CТРАТЕГІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ.

Про матеріал
ДАНІ СТРАТЕГІЇ СПРИЯЮТЬ BМІННЮ ПРАЦЮВАТИ В КОМАНДІ, ПІДВИЩУЮТЬ ЯКІСТЬ НАВЧАННЯ, РОЗВИВАЮТЬ ТВОРЧІСТЬ, ВІРУ У МОЖЛИВІСТЬ ВТІЛЕННЯ СВОЇХ ПРОЕКТІВ НА ПРАКТИЦІ.
Перегляд файлу

Стратегії

 

Для розвитку критичного мислення, на уроках використовую такі стратегії:  

 

Cтратегія «Асоціативний кущ»

 Асоціація спонукає до вільного і відкритого мислення. Тому цю стратегію використовую на етапах актуалізації. Стратегія використовується як за групової роботи так і індивідуально].   Для складання асоціативного куща слід дотримуватися таких правил:   Записати на дошці чи аркуші в центрі ключове слово (фразу), обвести його (її) колом чи прямокутником.

1.  біля нього записую слова, що асоціюються з ключовим на мою думку і думку учнів; 

2.  Поставити знаки питання біля частини куща, в яких є сумнів 

3.  Записати або обговорити всі ідеї, які є чи скільки дозволяє час. 

4.  після заповнення «куща» вказую проблеми для розгляду яких потрібна додаткова інформація, яку отримаємо на уроці,   Асоціації на дошці – ця стратегія залучає власний досвід учнів, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Наприклад: у 11класі  тема «Спирти». Я звертаюсь до учнів: «Які  слова асоціюються зі словом спирти ? Учні пропонують  свої відповіді, фіксують на лівій  частині  дошки. Наприклад:ліки, спиртні напої , алкоголізм, розчинник, цироз, набряк легень, горючість, парфуми, формула, запах, паливо.Тоді записуємо на праві частині куща фрази які потрібно обговорити на уроці і виникають у учнів: Які властивості спиртів? Як впливає будова на властивості і навпаки?Чому при бродінні винограду утворюється спирт,а при бродінні огірків ні?Як довести,що дана речовина спирт? Чи може дитина алкоголіків стати генієм? 50 грам спирту для вагітної жінки? Користь чи шкода? Цю стратегію можна використати для будь якого уроку. Інколи кущі виходять величезні ,а інколи навпаки, проте учні завжди активно включаються в роботу. На цьому етапі відтворюються знання якими учні вже володіють, встановлюється рівень  знань з теми, потрібних для наступних етапів уроку.

 

Стратегія «Займи позицію»

  Для зацікавленості учнів звертаю особливу увагу на користь чи шкоду речовин, які вивчаємо застосовуючи Стратегію‖  Займи позицію‖ і учні висловлюють своє бачення  «за чи проти ».

 Приклад 1. при вивченні теми « Мінеральні добрива »:

Мінеральні добрива 

« За » : « Мінеральні добрива використовують у сільському господарстві, оскільки містять поживні елементи ( Нітроген , Фосфор, Калій), необхідні для росту і розвитку рослин.  і т.д

« Проти » : « Внесення надлишкових доз добрив призводить до накопичення певних йонів у рослинах. Продукти з таких рослин непридатні для харчування. Нітрати можуть спричинити набряк легень, кашель, блювоту і серцеву недостатність» і т.д

Приклад 2. при вивченні теми « Спирти »:

Спирти 

« За » : « Спирти використовують як екологічно чисте пальне, розчинник, антифриз, антисептик, чудовий знеболювальний засіб, застосовують для виробництва оцту , барвників, ліків, парфумів».  «Проти» : « Алкоголь згубно діє на організм людини: руйнує слизові оболонки порожнини рота, стравоходу, вражає серце, нервову систему. Смертельна доза є 11, 7 грам чистого алкоголю на кілограм живої ваги. Тривалість життя жінок-алкоголіків на 10 % , а у чоловіків на 15 % коротша ніж у непитущих.

 

Cтратегія «Аргумент»

Cтратегія «Аргумент» допомагає учням критично мислити і шукати шлях до розв’язання поставленого питання. 

Приклад № 1

  Я вважаю, що життя без вуглеводів можливе . Інша точка погляду, я 

вважаю, що життя без вуглеводів неможливе. Учні мають запропонувати свої аргументи на різні точки зору.

