Цикли: повторення заданої кількості разів. Повторення до виконання умови. Алгоритми з циклами

Про матеріал
Мета уроку: • закріпити поняття циклу; • пояснити різницю між циклами з перевіркою умов на початку списку команд, що повторюються, i в кінці списку; • розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять
Перегляд файлу

Клас. 4-А

Тема: Цикли: повторення заданої кількості разів. Повторення до виконання умови. Алгоритми з циклами

Мета уроку:

  •      закріпити поняття циклу;
  •      пояснити різницю між циклами з перевіркою умов на початку списку команд, що повторюються, i в кінці списку;

• розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять.

Обладнання: програма "Сходинки".

Хід уроку

 I. Організаційний момент.

Повторення правил з техніки безпеки.

Розминка.

Гра "Казки та цикли"

Народна казка "Колобок"

(Колобок зустрічається в лісі з зайцем, вовком, ведмедем i кожен раз співає свою пiceнькy, a пoтім тікає. Усе це повторюється 3 рази. Лише тікає колобок, на жаль, 3 рази, поки не зустрінеться з лисицею).

Народна казка "Ріпка"

(Кожен, хто приходить на город, намагається разом з іншими тягнути piпкy, завдає невдачі i кличе наступного "члена ciм'ї". Усе повторюється 5 разів (дід, бабка, внучка, Жучка, кішка). Тільки коли прибігає мишка, ріпку витягають).

II. Перeвipкa домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань.

- Над якою темою працюємо? ( алгоритми)
- Що ми називаємо алгоритмом? (Скінчення послідовність дій, яка призводить до результату)
- Які ви знаєте властивості алгоритмів?(масовість, результативність, зрозумілість, дискретність)
- Уважно послухайте набір дій і скажіть, яка властивість відсутня?
А) Для переходу вулиці необхідно дійти до того місця, де сидить собачка та глянути наліво, якщо немає машин, то дійти до того місця, де на дорозі лежить жовтий лист та глянути направо, якщо немає машин, то йти далі.(немає масовості, бо якщо втече собача та підберуть лист, то алгоритм нездійснений).
Б) Для знаходження дійсних коренів квадратного рівняння треба знайти дискримінант. Якщо дискримінант невід’ємний, то рівняння має два розв’язки, якщо від’ємний, то рівняння має тільки комплексні корені.(немає зрозумілості для учнів 4 класу)
В) Для переходу вулиці дійти до середини та повернутися назад, дійти до середини та повернутися назад, дійти до середини та повернутися назад.(немає результативності).
Яким способом можна записати алгоритм?( словесно, таблично, блок- схеми та спеціальні алгоритмічні мови для ПК)

Назвіть види блок-схем, що бачите на екрані та назвіть їх особливості.
( лінійний, розгалуження, цикл)

Уважно подивіться на екран і назвіть казку. Скажіть, який алгоритм можна використати для відтворення її сюжетної лінії?

А – «Про Червону шапочку» - лінійний

 Б – «Коза дереза» - цикл

 В – «Гидке каченя» - лінійний

Д – «Ріпка» - цикл

IV. Вивчення нового матеріалу.

Ви знаєте три види алгоритмів з циклами.( лінійний, розгалуження, розгалуження з циклом). Сьогодні на уроці ми познайомимось з особливостями побудови алгоритмів з циклами та запишемо програму з циклом для виконавця «садівник»

Часто в алгоритмах зустрічається повторення однієї або кількох команд, для скорочення тексту алгоритму використовується спеціальна структура, яка називається «цикл». Слово ЦИКЛ в перекладі з латинської означає КОЛЕСО, тобто повторення руху. Наприклад, про описі дій для виконавця-хлопчика, якому за допомогою команди «вилити відро води» наповнити діжку водою. Можна записати у вигляді лінійного алгоритму, але алгоритм буде великий за розміром, наприклад, якщо для наповнення діжки потрібно 20 відер води, то алгоритм складатиметься з 20 команд та алгоритм втратить масовість, тому що виконавець запрограмований на те, щоб вилити саме 20 відер, і за ним не можливо наповнити діжку іншого об’єму.

Як сформулювати команду, щоб виконавець припинив дії, коли діжка буде наповнена?

2. Фізкультхвилинка.

Cipi зайчики маленкі,   Вушка є у них довгенькі.

В лici грались, веселились,   Працювати вже втомились.

А щоб добре працювати,   Треба трішки пострибати.

Відпочили, розім'ялись –  Й до робота знову взялись.

Умова виконання команди циклу записана під службовим словом ПОКИ. При виконанні умови, тобто, якщо на запитання умови відповісти словом ТАК, це дає можливість виконати команду циклу один раз та знову перевірити умову, тобто повернутись на початок.

Розглянемо реалізацію циклу для виконавця «садівник».

Згадайте, коли програма виконана? (коли дерево розквітло).

Яка ще умова запису програми для досягнення результату – щоб дерево розквітло?

( полити водою 2 рази)

Не забудьте перейти до наступного дерева з лопатою, лопата одна.

V. Робота за комп'ютером.

Які дії повторює Садівник?

Візьми лопату                          Постав відро

Викопай яму                            Візьми лопату

Постав лопату                          Закопай ямку

Візьми саджанець                    Постав лопату

Постав у ямку                           Візьми відро

Візьми відро                             Полий саджанець

Полий саджанець                     Постав відро

Садівник, як і Восьминіжка, вміє перевіряти умову. Якщо кількість саджанців, які треба посадити, невідома, можна використати в алго­ритмі команду циклу з перевіркою умови: Повтори поки є саджанці

Завдання. Склади алгоритм для Садівника, виконавши який, він посадить усі саджанці. Щоб переконатися, що твій алгоритм правильний, натисни кнопку Параметри, зміни кількість саджанців і виконай алгоритм ще раз.

Релаксація. Вправи для очей.

У середньому темпі зробити 3-4 кругові рухи очима праворуч, а потім  ліворуч. Послабивши м'язи очей, подивитись вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 1 -2 рази.

VI. Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.

Сьогодні на уроці ми повторили види алгоритмів, закріпили вміння складати програму для виконавця «садівник», навчилися складати програму з циклом для виконавця «садівник», згадали народні казки та казки О. Пушкіна, Ш.Перро, П. Єршова, Г.Х. Андерсена.

 

docx
Додано
25 лютого 2019
Переглядів
2002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку