Маргарита ТАУКІШЕВА учитель історії комунального закладу «Харківський ліцей №3 Харківської міської ради», «спеціаліст вищої категорії», «учитель-методист», стейкхолдер освітньо-професійних програм комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. |
Владислав КРОНГАУЗ учитель історії комунального закладу «Харківський ліцей №3 Харківської міської ради», «спеціаліст першої кваліфікаційної категорії», фіналіст зонального Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2021» (номінація «Історія»),ТОП-50 Національної премії Global Teacher Prize Ukraine – 2021, співавтор модельних програм НУШ інтегрованого курсу «Україна і світ: вступ до історії України та громадянської освіти», «Історія: Україна і світ» (7-9 клас), співавтор підручників з історії. |
Цільова програма подолання освітніх втрат/розривів
ШМО вчителів історії викликаних особливостями організації освітнього процесу на 2024/2025 навчальний рік.
Проблема: пошук ефективних засобів подолання втрат/розривів, які виникають у здобувачів освіти під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків під час особливого періоду.
Загальна мета: створити науково-методичні умови для подолання освітніх втрат/розривів під час викладання уроків історії.
Реалізація мети заплановано шляхом вирішення наступних основних завдань:
- проведення діагностування рівня опанування учнями навчального матеріалу із застосуванням комп’ютерного тестування та подальшого коригуючого навчання;
- організація консультативно-методичної підтримки вчителів для здійснення освітнього процесу, впровадження здоров’язбережувальної діяльності і зміцнення здоров’я учнів;
- забезпечення психологічної і емоційної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни;
- адаптація освітніх стратегій, освітніх програм до індивідуальних потреб учнів, враховуючи їх рівень навчальних втрат, місце проживання, соціальні ресурси родин, отриманий дітьми травматичний досвід.
- здійснення моніторингу роботи педагогів.
Очікувані результати:
Виконання основних заходів програми забезпечить:
- підвищення професійної компетентності та мотивації педагогів;
- обмін досвідом та інструментарієм щодо подолання освітніх втрат/розривів;
- підвищення мотивації здобувачів освіти до навчання;
- мінімізацію освітніх втрат/розривів та підвищення якості надання освітніх послуг.
Програма передбачає стадію подальшого моніторингу, розробку інструментарію та звітності про виконання основних заходів.
Цільова програма подолання освітніх втрат/розривів
ШМО вчителів історії викликаних особливостями організації освітнього процесу на 2024/2025 навчальний рік.
№ |
Зміст роботи |
Термін |
Відповідальний |
Розділ 1 Організація та координування діяльності ШМО в рамках роботи Методичної ради закладу освіти Мета: цілеспрямувати та організувати роботу методичного об’єднання. |
|||
1 |
Організація роботи МО, творчих груп, постійно-діючих семінарів тощо. |
До 15 вересня |
ЗДНВР, керівник ШМО |
2 |
Презентації досвіду роботи на засіданнях методичної ради з питань: - Освітні втрати/освітні розриви: зміст та актуальність понять. - Інструменти подолання освітніх втрат/розривів. - Вправи на стабілізацію психоемоційного стану учнів і покращення когнітивних процесів під час навчання. - Розвиток потенціалу педагогічних працівників у перспективі подолання освітніх втрат/розривів. |
І семестр 2024/25 н.р. ІІ семестр 2024/25 н.р.
І семестр 2024/25 н.р.
ІІ семестр 2024/25 н.р.. |
керівник ШМО, учителі МО |
3 |
Проведення творчих звітів МО вчителів історії.
|
І семестр 2024/25 н.р. ІІ семестр 2024/25 н.р. |
Керівник МО
|
4 |
Організація участі та проведення районних практичних семінарів та методичних заходів на базі закладу освіти. |
За графіком РМК |
ЗДНВР, керівник МО
|
Розділ 2 Науково-методичне та інформаційно-нормативне забезпечення освітнього процесу у закладі освіти Мета: організувати науково-методичну підтримку вчителям для здійснення освітнього процесу в умовах розвитку електронного освітнього середовища. |
|||
1 |
Поповнення електронного банку та папок інформаційно-нормативного та навчально-методичного забезпечення переліку чинних нормативних документів. |
Протягом 2024/25 н.р. |
ЗДНВР, керівник МО |
2 |
Створення інформаційно-методичної папки-портфоліо «Інструментарій подолання освітніх втрат/розривів». |
Вересень 2024 |
ЗДНВР, керівник МО |
3 |
Створення інформаційно-методичної папки-портфоліо «Спецкурси, курси по подоланню освітніх втрат/розривів». |
Жовтень 2024
|
ЗДНВР, керівник МО |
4 |
Створення банку електронних презентацій та програмно-педагогічного забезпечення «На допомогу молодому вчителю» |
Січень 2025 |
ЗДНВР, керівник МО |
5 |
Проведення інструктивно-методичних засідань ШМО
|
За окремим планом |
ЗДНВР
|
Розділ 3 Заходи щодо подолання освітніх втрат/розривів здобувачів освіти Мета: створити науково-методичні умови для подолання освітніх втрат/розривів під час викладання уроків історії. |
|||
1 |
Розробка діагностичного інструментарію для визначення опорних знань здобувачів освіти. |
Серпень 2024 |
ЗД з НВР, керівник ШМО
|
2 |
Проведення першого діагностування без оцінювання з метою виявлення прогалин навчального матеріалу. |
Вересень 2024 |
Учителі МО |
3 |
Аналіз результатів першого діагностування, з метою підбору уроків для повторення, коригування КТП, підбір інтерактивних методів та прийомів, що дають можливість коригувати навчальний матеріал. |
День проведення першого діагностування |
Керівник ШМО, учителі МО |
4 |
Визначення пріоритетності тем для повторення. |
День проведення першого діагностування
|
Учителі МО |
5 |
Здійснення адаптивного гнучкого планування, яке передбачає: - перерозподіл навчального часу між темами; - розроблення навчальної програми з урахуванням виявлених освітніх втрат/розривів. |
До наступного уроку |
Учителі МО |
6 |
Проведення другого діагностування з метою перевірки рівня подолання освітніх втрат/розривів. |
Жовтень 2024 |
Учителі МО |
7 |
Аналіз результатів другого діагностування. Інтенсифікувати та спростити засвоєння навчального матеріалу. |
День проведення другого діагностування |
керівник ШМО, учителі МО |
8 |
Проведення третього діагностування з метою перевірки рівня подолання освітніх втрат/розривів. |
Листопад 2024 |
Учителі МО |
9 |
Аналіз результатів третього діагностування. Підбір та розробка карток опорних знань для поновлення знань здобувачів. |
День проведення третього діагностування |
Керівник ШМО, учителі МО |
10 |
Проведення моніторингу результативності проведеної роботи із подолання освітніх втрат/розривів з метою коригування планування діяльності на наступний рік. |
Грудень 2024 |
ЗД з НВР, керівник ШМО, учителі МО |
Розділ 4 Заходи щодо подолання психологічних втрат та втрат фізичного, ментального здоров’я Мета: відновлення та підтримка психічного, фізичного здоров’я учнів та учителів під час освітнього процесу. |
|||
1 |
Спланувати навчальні тренінги учителів МО щодо формування важливих навичок подолання довготривалого стресу та збереження психічного здоров’я учнів. |
Вересень 2024 |
керівник ШМО |
2 |
Організація підвищення кваліфікації учителів МО у напрямі надання базової психологічної допомоги здобувачам освіти. |
Протягом року |
ЗД з НВР |
3 |
Залучення шкільного практичного психолога для застосування прийомів емоційного розвантаження учнів під час навчальних занять (фізкультхвилинки). |
Протягом року |
Практичний психолог |
4 |
Постійно діючий практикум-тренінг для вчителів з профілактики емоційного вигорання «Ти як?». |
Жовтень 2024 Лютий 2025 Квітень 2025 |
Практичний психолог |
5 |
Організація фізичних та психологічних активностей здобувачів освіти в рамках «Дня ментального здоров’я». |
Протягом року
|
Учителі МО |
Розділ 5 Вивчення й впровадження передового досвіду з проблеми подолання освітніх втрат/розривів Мета: здійснити моніторинг роботи учителів МО, розповсюдити ППД серед колег закладу освіти, району, міста, області. |
|||
1 |
Вивчення досвіду учителів МО історії із проблеми подолання освітніх втрат/розривів. |
Травень 2025 |
ЗДНВР, керівники МО закладу освіти |
2 |
Поповнення матеріалів персональних папок-портфоліо з досвіду |
Постійно |
Учителі МО |
3 |
Організація майстер-класів: - «Шляхи та інструменти подолання освітніх втрат та освітніх розривів». - «Навчальні втрати/розриви в умовах війни: як педагогам їх діагностувати та компенсувати». - «Як допомогти учням надолужити пропущений навчальний матеріал і успішно продовжити навчання?». - «Вправи на стабілізацію психоемоційного стану учнів і покращення когнітивних процесів під час навчання». |
Листопад 2024/25 н.р.
Грудень 2024/25 н.р.
Лютий 2024/25 н.р.
Березень 2024/25 н.р. |
Учителі МО |
Розділ 6 Видавнича діяльність як засіб іміджування Мета: створення умов для формування педагогічної репутації вчителів історії та поширення їхнього педагогічного досвіду. |
|||
1 |
Створення інформаційної папки «На допомогу автору» |
2024/25 н.р. |
керівник МО |
2 |
Поповнення бібліотеки та картотеки публікацій ШМО вчителів історії |
Постійно |
Зав.бібліотекою |
3 |
Публікація вчительських матеріалів на сайті ліцею, Веб-сайтах педагогів. |
Протягом року |
Учителі МО |
4 |
Надання консультацій та сприяння у публікації розробок вчителів у фахових виданнях та на освітніх сайтах. |
За потреби |
ЗД з НВР
|