Приклад № 2 

Нафтові ванни можуть вилікувати 70 хвороб. Або заперечення – нафтові ванни не можуть вилікувати 70 хвороб. 

Приклад № 3

Миша в посудині з азотом гине, значить азот отруйний. Або життя без азоту неможливе.

Приклад 4. 

Будь яка людина може захворіти на  цукровий  діабет 

 Будь яка людина не може захворіти на діабет

Приклад 5. Масова загибель бджіл може стати величезною екологічною проблемою.. Довести  або спростувати дане твердження.

Приклад 6. Довести або спростувати зв’язок між хімією і бджолами.

Приклад 7. Господар осінню вніс на свою земельну ділянку Са(ОН)2, оскільки ґрунт був кислий, він думав, що вб’є одночасно двох зайців. Доведіть або спростуйте, що господар отримав високий врожай в наступному році.

(Відповідь. Са(Н2РО4)2+ 2 Са(ОН)2→Са3(РО4)2+ 4Н2О)  

Приклад 8. Без білків життя неможливе. Доведіть або спростуйте твердження.

Цікавими для учнів є наступні  cтратегії для розвитку критичного мислення: 

 

Cтратегія «Дискусія»

До Cтратегії‖ Аргумент" подібна стратегія ―Дискусія‖, але тут учні порівнють власне бачення проблеми з іншими поглядами. Проблемні питання швидше вирішуються завдяки тому, що діти можуть дивитися на речі, застосовуючи і аналізуючи як власний досвід, так і точки зору інших.

Приклад 1. Я згоден заміна пластику на папір вирішить важливу екологічну проблему. Я не згоден, що заміна пластику на папір вирішить важливу екологічну проблему.

Приклад 2. Я згоден,що вирубування карпатських лісів приведе до паводків  і повного всихання лісу, що залишився. Я не згоден, що вирубування карпатських лісів приведе до паводків  і повного всихання лісу, що залишився.

Приклад 3. Я згоден що в сім’ї  алкоголіків  діти будуть вживати алкогольні напої. Я не згоден, що що в сім’ї  алкоголіків  діти будуть вживати алкогольні напої. 

 

Стратегія «Семантична картка» 

Дана стратегія дуже ефективна на стадії рефлексіїї.

Семантична картка - схема, що показує певний взаємозв’язок між поняттями, явищами. Завдання учням – заповнити пропуски, проаналізувати схему,скласти свою.

image 

Відповідь будуємо за схемою: оскільки… я вважаю, що… тому, що…

 

Cтратегія  «Дзеркала та вікна»?

Що значить термін «дзеркала та вікна»?

Дзеркало – це історія, що є втіленням досвіду, самоідентифікації та інструментом формування особистості.

Вікно – ресурс, що дозволяє ознайомитися з чужим досвідом. І тут важливо розуміти, що діти не можуть по-справжньому пізнати себе, якщо нічого не знатимуть про інших та навколишній світ.

Що може стати дзеркалом?

Найперше, що може стати дзеркалом у навчанні, – книга, інтернет. Саме в текстах діти можуть знайти себе, свою родину, відповіді на різноманітні запитання. Коли учні читають книги, інтернет-ресурси де бачать когось, схожого на себе, вони відчувають себе частиною всесвіту, розуміють власну значущість. Можна виготовляти плакати, де відображені якісь історії з життя школярів (можна зробити щось на зразок коміксів).

Школярі пишуть невеликі розповіді на певну проблемну тему наприклад:

-Чи вживає моя сім’ я продукти , що містить ГМО, чи можу я змінити ситуацію на краще?

-                     Як в Ірландії відучили підлітків від алкоголю і тютюнових виробів і чи можливо це у нас? Що я можу зробити, щоб застерегти своїх однолітків від їх згубного впливу?

-                     Мої сходинки до здоров ‘я, в порівнянні з ровесниками в європейських країнах. та розміщують  їх у спеціальному куточку на плакаті. Це допомагає дітям критично підійти до оцінки власної поведінки та поведінки однолітків та дорослих.

Дану стратегію можна застосовувати при викладанні різних предметів

Перший крок, який має зробити вчитель, – зібрати різноманітні зразки «дзеркал» для класу.

Другий крок – розробити чи адаптувати  певну кількість уроків, де було враховано індивідуальний підхід до кожного з учнів  Весь навчальний простір може перетворитися на «дзеркало». Це той контекст, який стане постійним супроводом навчання.

Переконайтесь, що ви обираєте ті матеріали, які підтримають учня, а не стануть причиною негараздів.

Що може стати «вікном»?

Учні мають дізнатися, як інші люди поводять себе в певних ситуаціях. Це допоможе дітям адаптуватися до сучасних реалій та стати частиною світу. Вчитель має відкрити «вікно» можливостей для кожного з учнів, незалежно від фізичних чи розумових особливостей, уподобань, соціального положення. Для декого зі школярів це може стати першим досвідом тісної взаємодії з нетиповими для його побуту ситуаціями. Навчіть дітей вибудовувати власну точку зору стосовно тієї чи іншої проблеми, спираючись на новий досвід.

 

Способи використання концепції дзеркал та вікон

Важливо, щоб у процесі навчання школярі не втрачали себе. Побудова власної ідентичності була, є і буде складним процесом. Тут дуже важливим є контроль учителя. Вчитель має ставити відкриті запитання, які змушуватимуть замислитися та зробити вмотивовані висновки.

Якщо хочете, аби діти замислились над проблемою, попросіть їх написати таке: «Я думав/ла___________, але тепер думаю, що_________».

Можна використати цей принцип на початку та наприкінці вивчення теми. Так ви зможете порівняти зміни у знаннях школярів, їх здатність осмислити новий матеріал. Дієвим такий вид роботи є і на виховних годинах, і у процесі розв’язання конфліктних ситуацій у класі.

 

Стратегія «Прес»

 Ця стратегія допомагає знайти вагомі аргументи і сформувати свою думку щодо спірного питання; розібратися у своїх ідеях, а також сформулювати їх у вигляді чіткої та логічної структури. Стратегія може бути використана на будь якому етапі уроку .

  Етапи стратегії ―Прес‖: 

 Висловлюємо свою думку: ―Я вважаю…‖ (наприклад, я вважаю, що бурхливий         розвиток   цивілізації         привів       до     забруднення навколишнього середовища ). 

 Пояснюємо причину такої точки зору: ―Тому, що…‖  ( наприклад, в повітря викидаються вуглеводні, попел, вуглекислий газ, сірчистий газ).

 Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: ―… наприклад…‖ ( наприклад, тому що світовий океан забруднюється нафтопродуктами, мийними засобами, мінеральними добривами).

 Узагальнюємо, формулюємо висновки: ―Отже… Таким чином…‖  ( наприклад, Отже…якщо людина не змінить своє відношення до навколишнього середовища через короткий проміжок часу життя на планеті земля може стати не можливим ; або таким чином… сьогодні потрібно скласти план дієвих заходів по вирішенню даної проблеми  і

……………………пропонують різні плани працюючи у групі ).

 

Стратегія          «Знаємо-хочемо        дізнатися-дізналися" INSERT/ІНСЕРТ» (інтерактивна система запису для ефективного читання і розмірковування) 

Дуже хороша і дієва стратегія, яка готує учнів до вміння працювати з великим об’ємом літератури, добре підготуватись до здачі ЗНО.

Це      технологія     дає     можливість     дитині     глибше      осмислити

запропонований для

опрацювання текст. Учні читають текст і ставлять відповідні позначки біля окремих слів/фраз:

   + Я це знав

   - Я це не знав/ Я думав інакше

   ? Це мене здивувало

   ! Я хотів би дізнатися про це детальніше

Далі учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку + – ? !

1х слів/фраз: • + Я це знав • - Я це не знав/ Я думав інакше • ? Це мене здивувало • ! Я хотів би дізнатися про це детальніше Далі учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку + – ? ! 

У процесі роботи учні спочатку  думають  над тим, що вони вже знають з теми цього уроку, ставлять   запитання до цієї теми та знаходять  відповідь на ці запитання. Під час роботи учні заповнюють  таблицю: 

 Що знаємо?      

 Про що хочемо дізнатися?         

 Про що дізналися? 

Використовую цю стратегію при вивченні  тем у 7-9 класах ,наприклад при вивченні тем:Оксиди Основи. Кислоти у 8 му класі.Результативною є робота як у парах так і в групах Практикую, що група в якій є учні яким дається важко самостійне вивчення чи узагальнення  матеріалу працюють зі мною.

 

 

Стратегія «Обмін проблемами» 

Стратегія навчання, яка вимагає того, щоб учні знайшли важливе запитання з досліджуваної теми і потім сформулювали якусь проблему на підставі запитання для того, щоб інша група вирішила її.  Наприклад 1. Недобросовісний виробник замінює натуральну сировину синтетичними при виробленні солодких газованих напоїв. Як визначити, що барвник синтетичний?

Наприклад 2 Завод з виробництва мінеральних добрив заперечує ,що викиди шкідливих речовин перевищують допустимі норми.Як довести протилежне? Даний вид роботи учні люблять ,як правило  він проходить у ігровій формі між двома командами .

 

Стратегія «Сократівське опитування»

Цей метод застосовую для прояснення ідей, дослідження контексту, розгляду основ, визначення припущень і формулювання точки зору. Питання, які ставлю під час застосування цього методу можна поділити на декілька груп. Цю стратегію використовую найчастіше при проведенні лабораторних та практичних робіт, проводячи досліди в учнів виробляються вміння передбачати, аналізувати, розвиваються навички пошуково-дослідницької роботи на основі критичного мислення.

 Перша група — запитання для пояснення:

 Що ви маєте на увазі, коли кажете (СО2 - це кислотний оксид)…?  Яке завдання ви збираєтесь виконувати (дослід, взаємодія СО2 + Са(ОН)2)…?

 Який приклад ви можете навести (учні наводять приклад СаО +СО2)…?

 Чому ви сказали, що СО2 - це кислотний оксид …? Як це стосується до SO2? SO3…?

 Друга група — запитання з припущеннями:

 Які припущення ви робите (припускаємо, що видана речовина – Са[ОН]2cтане мутною) ? 

 Чому ви робите ці припущення (тому, що СО2 реагує з Са[ОН]2 і cтане мутний  колір оскільки випаде осад Са СО3

 Ви припускаєте, що (інші кислотні оксиди так само змінюють колір) Са[ОН]2 …?

 Третя група — запитання, які визначають перспективу й точку зору:  Яка твоя точка зору щодо спільних властивостей кислотних оксидів… ?

 Чи є твоя перспектива в тому, що (добре засвоєний теоретичний матеріал допоможе написати контрольну роботу на високий бал  правильно виконати практичну роботу)…?

 Четверта група — запитання, які визначають факти, причини та докази:

 Які твої докази для цього (це точно кислотний оксид тому що взаємодіє з Са[ОН]2  Ba[ОН] 2)?

 Чому ти віриш у це? Наскільки ти впевнений у цьому (я впевнений, оскільки проведені досліди підтвердили, що дана речовина кислотний оксид СО2)?

 П'ята група — запитання, які досліджують висновки та результати:  Що є твоїм висновком (кислотні оксиди  проявляють характерні для них властивості)?

 Що буде результатом, якщо це станеться (якщо учень не знає властивостей, він не визначить, що це за речовина,не буде розрізняти між собою чи це кислотний,основний чи амфотерний оксид )? Яким буде ефект від цього ( Отримаєш високий бал,  матиму хороші знання,або навпаки,  переплутавши речовини, можна нашкодити своєму здоров’ю)?

Стратегія «Обери зайвого»

 Учням пропонуються тріади,  тетради, в яких вони повинні обрати зайвий вираз і пояснити свій вибір. 

 При вивченні теми ―Прості речовини. Кисень. Водень‖: 

 Приклад 1. Безбарвний, легший за повітря, підтримує горіння,  розчинний у воді.

Приклад 2. Малорозчинний у воді, важчий за повітря, вибухонебезпечний,інертний газ, тощо. 

 

Стратегія «Конкурс на краще проблемне питання уроку» 

Я пропонує учням після ознайомлення з темою уроку скласти запитання, які записуються на дошці. В ході невеличкого голосування залишаються ті питання, за які проголосувала більшість учнів. Ці питання і стають основою вивчення нового матеріалу. Як варіант,можна обрати ситуацію, коли всі запитання, які виникли в учнів, залишаються на дошці, а в кінці уроку учні на них відповідають Приклад: Сьогодні буде говорити про найпоширенішу речовину на  Землі, після цього учні пропонують:

1.   Чому вода – друг людини?

2.   Чи справді вода є основою життя?

3.   Що б було якби завтра зникла вода?

4.   Чи справді вода жива?

5 В кого краща пам’ять у води ? учня? Чи вчителя?

6.Що дорожче: вода чи золото?

7. Чому в Турці то посуха, то потоп?

 

  Cтратегія «Хімічна мандрівка»

Використовую цю стратегію на узагальнюючих уроках Учень  дає запитання сусіду по парті , він відповідає,тоді наступний дає запитання  і т.д.Якщо учень не ставить запитання або відповідє невірно,черга переходить до наступного учня. 

 Час на відповідь –не більше однієї хвилини, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо конкретне.

 

Приклади питань:

1.            Як визначити валентність кислотного залишку?

2.            Як серед запропонованих речовин знайти кислоту, основу, сіль кислу, cередню, основну?

3.            Як визначити основність?

4.            Про що говорить витискувальний ряд металів?

5.            Які гази можуть виділятись при взаємодії нітратної (сульфатної) кислоти з металами?Від чого це залежить?

6.            Для чого застосовують інгібітори?

Як правило питання учні готують вдома.

 

Стратегія «Експерти проти журналістів» 

 Учні поділяються на дві групи — "експертів", що відповідатимуть на запитання, та "журналістів", що будуть ставити запитання. На дошці завчасно записую,  як приклад орієнтовний перелік запитань, що сприятимуть розвитку критичного мислення. В подальшому групи — "експертів" та "журналістів"готують питання дома, а‖ бої‖ між ними  проходять на наступному уроці. З використанням цієї стратегії цікаво проведені уроки: «Хімія борець за чистоту природи», «Радіація. Допомога чи загроза людині?», «Нітроген - друг чи ворог?», «Захист навколишнього середовища - найважливіша проблема сучасності.»,

«Вирубка лісів Турківщини…Чого слід очікувати в майбутньому?».

 

Стратегія «Атака на вчителя» 

Після вивчення нового матеріалу я оголошую учням, що зараз ми поміняємось місцями - учні будуть ставити питання, а я - відповідати на них. Висувається умова- буду відповідати тільки на цікаві запитання. Ця умова якраз і стимулює учнів складати запитання проблемного характеру. Цю вправу в цьому навчальному році особливо люблять мої дев’ятикласники. Інколи бувають питання на які не можу зразу дати відповідь (в декого це викликає радість ось бачите і ви не все знаєте) тоді   даю  відповідь на наступному уроці. 

Приклади запитань учнів:

-   Чому солдатам які роблять довгі марші дають пити солену воду?

-   Який запах заліза?

-   Для чого йодована сіль людям які живуть у місті Турці?.Чи однакову кількість солі потрібно вживати учням зі  Львова  і Турки?

-   Cкільки хімічних елементів ще буде відкрито?

 Пригадуються перші уроки після вузу, учень спитав мене про хімічну речовину «околом» чи часто я її застосовую ? Правильна відповідь: молоко

-   Чи можна  з  опалого листя дерева виготовити папір?

 

Стратегія «Атака на учня»

 При використанні цієї стратегії в ролі опитуваного опиняється один із учнів Найчастіше використовую цю стратегію коли учень хоче підвищити оцінку за тему. Як правило цю атаку здійснюють учні класу на учня який хоче отримати оцінку10-12 балів. Атака проходить на узагальнюючому уроці дуже цікаво . Питання учні готують заздалегідь .

 

 Стратегія «Алфавіт»

Учні отримують завдання написати якнайбільше фактів по даній  темі навчання, при цьому кожне слово-факт має починатися з літер алфавіту. Наприклад, вивчення теми «Вода»:  Аква

Болото

Водоспад

Гідроліз

Дніпро

Екологічно чиста

Жорстка

Замерзає при 0˚С

Каталізатор Лід

Морська

Необхідна

Основа життя

Полив…

 

Стратегія «Алгоритм», «ОС» (опорні схеми), «ЛОС» (логічноопорні схеми).

 Особливу увагу  при використанні  даної  роботи приділяю самостійності учнів. Тільки  на початкових етапах використовую готові алгоритми розв’язування задач, алгоритм характеристики хімічних елементів, табличний спосіб алгоритмізації якісних реакцій На наступному етапі учні самостійно складають опорні  схеми, логічно-опорні схеми у групах, у вигляді стендової роботи на узагальнюючих уроках. Складання ОС, ЛОС, своїх алгоритмів спрямовують  діяльність учнів на пошук та встановлення логічних ланцюжків, виробляє уміння виділяти головне, віднаходити закономірності, співставляти, аналізувати, робити висновки що формує критичне мислення школяра, що дає змогу успішно складати

ЗНО.

