Урок
Тема. Цінності життя та проблеми взаємин батьків і дітей у творі Е. Сігела «Історія одного кохання»
Мета: дослідити стосунки батьків і дітей у творі, їхні життєві цінності, вчитися характеризувати художні образи, простежити особливості їхньої внутрішньої зміни, формувати навички аналізу творів сучасної літератури, виховувати почуття поваги та взаєморозуміння.
Обладнання: фрагменти кінострічки, роздатковий матеріал «Порівняльна таблиця двох родин», підручник.
Тип уроку: удосконалення вмінь та навичок.
Хід уроку
-
Організаційний момент
-
Актуалізація опорних знань
-
Коли книжка Е. Сігела «Історія одного кохання» побачила світ? (14 лютого 1970 р)
-
Яку роль зіграла музика Френсіса Лея в кінострічці за мотивами твору? (музична тема набула світової популярності, мелодія стала хітом, була нагороджена премією)
-
Визначте жанр твору Е. Сігела «Історія одного кохання». У чому своєрідність жанру?
(кіноповість – це твір, якій спочатку був написаний як сценарій фільму, потім перероблений для читання (при переробці вилучаються специфічні кінематографічні терміни, розширюються діалогічні сцени, вводяться ліричні відступи тощо)
-
Сформулюйте тему твору. (розповідь про кохання двох молодих людей різного соціального стану)
-
Які проблеми порушує автор у творі? (справжнє кохання, взаєморозуміння, життя і смерть, відповідальність за власний вибір, взаємини батьків і дітей)
Мотивація
«Це красиво! І романтично!» - говорили кіноглядачі. «Це банальна книга, яка просто не підпадає під категорію літератури», - говорили критики. Дві кардинально протилежні позиції зіткнулися і на хвилі піднесли книгу до бестселера. У чому секрет популярності книги?
Сьогодні ми продовжимо знайомство з героями і спробуємо дослідити вічну проблему взаємин батьків та дітей.
-
Оголошення теми, мети уроку
Учитель. Історія про трагічне кохання двох молодих людей привернула увагу читачів. Твір був перекладений 33 мовами, і майже кожний п’ятий американець прочитав його. У творі немає негативних персонажів, наркотиків і брутальності, але є смерть, яка вчить пробачати і цінувати.
Бестселер (той, що добре продається) – популярна книжка, яка потрапила до списку тих, які найбільше продаються.
Проблемне запитання: Книга «Історія одного кохання» - банальна історія чи соціальне явище?
-
Скласти асоціативний портрет двох родин Берретта та Кавіллері
-
Що ми дізналися про родину Олівера під час його знайомства з Дженніфер Кавіллері?
(стор. 281 «Бо така вже мені випала доля – бути родичем отого типа, що збудував Корпус Берретта, найбільшу й найпотворнішу споруду на території Гарвардського університету, колосальний пам’ятник багатству, марнославству й безпардонному гарвардському снобізму моєї родини»)
-
Що таке снобізм? (це модель поведінки або стиль життя, що полягає в копіюванні манер, смаків, поведінки вищого суспільства)
-
Виразно прочитайте уривок про гостини у родині Берретта стор. 284 «Питаєте, нащо я віз її на оглядини?...»
-
Якими є стосунки Олівера з батьком? Чи справді Олівер бунтує проти батька?
-
Як називає свого батька Олівер? (Старий Не-хи-хи)
-
Як ви ставитеся до взаємин «війна до переможного кінця»?
-
Чи дійсно батько не любив сина? Наведіть аргументи, які свідчать про протилежне.
-
Виразно прочитайте уривок про гостини родини Кавіллері стор. 287
-
А якими є стосунки Дженні та її батька? Як Дженні називає свого батька? Про що це свідчить?
-
Чому Філ заборонив Дженні кермувати автомобілем? Як це характеризує його?
-
Порівняйте гостини Олівера і Дженні у їхніх батьків. Де була щиріша атмосфера? Що впливало на неї?
-
Що означають слова Філа : «Не порушуй одинадцятої заповіді»? (Філ просить доньку не цуратися свого батька після того, як вона стане місіс Олівер Берретт ІV)
-
Що ви можете сказати про життєві цінності двох родин?
-
Виразно прочитайте уривок стор. 291 про запрошення на ювілей. Проаналізуйте епізод. Як поводяться Олівер і Дженні?
-
Яке ставлення Дженні до конфлікту Олівера з батьком? Чому вона намагається їх помирити?
-
Які аргументи наводить Дженні, щоб вмовити Олівера поїхати на ювілей? («Чи ти хочеш, щоб він приліз до тебе навколішках? …він подає тобі руку» стор. 291; «Йому боляче, Олівере! …батькове серце спливає кров’ю» стор. 293)
-
Який вчинок Олівера ІІІ свідчить про любов до сина? («Олівере, я приїхав допомогти» стор. 298)
-
Яке значення мали взаємини з батьками в історії кохання Олівера і Дженні
-
Пригадайте твір Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Чи можна порівняти стосунки батька і сина у творах Дж Олдріджа і Е. Сігела? Чи є спільні мотиви у вирішенні цього конфлікту у творах?
Книга «Історія одного кохання» - банальна історія чи соціальне явище?
-
Рефлексія
-
Про що мріяла Дженні? (мрією дівчини було поїхати до Парижу, влаштуватися на престижну роботу, але вона обрала Олівера: «Мені потрібний ти …» стор. 295)
-
Як ви розумієте слова: «Кохання – це коли ні про що не шкодуєш»?
-
Чому проблема взаємин батьків і дітей є вічною проблемою?
-
Яким настроєм просякнутий твір?
-
Домашнє завдання: стор. 299 № 20 «Послухайте музику Френсіса Лея, створену до фільму «Історія одного кохання». Чи вдалося композиторові передати настрій книги?