ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ
«ПОХІД НА ЦАРГОРОД»
Завдання 1. Пошуково-дослідна робота учнів «Мандрівники»
Формулювання завдання: Підготуйте повідомлення про географічні назви, які зустрічаються в тексті.
Завдання:
Орієнтовна відповідь:
1) Протока Босфор (застаріла назва – Боспор Фракійський) – протока завдовжки 30 км у Туреччині, що з'єднує Чорне та Мармурове моря, відокремлюючи азійську частину Туреччини (Анатолію) від її європейської частини - Фракії. Узбережжя протоки вельми щільно заселено, на його березі міститься Стамбул з населенням понад 11 млн осіб. Найбільша затока називається Золотий Ріг. Довжина протоки – близько 30 км. Босфор – найвужча міжконтинентальна протока. Разом з протокою Дарданели Босфор утворює один з найважливіших морських транспортних шляхів, що з'єднує акваторії Чорного та Середземного морів.Через протоку побудовано 2 мости: Перший Босфорський міст та Міст Султана Мехмета. Тепер будується залізничний тунель Мармарай 13.7 км завдовжки, з них 1400 м під протокою на глибині 55 м. Відкритий для руху поїздів 29 жовтня 2013 року. Насправді невідомо точно, чому древні греки назвали протоку саме так: бос – бик, поріс – брід, тобто бичачий брід.
Немає однозначної версії походження Босфору. Найпоширеніша Теорія чорноморського потопу полягає в тому, що Босфор утворився приблизно 7500-5000 років тому. Із цієї теорії раніше рівень Чорного і Середземного моря був нижче рівня Світового океану на 120 м. У кінці останнього льодовикового періоду в результаті танення величезних мас льоду і снігу рівень води в обох водоймах різко підвищився на 140 м, потужний водний потік пробив собі дорогу з одного моря в інше. Іншою причиною появи протоки міг стати землетрус.
Найбільша кількість пам’яток на Босфорі зосереджена в районі Султанахмет. Це найвідоміші історичні пам’ятники Стамбула: Айя-Софія (Софійський собор), Блакитна мечеть (мечеть Ахмедие, на честь султана Ахмеда), Іподром, палац Топкапи, Цистерна Базиліка, Археологічний музей Стамбула і мечеть Сулейманіє.У 1985 році цей район був внесений до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
2) Константинополь, або Царгород – місто на європейському березі Босфор. Тут він він поєднується із затокою Золотий Ріг.Константинополем з 330 по 1453 роки називався сучасний Стамбул, місто на північному заході Туреччини. Константинополь, «місто Костянтина», був названий на честь імператора Костянтина II Великого (285-337), який в 330 році повністю перебудував древнє місто Візантія і зробив його столицею Римської імперії. Грецьке місто-колонія Візантія була заснована близько 660 року до н. е., а в І столітті н. е. потрапив під владу Риму. Костянтину сподобалося місце, де знаходилася Візантія: у місті на березі протоки Босфор, що відділяв Європу від Азії, сходилися торгові шляхи. Босфор з'єднував Чорне море з Мармуровим, яке, у свою чергу, через протоку Дарданелли поєднувалося з Егейським морем. З 395 по 1453 роки, після падіння Західної Римської імперії, Константинополь залишався столицею Східної Римської імперії, яку пізніше стали називати Візантійськоїю або Візантією, по першій назві міста. З кінця XIV століття древнім Константинополем не раз намагалися оволодіти турки. У 1453 році, захопивши місто, вони перейменували його в Істанбул, в російській вимові – Стамбул. Цікаві факти про Стамбул: у Стамбулі збереглося безліч пам'яток стародавнього Константинополя, в тому числі собор Айя-Софія, побудований в VI столітті за велінням імператора Юстиніана і освячений на честь Софії Премудрості Божої. У часи Османської імперії собор служив мечеттю, а на початку XX століття став музеєм. Сучасний Стамбул – Величезне місто, з яким зливається безліч прилеглих містечок, що утворюють агломерацію Великий Стамбул. Це найбільше місто Туреччини і один з найбільших в Євразії. Стамбул – головний культурний центр країни. У місті багато університетів, включаючи один з найстаріших у світі Стамбульський університет, а також бібліотек, музеїв, театрів. 3) Чорне море, Руське море – море між Європою та Західною Азією (проходить водна межа між Європою і Малою Азією). Сполучене протокою Босфор із Мармуровим морем. Площа 422 тис. км², найбільша глибина до 2 211 метрів (на південь від Ялти), солоність 17-18 ‰. Розвинене рибальство (ставрида, скумбрія, тюлька, кефаль, бички, шпрот, осетрові, камбала, хамса, судак, креветки). Чорне море – важливий район транспортних перевезень: зерно, залізна руда, металопрокат, боксити, непродовольчі товари особистого вжитку. Один з найбільших курортних регіонів Євразії. Важко уявити, що 8000 років тому це було гігантське прісноводне озеро, схоже на Каспійське море. Коли потужний землетрус розколов сушу, утворилася протока Босфор у Туреччині. Вона з'єднала озеро з Середземним морем. І ось тоді-то сюди ринули потоки морської солоної води. Чорне море вперше згадується в документах V століття до нашої ери. Ясон і аргонавти саме по Чорному морю йшли до Колхіди за золотим руном. Давньогрецька назва моря – Понт Аксинський, що означає «Негостинне море». Передбачається, що море було назване так через труднощі з навігацією. Пізніше, після вдалого освоєння берегів грецькими колоністами, море стало називатися Понтом Евксинським («Гостинне море»). Особливістю Чорного моря є повна (за винятком деяких бактерій) відсутність життя на глибинах понад 150-200 м. Справа в тому, що глибинні шари Чорного моря насичені сірководнем. Є цікава версія, що море назвали Чорним через жахливі шторми, під час яких вода в морі темніє. Чорне море омиває береги України, Румунії, Болгарії, Туреччини, Абхазії і Грузії. У Чорне море впадають близько 15 річок, з яких Дунай і Дніпро.У Чорному морі мешкає всього 2500 видів тварин, для порівняння в Середземному – близько 9000 видів. Єдина акула, яка живе в Чорному морі - катран. Вона боїться людини і тому рідко з'являється біля берегів. Єдиний великий півострів Чорного моря – Кримський. Гори навколо Чорного моря постійно ростуть, а саме море збільшується. І, якщо гори підростають всього на кілька сантиметрів в сторіччя, то море наступає зі швидкістю 20-25 сантиметрів за 100 років. Стародавні міста Тамані вже на дні морському. Методичний коментар: формує уявлення про навколишній світ, розвиває мовні та мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідної роботи, логічне та аналітичне мислення, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти. Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, географія, біологія.
Завдання 2. Незакінчене речення «Щит – це ..»
Формулювання завдання: Продовжіть речення.
Завдання: Після успішного завершення походу князь Олег прибив щит до брами Царгорода. Щит – це символ …?
Орієнтовна відповідь:
Свій головний і блискучий похід на Царгород, столицю Візантійської імперії, князь Олег розпочав на початку серпня 911 року. Офіційним приводом для війни стали утиски київських купців у Царгороді та в інших візантійських провінціях. Автор «Повісті минулих літ» описує, що флот Олега складався з 2 тисяч лодій і 80-ти тисячної дружини, яку, за сучасною уявою, можна віднести до морської піхоти.
Пересікши Чорне море, флот князя Олега увійшов у Босфорську протоку. Завбачивши таку ворожу силу, візантійський імператор Леон, намагаючись не допустити її до своєї столиці, наказав перегородити бухту Золотий Ріг залізними ланцюгами. Тоді, як розповідають літописи, Олег висадився десантом на берег, поставив свої лодії на колеса і при попутному вітрі під вітрилами підійшов під стіни Царгорода. Аби настрашити греків, русичі одночасно випустили тисячі повітряних зміїв. Під стінами фортеці княжий десант розбив грецьке військо і заставив імператора підписати мирну угоду з достатньо великими вигодами для Русі: виплатити величезну контрибуцію в 960 тисяч гривень, надати «уклади» для руських князів і їхніх міст, погодитися на вільну торгівлю руських купців та інше.
Літописець розповідає, що на прощання князь Олег на честь своєї перемоги над Візантією прибив на воротах Царгородської фортеці свій щит і пошив шовкові вітрила для своїх лодій. Щит – це символ переможця.
Методичний коментар: формує уявлення про легенди та традиції стародавньої Русі, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідної роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти.
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, світова література, образотворче мистецтво.
Завдання 3. Усне малювання «Історичні постаті. Які вони?»
Формулювання завдання: розкажіть, що ви знаєте про князя Олега. За описом намалюйте його словесний портрет.
Завдання та орієнтовна відповідь:
Постать давньоруського князя Олега оповита таємницями, ім’я його обросло переказами і легендами. Згадки про князя можна знайти у відомій історичній та літературній пам’ятці епохи Київської Русі «Повісті минулих літ».
Із цього твору ми дізнаємося, що походив він із варягів, був родичем Рюрика, котрий помер 879 року, а князювання й опіку над своїм малим сином Ігорем передав Олегові. 882 року Олег оволодів Києвом. Саме йому належать слова про Київ: «Це буде мати городів руських».
Олег був доблесним воїном: він підкорив багато племен, повісив навіть свій щит на воротах Царгорода на ознаку перемоги; добився, щоб купці «без усякого мита» торгували в Царгороді».
У народі склалася легенда про смерть князя, про яку згадується в «Повісті минулих літ». Хтось з волхвів (пророків) нагадав Олегові, що смерть він прийме від свого коня. Щоб уникнути цього, Олег наказав відвезти коня від себе. Через декілька років Олег згадав пророцтво і поцікавився, як там з отим конем справи. Виявилося, що кінь вже давно помер. Тоді, впевнений, що йому більше вже нічого не загрожує, Олег відправився подивитися на його кістки, зі скочивши зі свого нового коня, він став на череп ногою.Із черепа виповзла змія і вжалила його. Так розповідає легенда про смерть Олега. Не дивно, що її сюжет привернув увагу багатьох письменників: О. Пушкіна, К. Рилєєва, І. Франка.
Князя Олега сучасники називали Віщим, тобто тим, хто знає майбутнє. Олег залишив по собі Русь могутньою і сильною державою, то ж історія віддала йому належне. Очевидно, Олег – перший, кого можна назвати харизматичним лідером, непересічною постаттю в історії України-Русі, правителем, завдяки якому держава впевнено рухалася історичним шляхом.
'
Методичний коментар: формує уявлення про князя Олега як історичну та культурну постать, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідної роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти, сприяє зацікавленню історичним минулим українського народу, усвідомленню душевної краси й сили наших предків, любові князів до своєї землі як достойного прикладу для нащадків.
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, географія, образотворче мистецтво.
Завдання 4. Топографічна вправа «Шляхами Віщого Олега»
Формулювання завдання: Складіть карту походу князя Олега на Царгород (Константинополь).
Завдання та орієнтовна відповідь:
Методичний коментар: формує уявлення про похід князя Олега та його траекторію, розвиває уміння і навички логічного аналізу та узагальнення інформації, розширює кругозір, сприяє зацікавленню історичним минулим українського народу.
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, географія.