Цикл уроків з української мови з теми «Слово»
Учитель початкових класів Волноваської ЗОШ №3
Симольчук Лариса Петрівна
Урок 1
Тема. Слово. Значення слова.
Мета: 1 виховувати увагу до лексичного значення слова; 2 вчити розрізняти слова російської та української мов, подібних за звучанням, але різних за значенням; 3 активізувати і збагачувати лексичний і словниковий запас учнів; 4 удосконалювати навички правильного письма; 5 виховувати бажання бути кращим.
Обладнання: Карта країни Слово; складові таблиці; силуетні малюнки ведмедиків та білочок; Матеріал до гри «Мозаїка».
Зміст уроку.
І Організація класу. Вчитель. Сидимо- Діти. Правильно. Вчитель. Пишемо- Діти. Каліграфічно. Вчитель. Відповідаємо- Діти. Чітко.
Виберіть собі картинку ведмедика чи білочки.
ІІ Повторення і закріплення знань.
Ь ЬО СЬОМ
-Коли пишемо відкритий «м’який” знак, а коли закритий?
-Хто назве слово, що містить частину «сьом».
ІІІ Повідомлення теми уроку.
У стінах храмів і колиб Сіяє нам святково, Як сонце випечений хліб І виплекане слово… Ми з вами закінчили мандрівку по темі «Речення». А сьогодні вирушаємо у дуже цікаву подорож по країні «Слово», в якому є місто Антонімія, Синонімічне, селище Етимологія, та ще деякі селища. На чому помандруємо? –Як ви гадаєте, з чим ми там будемо зустрічатися, про що дізнаватися? - А для чого нам треба вивчати різні слова, коли вони нам знадобляться? -Добре, якщо це нам так потрібно, то вирушаймо у подорож.
ІV Вивчення нового матеріалу
І зупинка на кордоні країни. Перш ніж перетнути цей кордон, ми повинні дізнатися, що це за країна. Слухаємо гіда. Країна «Слово» без краю і кінця. Мешканці- великі слова і маленькі словечка. Вони мешкають всюди, куди не кинь оком. Одні слова дуже рідні - споріднені, другі живуть поруч і узгоджуються один з одним, а є такі, що завжди сперечаються і завжди виказують протилежну думку.
ІІ зупинка 195 кілометр
(робота в парах)
Прочитайте речення . Зверніть увагу на значення виділених слів. Поясніть, яке значення мають слова місяць, луна в російській і українській мові. (Пара , яка перша виконала завдання, вдповідає).
Фізхвилинка
Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
Всіх промінням привітало.
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці позбираємо.
ІІІ зупинка Етимологічна на 196 км.
Зійшли всі і прочитали рекламу.
ЩИТИ:
Робота в групах, які об’єдналися за селуетними каринками (1група- ведмедики; 2 група- білочки)
1 група (щит справа) Поясніть , чому опеньки підберезники, лисички так названо? На місці зафіксуймо наші міркування.
Завдання групам: підкреслити м’які приголосні.
ІVзупинка Відпочинок у Хвилинки-цікавинки.
Робота над термінами: лексикологія, етимологія, тлумачний словник. Колективна робота з шкільним тлумачним словником: дізнатися про назви грибів.
V зупинка. Вирушаймо далі у подорож до зупинки 197 км
Творча самостійна робота за планом.
VІ зупинка. «Мозаіка»
Запиши слова у певному порядку
Кажуть, як, сльози, мами, літом, біля , вмитися. Навіть. Біля. Завше, найкраще, діти, мами. Теж, радісно.
Використай ключ
Б м к д А тепер перевір і розстав розділові знаки
З р я л
Н в с Біля мами-кажуть діти
Т н б м Завше радісно, як літом,
Навіть вмитися сльозами
Теж найкраще біля мами.
VІІ зупинка Оціночна.
Згадайте весь урок. І подумайте, якщо ви знаєте , вмієте, впевнені, то наклейте на своє деревце зелене листячко, якщо вийшло, але не все, що задумали, то наклейте жовте листячко, якщо багато чого не виходить, потрібна допомога, то наклейте червоне листячко. (Після кожного уроку вчитель переглядає деревця і індивідуальному порядку звертає увагу на червоні і жовті листочки)
VІІІ зупинка Домашня.
Запишіть д/з впр.198.
Вільне завдання: дізнатися, чому школу назвали школою
Урок 2
Тема. Слова, близькі за значенням, різні за написанням- синоніми.
Мета: 1 активізувати і збагачувати лексичний і словниковий запас учнів; 2 формувати вміння влучно добирати слова у зв’язку з метою висловлювання; 3 розвивати мовлення і мислення; 4 удосконалювати орфографічні і орфоепічні навички; 5 причеплювати любов до мами та нашої країни.
Обладнання: картки з початком для твору-мініатюри, плакат з назвою міста, гра «Лото синонімів», кросворд, малюнки з видами природи взимку.
Зміст уроку. І. Організація класу.
Добрий день вам, діти любі! Хай вам щастя- доля буде! Не на день і не на рік, А на весь ваш довгий вік! ІІ. Повторення вивченого. 1. Каліграфічна хвилинка -Із складів утворіть слова: день гру тий чень лю сі -Каліграфічно запиши. –Прочитай прикмету, як ти її розумієш? Грудень сніжний - хліб буде пишний. 2. Перевірка вільного домашнього завдання: чому школу назвали школою?
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Ми сьогодні знову вирушаємо у подорож по країні Слово. Та перш ніж сісти на ….. нам треба здобути білет-пропуск. Об’єднаємося в групи по порам року, в які ви народилися ( 1група-зима, весна; 2група- літо, осінь) і складемо твір-мініатюру (розсуд) за початком : а). Слово «мама» для мене наймиліше тому, що…. б). Слово «Україна» для мене наймиліше тому, що…
(Кожна група презентує свій твір) -Ну, молодці, тепер можна сідати на …. І вирушати у подорож. –Ось і місто попереду, прочитаємо його назву (на плакаті напис Синонімічне) У цьому місті живуть друзі. А ми уже з ними зустрічалися на уроках російської мови. Хто згадав, як їх звуть і що вони означають? Мабуть і в цьому місті ми зустрінемося із таким ж словами. А як ви вважаєте, для чого ми вивчаємо ці слова, і де вони нам знадобляться?
ІV Новий матеріал.
І зупинка. 203 км (колективна фронтальна робота) - З поданих слів випишіть близькі за значенням (синоніми) до слова сміливий. - Про кого можна сказати , використовуючи виписані слова? -Записуємо свої вислови. –А що означає слово працьовитий? -Поясніть його написання. Це буде квиток на трамвай №2 по місту. ІІ зупинка. Ігрова «Лото синонімів» (Робота в групах по 4 чоловіки, які сидять поруч). Кожній групі дається картка - слово, а вчитель називає синоніми. Учні беруть лиш ті картки, які підходять до їх слова. Картки зі словами (у учнів) Картки з синонімами (у вчителя) Метелиця…….. Об’ява,сторож, віхола, педагог, Вартовий…. дрюк, повістка, неспокій, Учитель………. викладач, путь, хуртовина, Тривога ……….. караульний, дубина, переполох, Шлях ………… дорога Ломака ……….. Підвести підсумки гри. Фізхвилинка
Діти йшли, йшли, йшли Сніжинку знайшли. Присіли, подивились, піднялися. Налетів вітер, Розлетілися сніжинки. Вітер стих.
ІІІ зупинка. Нас чекають на 204км. І туди ми дійдемо пішки, а разом з нами персонажі малюнків - Попрацюйте в парах і знайдіть синоніми до слова йти, які відповідають на питання до малюнка (хто що робить?) - Так, хто ж перший дістався до третьої зупинки? ІV зупинка. Зимова. Прийом «Асоціативний кущ» -Зима. Які слова доберемо, щоб уявити її. –Давайте складемо оповідання-опис зими, за початком(зліва) і синонімами (справа) впр.205. V зупинка. Сезонна (робота в групах, об’єднаних за сезоном) По впр. 206. –Доберіть по два синоніми, які називають характерні ознаки кожної пори року.
ЛІТО……………,…………. Зима……….., ...... ВЕСНА …….., ,,,,,,,, Осінь………
VІ зупинка. Прощальна
На ній ми зробимо підсумок уроку, про що ж ми говорили у нашій подорожі? Як ще можна сказати?
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
VІІ. Рефлексія
Згадайте весь урок. І подумайте, якщо ви знаєте , вмієте, впевнені, то наклейте на своє деревце зелене листячко, якщо вийшло, але не все, що задумали, то наклейте жовте листячко, якщо багато чого не виходить, потрібна допомога, то наклейте червоне листячко.
VІІІ. Домашнє завдання. Виконайте вправу 207. Вільне завдання: підбери синоніми до слів тихий, хата ,дорога .
Урок 3
Тема. Слова, протилежні за значенням - антоніми.
Мета: 1 активізувати і збагачувати словниковий і лексичний запас учнів; 2 вчити добирати антоніми; 3 розвивати зв’язне мовлення і мислення; 4 формувати уміння записувати під диктовку слова, що не в усьому відповідають вимові; 5 виховувати бажання змінюватись на краще. Обладнання: картки до гри «Лото»; малюнки до слів з протилежним значенням; малюнки весни і осені; яблуко; малюнки (маленькі ) про пори року. Зміст уроку. І. Організація класу. (Вибрати малюнок з зображенням пори року) Дзвоник вже сигнал нам дав, Працювати час настав, Тож і ти часу не гай, Працювати починай. Перш ніж вирушити у подорож по країні Слово, купимо квитки, а для цього виконаємо завдання. ІІ. Повторення вивченого. 1. Лото «Встав пропущену е,и» На картках слова, в яких пропущено ненаголошені голосні. Вчитель читає перевірне слово. Учні знаходять для нього споріднене слово. Той, у кого вони є. ставить на місце пропущеної потрібну (е,и).Виграє той, хто перший вставить усі пропущені букви. Слова для лото а) Олень, бузина дев’ятий, лебедик, цеглина, зима. б) Глибокий, блискучий, лежати, крикун, тижневий. в) Гвинтити, пеньок, вивчати, крикливий, низина. г) Пилинка, теплота, тесати, пеньок, глибина. 2. Повторення про синоніми -В якому місті ми вже побували? -Чому їх так називають? -Спробуйте дібрати синоніми до слова говорити. 3.Каліграфічна хвилинка -Запишіть буквосполучення: АН ТО НІ МИ -Спробуйте прочитати слово. Що у вас вийшло? 4.Перевірка вільного домашнього завдання: добери синоніми до слів тихий — повільний, спокійний, хата — дім, будинок, житло, квартира; дорога — шлях, гостинець, путь, узвіз, тракт, бетонка. Фізккультхвилинка Пташка високо літає, Зайчик високо стрибає, Тихо лис десь пробіжить, Їжачок в траві сидить, Десь в барлозі спить ведмідь, Всіх звіряток цих любіть. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Вступне слово вчителя. –А сьогодні ми вирушаємо у інше місто. Як воно називається? Зайдемо у гості до слів, які постійно вступають у суперечку один з одним, навіть іноді воюють між собою. І недаремно про них говорять, що це слова-вороги. 1 зупинка. Протилежна Підберіть слова, протилежні за значенням (за малюнками). Якщо один клоун сміється, то другий …. (плаче) Один говорить: «День», а другий: … «Ніч». Почали вони малювати і ось що вийшло : зайчик хворий, а їжачок (здоровий); собачатко маленьке, а собака (велика); одна кішка біла, а друга (чорна) ;навіть пори року у них різні: зима і (літо), ось які слова - вороги. 2 зупинка Термінологічна Знайомство з терміном «антоніми» -Як називаються ці слова- вороги в українській мові, ми дізнаємося, коли прочитаємо слово з каліграфічної хвилинки. Так, це антоніми - слова, протилежні за значенням. А знаєте ви, що трапляються випадки, коли те саме слово передає два протилежні, антонімічні, значення. Так, слово сходити означає і «підніматися», і «спускатися»; сходження — і «підняття на гору», і «спуск із гори»; позичати — і «давати в борг», і «брати в борг»; колись — і «у минулому», і «у майбутньому». 3 зупинка 208 км. Попрацюємо в парах над добором антонімів, щоб розповісти про весну і осінь. 4 зупинка Творча. Колективна робота по перетворенню тексту. Їдемо до зупинки «Творчої». На ній ми будемо намагатися закінчити оповідання хлопчика Петруся, а допоможуть нам в цьому наші нові знайомі- слова-антоніми (на дошці текст і слова для довідок). Текст Я був поганим (хорошим) учнем. Зошити в мене були брудні (чисті), я писав неохайно (охайно). Сумно (весело) я плентався (мчав) додому після уроків. Мама завжди засмучувалась (раділа), коли бачила мій щоденник. Набридло мені усе це. Чим я гірше інших? І я став уважним, старанним. І ось уже (дивись початок). Слова для довідок:охайно, весело, скоро, хорошим, чистим, мчав, раділа.
Завдання : виписати з тексту слова- антоніми парами. Перевірка. Як бачите, одна й та ж людина в різний час може бути то сумною, то веселою, то охайною, то неохайною. ІV Закріплення вивченого. Тренувальні вправи. 5 зупинка. 209 км. –Прочитай текст самостійно. Закінчи кожне речення. –Яким би ти хотів бути? -Назвіть слова –антоніми. –Чи можна замінити слово старанний словом працьовитий? -Запиши текст. 6 зупинка Віршова. (Прийом «Мікрофону») -Як ви вважаєте, чи може бути якийсь предмет водночас то великим, то малим, і кислим, і солодким? -Ви знаєте, може. Ось послухайте віршик «Яблуко» і допоможіть мені. Яблуко У перехожих на виду Висіло яблуко в саду. Ну кому яке діло? Просто яблуко висіло. Тільки кінь сказав, Що низько, А Мишатко-високо, Горобець сказав, Що близько, А равлик-що далеко. А телятко стурбований Тим, що яблуко мале. А Курчатко тим, що дуже Велике і тяжке. А котику все рівно: - Кисле, навіщо воно? -Та ви що!- шепоче Черв’ячок Солодкий у нього бочок. –Чому кожен говорив про яблуко по – своєму? -Які слова вони використовували? Завдання: при повторному прослуховуванні записати парами слова-антоніми. 7 зупинка 210км. –Слова – антоніми часто зустрічаються у прислів’ях і приказках. –Виконаємо завдання 1 до вправи колективно (усно). –Що цікавого в цих прислів’ях? -Назвіть антоніми. Завдання 2 робота по групах ( творча робота над складанням прислів’я за початком), ( об’єднання в групи за порами року – на початку уроку вибрали малюнки)
V. Підсумок уроку. 8 зупинка І остання зупинка «Прощальна» -У кого в гостях ми побували? -Що цікавого дізнались? Прощальна гра.
Скажу я слово - високо. А ти відповідаєш (низько)- Скажу я слово - далеко А ти відповідаєш (близько) Скажу тобі я слово боягуз Відповідаєш ти (герой) Тепер початок я скажу- Ну, відповідай! (кінець)
VІ.Домашнє завдання. Виконати вправу 211. Вільне завдання: знайти слова, коли одне і те саме слово передає два протилежні, антонімічні, значення.
VІІ. Рефлексія
Згадайте весь урок. І подумайте, якщо ви знаєте , вмієте, впевнені, то наклейте на своє деревце зелене листячко, якщо вийшло, але не все, що задумали, то наклейте жовте листячко, якщо багато чого не виходить, потрібна допомога, то наклейте червоне листячко.
Урок 4
Тема. Багатозначність слів. Пряме і переносне значення слів. Мета.1. Активізувати і збагачувати словниковий запас учнів; 2 вчити застосовувати набуті знання і уміння на практиці; 3 розвивати орфографічні, орфоепічні навички, творчі здібності; 4 познайомити учнів зі словами, які мають кілька значень; 5 прищеплювати інтерес до слова. Обладнання: малюнок дерева з яблуками, сигнальні картки, олівці, аркуші паперів, загадки і малюнки до них. Зміст уроку. І. Організація класу. Стали, дітки підтягнулись, Один одному посміхнулись . На урок старання не забудьте взяти, Сіли всі рівненько, Починаймо працювати! ІІ. Повторення вивченого. Робота над удосконаленням правопису слів з ненаголошеними голосними. - Ми продовжуємо нашу мандрівку по країні Слово. Будемо мандрувати літаком, а білетиками на нього будуть яблучка, які ви зірвете з яблуньки.
Учень. Все важливе в нашій мові, Оз…ро Ось, приміром, річ така; З..ма Е чи И писати в слові- В…сна Часто сумнів виника; В…рба Якщо ясно, та не дуже- З…рно Щоб уникнуть зайвих мук, Кр…ло Ти під наголос, мій друже, С…ло Зразу став сумнівний звук. Гр…би Звук виразно зазвучить- В…сло Як писать тебе навчить! Л…сти -Молодці! Тепер зірвіть по яблучку. Але перш ніж наш літак здійметься у повітря, ми перевіримо з вами вільне домашнє завдання: знайти слова, коли одне і те саме слово передає два протилежні, антонімічні, значення.
Добре, а тапер вирушаємо у подорож (діти імітують літак)
ІІІ Фізхвилинка Довго ми летіли, довго сиділи, час розім’ятись.
Руки в сторони та вгору — На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду посміхнулись.
ІV.Вивчення нового матеріалу. І зупинка. Термін. Слова в прямому і переносному значенні. Пояснення учня –«вчителя» на прикладі словосполучень срібна каблучка- срібні дерева. (малюнки)
І І зупинка Слова в прямому і переносному значенні. 216 км 1.Робота в парах.
а) Прочитайте речення. –Чи однакові за значенням виділені слова? Поясніть їх зміст у реченні. б)Подумайте, у якому значенні вжито виділені слова у поданих словосполученнях слів.
2. Гра « Пряме і переносне значення слів». Вчитель називає словосполучення, а учні за допомогою сигнальних карток показують, в якому значенні воно вжито: у прямому (зелена картка), у переносному ( червона картка). Пшеничне колосся, золоті сережки, бурякове листя, залізний прут, каштанове волосся, золоте листя, бурякова кофта, залізний характер, каштанове дерево, пшеничне волосся. –Запишіть слова переносному значенні. ІІІ зупинк. Багатозначність слів 215 км. Попрацюймо колективно. –Прочитайте вірші - загадки. Розгляньте малюнки. Чи можна здогадатись, хто говорить так про себе? -Намалюйте малюнок до третьої загадки. ІV зупинка Загадкова Робота над загадками в групах (об’єднуються по рядах) 1 ряд Я воду закриваю. Я вантажі підіймаю. Я не він. А він не я. Спільне в нас лише ім’я. (Кран для води і кран підйомний) 2 ряд Можу все тримати я, Можу все писати я. Я не вона. Вона не я Спільне в нас лише ім’я. (Ручка - орган людини, ручка для письма). 3 ряд В небі весело я сяю, А я тлю всю поїдаю. Я не воно. Воно не я Спільне в нас лише ім’я. ( Сонечко - космічний об’єкт , сонечко - комаха). - Прочитайте і відгадайте загадку. –Доберіть до неї малюнки. – Складіть речення з цим словом у різних значеннях. _- Презентація своєї роботи і колективний запис речень. V зупинка Цікавинка. -Для чого потрібні нам багатозначні слова, навіщо їх вивчати? Багатозначні слова є джерелом виразності, до якого активно звертаються письменники і публіцисти. Але в окремих сферах існують певні обмеження щодо багатозначних слів. Так, зважаючи на те, що науковий та офіційно-діловий стилі вимагають максимально точного позначення понять, у наукових працях та офіційних документах переважають однозначні слова, а багатозначні вживаються лише у прямому значенні, що забезпечує правильне сприйняття тексту.Необхідно пам'ятати, що першим правилом вибору слова у будь-якій сфері спілкування є чітке знання мовцями його значення. При вживанні слова у неправильному значенні зміст висловлювання стає перекрученим, спотвореним, незрозумілим, отже, спілкування може не відбутися . Французький філософ і математик Де-карт радив: «Уточнюйте значення слів - і ви врятуєте світ від безлічі непорозумінь».
VІ зупинка Українські народні вислови. –С. 93 Складіть речення по групах (4 чоловіки, які сидять поруч) з цими словами. - Кожна група записує своє речення. Слухання речень. VІІ зупинка Творча. 217км. –Прочитайте змальовану весну. Подумайте, як змінити слова, щоб змалювати картину пізньої осені. –Добери заголовок. Запиши. -2-3 учні читають свої твори. VІІІ зупинка Прощальна. –Запишіть домашнє завдання: вправа 218 . Вільне завдання: знайти багатозначні слова, скласти з ними речення. ІX зупинка Рефлексія
Згадайте весь урок. І подумайте, якщо ви знаєте , вмієте, впевнені, то наклейте на своє деревце зелене листячко, якщо вийшло, але не все, що задумали, то наклейте жовте листячко, якщо багато чого не виходить, потрібна допомога, то наклейте червоне листячко.
Урок 5
Тема. Повторення вивченого. Тестова перевірка знань за темою «Слово». Мета: 1. Повторити вивчене по темі «Слово»; 2 Перевірити рівень сформованості орфографічних та лексичних знань. Обладнання: узагальнююча картка, тести. Зміст уроку. І Організація класу. Стій, друже, зупинись. Ти у класі не крутись. Дзвоник кличе всіх за парти Знання міцні здобувати. ІІ. Повторення вивченого. 1.Перевірка вільного домашнього завдання: знайти багатозначні слова, скласти з ними речення. 2. Ну ось наша мандрівка по країні Слово добігає кінця. Молодці! Ви добре попрацювали на уроках. Ось тепер можна і листи відсилати друзям, з якими ми з вами познайомились у цій мандрівці. Як їх звати і яка у них вдача? (відповіді дітей за допомогою прийому «Кубування»
Синоніми Антоніми
(друзі) Бігти-мчати (вороги) День-ніч
Слово
Багатозначні слова Слова в прямому і
переносному значенні
Ключ від дверей; Вдарив мороз ; ключ журавлиний вдарив по м’ячу.
ІІІ. Тестова перевірка Багато чого ми дізналися, мандруючи по країні Слово. А що ви запам’ятали, перевіримо сьогодні. Перед вами тести, заповніть їх. ІV. Фізкультхвилинка Руки в боки! Нахилимося вперед, нахилимося назад. І вправо, і вліво, щоб нічого не боліло. Раз, два, три, чотири набираємося сили. Раз присіли, два присіли і за парти тихо сіли. V . Творча робота -Робота в групах: лист мешканцям країни ( чотири групи, перед уроком витягли картки з назвою групи: синонімічна, антонімічна, багатозначна , пряма і переносна. -Презентація своїх листів. VІ. Робота в парах Підготуйтеся до письма під диктовку (Вправа 219, завдання 3) . Знайдіть орфограми і поясніть одне одному. VІ. Підсумок. - Про що дізналися нового з цієї теми? -Що найбільше сподобалось під час мандрівки? - Розгляньте своє деревце. Яких листочків там більше? -Намалюйте смайлики вашого настрою під час подорожі.
Додаток
Тест
Слово. Значення слова.