Особистий сайт учителя ЗЗСО, новий формат розвитку інформаційно-комунікаційних технологій чи виклик часу?

Про матеріал
Стаття на тему: "Особистий сайт учителя ЗЗСО, новий формат розвитку інформаційно-комунікаційних технологій чи виклик часу?"
Перегляд файлу

УДК 373.3/.5.011.3-051:004.738.1

В. О. Томчак,

Вінницький педуніверситет (м. Вінниця, Україна)

 

Особистий сайт учителя ЗЗСО, новий формат розвитку інформаційно-комунікаційних технологій чи виклик часу?

 

У статті визначено зміст застосування особистого сайту вчителя, розглянуто питання про створення особистого інформаційно-освітнього середовища вчителя ЗЗСО та його використання в навчальному процесі, показано  сутнісні характеристики цього середовища у його саморозвитку.

Ключові слова: особистий сайт учителя; особисте інформаційно-освітнє середовище вчителя; освітній процес; структура особистого сайту вчителя.

 

Сучасний потужний потік інформації, використання та застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у повсякденному житті, значна кількість інтерактивних та електронних іграшок, гаджети та комп’ютери, все це впливає на освіту учнів і сприйняття ними навколишнього світу.

З огляду на нинішні реалії, вчитель має зацікавити учня, ввести в освітній процес нові методи подання інформації. Виникає питання, чи потрібно це? Доведено, що учні засвоюють нові знання по різному. Раніше вчителям було важко знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням ІКТ і онлайн засобів, надається можливість подавати нову інформацію так, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

У розв’язанні цього непростого завдання, вчителю може допомогти використання традиційних методів навчання з застосуванням ІКТ. Використання комп’ютерної техніки на уроках в закладі загальної середньої освіти (ЗЗСО) дозволяє зробити освітній процес унікальним, цікавим та індивідуальним.

«Інформаційний простір кожного вчителя, з огляду на вимоги сучасності й інтереси та вподобання молоді, обов’язково має містити віртуальну складову його діяльності. Одним із елементів сучасних комунікативних засобів в освітньому середовищі є веб-сайт учителя. На його сторінках учитель може презентувати власний педагогічний досвід, формувати мультимедійну базу матеріалів, здійснювати інтерактивну взаємодію з учнями, впроваджувати дистанційні форми навчання [5, с. 19], а також, на думку Л. Мартинюк «показати можливості використання мережі Інтернет не лише для спілкування в соціальних мережах, перегляду відео, прослуховування музики та пошуку необхідних рефератів, а й використання цієї мережі для розв’язання навчальних завдань, полегшення навчання і засвоєння знань» [3, с. 299].

За цих умов, для успішної роботи вчителю ЗЗСО потрібно активно розвиватися, використовувати ІКТ у своїй педагогічній діяльності, а також застосовувати їх так, щоб учні зацікавилися на уроці й активно користувалися ними.

Аналіз попередніх досліджень. Питання використання та створення інформаційно-освітнього середовища (ІОС) стало предметом низки досліджень відомих науковців, таких як В. Биков, Р. Брик, Р. Гуревич, А. Гуралюк, А. Гуржій, Н. Дем’яненко, М. Жалдак, Г. Єльникова, М. Кадемія, М. Корець, І. Кухаренко, В. Лапінський, Є. Полат, І. Роберт, С. Сисоєва й ін.

Метою статті є актуальне питання про створення особистого інформаційно-освітнього середовища вчителя ЗЗСО та його використання в навчальному процесі.

Виклад основного матеріалу. Як би не складно було вчителю освоювати ІКТ, варто йти в ногу з часом, застосовувати нові технології і направляти їх на корисне використання – навчання учнів своєму предмету. Для цього вчителю потрібно створити в мережі Інтернет таке середовище, яке б зацікавило учнів, та було навчальним. Саме таким середовищем і може бути персональний сайт вчителя. Власний сайт дозволить вчителю ЗЗСО краще організувати освітню діяльність на уроці, підвищити пізнавальну активність і навчальні досягнення учнів.

Науковець С. Івашньова персональний сайт учителя розуміє як «освітній інформаційний ресурс, що має свою індивідуальну адресу, представляє собою сукупність веб-сторінок із спільним дизайном, які навігаційно та фізично знаходяться на одному сервері та містять інформацію про різні аспекти професійної діяльності педагогічного працівника» [1, с. 4].

Для досягнення заявленої мети потрібно розв’язати такі завдання:

  •    створити новий ресурс максимально професійно;
  •    подати матеріали, актуальні для учнів;
  •    оформити інформацію у вигляді, максимально зручному для сприйняття;
  •    зробити всю розміщену на сайті інформацію особистісно забарвленою, авторською.

Оскільки персональне освітнє середовище вчителя ЗЗСО одночасно виступає як середовище організації діяльності та як засіб управління навчальними і позанавчальними комунікаціями, то в якості компонентів вона включає:

  • засоби зв’язку з ресурсами Інтернет (мобільний телефон або нетбук, персональний комп’ютер, засоби бездротового доступу за місцем проживання та роботи й ін.);
  • програмні засоби створення контенту з освітніми властивостями, а також засоби ідентифікації користувачів і адміністрування створюваним персональним сайтом, блогом, спільнотою;
  • локальну (на персональному комп’ютері або сервері) та розподілену (на сервісах Інтернету) бази зберігання інформаційних та освітніх матеріалів [6, с.13].

У загальному формування персонального інформаційного освітнього середовища починається з моменту використання педагогом ресурсів Інтернету: освоєння роботи з пошуковими сервісами Google, Rambler, Bing та ін., звернення до відкритих цифрових освітніх ресурсів, електронних бібліотек, навчальних матеріалів, наявних на сайтах закладів освіти або на сторінках блогів. Потім можна створити персональні сторінки освітян та адміністраторів на сайтах закладів освіти [6, с.13].

У міру освоєння вчителем ІКТ, створюється персональний сайт для спільної навчальної діяльності, починається використання аудіовізуальних засобів комунікації, з’являється неформальна діяльність у різних мережевих спільнотах, що дозволяє вчителеві взаємодіяти з географічно віддаленими колегами, за необхідності може бути створене своє мережеве співтовариство, кероване вчителем. Створювані ним навчально-методичні матеріали можуть бути розміщені на спеціальних сервісах – мережних депозитаріях, що дозволяють їх спільне використання [3, с.13].

«Ключові критерії персонального сайту, що відображають інноваційну діяльність учителя:

1. Актуальність. Будь-яка інновація – це відповідь на вимоги часу, шлях вирішення актуальних проблем. Актуальність інформації на персональному сайті свідчить про те, що вчитель працює над розв’язанням реально наявних, а не надуманих проблем освіти. Для відповідності цьому критерію персональний сайт має постійно оновлюватися, орієнтуючись на питання, які хвилюють інших учителів, учнів і батьків. Актуальність контенту – важлива умова систематичної відвідуваності сайту з пошукових систем. Якщо тема матеріалу неактуальна, її просто не будуть шукати в Інтернеті, а значить, не потраплять на відповідну сторінку персонального сайту.

2. Унікальність. До переваг інновацій відноситься створення унікального в своєму роді продукту, що дає можливість реалізувати з його допомогою індивідуальний підхід, націленість на особистість конкретного споживача. У ЗЗСО педагогічні інновації приходять на допомогу там, де традиційні засоби навчання і виховання не приносять бажаних результатів. Унікальність персонального сайту починається з його назви та веб-адреси. До прикладу, в Інтернеті непросто знайти сайти за адресою типу www.12345a678.site.ua, в той самий час сайти, що мають «зрозумілу» веб-адресу, чудово знаходяться пошуковими системами.

Унікальність інноваційного досвіду вчителя знаходить відображення і в унікальності контенту. Унікальність контенту є чинником інтересу до персонального сайту з боку людей і пошукових систем, а це значить, що, чим більше на сайті унікальних матеріалів, тим більше людей перегляне їх і дізнається про інноваційний досвід цього вчителя.

3. Якість. Кінцева мета будь-якої інновації – підвищення якості, в нашому випадку – якості освіти, що забезпечується завдяки сайту. Якість персонального сайту переконує відвідувача в тому, що вчитель дійсно здійснює інноваційний процес, адже сайт – це продукт його інноваційної діяльності, що репрезентує конкретного фахівця на ринку освітніх послуг. Якісний сайт – це сайт, який створений і розвивається для людей, але це здатні оцінити й сучасні пошукові системи. Google і Яндекс постійно вдосконалюють алгоритми пошуку, щоб знаходити саме те, що потрібно людині, поставивши конкретне питання. У фахівців у сфері пошуку інформації в Інтернеті, створення та просування інтернет-ресурсів є навіть такий термін: сайт для людей» [4].

Які цілі переслідує створення персонального сайту?

1. Надання можливості користувачеві одержати повне уявлення про автора і його «продукт». Сайт приваблює до себе однодумців, що створює передумови для налагодження значної кількості професійних контактів і визначення перспектив.

2. Презентація електронного портфоліо вчителя. Сайт з якісними матеріалами показує, наскільки компетентний і професійний учитель.

3. Набуття нових навичок під час створення власного сайту: вміння писати, досвід програмування і веб-дизайну й ін.

Постійна робота над персональним сайтом показує прагнення до самоосвіти та самовдосконалення вчителя.

Які можливості одержує вчитель, створюючи персональний сайт?

  • презентація свого професійного рівня (через презентацію вчителя – презентується ЗЗСО);
  • організація інтерактивної взаємодії з учителями, батьками й адміністративними працівниками до прикладу, консультації (поради педагога і психолога, правова освіта (нормативні акти) тощо);
  • використання дистанційних форм навчання учнів;
  • підвищення рівня ІКТ-компетентностей;
  • створення систематизованого архіву власних матеріалів, що зберігаються на сервері;
  • здійснення участі в професійних конкурсах персональних веб-сайтів учителів;
  • створення мотивації й умов для власного професійного зростання і творчого розвитку (процес пошуку нових ресурсів для сайту супроводжується відкриттями і для самого вчителя);
  • отримання балів за персональний сайт та участь в конкурсах для атестації;
  • персональний сайт учителя може використовуватися як періодичне видання, що дає можливість учителеві та його учням публікувати свої роботи.

«Персональний сайт учителя сприяє обміну досвідом з колегами, скороченню дистанцій між учителем і батьками, а також між учнями з учнями, а найголовніше між учнями й учителем. Сайт учителя дає можливість реалізувати з його допомогою індивідуальний підхід, націленість на розвиток особистості конкретного учня. З допомогою сайту можна розповсюджувати потрібну інформацію в стислі строки, поділитися новинами, розмістити навчально-методичні розробки, творчі роботи учнів, їх здобутки та багато іншого. Персональний сайт учителя має можливість донести інформацію в мультимедійних формах» [2, с. 91-92].

Висновки. Можна зробити висновки, що персональне інформаційно освітнє середовище, в якості особистого сайту вчителя ЗЗСО, дозволяє представити свої педагогічні напрацювання для загального обговорення.
Вчитель має прагнути стати позитивним прикладом для своїх учнів і особистий сайт може бути незамінним помічником. Сайт створює гарну репутацію вчителю, під час висвітлення якісних навчальних і науково-методичних матеріалів показує, наскільки компетентний і професійний учитель. Систематична робота над сайтом показує прагнення до самоосвіти і самовдосконалення вчителя.

Отже, підсумовуючи хотілося б відзначити, що створення сайтів учителів, закладів освіти, продиктована часом і вимогами держави, викладеними у нормативних документах. Можливості використання сайтів ще не достатньо вивчені. Хоча вже нині, без сумніву, можна відзначити, що робота з сайтами дає можливість розвитку інформаційно-комунікаційних компетентностей не лише учнів, а й самих учителів. Персональні сайти стають прообразом електронного Портфоліо вчителя, візитною карткою педагога та його педагогічної майстерності.

На якому б етапі життєвого і професійного шляху не знаходився вчитель, він ніколи не може вважати свою освіту завершеною, а свою професійну концепцію остаточно сформованою. Участь у роботі зі створення персонального педагогічного сайту – це не просто веління часу, а необхідність для плідної педагогічно-методичної роботи будь-якого вчителя-предметника, що працює з впровадженням нових освітніх технологій у навчальний процес.

 

Література:

 

  1. Івашньова С. В. Формування структури і контенту персонального сайту педагогічного працівника [Електронний ресурс] / C. В. Івашньова. – Режим доступу : www.sworld.com.ua/konfer27/77.pdf.
  2. Катеринюк Г. Д. Використання персонального web-сайту вчителя для формування умінь математичного моделювання / Г. Д. Катеринюк // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. Збірник тез за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю (м. Тернопіль, 9-10 листопада, 2017). – Тернопіль : Осадца Ю. В., 2017. – № 1. – С. 91-94.
  3. Мартинюк Л. А. Персональний сайт викладача як засіб упровадження новітніх інформаційних технологій/ Л. А. Мартинюк // Інформаційні технології і засоби навчання, 2014. – Т. 41. – Вип . 3. – С. 299-310.
  4. Методична скарбничка. Персональний сайт вчителя, данина моді чи потреба? [Електронний ресурс]. – Режим доступу https://techerworldlit.at.ua/publ/ metodichna_skarbnichka/personalnij_sajt_vchitelja_danina_modi_chi_potreba/10-1-0-96?_4cdDo9.
  5. Слободянюк І. Ю. Сайт викладача як сучасний комунікативний засіб у системі організації освітньої діяльності учнів / І. Ю. Слободянюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 20. – С. 18-26. 
  6. Стародубцев В. А. Создание персональной образовательной среды преподавателя вуза: учебное пособие / В. А. Стародубцев. – Томск : Изд-во Томского политехнического университета, 2012. – 124 с.

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку