Хмарні технології — досить нове явище в Інтернеті в цілому і в освіті зокрема. Хмарні технології базуються на концепції Web 2.0, яка передбачає надання користувачам можливості для самостійного створення та редагування контенту. Одним із перших і найбільш успішних проектів Web 2.0 є створена у 2001 році Вікіпедія, додавати і редагувати статті в якій може будь-який користувач. При цьому весь створений і завантажений користувачами контент зберігається не у них на комп'ютерах, а на сервері компанії-розробника.
Впровадження хмарних технологій в освіту характеризують три ключових моменти:
Хмарні технології в освіті є надзвичайно популярними, кількість їх користувачів стрімко зростає. У 2008 році корпорація Google запропонувала освітянам безкоштовний пакет хмарних сервісів Google Apps for Education (зараз G Suite for Education). На той момент його підключили біля 80 тисяч викладачів і студентів США. Сьогодні у пакета G Suite for Education більше 70 мільйонів користувачів у всьому світі. Такий стрімкий ріст свідчить про актуальність і популярність хмарних технологій, їх затребуваність і корисність.
Лідерами з надання хмарних послуг для освіти є корпорації Google та Microsoft які безкоштовно пропонують навчальним закладам пакети хмарних сервісів G Suite for Education, мова про нього йшла вище, та Microsoft Office 365, про який розповідають в наступному відео.
Те, що уся створена і завантажена користувачем інформація зберігається на віддаленому сервері, досить зручно. Завдяки цьому є можливість отримати доступ до своїх матеріалів з будь-якої точки, де є підключення до Інтернету, надати іншим користувачам посилання на цей матеріал для перегляду, редагування, або сумісної роботи над ним. Проте за таких умов особливо важливим є вибір компанії – постачальника послуг, адже від її надійності, безпечності, довговічності залежить збереження створених матеріалів.
На сьогодні існує два лідери у наданні безкоштовних хмарних сервісів для освіти: Google з пакетом хмарних послуг G Suite for Education і Microsoft з пакетом Office 365 Education. Саме на них варто орієнтуватися в першу чергу, оскільки надійність, довговічність, безпечність збереження даних у цих корпорацій значно вища, ніж у будь-яких інших компаній.
Оскільки Google і Microsoft є конкурентами на ринку освітніх послуг, можна побачити немало точок зору прихильників тієї чи іншої компанії, які декларують незаперечну перевагу її освітнього пакету перед іншим.
Насправді, будь-який вибір: G Suite for Education чи Office 365 Education — буде вдалим. Обидві компанії пропонують послуги високої якості, і рис схожості у них значно більше, ніж відмінностей.
G Suite for Education і Office 365 Education мають ряд переваг порівняно з будь-яким іншим хмарним сервісом.
1. Безкоштовність. Хмарні сервіси цих компаній надаються навчальним закладам безкоштовно. Це дуже вагома перевага, оскільки створення і підтримка продуктів такого класу і якості вимагає від компаній-розробників значних ресурсів.
2. Висока якість розробки. Хмарні сервіси цих компаній створюються спеціалістами найвищого класу. Це забезпечує стабільну роботу, мінімальну кількість помилок, які швидко виправляються, стійкість до злому, відповідність сучасним веб-стандартам, коректне відображення в різних браузерах тощо.
3. Регулярне оновлення. Хмарні сервіси цих компаній регулярно оновлюються. Це гарна ознака, яка свідчить, що розробники розвивають і удосконалюють їх. Проте намагання розробників зробити сервіси більш доступними і простими у користуванні іноді приводить до того, що в процесі оновлення відбувається відключення окремих функцій, які були не особливо популярними або здавалися занадто складними, але були корисними й додавали нові можливості. Постійне оновлення сервісів призводить іще до одного результату: інструкції по використанню даних сервісів надзвичайно швидко застарівають і стають неактуальними.
4. Відсутність реклами. На сайтах, де розміщуються дані сервіси, відсутня реклама, що є надзвичайно вагомою перевагою для будь-якого інтернет-ресурсу, а для навчального особливо. Розробники повністю відключають рекламу для користувачів пакетів G Suite for Education і Office 365 Education.
На моменті небажаності реклами зупинюся докладніше. Реклама на сайті навчального ресурсу заважає, як заважатиме стороння людина, яка присутня в класній кімнаті під час проведення заняття. До того ж ще й веде себе нав'язливо, прагнучи привернути до себе увагу. А ще реклама може бути непридатна для дитячої аудиторії, для якої створюється навчальний сайт.
Відомий випадок, коли на сайті однієї з шкіл виявили рекламу ескорт-послуг. Прокуратура винесла попередження в адресу адміністрації навчального закладу. Відомий інший випадок, коли на сайті дитячого садка розміщувалася реклама інтимного змісту, й адміністрація дитсадка не змогла вигадати нічого іншого, як залишити цей сайт і створити новий. Проте користувачі з пошуковиків продовжували переходити на старий сайт, ліквідувати який не було змоги, тому що цього не дозволяла зробити платформа, на якій даний сайт розміщувався.
Нарешті, іноді реклами може бути так багато, що за нею важко розгледіти корисний контент, який є на веб-сторінці. Нижче розміщений скриншот сторінки освітнього сайту повністю зайнятої рекламою. У коментарях користувачі обурюються тим, що на сайті, призначеному для школярів, розміщується реклама алкоголю. На даний момент цієї реклами немає, але загалом обсяг реклами на сторінці у кілька разів перевищує обсяг корисного матеріалу. Зрозуміло, що для навчального сайту подібна ситуація вкрай небажана.
5. Безпечність. Хмарні сервіси цих компаній — одні з найбільш безпечних сайтів Інтернету, ймовірність вірусної активності і наявності небажаного програмного коду на них зведені до мінімуму. Можна впевнено стверджувати, що користування цими сервісами не завдасть шкоди комп'ютеру, чи іншому пристрою, який буде використовуватися для виходу в Інтернет.
Іще одна ремарка стосовно того, чому безпечність навчальних сайтів є надзвичайно важливою. Відомий випадок, коли школяр покінчив життя самогубством через те, що ноутбук, яким він користувався, виявився заражений трояном, який заблокував операційну систему. Тепер уявіть ситуацію, що зараження відбулося на сайті, який порекомендував учневі вчитель. Жахлива перспектива, чи не так? Саме тому навички безпечної поведінки в Інтернеті має прищеплювати учням кожен викладач, а ресурси, які він рекомендує, повинні бути абсолютно надійними та безпечними.
6. Постійна доступність. Розробники Google гарантують доступність сервісів упродовж 99,9% часу. Як свідчить досвід, це справді найнадійніші сайти Інтернету.
7. Довговічність. Google і Microsoft існують вже багато років і, ймовірно, існуватимуть і надалі. Це означає, що створені на їх базі ресурси не зникнуть і будуть доступними тривалий час.
У якості прикладу, який ілюструє важливість довговічності створених ресурсів наведемо інтернет-тест, розроблений директором однієї з шкіл. Його високо оцінила міністр освіти, вказавши, що згаданий тест є прикладом того, як нові технології дають змогу швидше і ефективніше доносити інформацію. Проте, переходячи по вищенаведеному посиланню на тест, бачимо помилку 404 — сторінка не існує. Інтернет-архів показує, що тест проіснував лише кілька місяців, а потім був видалений, ймовірно, самим сервісом, для якого надмірна увага до однієї з його сторінок видалася небажаною. Корпорації Google і Microsoft мають більше мільярда користувачів кожна, тож прагнення кількох тисяч чоловік відвідати одну зі створених на їх базі сторінок, швидше за все навіть не помітять, тим більш, не стануть вживати заходів, щоб скоротити цей потік відвідувачів.
8. Адаптивний дизайн. Адаптивний (респонсивний) дизайн забезпечує коректне відображення сайтів на мобільних пристроях. Завдяки цьому для роботи з ресурсами, створеними на базі хмарних сервісів цих компаній, учні і студенти можуть використовувати власні мобільні телефони.
9. Простота та зручність користування. Варто відзначити простоту та зручність роботи з даними сервісами. Їх інтерфейс інтуїтивно зрозумілий: за кілька років використання ресурсів, створених на базі сервісів цих компаній, не було жодного випадку, щоб студент потребував додаткових інструкцій або пояснень щодо роботи з ними. Педагогу, щоб навчитися працювати з даними сервісами, достатньо кількох занять доповнених самостійною роботою вдома.
Спільні риси хмарних сервісів, які пропонують дані корпорації, пов’язані з тим, що їх розробкою займаються великі IT-компанії, зі значними можливостями й ресурсами, відпрацьованими технологіями, високими стандартами якості.
Вказані особливості доводять, що хмарні сервіси, які пропонують G Suite for Education і Office 365 Education, мають суттєві переваги перед будь-якими іншими хмарними сервісами, які можна знайти в Інтернеті.
Відмінності між даними освітніми пакетами не дуже значні. Вони визначаються тим, що розробляються сервіси різними компаніями й різними командами розробників. Проте одна значна відмінність все ж має місце. Мова йде про доступність сервісів для індивідуальних користувачів.
І Google, і Microsoft рекомендують для навчальних цілей використовувати освітні пакети G Suite for Education або Office 365 Education, які некомерційним закладам освіти надаються безкоштовно та передбачають ряд додаткових можливостей, зокрема, збільшення розміру хмарного сховища, повну відсутність реклами тощо. Підключення даних пакетів можливе лише адміністрацією навчального закладу, окремий працівник їх отримати не може. Це спільне. Відмінність у тому, що для використання хмарних сервісів Google підключення пакету Google G Suite for Education не обов’язкове. Достатньо створити акаунт Google, після чого стануть доступними всі сервіси Google. Звичайно, не буде пільг у вигляді більшого розміру хмарного сховища і гарантованої відсутності реклами, але використання хмарних сервісів Google індивідуальним користувачем можливе.
Використання хмарних сервісів, які входять до складу Office 365 Education, окремим вчитель чи викладачем неможливе, якщо навчальний заклад даний хмарний пакет не підключив. Винятком є сервіс Microsoft Sway, який входить до складу Office 365, проте може використовуватися і без підключення пакету Office 365 Education.
Хмарні сервіси — це інструменти для вирішення певних педагогічних завдань. І відноситись до них варто саме як до інструментів. Немає сенсу намагатися використовувати все різномаїття доступних сервісів для виконання аналогічних завдань, значно ефективніше буде обрати один, найбільш зручний і надійний, і максимально повно освоїти його можливості.
Наприклад, є багато аналогічних сервісів для створення тестових завдань, велика кількість хмарних сховищ, значне різноманіття конструкторів сайтів, проте дійсно якісних універсальних ресурсів зовсім небагато і починати варто саме з них.
Аналогія з інструментами має іще одне підґрунтя: вміння використовувати один сервіс значно полегшує освоєння інших.
Перелік найнеобхідніших і найкорисніших хмарних сервісів, які варто освоїти в першу чергу. Тут і далі йтиме мова лише про ті можливості хмарних сервісів, які перевірені особистою практикою і ефективність використання яких доведена власним досвідом.
Google Диск потрібний для збереження матеріалів онлайн. Це можуть бути документи, конспекти, презентації, підручники, розробки, будь-які матеріали, які ви хочете зберегти для себе і якими, можливо, захочете поділитися з іншими. На Google Диску можна розмістити навчальні матеріали, поурочні плани, презентації. Якщо надати доступ до цих матеріалів учням, вони завжди будуть знати що саме вивчали в школі, навіть якщо з якоїсь причини пропустили заняття.
YouTube — всесвітньо відомий відеохостинг для розміщення відеоматеріалів. У більшості користувачів YouTube асоціюється з розважальним відео, проте статистика засвідчує, що найбільшу кількість переглядів мають освітні відео та канали. Даний сервіс дозволяє створити власні колекції навчальних відеофільмів Вчителі знімають і викладають на YouTube власні відеоуроки, як це зробив, наприклад, викладач Рішельєвського ліцею Павло Віктор. Створений ним канал "РЛ Фізика" містить відеозаписи майже 500 проведених ним уроків — повний поглиблений курс фізики.
Blogger — сервіс для створення і ведення персональних блогів. Блог використовується для публікації новин, які відображаються у хронологічному порядку за датою додавання. Раніше блоги створювалися для того, щоб поділитися своїми думками з аудиторією стосовно якихось питань. Зараз поширення набули спеціалізовані тематичні блоги. У них розміщують статті з певного напрямку. Можливість залишати коментарі нікуди не поділася, але люди йдуть на них не стільки заради розмов, скільки за професійно поданою інформацією, за знаннями.
Google Forms — це хмарний сервіс, призначений для отримання зворотного зв’язку. З його допомогою можна створювати онлайн-опитування, тести, інтернет-вікторини, веб-квести тощо. Аналогічний сервіс Microsoft Forms пропонується у складі пакету Office 365. Суттєвою перевагою даних сервісів є автоматична перевірка результатів, завдяки чому респонденти отримують інформацію про наслідки своєї діяльності одразу після проходження тестів, коли інтерес до результатів роботи найвищий.
Google Сайти — професійні сайти, для створення яких не потрібне знання програмування. Є дуже зручний візуальний редактор, який дозволяє додавати текст, зображення і відео, а також об'єкти, що зберігаються на Google Диску: документи, презентації, форми, таблиці, діаграми. З допомогою сервісу Google Сайти учні та студенти можуть презентувати свої проекти, а вчителі та викладачі створювати власні електронні посібники, сайти класу, школи тощо.
Microsoft Sway — презентації онлайн. Новий цікавий безкоштовний інструмент від Microsoft для створення презентацій і розміщення їх в Інтернеті. Можна використовувати для презентації учнівських проектів або створення портфоліо вчителя.