Coronavirus. Let’s learn to live with it.

Про матеріал
Позакласна робота є невід'ємною складовою частиною всього процесу навчання англійської мови. Тема коронавірусу є актуальним сьогоденням, тому здобувачам освіти необхідно розуміти необхідність дотримання правил карантину; відрізняти фейкові новини від правдивих; вміти організувати навчальний простір та дозвілля з користю для себе під час локдауну; здійснювати спілкування в межах теми, розуміюти на слух зміст автентичних текстів, критично оцінювати інформацію та використовувати її з метою пропагування заходів здорового способу життя; ефективно взаємодіюти з іншими за допомогою засобів електронного спілкування та інтернет- ресурсів; обираюти та застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб.
Перегляд файлу

Тема: Coronavirus. Let’s learn to live with it.

Мета: ознайомити здобувачів освіти з історією появи ковід-19, з основними засобами захисту від вірусу, наголосити на потребі дотримання правил безпеки під час пандемії, формувати вміння розпізнавати фейки у мас-медіа та критично її оцінювати, формувати вміння організувати своє дозвілля і навчальний простір,як провести цей час з користю для себе, ознайомити з активними та пасивними заняттями під час локдауну; формуавти вміння вивчати іноземну мову з використанням спеціальних програмних засобів, ігор,  створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами;  ініціювати усну, писемну, зокрема онлайн взаємодію іноземною мовою для розв’язання конкретної життєвої проблеми; розвивати сміливість у спілкуванні іноземною мовою, комунікабельність та ініціативність; розвивати критичне мислення під час опрацювання тем, текстів, новин, комунікативних ситуацій, аудіо- та відеоматеріалів; формулювати власну позицію;  співпрацювати з іншими для досягнення визначеного результату, спілкуючись іноземною мовою;  переконувати, аргументувати, досягати взаєморозуміння/ компромісу у ситуаціях міжкультурного спілкування; виховувати усвідомлення необхідності володіння іноземними мовами для підвищення власного добробуту; пропагувати здоровий спосіб життя засобами іноземної мови, готовність обговорювати питання, пов’язані із збереженням здоров’я відповідальне ставлення до власного здоров’я та безпеки

Компетентності: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, спілкування іноземними мовами, інформаційно цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя

Методи та прийоми: «Передбачення», дискусія, бесіда, обери правильну відповідь, міф чи факт, рандомні картки на Вордвол, добери правильну назву, створення постерів, робота з мемами

Очікуваний результат: учні розуміють необхідність дотримання правил карантину; можуть відрізнити фейкові новини від правдивих; вміють організувати навчальний простір та дозвілля з користю для себе під час локдауну; переконують та аргументують власну думку; створювати проєкти (постери); здійснюють спілкування в межах теми, розуміють на слух зміст автентичних текстів, критично оцінюють інформацію та використовують її з метою пропагування заходів здорового способу життя; ефективно взаємодіють з іншими за допомогою засобів електронного спілкування та інтернет- ресурсів; обирають та застосовують доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб;  користуються навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.

 

План проведення заняття

1. Вступна частина

  1.           Привітання
  2.           Оголошення теми заходу та мети

Today we are going to speak about…Look at these pictures. Can you predict the theme of today’s meeting?

Інформація щодо COVID-19 станом на 10.12.2020 р. – НАМН УкраїниВыявлено редкое осложнение после COVID-19, связанное со слухом — Российская  газета

 

КОРОНАВІРУС - ПОСІБНИК З ОХОРОНИ ЗДОРОВ`Я Calling an Ambulance | Engoo

 

So today we are going to speak about Covid-19, COVID-19 myths, basic protective measures against the new coronavirus, how Global Media Covers the Coronavirus, Post-COVID-19 world and activity during quarantine

Коронавірус 2019-nCoV

This is a picture of coronavirus. Can you guess why it is called in such a way?

What do you know about coronavirus from mass media?

  1. Основна частина
    1.           Бесіда.

Look at the pictures and express your opinion where fear can also be protective.

Как жители Китая защищаются от коронавируса. Фоторепортаж :: Общество :: РБК

Необычные способы защиты от коронавируса попали на фото – Москва 24,  30.01.2020

1. Are you personally afraid of coronavirus?

2. What preventive measures do you take not to get infected?

3. What is your prediction as for situation with coronavirus development?

  1.           Перегляд новин BBC News

Watch the video Coronavirus disease named Covid-19 - BBC News - YouTube

 (0:00 - 02:11) and choose the correct options:

2.3.     Обери правильну відповідь: (Do the tests)

1. Coronavirus was called Covid – 19, because

 a. it started in 19 provinces of China.

 b. it started on the 19th of December.

 c. it started last year.

2. The death toll is

 a. nearly 100 people

 b. slightly more than 100 people

 c. around 150 people

3. The situation seems to be a little bit optimistic because

 a. the virus has been localized.

 b. the amount of the infected is decreasing.

 c. the doctors have found a vaccine

4. According to WHO ocial the virus can cause

 a. world chaos

 b. economic recession.

 c. huge negative consequences.

5. The special trucks in Wuhan province

 a. spread disinfectants in the streets.

 b. spread free of charge drugs.

 c. collect the sick in the streets.

6. The doctors in the rural areas can get infected because

 a. the number of the infected is high enough.

 b. of shortage of special equipment.

 c. they are not quali­ed enough to cope with the problem

2.4.   Перегляд новин BBC News «Міфи, які слід ігнорувати»

1. Підготовка до перегляду. Метод «Передбачення». Дискусія

Look at the ideas of how to prevent COVID-19 below. Discuss them with a partner and decide if they are good or not and why.

1. If you want to check if you get the virus or not, hold your breath for 10-20 seconds. No di­fficulty means no illness.

2. Avoid touching your eyes, nose and mouth.

3. If you want to cough or sneeze but don’t have a tissue, do it into your sleeve at your elbow.

4. Avoid physical contact when greeting.

5. The virus can survive on surfaces for up to a month, so be extra careful about touching things.

6. Practise social distancing.

7. Avoid close contact with people who are unwell.

8. If you can’t buy a sanitizer, a home-made one can help.

 

 

  1. Перевірка та порівняння відповідей учнів по сюжету новин

Watch the video and check the guesses from the previous activity. Before checking open class, ask them to compare their answers.

Coronavirus: More myths to ignore - BBC News

  1. Робота з рандомними он-лайн картками

Students pick up a card from the speaking cards set and nominate a groupmate to answer the question.

Coronavirus prevention - Random cards (wordwall.net)

2.5. Розповідь

Today we have a lot of free time, of course, if you are not an IT specialist, an online teacher or a freelancer. For above-mentioned groups of people nothing has changed radically. But if you used to be very active and spend the most of time loitering around, being quarantined could be compared with a real lockdown, when you are eager to go out, but you are prohibited to do that. Here we can give you some pieces of advice on how to kill the time efficiently. We can divide these activities into active and passive ones.

  1. Practise meditation and mindfulness.
  2. Finish a pending book and catch up on your favorite series.
  3. Start a blog.
  4. Start cooking.
  5. Do minor home repairs.
  6. Learn a musical instrument.
  7. Take a free digital course.
  8. Watch a webinar.
  9. Earn a new certification.
  10. Start learning a new language or improve your English

2.6. Розділіть заняття протягом карантину на активні та пасивні:

Passive:

1. Practise meditation and mindfulness.

2. Finish a pending book and catch up on your favorite series.

3. Start a blog.

4. Start cooking.

5. Do minor home repairs.

6. Learn a musical instrument.

Active:

1. Take a free digital course.

2. Watch a webinar.

3. Earn a new certification.

4. Start learning a new language or improve your English

2.7.  Перегляд відео-ролику «Як з користю провести час протягом карантину»

How to Take Advantage of Coronavirus Quarantine - YouTube

2.8. «Правда чи брехня»

1. David can’t go in for sports because gyms are closed now.

2. David decided to quit his painting courses because he is bad at painting.

3. The speaker reads books, takes education courses on Youtube, sometimes entertains himself.

4. The author knows exactly when the quarantine finishes.

5. You can use quarantine to be a better prepared person, being more informed and more literate.

6. David plays video games, online checkers and puzzle games.

7. Due to quarantine it is impossible to hang out with friends

2.9. Дискусія

Discuss the questions:

1.What do you think about the tips given by David?

2.Do you support David’s idea that now it is necessary to invest in yourself?

3. Do you have an opportunity to relax like David?

4.Do you do any activity mentioned in the video?

Keys:

1. False (David can do some physical exercises even at home).

2. False (David decided to get back to painting lessons despite the fact that he was bad at it before quarantine).

3. True.

4. False (He doesn’t know).

5. True

6. False (David plays video games, online chess and puzzle games).

7. False (Due to quarantine it is possible to hang out with friends digitally).

3. Читання статті з сайту ВООЗ

Підбери заголовки до кожного абзацу

Now read the text taken from the World Health Organization website. Match the paragraphs with the missing headings.

A. Practice respiratory hygiene

B. Keep clean

C. Avoid physical contact when greeting

D. Seek medical care early

E. Practise social distancing

Basic protective measures against the new coronavirus

Stay aware of the latest information on the COVID-19 outbreak, available on the WHO website and through your national and local public health authority. Most people who become infected experience mild illness and recover, but it can be more severe for others. Take care of your health and protect others by doing the following:

1. _______________________

Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds especially after you have been in a public place, or after blowing your nose, coughing, or sneezing. If soap and water are not readily available, use a hand sanitizer that contains at least 60% alcohol. Cover all surfaces of your hands and rub them together until they feel dry.

Why? Washing your hands with soap and water or using alcohol-based hand rub kills viruses that may be on your hands.

2. _______________________

Maintain at least 1-metre distance between yourself and anyone who is coughing or sneezing. This is especially important for people who are at higher risk of getting very sick, for example, older adults and people of any age who have chronic lung or heart diseases.

Why? When someone coughs or sneezes they spray small liquid droplets from their nose or mouth which may contain a virus. If you are too close, you can breathe in the droplets, including the COVID-19 virus if the person coughing has the disease.

3. _______________________

Make sure you, and the people around you, follow good breathing hygiene. This means covering your mouth and nose with your bent elbow or tissue when you cough or sneeze. Then dispose of the used tissue immediately. If you choose to wear a face mask, be sure to cover mouth and nose and avoid touching the mask once it's on. Wear a mask if you are coughing or sneezing. If you are healthy, you only need to wear it if you are taking care of a person with suspected COVID-19 infection.

Why? Droplets spread the virus. By following good respiratory hygiene you protect the people around you from viruses such as cold, u and COVID-19.

4. _______________________

Stay home if you feel unwell. The most common symptoms of COVID-19 are dry cough, tiredness and fever. Some people may develop more severe forms of the disease, such as pneumonia. The best way to confirm if you have the virus-producing COVID-19 disease is with a laboratory test. You cannot confirm it with the breathing exercise when you try to hold your breath for 10 seconds or more without coughing or sneezing. In fact, it can even be dangerous. If you have a fever, cough and di­fficulty breathing, seek medical attention and call in advance. Follow the directions of your local health authority.

Why? National and local authorities will have the most up to date information on the situation in your area. Calling in advance will allow your health care provider to quickly direct you to the right health facility. This will also protect you and help prevent the spread of viruses and other infections.

5. _______________________

To prevent COVID-19 it is safest to stick to safe greetings. Safe greetings include a wave, a nod, or a bow. Try not to shake hands or hug people during the outbreak of the virus. Wearing rubber gloves while out in public is also not effective as you can still transfer the contamination from your glove to your face, for example.

Why? If you shake hands and then touch your eyes, nose or mouth, you can get the virus as respiratory viruses can be passed this way

3.Заключна частина

3.1. Робота з мемами

How do you understand these memes? Which of them is associating with you?


Best Corona Virus memes? - Angband Forums 

Not just for fun. How memes spread disinformation on Covid-19?

 

 

  1.   Cтворення постеру

Students create a poster. They can make and present it in class if you have a longer lesson or take it as part of their homework

Design a poster which might help to inform people about the prevention of the coronavirus. You can draw it by hand or use any graphic software. Include some picture(s) and a couple of useful tips. Here is an example

COVID-19 Vaccine – Amref Health Africa

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тризна Тетяна
    Чудова розробка, актуальна і змістовна! Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
855
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку