Анотація: стаття присвячена дослідженню формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу як важливої умови покращення якості позакласної виховної роботи у закладах спеціальної освіти в умовах воєнного стану та післявоєнний період. Розкриваються особливості мотиваційних чинників, які сприяють активній участі учнів у позакласній діяльності, а також роль педагогів та інших учасників процесу у створенні сприятливих умов для цього. Особлива увага приділяється викликам, з якими стикаються заклади спеціальної освіти під час воєнних дій, а також перспективам розвитку виховної роботи у післявоєнний час. Акцентується на необхідності системного підходу до формування позитивної мотивації та застосуванні інноваційних методів у виховному процесі.
Педагогічні науки
Орлова Ніна Володимирівна
Заступник директора з виховної роботи
Парасковіївська спеціальна школа №40
Донецької обласної ради
“ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ, ЯК ВАЖЛИВА УМОВА ПОКРАЩЕННЯ ЯКОСТІ
ПОЗАКЛАСНОЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ СПЕЦІАЛЬНОЇ
ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА У ПІСЛЯВОЄННИЙ ЧАС”
Анотація: стаття присвячена дослідженню формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу як важливої умови покращення якості позакласної виховної роботи у закладах спеціальної освіти в умовах воєнного стану та післявоєнний період. Розкриваються особливості мотиваційних чинників, які сприяють активній участі учнів у позакласній діяльності, а також роль педагогів та інших учасників процесу у створенні сприятливих умов для цього. Особлива увага приділяється викликам, з якими стикаються заклади спеціальної освіти під час воєнних дій, а також перспективам розвитку виховної роботи у післявоєнний час. Акцентується на необхідності системного підходу до формування позитивної мотивації та застосуванні інноваційних методів у виховному процесі.
Ключові слова: позитивна мотивація, освітній процес, позакласна виховна робота, заклади спеціальної освіти, воєнний стан, післявоєнний період, мотиваційні чинники, інноваційні методи.
Вступ. У сучасних умовах воєнного стану система освіти стикається з безпрецедентними викликами, особливо в закладах спеціальної освіти, де навчаються діти з особливими освітніми потребами. Війна та пов’язані з нею психологічні, соціальні та економічні труднощі значно впливають на емоційний стан учнів, їхню мотивацію до навчання та участі в позакласній виховній діяльності. У таких умовах особливо важливо формувати та підтримувати позитивну мотивацію учасників освітнього процесу, адже саме вона є ключовим чинником підвищення якості виховної роботи.
Позитивна мотивація сприяє не лише кращому засвоєнню навчального матеріалу, але й активній участі у позакласній діяльності, яка має важливе значення для всебічного розвитку особистості. У статті розглядаються ефективні підходи до формування позитивної мотивації в умовах кризових ситуацій, а також пропонуються рекомендації для педагогів та інших учасників освітнього процесу щодо оптимізації виховної роботи в післявоєнний період. Особлива увага приділяється інтеграції інноваційних методів і технологій, які можуть стати важливим інструментом для покращення якості освітньої діяльності та емоційної підтримки учнів.
Метою цієї статті є дослідження процесу формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу у закладах спеціальної освіти в умовах воєнного стану та післявоєнного періоду. Особлива увага приділяється аналізу чинників, що впливають на мотивацію учнів із особливими освітніми потребами, а також пошуку ефективних методів підвищення якості позакласної виховної роботи. Стаття спрямована на виявлення педагогічних підходів, які сприятимуть адаптації дітей до нових соціальних умов, збереженню їхнього психологічного благополуччя та розвитку особистісних і соціальних компетенцій.
У сучасних умовах, коли країна переживає воєнний стан, а система освіти зазнає значних змін, особливо актуальною стає проблема мотивації учасників освітнього процесу, зокрема учнів спеціальних закладів освіти. Для дітей з особливими освітніми потребами позакласна виховна робота відіграє ключову роль у формуванні їхньої соціалізації, адаптації до складних умов та розвитку особистісних якостей. Саме тому формування позитивної мотивації є важливою умовою для покращення якості виховної діяльності в цих закладах.
Мотивація є рушійною силою, яка стимулює дітей до активної участі в освітньому процесі. Під час війни та післявоєнного періоду учні часто стикаються з психологічними труднощами, зниженням інтересу до навчання, почуттям тривоги та невпевненості у майбутньому. У таких умовах вкрай важливо, щоб педагоги змогли створити мотиваційне середовище, яке допоможе дітям долати ці труднощі та продовжувати розвиватися.
Мотивація учнів може формуватися через різні підходи. Використання елементів гри у виховній роботі допомагає зацікавити учнів, стимулювати їх активність та залученість. Це особливо ефективно для дітей з особливими потребами, які часто потребують нестандартних підходів до навчання.
В умовах стресу вкрай важливо створити емоційно безпечне середовище, де учні відчувають підтримку з боку педагогів. Це підвищує їхню мотивацію до участі у позакласних заходах та зменшує вплив негативних зовнішніх чинників. Залучення учнів до проєктної діяльності стимулює розвиток їхніх соціальних та особистісних компетенцій. Проєкти можуть бути спрямовані на колективну роботу, де кожен учасник відчуває власну значущість.
Формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу є ключовим фактором для покращення якості позакласної виховної роботи у закладах спеціальної освіти, особливо в умовах воєнного стану та у післявоєнний час. Війна та її наслідки створюють додаткові виклики для освітньої системи, зокрема для спеціальних закладів, де навчаються діти з особливими освітніми потребами. У таких умовах важливо забезпечити стабільність, підтримку та мотивацію для всіх учасників освітнього процесу.
Позитивна мотивація сприяє не лише академічним успіхам, але й загальному емоційному та психологічному благополуччю учнів. Вона допомагає створити сприятливе навчальне середовище, де кожен учень відчуває себе цінним та підтриманим. Використання інноваційних методів та підходів, таких як інтерактивні заняття, індивідуальний підхід та залучення до позакласних заходів, є ефективними засобами для підвищення мотивації.
У післявоєнний час, коли суспільство відновлюється, роль освіти стає ще більш важливою. Відновлення та розвиток освітніх закладів, зокрема спеціальних, вимагає комплексного підходу, що включає не лише матеріальну підтримку, але й психологічну та педагогічну допомогу. Формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу є невід’ємною частиною цього процесу, що сприяє успішній інтеграції дітей у суспільство та їхньому подальшому розвитку.
Таким чином, забезпечення позитивної мотивації в умовах воєнного стану та у післявоєнний час є важливою умовою для покращення якості позакласної виховної роботи у закладах спеціальної освіти. Це сприяє не лише академічним досягненням, але й загальному розвитку та благополуччю учнів, що є запорукою їхнього успішного майбутнього.
Література
1.Власюк А. В. Розвиток інклюзивної освіти в Україні : курсова робота з педагогіки / А. В. Власюк ; наук. кер. О. В. Матвієнко ; Київ. нац. лінгв. унт. - К., 2023.- 34 с.
2. Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу. Навчальнометодичний посібник. / Андрєєнкова В. Л., Войцях Т. В., Гриців І. П., Мельничук В. О., Сабліна Н. О., Флярковська О. В., Харьківська Т. А. – К., 2023. – 149 с.
3. Регіональний психологічний проєкт «Завжди поруч»: кращі практики (здосвіду роботи). [у 2-х ч.]. Ч. 1 / Уклад. І.В.Марухина, Л.О.Кондратенко. Суми : НВВ КЗ СОІППО. 2023. С.64
4. Бути окей: Що важливо знати про психічне здоров’я / Дарка Озерна. —Київ: Yakaboo Publishing, 2020. — 256 с. : іл.
5. Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція). Практичний посібник. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. 192 с.
ISBN 978-617-7118-36-6