О. С. Пушкін. Значення творчості О. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики

Про матеріал
План-конспект уроку зарубіжної літератури в 9 класі за темою: "О. С. Пушкін. Значення творчості О. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики"
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури 9 клас

Тема: О. С. Пушкін. Значення творчості О. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики

Мета: повторити з учнями відомості про основні етапи життєвого і творчого шляху О.С. Пушкіна, його зв'язки з Україною, визначити провідні теми та мотиви лірики поета, обговорити значення творчості Пушкіна для російської та світової літератури; розвивати навички роботи в групах, проаналізувати з учнями вірші Пушкіна на тему кохання й призначення поета й поезії, розкрити їхню художню своєрідність, виявити основні мотиви; розвивати навички аналізу ліричного твору, вміння порівнювати та узагальнювати, усне мовлення; уміння виступати перед аудиторією; прищеплювати інтерес до особистості та творчості О.С. Пушкіна, естетичний смак, виховувати усвідомлення великої ролі та цінності справжніх, глибоких почуттів.

Компетентності, що формуються:

предметні — уміння розповідати про основні віхи життя і творчості Пушкіна, його внесок у духовну скарбницю російської та світової літератури, визначати провідні теми й мотиви ліричних творів поета; уміння виразно читати та аналізувати вірші О.С. Пушкіна, характеризувати ліричного героя творів, визначати в них провідні мотиви, порівнювати їх із творами музичного мистецтва;

ключові — уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне)), математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю)), основні компетентності у природничих науках і технологіях (уміння проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень), ініціативність і підприємливість (уміння презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби);  спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань).

Обладнання: підручник, портрети А.П. Керн і А.О. Оленіної, аудіозапис романсів М. Глінки «Я помню чудное мгновенье», О.О. Аляб'єва «Я вас любил», О.С. Даргомижського «Я вас любил».

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

 

 

 

 

Перебіг уроку

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 5 хв.

II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 5 хв.

Бесіда

Відкритий мікрофон/ Асоціації з ім’ям Пушкін

 

1. Що вам відомо про життя О.С. Пушкіна?

2. Які твори поета ви вивчали в школі або читали самостійно?

3. Який твір поета ваш улюблений? Чим він вам подобається?

Слово вчителя

Класик російської літератури другої половини XIX століття Федір Достоєвський сказав про Пушкіна: «Скарби мистецтва та художнього прозріння залишені нашим великим поетом, ніби вказівка для майбутніх художників... Не було б Пушкіна, не було б і інших талантів, які прийшли за ним». Чому Достоєвський вважав творчість поета настільки важливою для розвитку мистецтва слова? Роль і значення Олександра Пушкіна в російській та світовій літературі ми з’ясуємо на цьому уроці.

III.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,

ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ 5 хв.

IV.СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Опрацювання біографічної статті підручника про О. С Пушкіна. Учні читають статтю та заповнюють таблицю.

ПЕРІОДИ ЖИТТЄВОГО Й ТВОРЧОГО ШЛЯХУ О.С. ПУШКІНА

Періоди життя                         Основні події                      Твори

1. Навчання в Ліцеї (1811-1817)

 

2. Петербурзький період (1817-1820)

 

3. Південне заслання (1820-1824)

 

4. Північне заслання (1824-1826)

 

5. Московський період (1826-1830)

 

6. Болдинська осінь (1830)

 

7. Життя та творчість 1830-х років (1831—1837) 

 

 

Слово вчителя

ПЛАН

1.Риси класицизму, романтизму та реалізму в творчості О. Пушкіна.

2. Провідні теми і мотиви його поезії:

а)тема свободи;

б) громадянсько-патріотична тема;

в) тема призначення поета і поезії;

г) тема дружби;

д) вірші про кохання;

е) філософська лірика.

Під час розповіді вчителя учні записують провідні теми та мотиви творчості О. С. Пушкіна.

Бесіда

1. Пригадайте, які існують тематичні групи лірики.

2. Які ліричні твори про кохання ви читали в школі або самостійно? Чим вони вам запам’яталися?

3. Яким змальовано кохання в названих вами творах (таким, що приносить щастя, засмучує, гнітить тощо)?

Слово вчителя

Важко назвати поета, який не писав би віршів на тему кохання. Ця тема хвилювала і Олександра Пушкіна. Він звертався до неї впродовж усього життя. Сьогодні ми ознайомимося з віршами Пушкіна, які визнано шедеврами світової любовної лірики, — «До А.П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову...») і «Я вас кохав...».

Виразне читання твору

Учні читають вірш О. С. Пушкіна «До А.П. Керн» («Я пам'ятаю мить чудову...»).

Бесіда

1. Чим вас вразив твір? Якою ви уявляєте Анну Керн?

2. Який слід у душі ліричного героя залишила перша зустріч із коханою?

3. Як згодом змінилися настрої й почуття ліричного героя? Чому образ коханої майже стерся з пам’яті героя?

4. Що сталося з ліричним героєм, коли він знову побачив кохану?

5. За допомогою яких художніх засобів перекладач твору В. Сосюра передав зміни внутрішнього стану ліричного героя? Запишіть ці засоби.

6. Яку роль відіграють у творі повтори?

7. Виділіть і запишіть провідні мотиви твору.

8. Зробіть висновок: яке місце в житті ліричного героя посідає любов.

Сприйняття твору іншого виду мистецтва

Прослухайте романс М. Глінки «Я помню чудное мгновенье». За допомогою яких музичних засобів композитор передав настрій пушкінського шедевра? Порівняйте свої враження після читання вірша і прослуховування романсу.

 

Виразне читання твору

Учень читає вірш О.С. Пушкіна «Я вас кохав...».

Бесіда

1. Яке враження на вас справила лірична мініатюра? Над чим змусила замислитися?

2. У чому ліричний герой зізнається коханій?

3. Як побажання, висловлене в останньому рядку, характеризує ліричного героя?

4. Як ви вважаєте, для чого автор тричі повторив фразу «Я вас кохав»?

5. На основі вірша Пушкіна створено більше двадцяти романсів, серед їхніх авторів — 0.0. Аляб’єв, О.С. Даргомижський, Ц.А. Кюї. На ваш погляд, що приваблювало композиторів у творі О.С. Пушкіна?

6. Сформулюйте і запишіть тему та ідею твору.

Сприйняття творів іншого виду мистецтва

Прослухайте романси Аляб’єва та Даргомижського. Який з них вам сподобався більше? Чому?

Що казали про Пушкіна зарубіжні автори

Російська література кінця XVIII и XIX ст.. і справді одне з див духовної культури, і я завжди глибоко школував, що поезія Пушкіна лишилась для мене майже недоступною, бо в мене не хватили часу й надлишкової енергії, щоб вивчити російську мову. Втім, і оповідання Пушкіна дають достатній привід захоплюватись ним (Томас Манн – з листа шкільному товаришу)

Вірші Пушкіна не менш стислі по суті, ніж по формі, кожен вірш є плодом глибоких роздумів… Він довго відшукує в соєму сагайдаці саме ту пряму й гостру  стрілу, яка неминуче потрапить у ціль. Простота, а іноді й деякий зовнішній безлад є у нього лише розрахунком витонченої майстерності. (П.Меріме, Франція)

Пушкін, можливо, єдиний письменник у всій світовій літературі, який зміг поєднати в своїй творчості дві протилежні тенденції: простоту форми й новаторство змісту. Він скоріш підказував, ніж показував (А. Труайя, Франція)

«Я щасливий і пишаюсь, що можу подумки й від усього письменницького серця приєднатись до вас в день, коли ви чествуєте геній вашого знаменитого Пушкіна – батька російської літератури». (Еміль Золя – з листа до російських письменників 7 червня 1899р.)

Пам’ятники Пушкіну

 

Однак ми з вами пом’ятаємо, що сам поет, коли говорив про пам’ятник собі, мав на увазі дещо зовсім інше.

 

Виразне читання твору

Учень декламує вірш О. С. Пушкіна «Я пам'ятник собі поставив незотлінний...».

 

 

Бесіда

1. Яке враження на вас справив вірш? Чи змінив він ваше уявлення про Олександра Пушкіна?

2. Чому поет називає пам’ятник незотлінним?

3. Що таке Александрійський стовп? Чому поет порівнює з ним свій пам’ятник?

4. Як ви розумієте слова «І славен буду я, допоки в білім світі / Лишиться хоч один співець»?

5. Що поет ставить собі в заслугу? Яка його роль у суспільстві, історії?

6. Чому твір закінчується зверненням до музи? Який наказ поет дає музі?

7. Чи згодні ви з твердженням Пушкіна про те, що митець не повинен прагнути вінця (тобто слави), що він має байдуже ставитися до оцінок натовпу? Обґрунтуйте відповідь.

8. Який настрій передає вірш?

9. За допомогою яких художніх засобів створено урочистий, піднесений характер вірша? Випишіть приклади художніх засобів у зошити.

10. Якою є головна думка твору? Запишіть її.

11. Зробіть висновок: як у творі розкрито тему призначення поезії? Якого аспекту цієї теми торкнувся О.С. Пушкін?

Виконання завдання

Пригадайте оду Горація «До Мельпомени», яку ви вивчали у 8-му класі. Порівняйте твір О. С. Пушкіна з одою. Як Пушкін змінив смислові акценти?

Учні отримують картки з текстом оди Горація в перекладі М. Зерова.

 

V. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Виконання завдання

Напишіть стислий твір-роздум (5-7 речень). Дайте в ньому відповідь на питання: яку роль відіграє поезія в житті сучасного суспільства та сучасної людини.

Учні презентують та обговорюють твори.

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

Бесіда

1. Що нового ви довідалися про поета сьогодні на уроці? Який факт із життя Пушкіна вас здивував? Чому?

2. Як доля поета пов’язана з Україною? Які українські міста відвідував митець?

3. Хто з українських класиків перекладав твори Пушкіна?

4. У чому полягає значення Пушкіна для російської та світової літератури?

5. Що називають темою та мотивом? Які провідні теми та мотиви виокремлюють у ліричних творах Пушкіна?

 

Виконання завдання

Пригадайте вивчений у 7-му класі вірш О. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». До якої тематичної групи його можна віднести? Які мотиви є в ньому провідними?

 

Проблемне питання

Чому, на вашу думку, розглянуті на уроці вірші вважають перлинами світової лірики?

 

Пушкін в світі сучасному

Заключне слово вчителя

Твори О.С. Пушкіна «До А.П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову...») і «Я вас кохав...» утілюють те «благородне, лагідне, ніжне, запашне і граційне» (за словами критика В. Г. Бєлінського), що властиве зрілій любовній ліриці поета. Вони сповнені глибокої ніжності, шляхетної турботи про кохану, схиляння перед нею. Кохання в них постає тим змістом, який наповнює життя, власне, воно і є саме життя.

VII.ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Прочитати роман О.С. Пушкіна «Євгеній Онєгін».

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мельник А.О., Бицько О.К.)
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
5562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку