»
Учитель. Чи є в класі учні, які вважають, що урок буде цікавим, пізнавальним і продуктивним?
У такому разі пропоную вам працювати під таким гаслом:
«Думай, дій, міркуй, відповідай, пиши – швидко, гарно, колективно й оперативно»
Тоді всі наші очікування обов’язково здійсняться.
Я чекаю, що сьогодні на уроці ви будете уважними, слухняними й дружними.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Хвилинка каліграфії
Лл іл ін ст іде ад оп
Листопад білими кіньми їде.
Із дерев спадає листя жовте –
То землею ходить місяць ….
Учитель Діти, Незнайкові незрозуміло, чому народ так говорить про листопад. А ще казковий гість просить вашої допомоги. Йому друзі написали листа, якого він ніяк не прочитає. Допоможемо Незнайкові?
(Учні складають текст і зачитують його.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Як ідеться в народній приказці: «Слово не горобець – вилетить не зловиш». Така маленька пташка, а відома в усьому світі, зокрема й через приказку. А слово – це основа української мови. Так і поєднаємо українську мову з природознавством. Пам’ятайте, слово – не горобець…
Сьогодні на уроці ми згадаємо, що називаємо текстом і чому пташки відлітають у теплі краї, а також чи всі пернаті покидають восени нас.
Учитель. Прочитайте записи обох колонок. Поміркуйте, а де речення зв’язані між собою, а де – окремі речення.
С. 149 (М.Д. Захарійчук)
Учитель. З настанням холодів відбуваються змінив житті птахів. Їм нічого їсти, тож частина птахів відлітає в теплі краї.
Першими відлітають комахоїдні птахи Стрижі, ластівки, солов’ї, тому що набагато зменшується кількість комах; метелики забиваються в щілини, де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці й личинки. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
Перелітні птахи до осені починають набирати вагу, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витрачати багато сил та енергії.
Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші – великими зграями. Журавлі й гуси летять кутом, клином, шеренгою, а також один за одним. Скупченою зграєю – шпаки. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі. Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити – добре прогодуватися .
Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи – соловей, горихвістка – долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких літунів не наздоженеш і найшвидшим потягом.
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач, перепілка сотні кілометрів проходять пішки.
(Під час розповіді зображення птахів демонструються на слайдах.)
Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.
(Продовження розповіді.)
Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати в нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають, – це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі й омелюхи. Вони живляться ягодами калини та горобини.
V. Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь.
Групи 1, 2. Чому восени птахи відлітають?
Групи 3, 4. Що страшніше для птахів – голод чи холод?
2. Гра «Посади птахів до годівнички»
(У кожної групи – зображення птахів.)
Група 1. Ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, снігур.
Група 2. Журавель, синичка, ворона, сорока, снігур, шпак.
Група 3. Перепілка, лелека, ворона, сич, соловей, дятел.
Група 4. Шпак, горобець, ластівка, перепілка, голуб, сорока.
3. Колективна робота «Створи текст»
Учитель. Діти, Незнайко дуже уважно слухав і зробив ось такий підсумок уроку.
4. Самостійне списування речень (робота з текстом у підручнику)
Знайдіть і зачитайте слово, яке відповідає на питання хто?
Варіант 1 – речення 1.
Варіант 2 – речення 4.
Учитель. Діти, запам’ятайте, птахи приносять велику користь людям, знищуючи шкідливих комах, а також радують нас своїм співом. Тож будемо для них друзями не лише взимку, коли їм нічого їсти, а й увесь рік. Не будемо розганяти їхні зграйки, лякати їх, стріляти в них із рогаток і руйнувати їхні гнізда.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання
Для всіх
Творчий рівень: дібрати загадки про перелітних птахів.
Додаток
Комахи приготувались до зими. На дереві сидить білочка. Ясен листя осипає. Дуб нахмурений стоїть. Ліс приносить людям велику радість. |
З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Дедалі менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі. |
Гра «Хвости»
Завдання: доповнити речення.
• Іде пора року…
• Ночі стали темними й …
• Уранці …
• Листя …
• Поля …
• Птахи …
Гра «Магніт»
Поведінка птахів – основі багатьох народних прикмет.
• Голуби воркочуть – на тепло.
• Журавлі летять високо – на негоду.
• Гусак лапу піднімає – на холоднечу.
• Птахи примовкли – очікуй грому.
Хвилинка фантазії. Гра «Чарівна пір’їнка»
Якби я був пташкою, то …
Гра «Побажання»
• Перелітнім пташкам я побажаю …
• Осілим птахам я побажаю …
Гра «Салют аплодисментів»
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у рідному краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають у ріднім гаю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій
І тих, що зимують у нас.