Црок"Будова літосфери. Літосферні плити"

Про матеріал

Мета: формувати первинні знання про літосферні плити, види руху літосферних плит; навчити розпізнавати землетруси за силою; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу з визначення районів виникнення землетрусів; виховувати в учнів правильне поводження під час землетрусів.

Перегляд файлу

Клас: 6                                                   Дата:

Тема: Будова літосфери. Літосферні плити.

Мета: формувати первинні знання про літосферні плити, види руху літосферних плит; навчити розпізнавати землетруси за силою; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу з визначення районів виникнення землетрусів; виховувати в учнів правильне поводження під час землетрусів.

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

«Експрес-опитування». Взаємоперевірка.

 Учні відповідають письмово на питання, обмінюються роботами. Вчитель зачитує правильні відповіді, учні перевіряють і виставляють оцінки один одному. (Робота в парах).

  1. Земна кора це …
  2. Літосфера складається з ...
  3. Потужність літосфери становить …
  4. Об’єм мантії від всього об’єму Землі становить …
  5. Температура мантії в нижніх шарах …
  6. Астеносфера це …
  7. Ядро складається з …
  8. Зовнішнє ядро поводиться як …
  9. Материкова Земна кора складається з …
  10. Океанічна земна кора відрізняється від материкової тим, що …

«Інтелектуальна розминка»

  1. В який спосіб учені визначили різнорідність шарів земної кори?
  2. До якого шару Землі належить астеносфера? У чому відмінність речовини астеносфери від речовини мантії?
  3. Як ви гадаєте, чи завжди поверхня Землі була такою, якою бачать її сучасні люди?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

«Реальна казка»

Чи знаєте ви, що жителі нашої планети, в тому числі і ми, Українці, навіть цього не усвідомлюючи, плавають по «Пластичному океані» на велетенських кораблях? Ці кораблі то поглинаються, то піднімаються вгору могутніми хвилями кам’янистої маси. Всі живуть своїм життям, і мало хто цікавиться, куди мандрує корабель.

Ви скажете – вигадана історія! Та все ж, можливо, вам доводилось бачити сліди морського прибою на кримських скелях, які знаходяться далеко від берега? А чи ви чули про залишки міста Херсонес, затопленого морськими водами?

Розвиток науки дає можливість пояснювати загадкові рухи, про які людина здогадувалась давно. Штучні супутники, які стали великими помічниками у вивченні космосу, зафіксували рухи материків по океану.

Сьогодні на уроці на вас чекає багато відкриттів, за допомогою яких ви зможете пояснити, чому одні ділянки земної кори піднімаються, інші опускаються.

IV. Вивчення нового матеріалу

Ви вже знаєте про внутрішню будову Землі, про будову літосфери. А сьогодні ви ознайомитесь із теорією руху літосферних плит.

Робота з атласом.

1. Розгляньте схеми «Дрейф материків». Які зміни відбувались на Землі в період її формування?

2. Наскільки добре ми знаємо карту? Спробуємо проаналізувати карту літосферних плит.

  • Скільки великих літосферних плит нараховується на Землі?
  • Назвіть їх.
  • З якою швидкістю та в якому напрямку рухаються Євразійська, Африканська,  Північно-Американська, Індо-Австралійська плита?
  • Назвіть плити, що рухається найповільніше? Найшвидше?
  • Чи правда, що Австралія «відпливає» від Індійського океану до Тихого?
  • Чи у майбутньому можливе повне від’єднання Африки від Євразії?
  • Куди рухається Північна Америка?
  • Розгляньте карту рельєфу та літосферних плит. Скажіть, чи можна Кримські гори та гори Середньої Азії назвати «родичами»?

На Землі відбуваються як горизонтальні так вертикальні рухи. Але вони не помітні людині, так як дуже повільні. Проте, іноді трапляються і «стрибки», які супроводжуються землетрусами.

Вертикальні рухи відбуваються дуже повільно, але повсюдно і постійно. Підняття змінюються опусканнями і навпаки. Тому вертикальні рухи називають коливальними Під час рухів у земній корі утворюються розломи, тріщини та зсуви.

Учні розглядають схеми, дають коротку характеристику.

V. Закріплення вивчених знань

А зараз перевіримо, що ви запам’ятали з нашого уроку. Для цього ви розгадаєте загадки:

Жив колись гігантський кит,

Ніс на собі материк

Був єдиним, що за панацея?

Називався він……(Пангея)

 

Розділилася вона,

І тепер їх було два

Один на півночі, та не Євразія,

Ім’я його просте – ……(Лавразія)

 

А інший – він на півдні розмістився,

Пізніше, кажуть, дуже поділився,

Та був величний пан, чи себто панна,

Й ім’я її чи знаєте? – ……(Гондвана)

 

Якби ви жили десь сто тисяч літ,

Тоді б побачили, як змінюється світ:

Пливуть материки, пірнають, піднімаються,

І як міста у водне царство заховаються

Без катастроф, вони є не помітними

Назвати можна їх ще довголітніми

Горизонтальні, вертикальні і довільні

Ці рухи непомітні звуть …… (повільні)

Учням пропоную розглянути тектонічну карту Європи. (мал.)

 

«Стежинка у Батьківщину»

(учні відповідають на запитання використовуючи карту)

  1.   На якій літосферній плиті знаходиться Україна, наша область, район?

2. Куди ми пливемо?

3. Чому ми не відчуваємо зіткнення нашої, Євразійської плити з Африканською?

4. Які процеси відбуваються в результаті зіткнення?

5. У якій частині України бачимо розривні порушення Землі?

6. Які форми рельєфу є результатом таких порушень.

 

VІ. Підсумок уроку

Внутрішні процеси Землі відбуваються у її надрах.

До внутрішніх процесів землі належать вертикальні та горизонтальні рухи земної кори, а також розривні рухи.

Літосферні плити.

Заключне слово вчителя

  • Земна кора складається з величезних блоків — літосферних плит, що рухаються одна відносно одної.
  • Розрізняють підземні горизонтальні й вертикальні рухи літосферних плит та швидкі розривні — землетруси.
  • Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

VII. Домашнє завдання

  • Опрацювати відповідний текст підручника;
  • Придумати два творчі запитання, пов'язані з темою уроку.

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку