ЦИКЛ З ПАРАМЕТРОМПідготував вчитель ХЗОШ № 124 Дікарєва Вікторія Олександрівна
Номер слайду 2
Повторення (цикл) — це алгоритмічна структура, за допомогою якої та сама послідовність дій виконується кілька разів. Для запису алгоритмів із повторенням (циклів) мовою Python використовують 2 види операторів циклу: з параметром та з умовою. Серію команд, що повторюється під час виконання циклу, називають тілом циклу. Кожне виконання тіла циклу називають ітерацією
Номер слайду 3
Повторення команд. Цикл for повторює блок команд (тіло циклу) задану кількість разів, позбавляючи необхідності декілька разів писати одні і ті самі команди. Синтаксис, або правила запису циклу for, виглядає наступним чином:for х in range(n): <тіло циклу>В першу чергу ми вказуємо ключове слово for, після чого указуємо змінну х, яка буде лічильником циклу. Ключове слово in наказує Python по черзі надати змінній x всі значення в діапазоні від 0 до n-1. Не забувайте, що комп'ютер зазвичай починає рахувати з 0, а не з 1, як люди.
Номер слайду 4
Вбудована функція range повертає безперервну зростаючу послідовність цілих чисел, які можна використовувати в якості індексів всередині циклу. Щоб дати зрозуміти комп'ютеру, які команди слід повторити, використовуються відступи. Можна зробити відступ для кожної повторюваної в тілі циклу команди, натискаючи для цього клавішу Tab у вікні нового файлу.
Номер слайду 5
Проаналізуйте зміну значень лічильника х в циклі for. Функція range(4) задає список значень [0, 1, 2, 3].
Номер слайду 6
Для малювання трикутника ми тричі, для кожної сторони трикутника, давали Черепашці команди forward(100) і right(120). Замість цього можна повторити ці команди в циклі.from turtle import *for х in range(3):forward(100)right(120)
Номер слайду 7
Лічильник циклу for Змінна-лічильник циклу веде відлік, скільки разів повторився цикл, почергово набуваючи всіх значень з указаного діапазону. Діапазон значень може бути заданий у вигляді текстового рядка. Лічильник почергово приймає значення літер, з яких складається указаний рядок:
Номер слайду 8
Крім рядків або числових значень змінна може містити списки. Список – це набір значень, розділених комами, взятий у квадратні дужки. У списках можна зберігати значення будь-якого типу, будь то числа або рядки. Діапазон значень може бути заданий у вигляді списку значень, взятого в квадратні дужки. Лічильник почергово приймає значення зі списку:
Номер слайду 9
Якщо список значень лічильника достатньо великий, і числа в списку змінюються з певним кроком, можна застосувати функцію range з такими параметрами: range (від, до, крок). Відлік починається зі значення «від» і завершується на 1 раніше за значення «до». Наприклад, функція range (2,11,3) надає змінній х значення від 2 до (11-1) з кроком 3, тому, хоча 8+3=11, значення 11 вже до діапазону значень не входить.
Номер слайду 10
Якщо потрібно вести зворотній відлік (в бік зменшення значень), укажіть значення «від» більшим, ніж значення «до», а «крок» повинний бути від’ємним:
Номер слайду 11
Використання циклу for для створення малюнків Проаналізуємо виконання програми: from turtle import * for x in range(1,100,2): forward(x) left(90)
Номер слайду 12
При кожному проході циклу Черепашка малює лінію довжиною х пікселів і повертається вліво на 90°. Ви знаєте з курсу математики, що навколо точки можна виконати повний поворот на 360°. Таким чином, за 4 ітерації циклу Черепашка повертається до початкового напрямку (4*90°=360°). Програма малює спіраль, тому що кожний відрізок на 2 пікселі довший за попередній: перший відрізок має довжину 1 піксель, другий – 3, останній (50-й) – 99. Поворот на 90° створює квадратну спіраль.
Номер слайду 13
Змінимо кут повороту на 2°: left(92). Зміна всього лише 1 числа призводить до значних змін у вигляді спіралі.
Номер слайду 14
Змінимо команду forward(x) на circle(x), яка малює коло радіусу х з поточної позиції.for x in range(1,100,2) :circle(x)left(90)Отримаємо 4 набори кіл, тому що після малювання кожного кола Черепашка повертається вліво на 90° (рис.31.3). Щоб намалювати n кіл, потрібно повертати Черепашку на 360°/n градусів. Внесемо такі зміни до програми, щоб Черепашка малювала 6 наборів кіл (360°/6=60°):for x in range(1,100,2) :circle(x)left(60)
Номер слайду 15
Як зробити наші спіралі різнокольоровими? Для цього нам потрібен список кольорів, а не один колір, тому ми створимо змінну-список з ім'ям colors і помістимо в цей список чотири кольори: colors = ['red','yellow','green','blue']. Зверніть увагу, що ми помістили список кольорів у квадратні дужки. Звернутися до значення зі списку з номером х можна як до colors[x]. Наприклад, colors[0] ='red', colors[3] ='blue'. Складне питання: як змусити черепашку при кожній ітерації циклу, коли х змінюється від 1 до 99, обирати одне з 4-х значень списку? Використаємо операцію % (остача від ділення). При обчисленні виразу x % 4 ми можемо отримати 4 значення остачі (0, 1, 2, 3), що відповідає номерам кольорів в списку colors.
Номер слайду 16
Повернемось до програми малювання квадратної спіралі, але крок циклу зробимо рівним 1:from turtle import *colors = ['red','yellow','green','blue']for x in range(100):color(colors[x% 4])forward(x)left(90)Таким чином, вносячи нескладні зміни до операторів малювання в тілі циклу for, ми можемо отримувати складні цікаві зображення.