Цінності родини, їх генетичні основи та фізіологічні, психологічні і соціальні прояви

Про матеріал
Інтегрований урок-тренінг 9 клас (біологія, основи здоров’я) Мета: - поглибити знання учнів про родинні цінності, їх фізіологічні, психологічні, соціальні прояви; - сформувати уявлення про генетичні основи спадковості певних рис, особливостей та хвороб людини, їх причини та прояви; - учити дітей гуманному, толерантному ставленню одне до одного; - формувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю та відповідальному ставленню до створення родини.
Перегляд файлу

Інтегрований урок-тренінг 9 клас (біологія, основи здоров’я)

Тема: Цінності родини, їх генетичні основи та фізіологічні, психологічні і соціальні прояви

Мета:

  • поглибити знання учнів про родинні цінності, їх фізіологічні, психологічні, соціальні прояви;
  • сформувати уявлення про генетичні основи спадковості певних рис, особливостей та хвороб людини, їх причини та прояви;
  • учити дітей гуманному, толерантному ставленню одне до одного;
  • формувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю та відповідальному ставленню до створення родини.

Очікувані результати:

учень/учениця

називає:

  • ознаки міцної родини;
  • чинники ризику для репродуктивного здоров’я молоді в Україні;
  • типи успадкування ознак;
  • причини мутацій та їх значення;

наводить приклади:

  • успадкування різних ознак за певним типом;
  • родинних цінностей;
  • фізіологічних, психологічних і соціальних проявів готовності до створення родини;

уміє:

  • інтегрувати знання з різних дисциплін для всебічного розкриття теми;
  • ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки;
  • працювати у команді, презентувати результати роботи групи;

усвідомлює:

  • роль родини у житті людини;
  • особисту відповідальність кожного за створення родини;
  • роль об’єктивних знань про спадковість для формування здорової родини;

Поняття:  родина, фізіологічний, психологічний і соціальний розвиток, гени, аутосомне успадкування, зчеплене успадкування, успадкування з домінантним та рецесивним типом, повне та не повне домінування.

Тип уроку: інтегрований, урок-тренінг.

Обладнання і матеріали:

Проєктор, екран, дошка, аркуші паперу, роздатковий матеріал, смайли, листи формату А4,А3, колонки, кольорові олівці, ручки, фломастери.

 

 

 

План уроку-тренінгу

Види роботи

Орієнтовна тривалість

Ресурсне забезпечення

І.

Вступна частина

5хв.

 

1.

 

2.

 

3.

4.

 

5.

 

6.

Привітання. Вправа «Частинка позитивних емоцій».

Ділення на команди за допомогою смайлів.

Вправа «Правила».

Повторення 5 складових здоров’я з м’ячиком

Розвантаження нервової системи

(валеологічна пауза)

Тема уроку та завдання.

Прийом «Мікрофон» (виявлення очікувань)

Д.З.

 

 

 

 

Смайли,

 

 

плакат правила роботи в групі, проєктор, екран.

ІІ.

Основна частина

20хв.

 

 

1.

2.

 

 

3.

 

4.

5.

Теоретична частина

«Потреби та цінності родини».

Робота в групі (складання зовнішніх ознак свого майбутнього партнера)

Правило трьох П (подумай. Поспілкуйся, поділися).

Прийом «мікрофон»

Фізкультпауза (міні-флешмоб)

 

 

2 хв

 

 

3-5хв

 

10 хв

2 хв

Папір, ручка, олівець, проєктор, екран. Колонки.

ІІІ.

1.

 

 

 

2.

Практична частина

Робота на фліпчартах

( фізіологічне дозрівання, соціальна зрілість, психологічне дозрівання ).

Валеологічна пауза (вправа для очей)

 

 

 

15хв.

Листи формату А3, проєктор, фломастери. Олівці.

ІV.

1.

2.

Заключна частина

Вправа «Продовж реченя»

Вправа «Прощання»

(напис побажання на смайлах для своєї родини).

 

5хв.

Смайли, Ручки.

 


Хід уроку-тренінгу

І Вступна частина

(Діти заходять до класної кімнати, сідають на свої місця на яких лежать смали, вітаються)

1,2. Привітання. Вправа «Частинка позитивних емоцій».

(учні вибирають по смайлу, стають у коло і по черзі, передаючи смайл, говорять побажання. В кінці вправи у кого який смайлик залишився в таку команду вони і потрапляють (усміхнений, підморгуючий, з язиком)).

3. Вправа «Правила».

(діти по черзі називають правила зі слайду і приймають їх).

  • Цінуй час;
  • Говори по черзі;
  • Говори коротко і по темі;
  • Правило піднятої руки;
  • Правило вільної ноги;
  • Правило толерантності і поваги;
  • Бути активним та позитивним.

4. Повторення 5 складових здоров’я з м’ячиком

(Давайте з вами пригадаємо з якими складовими здоров’я ми стикаємося кожного дня. Вчитель кидає м’ячик учням вибірково, дитина називає складову і розповідає про неї ).

  • Фізична( здоровий сон, здорове харчування, фізичне навантаження);
  • Психологічна або емоційна (виявлення почуттів, як реагуєш та долаєш невдачі та стрес);
  • Духовна( твої цінності, прагнення ставлення до людей);
  • Соціальна( спілкування з оточуючими, дружба, робота в команді);
  • Інтелектуальна(навчання, застосування своїх знань, вміння приймати зважені рішення).

(сьогодні ми продовжуємо розглядати соціальну складову здоров’я )

5. Розвантаження нервової системи (валеологічна пауза).

(перед тим як ми дізнаємося про що сьогодні будемо говорити, я пропоную вам зняти напруження, розслабитися разом зі всіма присутніми, лунає музика, всі закривають очі «Уявіть, що ви знаходитись на березі океану, шумить водичка, співають пташки, ви ідете босоніж по прогрітому сонечком пісочку і вам так гарно, спокійно», відкривайте свої оченята, погляньте на наш океан, а ми йдемо з вами далі).

6. Тема уроку та завдання. Прийом «Мікрофон» (виявлення очікувань)

(Давайте з вами поміркуємо, про що ж будемо говорити, згадуючи попередні теми з основ здоров’я та біології, діти по черзі називають свої очікування, поговоримо ми сьогодні про Цінності родини, їх генетичні основи та фізіологічні, психологічні і соціальні прояви)

Назвати цілі та завдання зі слайду.

В цьому нам допоможуть параграфи основи здоров’я -    біологія-

ІІ Основна частина

1.Теоретична частина «Потреби та цінності родини».

Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей, вона допомагає забезпечити фізіологічні, соціальні і духовні потреби людини. Щоб члени родини були нагодовані і одягнені, жили у любові і повазі, тому більшість людей стають щасливими лише тоді, коли створюють родину і продовжують свій рід. Можливо ви ще і не задумувалися про створення родини, але мине час і вам все ж таки прийдеться задуматися над таким питанням. Щоб створити родину, потрібно враховувати безліч нюансів, але чи враховують їх люди, особливо у вашому віці, коли побачили на вулиці красеня чи красуню, поринають з головою в кохання.

2. Робота в групі (складання зовнішніх ознак свого майбутнього партнера). Правило трьох П (Подумай, поспілкуйся, поділися).

Зараз пропоную вам попрацювати за правилом трьох П

  1. протягом 1 хв. спробувати скласти портрет свого ідеального майбутнього чоловіка чи дружини.

(відповідати буде той у кого волосся найсвітліше)

2)тепер, протягом 1 хвилини, знайдіть у своїх портретах спільні ознаки, з них ми складемо список «найсимпатичніших» рис.

(відповідати буде той у кого темні очі)

Отже за ознаками зрозуміло, що вподобання в усіх різні і це дуже добре. Скажіть, а якими  мотивами ви керувалися, при написанні цього списку?

(діти відповідають по черзі(піднята рука))

Тобто, виписуючи ознаки свого чоловіка чи дружини ви думали які будуть ваші майбутні діти.

(Віка)Отже, обираючи собі партнера, ми, як представники тваринного світу, навіть на підсвідомому рівні дбаємо, про те, щоб ми могли мати гарне та здорове потомство. З уроків біології ми вже знаємо, які бувають та як можуть успадковуватись деякі ознаки. Давайте пригадаємо:

 

 

3. Прийом «мікрофон».

  1. Що таке моногенне успадкування?

