ЗІРКА МЕНЗАТЮК
«ТАЄМНИЦЯ КОЗАЦЬКОЇ ШАБЛІ»
Завдання 1. «Хто більше?» Формулювання завдання: пригадайте якомога більше прислів'їв, приказок, у яких згадується про козаків.
Орієнтовна відповідь: Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Ой піч, моя піч, якби я на тобі, а ти на коні славний би тоді козак був би з мене.
Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка.
Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Козацькому роду, нема переводу.
Як є хліб і вода, козаку не біда.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак без волі, як кінь на припоні.
Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся. Методичний коментар: формує уявлення про прислів'я та приказки доби козаччини, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідницької роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти. Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, усна народна творчість.
Завдання 2. «Так чи ні»
Формулювання завдання та відповідь: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
Методичний коментар: формує уявлення про легенди стародавньої Русі, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички пошуково-дослідної роботи, логічне та аналітичне мислення, уяву та фантазію, розширює кругозір, спонукає до самоосвіти.
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки:історія, фольклор.
Завдання 3. «Що означає слово?»
Формулювання завдання: поясніть лексичне значення таких історизмів, застарілих слів, що зустрічаються у тексті повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
Завдання: булава, корогва, отаман, жупан, шляхта, литаври, кольчуга, гетьман, старшина.
Орієнтовна відповідь:
Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади (в Україні і Польщі).
Корогва (хоругва) – прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.
Отаман – головний керівник козацького війська.
Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.
Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.
Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.
Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.
Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника. Методичний коментар: формує та розвиває уміння і навички працювати з тлумачним словником, спонукає до самоосвіти, сприяє загальному розвитку дитини, сприяє зацікавленню історичним минулим нашого народу. Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: українська мова (лексикологія), історія.
Завдання 4. «Географічне лото»
Формулювання завдання: скласти лото у такій послідовності: назва фортеці, художній опис, область, у якій розташована ця фортеця. Завдання та орієнтовна відповідь:
Назва фортеці |
Художній опис |
Область |
Хотинська фортеця |
Фортеця стояла не на горі, а нижче, на пагорбі над водою. Напрочуд ошатна, струнка фортеця: вежі, мов панни в дахах-капелюшках, між ними високі акуратні зубчасті мури. Руснаки узори, викладені червоною цеглою на світлих стінах. Фортеця мов у вишиванці. |
Чернівецька область |
Замок у Дубно |
Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в'їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів'ячі гнізда. |
Рівненська область |
Фортеця у Кам'янці-Подільському |
Вони зайшли повечеряти в ресторанчик коло Турецького мосту. Фортеця видніла звідси, як на долоні, - грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни. |
Хмельницька область |
Методичний коментар: формує уявлення про розвиток українських земель, розвиває мовленнєві компетенції, уміння і навички логічно будувати свою розповідь, аналізу та узагальнення інформації, порівняння, логічне та аналітичне мислення, розширює кругозір, виховує шанобливе ставлення до пам'яток культури. Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, географія.