Цикл уроків із української літератури у 7 класі з теми " І. Франко "Захар Беркут" (5 уроків)

Про матеріал
Сьогодні мені хочеться поділитися досвідом застосування літературних моделей та різних форм роботи, в тому числі і комп`ютера, на уроках української літератури у 7 класі з теми "Іван Франко. "Захар Беркут": Урок 1. І.Франко. «Захар Беркут». Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. Урок 2.: Іван Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. Урок 3. Захар Беркут –мудрий ватажок тухольської громади. Урок 4. . Максим і Мирослава – сміливі і мужні патріоти Урок 5. І.Франко «Захар Беркут». Тугар Вовк. Осуд зради громаді заради збагачення. Патріотичний мотив, його зв'язок із розгортанням сюжету. Цикл уроків з теми містить фільми, тематичні презентаціі, презентації літературних моделей, літературні диктанти, відео файли, звукові файли, які об`єднано у педагогічний програмний засіб AutoPlay Media Studio 8.0. Все це застосовується для того, щоб урізноманітнити уроки літератури, налагодити тісну співпрацю між учнями і педагогом та залучити до навчального процесу всіх учнів, викликати інтерес до творчого спадку Івана Франка, виховувати почуття патріотизму та громадянського обов`язку. формувати активну громадянську позицію, життєву та соціальну компетентність, стійкість, незламність, волелюбність, мужність, вірність у дружбі і коханні, виховувати позитивні людські якості, любов до мистецтва, музики, зневажливе ставлення до зрадників народу. Всі матеріали є благодатним матеріалом для виховання кращих людських рис, спрямовані на розвиток вміння оцінювати вчинки героїв з позицій добра і зла та створювати літературні моделі. На уроках використовуються тестові завдання та літературні диктанти, які сприяють кращому засвоєнню програмового матеріалу, готують дітей до контрольної роботи та ЗНО.
Перегляд файлу

Урок 5. Тема: І.Франко «Захар Беркут». Тугар Вовк. Осуд зради громаді заради збагачення. Патріотичний мотив, його зв'язок із розгортанням сюжету

Мета: формувати предметні компетентності:  працювати  над ідейно-художній змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору,  дослідити, як у творі зображується Тугар Вовк, його вчинки, як його характеризують інші персонажі твору, схарактеризувати  прибічників Тугара Вовка, добираючи відповідні цитати, формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності: розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх  творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;                   

формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати почуття  почуття патріотизму,  обов’язку, відданості своєму народові, гордість за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів, любові до вітчизни, зневажливе ставлення до зрадників народу, жорстокості

          Цілі :

Учні знатимуть:зміст повісті «Захар Беркут»;

Учні вмітимуть: виразно читати прозовий твір, розкрити тему та ідею повісті «Захар Беркут»,  характеризувати образ Тугара Вовка, висловлювати власні думки, почуття, творчо мислити, робити висновки; добирати цитати для характеристики та підтвердження власних думок, створювати літературну модель;

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, літературний диктант, літературне моделювання,  демонстрація фільму, словникова робота,  рольова гра, проблемне питання   інтерактивна технологія «Мікрофон», «Лінія цінностей», повідомлення учня.

робота з тестом,

Засоби навчання:  окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературний диктант, літературна модель, фільм 1, 2 «Захар Беркут», КоваленкоЛ.Т.Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016,

Тип уроку: комбінований                                                                       

                                    Перебіг уроку

  • З’ясування ступеня емоційної готовності учнів до уроку

1.Виразити свій настрій за допомогою дієслова: хвилююся, радію, готуюся, чекаю…

2. Відповідати на запитання: чи збулися ваші передбачення щодо подальших подій повісті?

  1. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант за твором.

  1. Сила природи, до якої найчастіше звертався Захар Беркут. (Сонце)
  2. Назва великого кам’яного стовпа. (Сторож)
  3. Максима у творі І.Франко називав дитям…(гір)
  4. Кому заздрив полонений Максим? (тим, хто вже помер після бою)
  5. Чому Мирослава вільно проходила ворожий стан? (мала персня Пети)
  6. Хто виховував Мирославу у дитинстві? (батько, няня)
  7. Як тухольці почали атаку на ворога? (обвалили каміння з гір)
  8. Кому належать слова: «Життя в неволі нічого не варте – краще смерть»?(Максимові)
  9. Хто займався лікарською справою під час битви тухольців з татарами? (Захар Беркут)
  10.  Яким сином був Максим у родині Беркутів? (наймолодшим)
  11. Що було обов’язковою атрибутикою кожної громади? (хоругва)
  12. Основний рід діяльності тухольців. (скотарство)

 

  • Вступне слово учителя. Сьогоднішній урок я хочу почати народною мудрістю: «Не той ворог, що перед тобою, а той, що за спиною».
  • Як ви розумієте ці слова?

Учитель.Так це є зрадництво. І це є найганебніша риса в людському житті. Про це йдеться у фільмі.

  • Демонстрація фільму 1 «Захар Беркут» (про віче та Тугара Вовка) - 8'42 хв.

Учитель.Визвольні традиції наших предків Іван Франко у творі «Захар Беркут» блискуче втілив у художніх образах тухольців – Захара Беркута, Максима, Мирослави. Він змалював картини героїчної боротьби проти монгольської навали. Любов до батьківщини керує всіма вчинками тухольців. Захищаючи свою батьківщину, народ сповнений патріотичного піднесення, здатний на високий подвиг. Мов казковий велетень, перемагає він вдесятеро сильнішого ворога.

Всі тухольці – активні учасники боротьби з монголами. Їм є що боронити: у кожного є невеликий шматок рідної і такої прекрасної землі-матері. Вони працьовиті, спільними зусиллями викували у твердій скелі вигідні стежки, провели в горах дорогу, засівали зерном поля, будували на річці загати, а тепер зупиняють ворога. Як прекрасно описує І. Франко захисників, які добирає порівняння, епітети, метафори! «Любо було глядіти на ті здорові рум’яні лиця, розігріті мужньою відвагою і гордим почуттям того, що їм прийдеться заступати своїми грудьми все, що найдорожче у них на світі, що в їх оружжя зложено велике діло».

  •            У чому, на ваш погляд, виявився героїзм тухольців, героїв повісті І.Франка «Захар Беркут»?
  • Хто протистоїть образам тухольців – Захара Беркута, Максима, Мирослави?  (Тугара Вовк, його прибічники)
  1.  Оголошення теми і мети уроку.
  2. Формування нового матеріалу
  • Робота з текстом  (ІV розділ)

ІV розділ - Тугар Вовк тікає з Тухлі і відкидає пропозиції Мирослави вернутися назад і прийняти закони тухольців. Він зрадив їх і прийшов до загону монголо-татар

  • Демонстрація фільму 2 «Захар Беркут» (про Тугара Вовка, який прийшов у табір монголів) - 3'30 хв
  • Робота над створенням літературної моделі образу Тугара Вовка  за поданими цитатами
  • Кому з героїв твору належать нижченаведені слова?

«Невже ж між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика пропасть, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ж ти так вищий від мене?» (Максим).

«Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському медведеві!»  (Тугар Вовк).

 «Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом» (Захар Беркут).

«Ні, ні … не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру»                                                                                                                               (Мирослава).

«Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі!»  (Максим).

«Дурний хлопче, … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш» [ (Тугар Вовк).

 «Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого ніж смерть» [с. 115] (Максим).

  • Літературна модель

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Характеристика образу Тугара Вовка за планом
  • За яких умов боярин Тугар Вовк потрапив на Тухольщину?
  •  Які стосунки склалися у боярина з громадою?
  •  Коли вперше і за яких умов Тугар Вовк зрадив русичів? Чому його зневажали при дворі князя Данила?
  •  Чому батько і дочка не розуміли один одного?
  •  Чому так поспішав боярин до ворожого табору? Як до нього поставилися вороги?
  •  Чому Бурунда назвав Тугара Вовка «подвійним зрадником»?
  •  У чому суперечливість образу Тугара Вовк?
  •  Який же вибір робить боярин Тугар Вовк у вирішальній ситуації?
  • Через що виникли непорозуміння між тухольською громадою і Тугар Вовком?   ( «...Він почав тепер чинити тухольцям усякі пакості». «За що спираєш дорогу?», «...вівчарі, голосячи сумну вість, що боярські слуги зганяють їх із найкращої громадської полонини», «...боярин відмірює і запальковує для себе величезний кусень найкращого громадського лісу», «...казав убивати тухольську худобу...», «...одного громадського лісничого... велів прив’язати до дерева і сікти терновими різками мало що не на смерть». )
  • Що мав на увазі Захар Беркут, говорячи Тугар Вовку про таке: «...до чистого діла треба й чисті руки»?
  •  Яку думку висловив автор повісті про огидність Тугар Вовка? (Зрада – це огида, безодня, що асоціюється з пеклом. Пекло – це не вороття).
  • Як висловився Захар Беркут Тугар Вовку про бажання боярина бути господарем тухольської громади: «Батьки наші казали нам: шкірного і непотрібного члена громади, розбійника, конокрада або постороннього, що без волі громади забирав би громадські землі, з родиною такого прогнати з границь громадських, а дім його розвалити і зрівняти з землею»
  • Робота над змістом VІІ та VІІІ розділів повісті (фронтально).
  • Які епізоди вас найбільше зацікавили у прочитаних розділах?
  •  Що вас вразило під час прочитання VІІ та VІІІ розділів ?
  • Визначити теми прочитаних розділів.
  • Розкрити тему та ідею повісті «Захар Беркут»?
  • Запис висновків до зошитів.

  Тугар Вовк – тухольський боярин, хитрий, підступний, гордий,  улесливий,

подвійний зрадник.

 Бурунда – бегадир – керівник монгольського відділу, жорстокий, підступний, егоїстичний.

  Пета – головний начальник монгольського війська, хитрий, жорстокий.

  • Рольова гра «Репортаж з місця подій» - «Повалення Сторожа» (репортаж журналіста: докладний переказ уривку від слів: «Захар зупинився перед Сторожем…» до слів: «Камінь упав так добре…»

4. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольного письмового твору на тему: «Мій улюблений герой повісті «Захар Беркут», «Сила народу в єдності», «Повість «Захар Беркут» і сучасна Україна»

І група
1. Виписати 10 діалектизмів, дібрати до них відповідники в сучасній мові.
2. Розкрийте значення образу-символу. Ланцюг.

ІІ група
1. Виписати 10 архаїзмів, дібрати до них відповідники в сучасній мові.
2. Розкрийте значення образу-символу. Сторож.

ІІІ група
1. Виписати 10 історизмів, з’ясувати їх лексичне значення.
2. Розкрийте значення образу-символу. Копне знамено.

V. Підсумок уроку. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  
Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Науменко Віктор Миколайович
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додано
20 вересня 2019
Переглядів
18112
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку