Цікаві завдання до твору Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"

Про матеріал
Задля успішного засвоєння змісту літературних творів варто виконати ряд завдань, котрі покликані сформувати особистість, здатну репрезентувати себе, адаптуватися до різних життєвих ситуацій, формувати вміння висловлювати власну думку, розв’язувати проблеми, розвивати здатність самостійно займатися власною освітою, швидко адаптуватися до інформаційного середовища. Кожне завдання спрямоване на реалізацію патріотичного виховання через систему традицій, вірувань, міфології, історії, географії. Розроблено підбірку завдань до твору Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
Перегляд файлу

ЗІРКА МЕНЗАТЮК

 «ТАЄМНИЦЯ КОЗАЦЬКОЇ ШАБЛІ»

 

Завдання 1. «Хто більше?»       Формулювання завдання: пригадайте якомога більше прислів'їв, приказок, у яких згадується про козаків.                                                                                                 

Орієнтовна відповідь:                                          Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Ой піч, моя піч, якби я на тобі, а ти на коні славний би тоді козак був би з мене.
Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка.
Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Козацькому роду, нема переводу.
Як є хліб і вода, козаку не біда.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак без волі, як кінь на припоні.
Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.     Методичний коментар: формує уявлення про прислів'я та приказки доби козаччини, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідницької роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти.                                                                                                                Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, усна народна творчість.

 

Завдання 2. «Так чи ні»

Формулювання завдання та відповідь: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі уподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була у червні 1651 року (так).
  5. Наталка у колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку і у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10.  Король Ян Казимир зібрав, кого лиш міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11.  Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12.  Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

Методичний коментар: формує уявлення про легенди стародавньої Русі, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідної роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти.

Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки:історія, фольклор.

Завдання 3. «Що означає слово?»

Формулювання завдання: поясніть лексичне значення таких історизмів, застарілих слів, що зустрічаються у тексті повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

 Завдання: булава, корогва, отаман, жупан, шляхта, литаври, кольчуга, гетьман, старшина.

Орієнтовна відповідь:

 Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади (в Україні і Польщі).

 Корогва (хоругва) – прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.

 Отаман – головний керівник козацького війська.

 Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.

 Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.

 Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.

 Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.

 Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.

 Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника.                                                                                                                                                                         Методичний коментар: формує та розвиває уміння і навички працювати з тлумачним словником, спонукає до самоосвіти, сприяє загальному розвитку дитини, сприяє зацікавленню історичним минулим нашого народу.              Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: українська мова (лексикологія), історія.

 

Завдання 4. «Географічне лото»

Формулювання завдання: скласти лото у такій послідовності: назва фортеці, художній опис, область, у якій розташована ця фортеця.                                          Завдання та орієнтовна відповідь:

 

Назва фортеці

Художній опис

Область

Хотинська фортеця

Фортеця стояла не на горі, а нижче, на пагорбі над водою. Напрочуд ошатна, струнка фортеця: вежі, мов панни в дахах-капелюшках, між ними високі акуратні зубчасті мури. Руснаки узори, викладені червоною цеглою на світлих стінах. Фортеця мов у вишиванці.

Чернівецька область

Замок у Дубно

Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в'їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів'ячі гнізда.

Рівненська область

Фортеця у Кам'янці-Подільському

Вони зайшли повечеряти в ресторанчик коло Турецького мосту. Фортеця видніла звідси, як на долоні, - грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни.

Хмельницька область

  Методичний коментар: формує уявлення про розвиток українських земель, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички логічно будувати свою розповідь, аналізу та узагальнення інформації, порівняння, логічне та аналітичне мислення, розширює кругозір, виховує шанобливе ставлення до пам'яток культури.                                                                                                                                                                        Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, географія.

 

docx
Додано
4 березня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку