КЗ «БОГОДУХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №3»
БОГОДУХІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
БОГОДУХІВСЬКОГО РАЙОНУ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
«Це мати навчила любити землю, роси,
ранковий туман, любисток, м’яту і калину…»
М. Стельмах
ЦИКЛ УРОКІВ У 7 КЛАСІ
Богодухів
Урок №1
Тема М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять»
Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, сюжетом його автобіографічного твору; розвивати навички виразного читання, переказування тексту, виділення головних епізодів; виховувати любов до рідного краю.
Теорія літератури: автобіографічний твір.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Що дізнаються діти в дитинстві – не забудуть до старості.
Турецьке прислів’я
I. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
Створення емоційного простору.
На тлі приглушеного звукозапису курликання журавлів на мультимедійній дошці висвітлюється портрет М. Стельмаха.
1. Робота з епіграфом
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя
Учені стверджують, що характер дитини закладається ще в ранньому віці. Дитинство Михайлика, героя автобіографічної повісті «Гуси-лебеді летять», було нелегким — із постійними нестатками та злигоднями, але поруч із ним були завжди добрі, щирі люди: мати, батько, дідусь. Саме вони навчили хлопця співчутливості, милосердя, показали неповторну красу природи, підтримали мрії та шляхетні поривання. Отримавши малим безцінний досвід, хлопець виріс справжньою людиною, знайшов свій шлях у житті, розвинув талант. Про це докладніше ви й дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя
План розповіді
1) Початок шляху М. Стельмаха. Учителювання.
Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 року в селі ДяківціЛітинського району, що на Вінниччині, у небагатій селянській сім’ї. Здобувши освіту в сільській школі, вчився у Вінницькому педагогічному технікумі та Вінницькому педагогічному інституті, який закінчив 1933 року. Вчителював у школах Вінниччини та Київщини.
2) Перші літературні спроби. Війна.
Збирав усну народну творчість, писав вірші, оповідання. Почав друкуватися з 1936 року. У роки Другої світової війни служив на фронті солдатом-артилеристом.
3) М. Стельмах — письменник-романіст. Інші творчі вподобання митця.
Після війни прославився як письменник-романіст. Найвідоміші романи — «Хліб і сіль» (1969), «Кров людська — не водиця» (1957) та інші, у яких у широкому епічному плані показано долю українського селянства XX століття. Любов’ю читачів користується й автобіографічна дилогія письменника «Гуси-лебеді летять» (1964), «Щедрий вечір» (1967). Роман «Чотири броди» відзначено Державною премією України імені Т. Г. Шевченка. Крім прози та поезії, писав п’єси й сценарії для кінофільмів. Помер Михайло Стельмах 27 вересня 1983 року.
2. Робота з підручником
Опрацювання статті про письменника, бесіда за питаннями підручника, огляд ілюстрацій.
3. Робота зі словником літературознавчих термінів
(Учні записують у зошитах).
Автобіографічний твір — це літературний твір, у якому автор описує своє життя. Розповідь про власне життя переплітається з оповіддю про сучасників та події, свідком яких був письменник.
4. Коментування присвяти-епіграфа до повісті «Гуси-лебеді летять»
5. Виразне читання
(Учні виразно читають першу умовну частину (І розділ).)
6. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда:
— Чи зацікавив вас твір, чим саме?
— Яким уже з перших сторінок постає перед нами герой повісті — Михайлик?
— З якими почуттями герой розповідає про свого дідуся Дем’яна?
— Проведіть паралелі між творами О. Довженка «Зачарована Десна» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
7. Проблемні завдання та питання
Порівняйте художню мову повістей А. Чайковського «За сестрою» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». Чим, на ваш погляд, вони відрізняються?
(Мова Стельмаха більш поетична, частіше описуються не події, а почуття героїв.)
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Гра «Найуважніший»
— Хто назве заняття односельців Михайлика?
(Хліборобство, столярство, шевство, стельмахівство, бондарство, мірошництво.)
— Що вмів робити дідусь Дем’ян?
(Січкарню, драча, вітряка, сокиру, віз і сани, дерев’яні скульптури.)
V. Підсумок уроку
Проблемне питання
— Чи може будь-хто, описавши власне життя, створити книжку?
VІ. Домашнє завдання.
Прочитати твір «Гуси – лебеді летять».
Уміти розповідати про письменника, знати зміст розділів повісті, виділяти ключові епізоди, переказувати їх, коментувати.
Урок №2
Тема. М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художню привабливість твору, його виховне та естетичне значення; розвивати навички виразного читання, переказування, висловлення власної думки з приводу прочитаного; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Поділена радість подвійна,
а поділене горе вдвічі менше
Українське прислів’я
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Робота з епіграфом
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя
«Хто в біді бував, той двічі дав»,— говорить народна мудрість. Герой повісті М. Стельмаха Михайлик віддає свій останній скарб — гарбузове насіння — незнайомому голодному хлопчикові, наражаючи себе на небезпеку бути покараним матір’ю за взяте без дозволу насіння й позбавляючи себе задоволення отримати цікаву книжку. Доброта та милосердя, змалечку закладені батьками, перемогли в його серці, і воно стало чутливим не лише до краси природи, а й до чужого горя. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання
(Учні виразно читають другу умовну частину повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (ІІ–ІІІ розділи).)
2. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда:
— Розкажіть, що нового ви дізналися про головного героя — Михайлика — та членів його родини.
— Що вас найбільше вразило, що запам’яталося?
— Про що свідчить таке зізнання героя: «Якось я швидко, самотужки навчився читати і вже, на свої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не встигли докурити в моєму селі»?
— Чому мати тихцем розмовляла з насінням, яке збиралася садити?
— Яка зустріч на все життя залишила в душі героя болючий відбиток?
— Як характеризує Михайлика його розмова з дівчинкою Любою?
— Що розповідає Михайлик про своїх бабусю й дідуся, чому дивується?
3. Робота над переказом
Перекажіть найцікавіші, на ваш погляд, фрагменти повісті.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота з текстом
Прокоментуйте рядки з повісті й визначте, якими художніми засобами письменник змальовує чудову поетичну картину.
«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірочка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній город і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп’янілий джміль».
(Мати розуміла, що краса природи робить шляхетною душу дитини. Художні засоби: епітети — «блакитнавих очах»; порівняння — «наче вона була скарбничим усієї землі» тощо.)
2. Проблемне завдання:
- Чи співпадає біографія М. Стельмаха зі змістом повісті «Гуси-лебеді летять».
V. Підсумок уроку
Проблемне завдання
Назвіть поняття, які єднають людину та природу.
(Наприклад: краса, гармонія, доцільність…)
VІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Урок №3
Тема. М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті
Мета: допомогти учням усвідомити значущість проблем, які порушуються у творі, їхню важливість для сьогодення та ідейно-естетичну цінність; розвивати творчі здібності, здатність аналізувати твір та робити власні висновки; виховувати любов і повагу до батьків та друзів.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Мені здається,— може, я не знаю,—
Було і буде так у всі часи:
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з епіграфом
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя
Селянська родина ледве кінці докупи зводить, але в ній росте талановита дитина, яка понад усе хоче навчатися. І батьки ідуть на нечуваний крок — продають єдину корову-годувальницю, щоб відкрити для сина шлях у широкий світ. І він, ставши відомим письменником та громадським діячем, справджує сподівання своєї родини. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.
3. Перевірка домашнього завдання
Учні читають плани, які склали до характеристики мами і дідуся.
4. Бесіда
— У зв’язку з чим герой повісті зробив висновок, «що сміх і гріх живуть по сусідству»?
— Що думає герой, коли бачить на полі обрис жінки, яка несе обід чоловікові-хліборобу?
— Хто і з якого приводу сказав Михайликові: «Хай тобі, дитино, завжди, добре буде поміж людьми»?
— Що робила в лісі Люба й про що це свідчить?
— З якої незвичайної делікатності дідуся дивувалися сусіди?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання
(Учні виразно читають третю умовну частину повісті (IV–V розділи).)
2. Словникова робота
(Проводиться за питаннями учнів.)
3. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда:
— Які нові риси характеру головного героя виявилися в цих розділах?
— Що нового дізналися ви про його батьків?
— Що особливого було в збиранні Михайликом грибів?
4. Завдання учням
Визначте головних та другорядних героїв твору.
5. Тестове завдання
Установіть відповідність між другорядними героями та їх характеристикою.
1 Мати 2 Батько 3 Дідусь 4 Бабуся 5 Люба |
А Чутлива до краси природи, самовіддана, милосердна Б працьовитий, майстер на всі руки, надзвичайно делікатний, з поетичною душею В працьовитий, самовідданий до жертовності, люблячий Г весела, товариська, смілива, працьовита, життєрадісна Д віддана чоловікові, дружелюбна, тактовна, працьовита Е жадібна, заздрісна, зарозуміла |
Відповідь: 1 Д, 2 В, 3 Б, 4 А, 5 Г.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Робота з текстом
1) Прокоментуйте такий уривок повісті: «Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…».
(У героя змалку була прив’язаність до землі, пошана до хліборобської праці, разом із тим він мав романтичну мрію — здобути знання, побачити широкий світ і здійснити щось велике та визначне, корисне для людей.)
2) Знайдіть у творі пейзажі й визначте, за допомогою яких художніх засобів їх створено.
VІ. Підсумок уроку
Творча робота.
Складіть «родове дерево» сім’ї Стельмахів.
VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Урок №4
Тема. М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика
Мета: допомогти учням глибше зрозуміти образи повісті, їхню роль у розкритті задуму автора; розвивати навички характеристики героїв, виявлення взаємозв’язків та взаємовпливів, уміння висловлювати та відстоювати власну думку; виховувати громадянську самосвідомість.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Бо що мені та слава галаслива
Про ті дива за тридев’ять морів,
Коли я досі і малого дива —
Землі своєї ще не зрозумів.
Є. Плужник
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з епіграфом
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя
Людей завжди вабили й хвилювали зорі — «їхня довершена і завжди нова краса, і таємнича мінливість, і дивовижні розповіді про них». З дитинства був закоханий у зорі й головний герой повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» Михайлик. Хлопець мріяв засвітити свою зорю, яка б осяювала людям шлях до краси й добра. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.
3. Перевірка домашнього завдання
Учні першої групи читають плани до характеристики Михайлика.
4. Робота з текстом
Зачитайте уривок повісті. Визначте, який це вид опису та за допомогою яких засобів створено поетичну картину.
«Підем далі, де небо аж ллється в ліси і струшує з них листя. І от уже низом стало срібно-срібно, вище — золотаво, а вгорі — блакитно. Це березняк, що побратався з полохливою осичиною. Чи є вітер, чи нема його, а вона, позеленівши, тремтить і тремтить, наче холод і переляк увійшли в кожний листок».
5. Робота за малюнком
Учні розглядають малюнок і коментують епізод, який зображено на ньому.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання
(Учні виразно читають четверту умовну частину повісті (VII–ІХ розділи).)
2. Словникова робота
(Проводиться за питаннями учнів.)
3. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда:
— Як ви розумієте епіграф до сьомого розділу: «Зоря іде — долю веде»?
— Поясніть, що мав на увазі дідусь, говорячи онукові: «Такий він був наш латаний талан»?
— Поясніть вислів «І радість, і горе ходили цієї ночі разом».
— Чому Михайлик із школи додому першого дня «не йшов, а летів»?
— Яку дивину спостерігали односельці Стельмахів? Який одяг здавався Михайликові найкращим і чому?
4. Завдання та питання учням
Розкажіть про шкільне приладдя Михайликового дитинства. Що таке чорнило, як воно робилося?
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Проблемне питання:
— Поміркуйте, про які загальнолюдські цінності йдеться в повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Сонечко».
У вигляді малюнка «Сонечко» складіть характеристику головного героя повісті — Михайлика.
VІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Урок №5
Тема. М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців.
Символ образу гусей-лебедів. Художні особливості повісті
Мета: допомогти учням усвідомити значення символів та художню красу твору; закріпити набуті знання; розвивати навички застосування знань, фантазію та творчу уяву, уміння визначати та з’ясовувати художні особливості повісті; виховувати повагу до національних звичаїв та традицій.
Теорія літератури: символ, звичай, традиція.
Обладнання: підручник, портрет письменника, учнівські кросворди та малюнки до повісті « Гуси-лебеді летять ».
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Учні першої групи демонструють кросворди до змісту повісті, а учні другої групи - малюнки до твору.
Учнівські малюнки до повісті «Гуси-лебеді летять»
2. Вступне слово вчителя
Багато зі сторінок прочитаної нами повісті Стельмаха «Гуси-лебеді летять» нагадує високу поезію, бо герой твору — Михайлик — був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.
3. Літературний диктант:
1. Від імені кого ведеться розповідь у повісті М. Стельмаха? (Від першої особи.)
2. Чим прославився дід головного героя? (Тим, що був майстром на всі руки.)
3. Яка «слабкість» чи «дурість» завдавала клопоту Михайликові? (Велика любов до читання.)
4. Хто навчив маленького Михайлика любити красу природи і землю? (Мати.)
5. Кому Михайло дав жменю насіння? (Маленькому голодному хлопчикові.)
6. Як звали дівчинку, разом з якою Михайлик збирав ягоди в лісі, ходив до школи? (Люба.)
7. Над якою делікатністю дідуся підсміювалися вуличани? (Коли дідусь пізно повертався з роботи, щоб не збудити дружину, засипав на призьбі.)
8. Хто наполягав на тому, щоб Михайлик обов’язково навчався в школі? (Мати.)
9. Що зробили батьки, щоб Михайлик усе ж таки пішов учитися? (Продали годувальницю — корову.)
10. Якоюдовершеною й завжди новою красою так захоплювавсяписьменник? (Красою зірок.)
11. Як малийМихайликузимкудобирався до школи? (Батько, загорнувши у кирею, носивйого на руках.)
12. Хто, за висловомписьменника, пролітав над хатою, над дитинством і над йогожиттям? (Лебеді.)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Формування вмінь та навичок
(Учні записують у зошитах).
Символ – образ, що алегорично виражає яке-небудь поняття, ідею, почуття.
Звичай – повсякденний уставлений спосіб поведінки, складений історично на основі людських стосунків, унаслідок багаторазового здійснення одних і тих же дій.
Традиція – все, що сталося у народу впродовж тривалого історичного періоду ( звичаї, норми, поведінка, погляди, смаки ) передається від покоління в покоління і супроводжується індивідуальною ініціативою та творчістю.
2. Завдання пошуково-дослідницького характеру. Робота в групах:
І група: схарактеризуйте образ головного героя повісті — Михайлика.
ІІ група: знайдіть і прокоментуйте образи-символи повісті, підтверджуючи власні думки цитатами з тексту (гуси-лебеді, зоря, вітряки тощо).
ІІІ група: знайдіть у тексті згадки про звичаї й традиції українців (щедрування, ярмаркування, шанобливе ставлення до старших, милосердне ставлення до знедолених, виховання старшим поколінням дітей, побожне ставлення до землі, природи й до насіння, рівноправні стосунки між подружжям, прагнення до освіти).
IV група: дослідіть основні художні засоби, проілюструвавши відповідь цитатами з тексту.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Проблемне завдання
Прочитайте перше й останнє речення повісті. З’ясуйте, який зв’язок між цими рядками, назвою твору та його змістом.
(Мова йде про гусей-лебедів, які символізують мрію, казку.)
2. Розгадування кросворда
|
|
|
1 |
М |
А |
Т |
И |
|
|
|
|
|
2 |
П |
Р |
И |
Р |
О |
Д |
А |
|
|
|
|
|
|
3 |
Х |
Л |
І |
Б |
|
|
|
|
|
|
4 |
П |
А |
Н |
А |
С |
|
|
|
|
|
5 |
П |
Е |
Й |
З |
А |
Ж |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Л |
Е |
Б |
Е |
Д |
І |
|
|
7 |
Б |
У |
З |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
К |
Р |
А |
Ш |
А |
Н |
К |
И |
1. Герой повісті, що розмовляв з насінням.
2. Те, що мати навчила любити й цінувати Михайлика.
3. Те, що не дав голодній жінці та її дитині заможній односелець Михайлика.
4. Ім’я батька головного героя.
5. Художній опис природи.
6. Птахи, які пролітали над хатою Михайлика.
7. Рослина, з ягід якої робили чорнило.
8. Те, що на ярмарку віддав головний герой за книжку «Три торби реготу».
V. Підсумок уроку
Проблемне завдання:
Назвіть усі можливі, на ваш погляд, символічні значення образу гусей-лебедів.
(Наприклад: казка, мрія, диво, краса…)
VІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи по творчості М. Стельмаха.
Використана література
1.Українська література. 5 -11 класи. Навчальні програма для загальноосвітніх навчальних закладів.
2.Аврамов О.М. Українська література : підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Грамота, 2016.
3.Марченко А. С. Українська література : Практичний довідник. 2 – е видання. – Харків : ФОП Співак В. Л., 2010. – 784 с.
4.Усі уроки української літератури в 7 класі / Упорядники Г. В. Дідик, К. Ю. Голобородько. – Х. : Видання група «Основа», 2010. – 336с.
Інтернет – ресурси
map.meta.ua
ru.wikipedia.org