це успадкування ознак, що контролюються алелями одного гена. Так успадковуються якісні ознаки, що чітко виявляються у фенотипі й мають контрастні (альтернативні) прояви, що їх легко відрізнити. Наприклад, у людини моногенно успадковуються ямки на щічках або ямка на підборідді.

  1. -//- неповне домінування?

Якщо ж домінантні алелі лише частково переважають над рецесивними, наслідком чого є поява проміжного прояву ознаки. Наприклад, успадкування форми волосся в людини: кучеряве — домінантний прояв, пряме — рецесивний, хвилясте — проміжний).

  1. Що таке полігенне успадкування?

успадкування ознак, прояв яких визначається взаємодією кількох або багатьох неалельних генів. Для людини ступінь прояву таких ознак, як колір шкіри, волосся, очей, ступінь розумового розвитку, ріст, залежить від діяльності відразу багатьох генів й багатьох чинників навколишнього середовища. Так, у людини ріст визначають 5 пар полімерних неалельних генів. На ріст різнонапрямлено впливають фізична активність, склад їжі, шкідливі звички тощо.

  1. -//- кодомінування?

Жоден з алельних генів не пригнічує інший. Кожен алельний ген формує свій прояв ознаки в гомозиготі, а в гетерозиготі вони формують новий, а не проміжний прояв ознаки. Так у людини формуються групи крові.

  1. -//- наддомінування?

Це більший прояв ознаки у гетерозиготної особини, ніж у кожної з гомозиготних. Домінантний ген, що визначає брахідактилію (короткі фаланги пальців). Гомозиготні домінантні особини з генотипом АА не виживають, вони помирають на ембріональній стадії онтогенезу.

  1. -//- плейотропія?

Множинна дія гену. Один ген впливає на розвиток декількох ознак. Так пояснюється така спадкова патологія людини, як синдром Марфана. За цієї паталогії домінантний алель одного гена зумовлює аномалію пальців («павукові пальці») , а також дефект кришталика ока, аномалію скелета і серця. 

 

Тож створення родини – дуже важливий і відповідальний крок. Готуючись до нього ми маємо зважити не тільки бажання, а і ризики. А чи можуть зовнішні фактори стати причиною спадкових негараздів?

(діти відповідають по черзі (правило піднятої руки)).

Віка(?)

5. Фізкультпауза (міні-флешмоб).

Зараз ми вам пропонуємо розім’ятися і звільнитися від зайвої напруги.

(діти під музику виконують рухи).

ІІІ Практична частина

У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладання шлюбу. В Україні він становить 18 років для хлопців і 17 років для дівчат. Однак не всі юнаки і дівчата готові до сімейного життя у такому віці, щоб стати дорослими треба вирости не лише фізично, а й психологічно і соціально.

Отже я вам пропоную зараз за допомогою фліпчартів та підручника підготувати коротке повідомлення про фізіологічне, психологічне дозрівання та соціальну зрілість. (Кидаю м’яч з бумаги, діти розгортають по аркушу і озвучують своє завдання).

На роботу у вас 5 хвилин і 2 хв. для представлення.

1.Робота на фліпчартах ( фізіологічне дозрівання, соціальна зрілість, психологічне дозрівання ).

(діти виконують роботу, презентують)

Дякую, сідайте на свої місця.

Отже ми бачимо, що створити родину не так просто.

2. Валеологічна пауза (вправа для очей)

Попрацювали, заморилися, час дати своїм оченятам відпочити. Дивлячись на червоні кола намалюйте знак безкінечності 3 рази, так же само і з синіми трикутниками. Тепер давайте поглянемо у віконечко і знайдемо найвіддаленішу точку від наших очей, це може бути будь-який віддалений предмет і сконцентруйте на ньому увагу, тепер переведіть погляд на парту і знайдіть найближчу точку до ваших очей, проробіть цю вправу ще 2 рази.

IV Заключна частина

Давайте з вами підсумуємо, про що ми з вами сьогодні говорили, я вам пропоную висловитися таким чином…

1.Вправа «Продовж речення».

(Я думаю, що буду готова(ий) до сімейного життя, коли…)

Дякую!

2.Вправа «Прощання» (напис побажання на смайлах для своєї родини).

А зараз я хочу щоб ви повернулися до своїх смайликів, наші гості також мають смайлики, візьміть їх і на іншому боці напишіть побажання своїй родині, і прийшовши додому подаруйте його своїм рідним.

Дякуємо за увагу! ДО ПОБАЧЕННЯ!!!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. «Потреби та цінності родини»

(якийсь загальний невеличкий вступ щоб перейти до завдань, наприклад:)

 Потреби, інтереси, цінності пронизують усі галузі суспільного життя. За їх допомогою можна дати відповіді на такі запитання: що людині потрібно, у чому вона зацікавлена, що людині дорого. Це дуже близькі, але не тотожні поняття. Потреби людини, перетворені на інтереси, у свою чергу, перетворюються» на цінності. Отже, цінність — є дещо позитивне, з точки зору задоволення матеріальних та духовних потреб людини.

 

Робота в групі за правилом трьох П (подумай. поспілкуйся, поділися).

  1. Зараз ми пропонуємо вам протягом 1 хв. спробувати скласти портрет свого ідеального майбутнього чоловіка чи дружини.
  2. Тепер, протягом 1 хвилини, знайдіть у своїх портретах спільні ознаки, з них ми складемо список «найсимпатичніших» рис.

По 1 представнику читають спільні риси, а далі слід підвести учнів до розуміння, що вподобання у всіх різні і це дуже добре.

Добре, скажіть, а якими ще мотивами ви керувалися, при написанні цього списку?

Треба підвести до відповіді про бажання мати гарних дітей

Отже, обираючи собі партнера, ми, як представники тваринного світу, навіть на підсвідомому рівні дбаємо, про те, щоб ми могли мати гарне та здорове потомство. З уроків біології ми вже знаємо, які бувають та як можуть успадковуватись деякі ознаки. Давайте пригадаємо:

 Прийом «Мікрофон»

  1. Що таке моногенне успадкування?

це успадкування ознак, що контролюються алелями одного гена. Так успадковуються якісні ознаки, що чітко виявляються у фенотипі й мають контрастні (альтернативні) прояви, що їх легко відрізнити. Наприклад, у людини моногенно успадковуються ямки на щічках або ямка на підборідді.

 

  1. -//- неповне домінування?

Якщо ж домінантні алелі лише частково переважають над рецесивними, наслідком чого є поява проміжного прояву ознаки. Наприклад, успадкування форми волосся в людини: кучеряве — домінантний прояв, пряме — рецесивний, хвилясте — проміжний).

 

  1. Що таке полігенне успадкування?

успадкування ознак, прояв яких визначається взаємодією кількох або багатьох неалельних генів. Для людини ступінь прояву таких ознак, як колір шкіри, волосся, очей, ступінь розумового розвитку, ріст, залежить від діяльності відразу багатьох генів й багатьох чинників навколишнього середовища. Так, у людини ріст визначають 5 пар полімерних неалельних генів. На ріст різнонапрямлено впливають фізична активність, склад їжі, шкідливі звички тощо.

 

 

  1. -//- кодомінування?

Жоден з алельних генів не пригнічує інший. Кожен алельний ген формує свій прояв ознаки в гомозиготі, а в гетерозиготі вони формують новий, а не проміжний прояв ознаки. Так у людини формуються групи крові.

 

  1. -//- наддомінування?

Це більший прояв ознаки у гетерозиготної особини, ніж у кожної з гомозиготних. Домінантний ген, що визначає брахідактилію (короткі фаланги пальців). Гомозиготні домінантні особини з генотипом АА не виживають, вони помирають на ембріональній стадії онтогенезу.

 

  1. -//- плейотропія?

Множинна дія гену. Один ген впливає на розвиток декількох ознак. Так пояснюється така спадкова патологія людини, як синдром Марфана. За цієї паталогії домінантний алель одного гена зумовлює аномалію пальців («павукові пальці») , а також дефект кришталика ока, аномалію скелета і серця. 

 

Тож створення родини – дуже важливий і відповідальний крок. Готуючись до нього ми маємо зважити не тільки бажання, а і ризики. А чи можуть зовнішні фактори стати причиною спадкових негараздів?

 

Підвести до поняття мутацій у статевих хромосомах внаслідок дії на них токсичних речовин та сильного електромагнітного випромінювання.

 

 

docx
Додав(-ла)
Рідна Марина
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку