Урок 5. Тема: І.Франко «Захар Беркут». Тугар Вовк. Осуд зради громаді заради збагачення. Патріотичний мотив, його зв'язок із розгортанням сюжету
Мета: формувати предметні компетентності: працювати над ідейно-художній змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору, дослідити, як у творі зображується Тугар Вовк, його вчинки, як його характеризують інші персонажі твору, схарактеризувати прибічників Тугара Вовка, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;
формувати ключові компетентності: розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;
формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати почуття почуття патріотизму, обов’язку, відданості своєму народові, гордість за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів, любові до вітчизни, зневажливе ставлення до зрадників народу, жорстокості
Цілі :
Учні знатимуть:зміст повісті «Захар Беркут»;
Учні вмітимуть: виразно читати прозовий твір, розкрити тему та ідею повісті «Захар Беркут», характеризувати образ Тугара Вовка, висловлювати власні думки, почуття, творчо мислити, робити висновки; добирати цитати для характеристики та підтвердження власних думок, створювати літературну модель;
Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, літературний диктант, літературне моделювання, демонстрація фільму, словникова робота, рольова гра, проблемне питання інтерактивна технологія «Мікрофон», «Лінія цінностей», повідомлення учня.
робота з тестом,
Засоби навчання: окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературний диктант, літературна модель, фільм 1, 2 «Захар Беркут», КоваленкоЛ.Т.Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016,
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
1.Виразити свій настрій за допомогою дієслова: хвилююся, радію, готуюся, чекаю…
2. Відповідати на запитання: чи збулися ваші передбачення щодо подальших подій повісті?
Літературний диктант за твором.
Учитель.Так це є зрадництво. І це є найганебніша риса в людському житті. Про це йдеться у фільмі.
Учитель.Визвольні традиції наших предків Іван Франко у творі «Захар Беркут» блискуче втілив у художніх образах тухольців – Захара Беркута, Максима, Мирослави. Він змалював картини героїчної боротьби проти монгольської навали. Любов до батьківщини керує всіма вчинками тухольців. Захищаючи свою батьківщину, народ сповнений патріотичного піднесення, здатний на високий подвиг. Мов казковий велетень, перемагає він вдесятеро сильнішого ворога.
Всі тухольці – активні учасники боротьби з монголами. Їм є що боронити: у кожного є невеликий шматок рідної і такої прекрасної землі-матері. Вони працьовиті, спільними зусиллями викували у твердій скелі вигідні стежки, провели в горах дорогу, засівали зерном поля, будували на річці загати, а тепер зупиняють ворога. Як прекрасно описує І. Франко захисників, які добирає порівняння, епітети, метафори! «Любо було глядіти на ті здорові рум’яні лиця, розігріті мужньою відвагою і гордим почуттям того, що їм прийдеться заступати своїми грудьми все, що найдорожче у них на світі, що в їх оружжя зложено велике діло».
ІV розділ - Тугар Вовк тікає з Тухлі і відкидає пропозиції Мирослави вернутися назад і прийняти закони тухольців. Він зрадив їх і прийшов до загону монголо-татар
«Невже ж між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика пропасть, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ж ти так вищий від мене?» (Максим).
«Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському медведеві!» (Тугар Вовк).
«Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом» (Захар Беркут).
«Ні, ні … не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру» (Мирослава).
«Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі!» (Максим).
«Дурний хлопче, … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш» [ (Тугар Вовк).
«Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого ніж смерть» [с. 115] (Максим).
Тугар Вовк – тухольський боярин, хитрий, підступний, гордий, улесливий,
подвійний зрадник.
Бурунда – бегадир – керівник монгольського відділу, жорстокий, підступний, егоїстичний.
Пета – головний начальник монгольського війська, хитрий, жорстокий.
4. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольного письмового твору на тему: «Мій улюблений герой повісті «Захар Беркут», «Сила народу в єдності», «Повість «Захар Беркут» і сучасна Україна»
І група
1. Виписати 10 діалектизмів, дібрати до них відповідники в сучасній мові.
2. Розкрийте значення образу-символу. Ланцюг.
ІІ група
1. Виписати 10 архаїзмів, дібрати до них відповідники в сучасній мові.
2. Розкрийте значення образу-символу. Сторож.
ІІІ група
1. Виписати 10 історизмів, з’ясувати їх лексичне значення.
2. Розкрийте значення образу-символу. Копне знамено.
V. Підсумок уроку. Оцінювання