 

Cтратегія  «Коло Венна» 

Дана стратегія піднімає мислення учнів на вищий щабель. Учні знаходять ознаки подібності і відмінності і складають‖ Коло Венна‖,  самостійно, або в парах при вивченні розчинних і нерозчинних основ, органічних і неорганічних кислот,тощо  роблять висновки про спільне і відмінне.

‖ Коло Венна‖

 

image

Cтратегія «Таблиці»

Концептуальна таблиця: використовується для порівняння трьох чи більше аспектів/питань (по горизонталі розташовується те, що потрібно порівняти, по вертикалі – різні риси і якості, за якими учні мають порівнювати).

Приклад 1.

Характеристики             Алкани          Алкени         Алкіни 

Зведена таблиця: має важливу особливість – характеристики для порівняння учні мають придумати самі, шляхом спільної роботи. Спершу всі пропозиції характеристик записуються на дошку та узагальнюються. Потім учні мають вибрати найважливіші – аргументувати при цьому, чому саме ці, а не інші критерії важливі для порівняння. Далі дані з опрацьованого матеріалу вносяться самостійно кожним у таблицю на  уроках  (Наприклад в11класі з тем‖  Алкани. Алкени.  Одноатомні і багатоатомні спирти  Крохмаль і целюлоза .Органічні і неорганічні кислоти ‖ ). Так, в 11 класі при вивченні теми «Амінокислоти» підбираю питання, спрямовані на те, щоб навчити учнів знаходити й аналізувати риси відмінності карбонових та амінокислот, тобто використовувати порівняльний метод досліджень.  

 

Стратегія «Кубик  Блума»

Стратегію кубик  Блума застосовую у 7- 9-х класах. 

image 

Ми маємо в класі 8 кубиків на гранях яких є питання: Для чого потрібно?  З чого складається?  Що означає?  Чому? Як ти вважаєш? Що, якщо? або пізнавальні питання: поясни, застосуй, проаналізуй, запропонуй, оціни Учень закриває очі ( якщо це змагання ми зав’язуємо хустинкою), прокручує кубик Блума і вказує на грань з якої потрібно взяти питання.

 

Cтратегія «Гроно»

Дана стратегія подібна до складання асоціативного куща, але вона дозволяє  дозволяє зробити наочними і глибшими розумові процеси, які відбуваються при зануренні в ту або іншу тему. Посередині дошки записуємо ключове слово ( серце ) ідеї або теми. Тоді робота  в групах, після вивчення теоретичної частини. 

За даною стратегією учні вчаться виділяти смислові одиниці тексту і графічно  їх оформляти в певному порядку у вигляді грона. Гроно може  стати провідним прийомом як на стадії виклику, рефлексії, так і стратегією уроку вцілому. Виконуючи будь-які записи, нотатки для пам'яті, ми часто інтуїтивно розподіляємо їх особливим чином, компонуємо за категоріями. Гроно – графічний прийом систематизації матеріалу 

Наприклад, при вивченні теми «Алкани» учні створюють довільне гроно, тобто, спираючись на наявні знання, самостійно визначають питання, які вивчатимуть в цій темі: визначення, гомологічний ряд, добування, будова, номенклатура, ізомерія, фізичні і хімічні властивості, застосування. Записую інформацію на дошці, в якому її пропонують учні, а потім після пояснення матеріалу, або роботи в групах  учні перебудовують гроно. Прочитавши текст підручника або прослухавши пояснення, учні легко можуть будують  логічне  гроно Прийом складання грона  використовую для організації роботи в парах та групової роботи класі,  і для домашньої роботи. Пропоную приклад складання гроно з теми «Водень»

image 

Стратегя «Fishbone»

Fishbone (Рибна кістка).

Свою назву цей інструмент дістав через те, що його візуальне вираження нагадує рибну кістку. Він довзоляє учням «розбити» загальну проблемну тему на низку причин та аргументів. Застосування цього прийому допоможе учням зрозуміти важливість аргументації, а також те, що кожна проблема – багатогранна, може мати кілька причин, що впливають одна на одну. «Рибна кістка» є дуже дієвим інструментом у застосуванні до соціальних тем, на зразок «шкідливі звички», «підліткова злочинність», «погана екологія в місті» тощо. Порядок роботи:

                     Після спільного обговорення проблемної теми під модерацією вчителя учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема».

                     Після аналізу інмформації за темою (з текстових матеріалів, фільмів тощо) учні виділяють причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин знаходиться більше, ніж аргументів. У такому випадку варто пояснити дітям, що це – нормально, адже бувають ситуації, коли причини ще не мають логічного пояснення і залишаються у якості припущень.

                     Шляхом аналізу «причин-аргументів» діти формулюють висновок, який записується в останній частині малюнку.  

 

Cтратегія «Снігова куля»

Cтратегія «Снігова куля»(«Два – чотири – всі разом») використовую,коли необхідно, щоб учні обговорили якесь питання спершу в парах, потім у квартетах, пізніше всім класом. Переваги методу в тому, що він навчає вести переговори і робити вибір. Проте слід пам’ятати, що його використання (багаторазове повторення) буде ефективним тоді, коли проблема цього варта. Виконання завдань за схемою ―Два-чотири-всі разом‖ при вивченні теми «Окисновідновні реакції». 

1. Індивідуальне завдання – визначити СО (ступені окислення) атомів у сполуках (1-2 хв).

P2O3,N2O5, NH4OH , KClO3 , Na2Cr2O7, KMnO4 , Mq3(PO4)2  

2.   Перевірка в парі виконання 1 завдання. 

3.   Робота в парі – скласти формули сполук за відомими СО (2-3 хв). +1 +2+3+4+5+6-1-2-3К O, PH, HS СrO CuO, HCO, HSO.

4.   Створення груп по 4 чоловіки і перевірка 2 завдання.

5.   Експериментальне завдання для груп (5-6 хв): а) проробіть дослід із заданою парою речовин, проведіть спостереження; б) чи відбувається хімічна реакція між заданою парою речовин? за якими ознаками? в) запишіть рівняння реакції, визначіть ïï тип та СО елементів усіх речовин.Приклади: Мg+HCl=

 

Стратегія «Двобій»

Дана стратегія сприяє розвитку творчого мислення , вмінню застосовувати здобуті знання на практиці. Бій іде між учнями які самостійно вибирають собі пару. Якщо дозволяє час бій іде 1на 1, а потім2 на 2.

Приклад1. Для чого можна використати цвях,деревяну палку,поліетиленовий пакет, кулькову ручку…? Перемагає учень в якого більше прикладів застосувань даного предмету на практиці. Приклад 2. Записати максимальну кількість хімічних рівнянь по властивостях заданої речовини.

Приклад 3. Перерахувати всі можливі заходи на вашу думку по збереженню природи чудового Турківського краю?

 

Стратегія «Експеримент»

Хімія – наука експериментальна. Хімічний експеримент є не тільки необхідною умовою досягнення усвідомлених опорних знань по хімії, а й полегшує розуміння технології хімічних виробництв, сприяє розвитку спостережливості, умінь пояснювати спостережувані явища, використовуючи при цьому теоретичні знання.  Хімічний

експеримент формує у учнів практичні вміння й уміння раціонально  використовувати  навчальний  час; розвиває самостійність, дає можливість проведення робіт дослідницького характеру що сприяє формування критичного мислення  Учні завжди з бажанням і задоволенням виконують лабораторні та практичні роботи. Шкода, що для практичних робіт в нашу школу за час моєї роботи не здійснювалось        забезпечення     реактивами. На     жаль,         поки          що (судження роблю по школі в якій працюю),  в новій українській школі у розв’язанні цієї проблеми бере участь тільки вчитель, завдяки власній ініціативі  Але надія є! Незважаючи на всі труднощі ми проводимо практичні і лабораторні роботи.

  

 Стратегія «444»

Ця  стратегія  розвиває творчий підхід у розв’язанні  певного питання. Чотири учасники групи висловлюють чотири думки з даного питання і доводять їх за чотири хвилини. Кожен учень має одну хвилину, щоб довести свою точку зору.

Приклад 1

Чи можна вчитись успішно і бути здоровим, та до чого тут хімія?

Приклад 2

Як зменшити кількість шкідливих викидів у річку  Яблуньку?

Приклад 3

Чи можна вживати ―хімічну їжу‖?

Приклад 4

Як зберегти ліси Турківського району? Чи можуть учні вплинути на це?

Приклад 5

Як боротися із забрудненням річки Яблуньки каналізаційними стоками?

 

Стратегія «Підсумок»

Учні узагальнюють інформацію використовуючи ключові вирази:

-   Мені вдалося…

-   Мене зацікавило…

-   Я не зрозумів…

-   В мене не вийшло…

-   Це я б хотів вивчити досконаліше….

-   Це не викликало в мене цікавості….

 

Стратегія «Диктант»

З перших уроків  вивчення  хімії пишемо хімічні диктанти. Це стимулює учнів ретельно готуватися до кожного уроку, сприяє швидкому засвоєнню хімічної символіки, виробленню навичок написання формул простих і складних речовин. Відповідно до мети, яку ставлю, хімічні диктанти проводжу тренувальні, контролюючі, закріплюючі та систематизуючі; їх використовую  на таких етапах уроку: 1) на початку уроку: — для формування певних форма робота сприяє активній розумовій діяльності — це свого роду маленькі тренінги для активної роботи на уроках з використанням ТКМ. 

 

Стратегія  «Нобелівська премія”. 

Питання до цього виду роботи готую я або учні, залежно від теми уроку.

1. Кого нагороджуємо Нобелівською премією: 

а. Молекулу ДНК, молекулу білка чи молекулу води?

б. Молекулу ДНК чи РНК?

в. Залізо чи Алюміній?

г. Органічні чи неорганічні речовини?

д . Повітря чи воду?

е. Чорний чи білий хліб?

є. Сіль чи цукор?

з. Мозок чи серце?

ж. Хімію чи біологію?

Cвою точку зору учні обов’язково повинні обґрунтувати.

 

Стратегія  «Хто я?»

Стратегія  Хто я ? Дається певна характеристика елемента, речовини, явища.

Найбільше пізнавальне навантаження отримують учні під час вивчення нового матеріалу, тому слід ретельно добирати ознаки і характеристики.

1.                Цей елемент був відкритий 1669 році алхіміком Брандом, він має п’ять алотропних модифікацій, але найбільшу популярність здобула модифікація, якій він зобов’язаний совєю назвою – «світлоносний», назвіть цей елемент. (Фосфор)

2.                Для хіміка це слово означає один з елементів періодичної системи, для еколога – сосновий ліс, для фізика – видатного датського фізикаядерника, для стоматолога – інструмент. (Бор)

3.                Ця речовина розчиняє десятки тисяч солей, майже всі кислоти, багато основ, оксидів, велику кількість органічних речовин, назвіть її. (Вода)

4.                Цей елемент – найпоширеніший у всесвіті, проста речовина, яку він утворює, становить основну частину планети Сатурн, однак на землі у вільному стані не зустрічається. (Гідроген)

 

 

Cтратегія « Відкриття»

Учні працюють в групах відкривають новий сплав, вивчивши заздалегідь склад різних сплавів; на уроках біології відкривають нову екологічну їжу; новий сорт рослин; нову породу тварин.

 

Письмова робота - як стратегія критичного мислення

Письмова робота також ефективний вид діяльності для формування критичного мислення, оскільки на папері процес мислення стає видимим, отже, доступним для вчителя. Той, хто пише, завжди активний, мислить самостійно і користується при цьому всім наявним у нього багажем знань. Він шукає відповідну аргументацію на підкріплення своєї думки.Той хто пише читає двічі Наприклад даю скласти вірш, оповідання, казку по заданих 4-5 словах. У 8класі тема; Кисень — ключові слова: кисень, дихання, енергія, школа, мерседес

.Чудові виходять міні-твори.

 

Стратегія «Листування» 

Стратегія "Листування дає можливість за короткий проміжок часу письмово вказати шлях розв’язання поставленої проблеми.

Учні обмінюються між собою питаннями, на які потрібно дати письмову відповідь. Так відбувається листування протягом встановленого   часу. Практикую постановку питань дівчатами класу хлопцям –однокласникам.

Питання мають мати проблемний ,творчий характер.

 

 

 

Стратегія «Моя оцінка»

ЇЇ використовую на етапі рефлексії. Учні за 5-7 хвилин повинні самостійно проаналізувати: чого навчився, на якому рівні досягнень зміг виконати завдання,  записує, що не  вдалося і виставляє свою оцінку в зошит. На наступному уроці розглядаємо невирішені завдання. Оцінку учня також враховую при виставленні  в журнал.

 

Стратегія НМТ

Використовую для учнів 10- 11 класів. [Хто здає НМТ з даних предметів, працює самостійно) розв’язують тест попередніх років. Учні  вдома  самостійно розглядають завдання по матеріалу який ще не вивчався і   по бажанню пояснюють  на  наступному уроці, та   розглядаємо всі проблемні питання які виникли.

    

 

pdf
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку