Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія». Методичні рекомендації

Про матеріал
Розроблено методичні рекомендації для впровадження інтерактивних технологій навчання на заняттях зарубіжної літератури під час вивчення творчості Данте Аліґ’єрі.
Перегляд файлу

D:\Фотки\3.jpg  Міністерство освіти і науки України

Вінницький коледж

Національного університету харчових технологій

 

 

 

 

 

 

Данте Аліґ’єрі

«Божественна комедія»

 

Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вінниця - 2019

 

УДК 371.3:811.161.2 Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія». Методичні рекомендації

 

Укладач: Білоус В.В., викладач першої категорії, викладач зарубіжної літератури Вінницького коледжу Національного університету харчових технологій

 

Рецензент: П’ятак Ю.М., викладач вищої категорії, викладач зарубіжної

літератури Вінницького транспортного коледжу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ухвалено на засіданні

навчально – методичної ради

Вінницького коледжу НУХТ

Протокол № ___ від _________ 2019 р.

Голова навчально – методичної ради

______________ Н.М.Данильченко

 

 

 

 

Рецензія

на методичні рекомендації до вивчення

поеми Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія»

викладача зарубіжної літератури Вінницького коледжу НУХТ

Білоус Вікторії Василівни

 

У  даній  роботі  розглядаються  основні вимоги до організації інтерактивного навчання на заняттях зарубіжної  літератури, зосереджено  увагу на місці цих технологій у структурі сучасного заняття та їх ефективності.

Тема дослідження є актуальною, тому що інноваційні технології, в яких домінують інтерактивні форми організації навчально – пізнавальної діяльності студентів, максимально забезпечують не лише засвоєння матеріалу всіма студентами, але й сприяють інтелектуальному розвитку особистості, її самостійності, гуманності у ставленні до інших студентів,  озброюють уміннями відповідально діяти в життєвих ситуаціях.

Білоус В.В. розробила методичні рекомендації для впровадження інтерактивних технологій навчання на заняттях зарубіжної  літератури під час вивчення творчості Данте Аліґ’єрі. За допомогою інформаційних комп’ютерних технологій викладач розвиває пізнавальну, дослідницьку діяльність студентів з даної теми.

Сучасне інтерактивне заняття – це співнавчання, взаємонавчання

 (колективне, групове, навчання у співпраці), де і студент, і викладач є рівноправними, рівнозначними суб`єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють.

  

 

 

 

Рецензент :                                                   Ю.М.П’ятак

                                                                       викладач вищої категорії,

                                                                       викладач  зарубіжної літератури

              Вінницького транспортного коледжу

 

 

 

Зміст

Вступ …………………………………………………………………………………5 - 6

 

Анотація …………………………………………………………………………….. …7

 

І. Впровадження  інноваційних  технологій   як засобу формування творчої особистості студента на занятті зарубіжної літератури ………………………   8 -  10

 

ІІ. Технології реалізації   інтерактивних методів на занятті

зарубіжної літератури …………………………………………………………….10 - 13

 

ІІІ. Використання ілюстрацій як засіб кращого засвоєння змісту поеми Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія»………………………………………………… 13 - 15

 

ІV. Методика вивчення поеми Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія»……….16 - 17

 

Висновки……………………………………………………………………… …..18 - 19

 

Список використаних джерел………………………………………………………..  20

 

Додатки ……………………………………………………………………………21 -  38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Формування в Україні нової системи освіти, орієнтованої на входження в  світовий освітній простір, супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально – виховного процесу.

Нині перед викладачем зарубіжної літератури постає нелегке питання : як зробити, щоб заняття  було  цікавим для студентів, щоб розкрило творчий потенціал особистості, поставило у ситуацію морального вибору і прийняття самостійного рішення? А цього можна досягти лише за умови, коли викладач знайде шляхи найефективнішого досягнення мети навчання і прийомів оптимізації навчального процесу, змінивши сам підхід до здобуття знань з літератури. Саме тому інтерактивні технології навчання є нині найефективнішими. Використання досить нового терміну «інтерактивний» у методичній літературі на сьогодні не є сталим. Зустрічаємо формулювання й трактування такі, як «інтерактивне навчання», «інтерактивні форми», «інтерактивна технологія»  тощо.  Але головне, що мова тут іде саме про процес спілкування, в якому відбувається обмін інформацією, вміннями, досвідом між студентом та викладачем  або між студентами.  З усього розмаїття сучасних прийомів і засобів саме  інтерактивні форми навчання допомагають реалізувати принципи особистісно зорієнтованого навчання.

Практичне спрямування даної роботи – показати, як у процесі викладання зарубіжної літератури можна застосувати  ту   чи  іншу модель або її частину із технологій інтерактивного навчання.

Головною метою інтерактивного навчання є підготовка особистості до реального життя, формування громадянської позиції, перехід від особистості студента, яка самоідентифікується, до особистості, що самореалізується. При застосуванні інтерактивних технологій, як правило, моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри. Тому інтерактивні технології найбільше сприяють формуванню в студентів практичних умінь і навичок, виробленню їх власних цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні. При такому підході студент  є співавтором заняття.

Актуальність даної роботи полягає в тому, що викладач може використовувати у своїй роботі інтерактивні методи, які представляють собою продуктивну взаємодію студентів, сприяють засвоєнню нового досвіду, отриманню нових знань і відкривають можливість для самореалізації особистості.

Предмет – методичні рекомендації до вивчення поеми Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія».

Об’єкт -  навчально – пізнавальна діяльність студентів.

Мета роботи полягає в дослідженні технології інтерактивного навчання, яке  активізує процес особистісно орієнтованого навчання студента.

Практична цінність методичних рекомендацій полягає в подальшій реалізації їх у викладанні зарубіжної літератури.

Наукова новизна роботи полягає у використанні методів і прийомів інтерактивного навчання. Інтерактивні методи навчання мають низку особливостей, які потрібно враховувати у процесі навчання. Вони передбачають активну взаємодію учасників освітнього процесу, коли студенти в процесі вирішення спільних завдань, доповнюючи один одного, успішно їх вирішують. Використання інтерактивних методів навчання передбачає наступну логіку навчальної діяльності: мотивація – формування нового досвіду, його усвідомлення через застосування – рефлексія, коли формування нового досвіду здійснюється з врахуванням вже наявного, створення проблемних ситуацій, народження нових пізнавальних мотивів та інтересів. Крім того, інтерактивні методи навчання сприяють акумуляції і передачі соціального досвіду, створюють умови для більш повної реалізації особистості студента.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

Методичні рекомендації  підготовлені відповідно до навчальної програми з предмета «Зарубіжна література».

Зміст методичних рекомендацій  відповідає діючим в Україні нормативним документам щодо організації навчального процесу для ВНЗ І - ІІ рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти.

У даній методичній роботі розглядаються прийоми використання інноваційних технологій на заняттях зарубіжної літератури. Сучасний підхід у вивченні предмета із застосуванням інтерактивних методів навчання забезпечує позитивну мотивацію на отримання знань.

 Розкриті шляхи вдосконалення сучасного заняття зарубіжної літератури, а також  розроблені методичні рекомендації  до вивчення творчості Данте Аліґ’єрі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ  ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА

НА ЗАНЯТТІ  ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Для того, щоб удосконалювати розум, треба більше думати, ніж заучувати – ці мудрі слова Декарта якнайповніше розкривають основні завдання вчителів -словесників. На сьогодні гострою проблемою  освіти  залишається виховання творчої особистості, здатної, на відміну від людини - виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати нестандартні рішення.

Сучасне заняття – це насамперед заняття, на якому вчитель використовує всі можливості студента, весь його творчий потенціал з метою активного розумового розвитку. Тому заняття мають бути насиченими та яскравими, змістовними та інтерактивними, безумовно, з урахуванням вікових особливостей студентів.

Готуючись до заняття, визначаю завдання:

 

 – створення атмосфери співробітництва;

 – взаємодія студентів на заняттях заради вияву й реалізації їх індивідуальних можливостей і потреб;

– формування вмінь слухати й чути інших;

– формування життєвої компетентності як самоздатність особистості до оптимальних дій;

– визначення орієнтирів власного майбутнього;

– розвиток дослідницьких якостей особистості;

 – розвиток продуктивного творчого мислення;

– стимулювання самостійності, ініціативи в навчанні та саморозвиток;

 – розвиток комунікативних здібностей.

Інноваційні технології, інтерактивні методи навчання – це найуніверсальніші форми, що забезпечують виконання цих завдань. Досвід показує, що використання їх дає змогу перейти від “передавання знань” до “навчання жити”.

Як свідчать дослідження, переважна більшість студентів не володіє такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення. Використання інноваційних технологій, інтерактивних методів дає можливість формувати в  студентів ключові компетентності: мовленнєву, соціокультурну, діяльнісну, комунікативну, інформаційну. З цією метою розроблено блок – схему.

Застосування інтерактивних прийомів начання

 

Прийоми творчої діяльності

 

 

Інтерактивні методи

Використання

Очікувані результати

1

Актуалізація опорних знань

«Мозковий штурм»

«Коло ідей»

Ставляться ті запитання, відповіді на які знає більшість студентів

Колективне обговорення

2

Висування гіпотези

«Мікрофон»

«Дерево рішень»

«Займи позицію»

«Робота в парах, групах»

«Ажурна пилка»

Висування первісних здогадів (7 – 10);відкидання вочевидь неприпустимих завдань (має залишитися 2-3, що є ймовірними); здогади – робочі гіпотези, що слід обговорити. Робочі ідеї аналізуються на науковому рівні.

Створення списку загальних ідей; чітке висловлювання своїх думок; проведення дискусії, захист власної думки, співробітництво; слухання й висловлення власної думки.

3

Висновок

«Прес»

«Ток – шоу»

«Сенкан»

Висування й обговорення остаточної гіпотези.

Чітке й стисле обґрунтування власної думки.

4

Рефлексія

 

- Які виникають почуття?

- Чого ви особисто навчилися?

- Чого хотіли б навчитися?

 

 

 

 

 

 

 

 

Упровадження таких прийомів спонукає вносити певні зміни до організаційних і методичних основ заняття, окреслених у традиційній методиці, при цьому змінюється й роль вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕХНОЛОГІЇ РЕАЛІЗАЦІЇ  ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НА ЗАНЯТТІ   ЗАРУБІЖНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

 

Суттєвою ознакою сучасної освіти, а отже і її методик, є наголос на толерантному ставленні до особистості студента. А воно саме і є важливим складником інтерактивних технологій. Одним із ефективних способів залучення студентів  до навчання є прийом «навчання у грі», що впливає і на пізнавальну, і на емоційно - особистісну сферу студентів. Гра на занятті  спонукає до думання і швидкого реагування на завдання «Що сказати?», «Як сказати?», - пошук відповідей на запитання, що постають, активізує мислення,розвиває кмітливість. Знання, здобуті таким чином, міцніші, ніж знання, одержані в готовому вигляді. Літературні ігри - це особливий різновид педагогічних ігор, джерело яких-навчальний матеріал із літератури. Вони спрямовані на виховання інтересу до предмета, формування навичок правильного, виразного читання та розуміння прочитаного, організацію самостійної роботи з додатковою літературою, розвиток творчих здібностей. «Навчання у грі» можна використовувати як елемент заняття  або ж як окреме  заняття. Я пересвідчилась, що свої функції гра на занятті виконує ефективно, якщо відповідає певним умовам, серед яких:

  • місцем гри є програмовий матеріал;
  • застосовується гра в різноманітних формах;
  • узгоджується з іншими дидактичними засобами;
  • забезпечує всебічний розвиток особистості;
  • цікава за змістом та формою і відповідає віковим особливостям студентів;
  • стимулює мотивацію навчання;
  • організовується так, щоб студенти максимально використовували необхідний матеріал.

Форм роботи, що стосуються «навчання у грі», багато. Наприклад, гра - конкурс «Кращий  ілюстратор  твору» (Вивчаючи той чи інший твір, пропоную студентам малювати ілюстрації та їх захищати. Під час захисту слід вказати: - Чому саме такий епізод відтворено? - Чим вразив цей епізод чи герой? - Чому саме такі відтінки фарб підібрали?). 

Рольова  гра ( Група  поділяється на дві підгрупи, одна з них формулює запитання, а друга - відповіді від імені Данте: -У якому місті народився Данте? (У Флоренції у збіднілій дворянській сім’ї) - Що означає ім’я Данте? («Той, хто дарує») -Як звали дівчинку, в яку закохався майбутній поет? (Беатріче Портінарі) тощо.

Сюжет рольових літературних ігор визначається відповідно до змісту  навчального матеріалу з літератури (вивчення художнього твору, біографії письменника, теоретико - літературних понять). Роль - це той образ, в який втілюється учасник рольової  гри. Специфіка рольової гри полягає в тому,  що діяльність студента наповнюється новим змістом: він займає нову позицію за певних уявлюваних умов, усі його дії й переживання визначаються роллю, яку він виконує у грі. 

В своїй роботі використовую таку  інтерактивну вправу  «Мікрофон». Кожен студент висловлює свої думки і враження в уявний мікрофон. Говорить по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку. Видатний педагог В.О.Сухомлинський зазначав, що мислення дитини починається зі здивування. Воно активізує її пізнавальні можливості, інтерес до факту, явища, що вивчається. Так як викликати це здивування, які технології, прийоми слід застосовувати? Багато нових тем починається з ознайомлення з життєвим та творчим шляхом письменника. Нерідко, вивчаючи його біографію, вчитель рекомендує скласти хронологічну таблицю, але такий вид роботи часто буває досить нудним і не сприяє пробудженню зацікавленості студентів до теми. Тому в даному разі краще розповісти про незвичайні, яскраві епізоди з життя письменника.

Прийом «Відстрочена увага» На початку заняття вчитель пропонує загадку (цікавий, незвичайний факт), відгадка якої відкриється на занятті  під час роботи над новим матеріалом. (Наприклад, під час вивчення творчості Данте ставлю питання: Опис якого пекла свідчить про гуманістичні засади  поезії Данте? Яке значення для літератури це мало? (Відповідь на це запитання ми й шукатимемо сьогодні на занятті)

Прийом «Своя опора»  Студент під час розповіді вчителя самостійно складає власний опорний конспект. Прийом зворотного зв’язку. Свою реакцію, настрій, емоційний стан студенти демонструють - до заняття і після нього - за допомогою карток.

Метод «Прес»

Чому поет (Данте) погодився йти за духом Вергілія у потойбічний світ? (Якщо студенти ще не знайомі з цією методикою, то слід роздати матеріали, у яких зазначено чотири етапи методу:

1) викладіть свою думку: «Я вважаю,що...»

2)поясніть причину появи цієї думки: «Тому,що...»

3)наведіть аргументи на підтримку вашої позиції: «Наприклад...»

4)зробіть висновок: «Таким чином...»

Студенти відповідають письмово, відповіді зачитують, коли всю роботу завершено.

Вправа «Займи позицію» Чи можна виправдовувати зраду?( тема: Данте Аліг’єрі «Божественна комедія») Викладач  записує на різних кінцях дошки «так» і «ні».  Кожний студент  повинен визначитися із своєю позицією, записати на її підтримку не менше двох аргументів. Не висловлюючи  їх, студенти  стають по різні боки аудиторії, відповідно до зайнятої позиції. Починають по черзі висловлювати свої аргументи. Студентит однієї групи в процесі обговорення можуть стати на інший бік. Вони повинні пояснити, чому змінили вибір.

Робота в парах, малих групах

Ця технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання роботи в групах,  її  можна використовувати для досягнення будь - якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань тощо. Робота в парах дає студентам час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед групою, висловлюватися. Вона сприяє критичному розвитку навичок мислити, переконувати спілкування, й уміння вести дискусію. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що студенти не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов вимагають більшої витрати часу. (Додаток 1,2)

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ІЛЮСТРАЦІЙ ЯК ЗАСІБ КРАЩОГО ЗАСВОЄННЯ ЗМІСТУ ПОЕМИ  («БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ» ДАНТЕ АЛІГ’ЄРІ)

 

Завдання викладача на заняттях  зарубіжної  літератури – підштовхнути студентів до аналітичної діяльності, самостійності сприйняття художнього твору і, крім того, подарувати їм естетичне задоволення. Щодо самостійності сприйняття  твору,  маю  на увазі можливість створення читачем свого власного варіанту прочитання твору, не обмеженого думкою традиційної критики. І тут широкі можливості відкриває ознайомлення студентів з найкращими взірцями ілюстрацій того чи іншого твору, що вивчається студентами (отже, необхідно окреслити коло художників).[3, 38] Метою даних нотаток є спроба з’ясувати прийоми застосування такого виду навчальної діяльності, як демонстрація творів живопису, щоб допомогти студентам краще засвоїти важкі для їхнього розуміння твори світової класики, наприклад, на заняттях з вивчення «Божественної комедії» Данте. На етапі засвоєння біографії Данте рекомендую продемонструвати зображення фрески Доменіко ді Міколіно «Данте у стін Флоренції» (1465 р.) з церкви Санта Марія дель Фьоре у Флоренції. Студенти вже ознайомились з головними подіями життя поета. Він брав активну участь у житті рідного міста, любив його і прагнув сприяти його подальшому розквіту. Несправедливо засуджений владою на вигнання з міста, Данте на довгі 20 років покидає рідну Флоренцію. Він мандрує Італією, мешкає у багатьох містах і свій останній притулок знаходить у Равенні. Незважаючи на величезне бажання флорентійців повернути прах генія до рідного міста, їм досі це ще не вдалося. Його «Божественна комедія» теж була написана на чужині. Тому на фресці він стоїть біля стін Флоренції, оскільки не міг увійти всередину. Але, щиро люблячи рідне місто, саме тут він презентує свою «Комедію», тримаючи в руках розкритий том. Правою рукою поет показує на страждальців, які спускаються у Пекло. Позаду здіймається багатоколе Чистилище, яке увінчує Рай земний з Адамом і Євою. Над всім зображенням сяє Рай небесний. Тобто фреска розповідає коротко і історію самого поета, і зміст головного твору його життя. «Комедія» Данте вплинула на творчість багатьох майстрів пензля, і кожен з них знаходив те, чого потребувало його світосприйняття, творча особистість. Ілюстрації, зрозуміло, були вже в перших виданнях «Комедії» – титульний аркуш, чудові заставки на початку пісень. Це були рукописні видання. Особливо багато ілюстрацій датується ХV століттям, але автори майже невідомі. Можна припустити, що їх малювали у монастирях, де переписували твір. Одним з найяскравіших імен є Сандро Боттічеллі, який небезпідставно вважається найкращим ілюстратором «Чистилища». Дуже відомі гравюри і акварелі Г. Доре, А. Дюрера, В. Блейка. Однією з оригінальніших фігур в англійському зображальному мистецтві межі ХVІІІ-ХІХ ст. є Вільям Блейк. Крім того, він був поетом і філософом. Вважаючи місію художника романтично - містичною, він відмовлявся від «малювання з натури і при створенні графічних і живописних творів принципово звертався до світу високої «людської і божественної» фантазії. Свою філософію Блейк втілює у художні візуального характеру тексти» [1]. Він вважав, що творчий процес «живописання думкою» є особливий глибинно сакралізований акт. Ілюстрував Блейк і поему Данте, залишив акварельні і гравюрні зображення [1]. Він розраховував всю серію виконати в гравюрах, але помер, встигнувши виготовити лише сім пластин. Гравюра «Смерч коханців» (друге коло Пекла) демонструє вічне прагнення людської душі до Божественного духу. Це прагнення реалізується лише після смерті людської плоті, що дає можливість любовного поєднання людських душ однієї з другою і з Богом. Надзвичайно цікавими є гравюри Маргарет і Хелен Майтленд Армстронг, що ілюстрували нью-йоркське видання «Божественної комедії» 1902 року.  Цікаво знайомлять художниці глядача з парою коханців Франческою і Паоло, що перебувають у другому колі Пекла. Вони зображені не у вихорі страждальців, а під час побачення ще за життя. Зображення пари виконано у стилі модерн: витончені обличчя, зачіска молодої жінки оздоблена квітами, драпування одягу, всі заставки на сторінках повторюють рослинні мотиви. Своєрідним є бачення поеми Данте Сальвадора Далі, що і відбилося в його ілюстраціях.

Безумовно, кожна ілюстрація подає своє бачення подій (ми спробуємо це показати на прикладі зображення Цербера, що приглядає за мешканцями третього кола Пекла), але це тільки допоможе опанувати зміст поеми Данте як засіб глибшого проникнення у задум автора. Цей прийом допоможе зіткнути різні точки зору, порівняти власне сприйняття студента і те, як ті самі події побачив художник. Наприклад, у третьому колі знаходяться ненажери, але однією з центральних фігур є Цербер – «звір з вишкіром потрійним». [7, 8]

Збереглася акварель Вільяма Блейка із зображенням цієї міфологічної потвори. Щоб студенти краще зрозуміли, про кого йдеться, слід запропонувати їм пригадати, що вони пам’ятають про цю істоту, в яких міфах і античних творах вона з’являється.

Найзагадковішим художником, скульптором, декоратором, парфумером ХХ сторіччя є Сальвадор Далі. Поема Данте не залишила митця байдужим і він створив акварелі до кожної зі 100 пісень [9], що відрізняє його від Доре, який брав за основу сюжет з будь-якої терцини (3 рядки) з пісні. Незалежно від цього багато гравюр / акварелей Доре, Блейка і Далі перегукуються одна з одною, тим самим доповнюючи і даючи студентам фантазувати далі самим. На даному етапі – порівняння трьох ілюстрацій і повноти відображення змісту – студентам слід зосередитися на таких запитаннях: який епізод твору відобразили художники; чи точно картина передає словесні образи; чи такими студенти уявляли собі створені майстрами образи [11, 67]. Цей вид роботи, безумовно, є доречним під час практичних занять з вивчення художніх творів, незважаючи на те, що не всі студенти самі володіють пензлем. Така робота викличе зацікавлення, а це великий крок на шляху опанування аналізу творів світової класики. (Додаток 3)

МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ ПОЕМИ ДАНТЕ АЛІҐ’ЄРІ

D:\віта\140da175b298331573d777ec67b87f73.jpg«БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ»

 

До  програми із зарубіжної літератури введені твори досить різноманітної тематики й проблематики, які належать до різних культур, епох, напрямів, течій, жанрів. Однак, все ж таки можна визначити ті загальні принципи, що мають бути покладені в основу аналізу літературного твору в курсі зарубіжної літератури:

 

  • принцип відповідності форм і шляхів художній природі твору;
  • принцип багатозначності;
  • принцип єдності змісту та форми твору.

 

Вивчення ж «Божественної комедії» Данте буде розглядатись, покладаючись на останній з них. Навчальна програма на вивчення поеми «Божественна комедія» відводить лише одне заняття. Виходячи з цього  викладач повинен наголосити про постать Данте, зосередивши свою увагу на тому, що ця сумна й на перший погляд звичайна людина стала вінцем Середньовіччя, як йому вдалося відобразити у цілісній картині свою сучасність й чому твір Данте переживає віки і не втрачає своєї актуальності й цікавості.  Розглядаючи його як митця, зосередивши свою увагу на життєвих і мистецьких цінностях, прихильником яких був Данте, спробуємо усвідомити трагедійність і велич його життєвого шляху, що буде логічним містком, який у процесі вивчення цієї теми дасть змогу зрозуміти, у чому полягає мистецький подвиг Данте Аліг'єрі, чому одна людина уособила в собі цілу добу - Європейський Передренесанс.[11,66]

На першому курсі студенти повинні вміти аналізувати твір у єдності змісту й форми, визначати основну проблематику, сюжет, композицію, систему образів і виражально - зображувальні засоби мови, характеризувати літературних героїв і засоби створення образів, розрізняти жанрові особливості прочитаних творів, порівнювати художні тексти, виявляти авторську оцінку героїв і подій, розглядати твори в контексті епохи, напряму, течії, використовувати при аналізі твору критичну літературу тощо.

Викладач  зарубіжної  літератури має залучити студентів до найкращих здобутків світового письменства. Але залучати можна по - різному. Можна спиратися на емоційні враження студентів, або зацікавлювати захоплюючим перебігом подій твору, привертати увагу до художніх образів, або звертатися до інших видів мистецтва. Слід визнати, що кожний вчитель залучає студентів до скарбниці зарубіжної  літератури як може, виходячи зі свого власного досвіду.

Однак художня література - не тільки розвага, не тільки засіб цікавого проведення часу, а ще  й могутній потенціал для духовного та естетичного виховання молоді. І тому, якщо ми хочемо сформувати по - справжньому культурних читачів, варто визначити шляхи, якими відбувається залучення студентів до скарбів  зарубіжної  літератури. А всі ці шляхи починаються з однієї відправної точки - аналізу тексту. Який би метод чи методичний прийом не обрав вчитель, які  б інноваційні технології він не використовував на занятті, усі вони мають бути обумовлені самим твором і специфікою його аналізу. Тільки твір  і його аналіз визначають методику його вивчення .(Додаток 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Наш час називають часом цифрових технологій, які позначилися на усіх сферах життя. Безумовно, такий вплив торкнувся і читання. Ми все більше користуємося комп’ютерами і різноманітними девайсами, переглядаючи повідомлення, стрічку новин, світлини тощо. Інтернет і електронні носії інформації стають невіддільною частиною нашого життя, розширюючи наші можливості, прискорюючи темп життя. Водночас вони змінюють здатність людини сприймати текст. Цифрові технології вже стали незамінними у пошуку і збереженні потрібної довідкової інформації, однак читання художнього твору з електронних носіїв зазвичай  втрачає свою глибину і стає поверховим. Науковці мають різні погляди на новітні методи отримання інформації. Одні вважають, що ми навчилися швидше розпізнавати знаки, швидше утворювати зв’язки між розрізненими фактами, швидше складати загальне враження про прочитане. Сам «цифровий» текст також змінюється, перетворюючись на гіпертекст із великою кількістю посилань, відео- і фотоматеріалів. Інші вчені б’ють на сполох, вважаючи, що в добу цифрових технологій людство може втратити навички тривалої концентрації уваги під час читання, а це, на їхнє переконання, призводить до послаблення пам’яті і вмінь приймати рішення. До того ж деякі психологи стверджують, що з моніторів електронних носіїв ми можемо засвоїти не більше 30 % інформації.

Звичайно, ми не повинні відмовлятися від зручних способів отримання знань, але нам потрібно свідомо обирати способи здобування інформації, розуміти особливості цих процесів і не відволікатися на соцмережі, ігри, рекламу, які є супутниками інтернету.

Якщо ж говорити про читання «лінійного тексту» художнього твору на заняттях літератури, то це особливий вид діяльності, який спрямований на отримання естетичного задоволення від словесного твору мистецтва, від смакування кожного речення і слова. Таке читання передбачає неспішне занурення у світ книги, вдумливої уваги до суджень письменника – без клікання і лайків. Адже, як говорив Рей Бредбері, «є злочини гірші, ніж спалювати книги. Наприклад – не читати їх...»

У даній методичній роботі розглянуто практичне  застосування інтерактивних технологій під час вивчення творчості Данте Аліґ’єрі. Такий підхід у викладанні зарубіжної літератури має  наступні зрушення: студенти набувають культури дискусії; виробилося вміння приймати спільні рішення;  поліпшились вміння спілкуватися, доповідати; якісно змінився рівень сприйняття студентами зарубіжної  літератури - він набув особистісного сенсу, замість "вивчити", "запам'ятати" стало "обдумати", "застосувати"; якісно змінився розвиток пізнавальних інтересів студентів до навчання. Їм цікаво вчитися, прагнучи знати якомога більше, щоб виступати в ролі вчителя, контролюючи чи перевіряючи товариша. У своїй практичній діяльності часто використовую такі нетрадиційні форми, які захоплюють уяву студента, активізують його розумову діяльність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Блейка В. Ілюстрації до «Божественної комедії» Данте [Електороний ресурс]. – Режим доступу: http://topantropos.com/literature/item/838-william-blake-dante

2.Висоцька Н.О. Подорож у світ «Божественної комедії». Інтерпретація літературознавця //Всесвітня літ. в середніх навч. закладах України.- 1999.- №11.-С. 41-43.

3.Гавриленко Г.І. Збірка  Данте «Нове життя» і поезія «нового солодкого стилю»: Конспект уроку //Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1999. - №11 - С.37-40.

4. Грачова Н. Божественна комедія: конспекти уроків //Всесвітня література в середніх навчальних закладах України - 2008. -№11-12. - С.20-23.

5. Данте. Божественна комедія: Поема/Пер.  з  італ. і коментарі  Є.А.Дроб'язка. - Харків: Фоліо, 2001. - 607с.

6. Ковальська Л. Пекельний шлях людини до духовності: Система уроків// Зарубіжна література. - 2004. №40.- С. 20 - 23.

7. Ковальчук Н.А. Аліг'єрі Данте - останній поет Середньовіччя і провісник доби Відродження//Зарубіжна література в школі. - 2011.- №2. - С.7 - 10.

8. Куцінко О.Г. Усі уроки зарубіжної літератури. 10 клас. Профільний рівень + рівень стандарту. І семестр/ О.Г. Куцінко. – Х.: Вид. група «Основа», 2018. – 240 с.

9. Сальвадор Далі Ілюстрації до «Божественної комедії» Данте [Електроний ресурс]. – Режим доступу: http://www.daligenius.ru/Divine - Comedy.html

10.Сутула О., Тригуб І. Система уроків // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. -2009. - №1. - с.46 – 55

11. Штейнбук Ф. М. Методика викладання зарубіжної літератури в школі: [навчальний посібник] / Ф.М. Штейнбук. – К.: Кондор, 2007. – 316 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1(робота в групах)

 

Данте Аліг’єрі «Божественна комедія»

 

У  4 групах опрацюйте вміщену на картках інформацію та дайте відповіді на запитання, ознайомивши в такий спосіб одногрупників з відомостями,про  які ви дізналися.

1 група

  • Символом чого є темний ліс? Які алегоричні образи змальовано в першій пісні (вступі)?
  • Чому Харон не хотів брати в човен Данте? Хто вмовив перевізника?
  • Хто перебуває в 1 – му колі пекла?
  • За що покарано душі, що перебувають у 2 – му колі?

2 група

  • Де мешкає триголовий пес Цербер? Що він охороняє?
  • Підготуйте стислу розповідь про 3 – тє – 5 – те кола пекла. Хто їх охороняє?

3 група

  • Стисло опишіть 6 – те та 7 – ме кола пекла. Хто там перебуває?
  • Хто й чому опинився у 8 – му колі? Як їх покарано?
  • Де і з якою місією перебувають кентаври?

4 група

  • Хто перебуває у 9 – му колі? Чим завинили вони?
  • Чим завершується перша частина твору?
  • Чим з’єднано пекло й чистилище? Як Данте та Вергілій потрапили до чистилища?

Додаток 2 (робота в парах)

 

Італійське Відродження. Данте. «Божественна комедія»

1. Розкажіть, чим вам запам’яталася постать Данте Аліг’єрі.

2. Поміркуйте над словами Ліни Костенко: «Він — Данте. Йому тільки тисяча літ». Яку думку ви помічаєте у висловлюванні поетеси?

3. Сформулюйте, у чому полягає новаторство Данте-поета.

4. Складіть асоціативне гроно з ключовим словом Данте.

5. Сформулюйте, що нового ви хотіли б дізнатися з теми «Данте Аліґ’єрі».

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\image022.jpg

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\image026.jpg

 

 

З усіх частин «Божественної комедії» найяскравіше змальоване «Пекло». Напис над брамою пекла «Залиште сподівання всі, хто сюди входить» символізує невідворотність покарання для грішників. Пекло має дев’ять кіл, у кожному з яких вони мучаться відповідно до вчинених гріхів.

Перше коло: душі нехрещених немовлят і доброчесні славні язичники (серед них і Вергілій).

Друге коло призначене для порушників шлюбної вірності. Заборонене кохання заслуговує на довічні муки в пеклі, проте Данте співчуває мимовільним грішникам. Так у поемі виникає новий, гуманістичний погляд на життя і людину.

У третьому колі під дощем у багнюці страждають душі ненажер. У четвертому колі, призначеному для скнар і марнотратників, багато духовенства. П’яте коло — для гнівливих і лінивих. Із шостого кола починається Нижнє Пекло — пекельне місто Діт, де у вогняних могилах горять єретики, які заперечували безсмертя душі й неправильно трактували Боже вчення. У киплячому джерелі сьомого кола шпаряться грішні душі тиранів, розбійників, ґвалтівників. У восьмому колі мучаться спокусники жінок, підлабузники, алхіміки, фальшивники і брехуни. Злодіїв кусають страшні отруйні змії. Від укусу душі розпадаються, а потім знову відроджуються для нових мук.

У дев’яте коло, найнижчу точку пекла — центр землі — вміщено Люцифера, ангела, який повстав проти Бога. У своїх трьох пащах він гризе трьох найбільших, на думку поета, зрадників: Іуду, який зрадив Христа, й убивць Юлія Цезаря — Брута і Кассія. Зрада Христові та імператорові — це найстрашніший гріх в уявленні Данте.

Чистилище — це освітлена сонцем і вкрита буйною рослинністю висока гора (за формою — зрізаний конус) у південній півкулі, оточена водами Світового океану, біля підніжжя якої Передчистилище, а вище розташовані сім уступів, де душі поступово очищаються від семи смертних гріхів. Нарешті, на вершині гори — земний Рай, де колись жили Адам і Єва.

Чистилище в усьому є протилежністю Пекла. Замість стогону мучеників тут лунає спів.

Наприкінці «Чистилища», коли Данте вступає в земний Рай, він зустрічає Беатріче, кохання свого життя. її поява — це кульмінація всієї подорожі, до того ж поет проводить аналогію між приходом Беатріче та пришестям Христа.

Третя частина — «Рай» — найбільш насичена складними алегоріями, численними міркуваннями на філософські, богословські та наукові теми. Рай розташований на десяти сферах неба, де перебувають душі тих людей, які заслуговують на вічне блаженство. Десята сфера неба, Емпірей, є місцем перебування Божества. Світло, випромінюване душами Раю, рухає орбіти зірок і планет.

Закінчується поема молитвою на честь великої вічної божественної любові, любові, «що водить сонце й зорні стелі».

1. Поясніть, як була задумана автором «Божественна комедія».

2. Пригадайте, хто дав твору Данте його сучасну назву.

3. Поміркуйте, що означає епітет божественна в назві поеми.

4.Розкрийте особливості композиції «Божественної комедії». Чим вона вирізняється?

5. Розкрийте концепцію світу в «Божественній комедії».

6. Проаналізуйте концепцію людини в поемі Данте.

7. Розкажіть, як ви розумієте алегоричний зміст твору.

8. Поміркуйте, чому Пекло змальовано в «Божественній комедії» найяскравіше.

9. Поясніть, у чому полягає новаторство Данте?

Додаток 3 Ілюстрації до поеми «Божественна комедія»

 D:\віта\данте методичка 2019\image030.jpg                            D:\віта\данте методичка 2019\image029.jpg

D:\віта\данте методичка 2019\image027.jpg                              D:\віта\данте методичка 2019\dante.jpg

 

D:\віта\данте методичка 2019\img8.jpg

D:\віта\данте методичка 2019\img9.jpg                                        

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img18.jpg

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img19.jpg

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img13.jpg

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img23.jpg

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img24.jpg

 

 

 

 

D:\віта\данте методичка 2019\img25.jpg

 

D:\віта\данте методичка 2019\image009.jpg

 

 

 

Додаток 4

 

План заняття

Предмет : Зарубіжна література

Тема: Данте Аліг'єрі (1265-1321) - видатний мислитель і поет Італії. Поема «Божественна комедія» (1307-1321) - філософсько - художній синтез середньовічної культури.

Вид заняття : практичне заняття з використанням інноваційних технологій

Мета:

1.Навчальна: ознайомити студентів із життям і творчістю Данте;охарактеризувати особливості сучасної для поета епохи; розпочати роботу над аналізом поеми «Божественна комедія», з'ясувати, чому цей твір є філософсько - художнім синтезом середньовічної культури; домогтися засвоєння понять «синтез», «терцина».Сформувати цілісне сприйняття твору із визначенням власної позиції.

2.Виховна: виховувати інтерес до культурної спадщини людства.

3.Розвиваюча: розвивати навички зв'язного мовлення, логічного мислення формувати навички проектної діяльності, роботи в групі; вміння узагальнювати матеріал, висловлювати та аргументувати власну точку зору, дискутувати; критично мислити.

Методичне спрямування заняття: використання інноваційних технологій навчання з метою формування у студентів критичного мислення.

Методи навчання: слово викладача, евристична бесіда, проблемна бесіда, метод «Прес» ,«Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», прийом «Мікрофон», робота в малих групах, рефлексія, ТЗН.

Методи контролю знань: усне індивідуальне та фронтальне опитування

Міжпредметні зв’язки: зв'язок з теорією літератури, релігією,образотворчим мистецтвом, філософією, психологією.

Методичне та матеріальне забезпечення заняття: портрет  Данте, ілюстрації, презентація «Художній світ Данте», робоча програма, план – конспект, підручники – хрестоматії.

Література:

1.Ауербах Еріх. Данте - поет земного світу. - СПб.: Університетська книга, 2000.

 - С. 148 - 173 
2. Данте Аліг'єрі. Божественна комедія. Нове життя. - М: Худож. літ., 2000. - 

С. 687 
3. Джівелегов А.К. Творці італійського Відродження. У 2 кн. - Кн. 1: - М: ТЕРРА - книжковий клуб: Республіка, 1998. - С. 277 - 339 
4. Мережсковскій Д.С. Данте. - Томськ: Водолій, 1997. - С. 5 - 62 
5. Черноземова Є.М. Історія зарубіжної літератури Середніх віків та епохи відродження: практикум: Плани. Розробки. Матеріали. Завдання: Навч. посібник. - М.: Флінта: Наука, 2004. - С. 64 - 74 

 

Ключові слова: Бог, щастя, життя, поема.

 

Компетентності : предметні (знання особливостей поеми «Божественна комедія); загальнокультурні (дотримання моральних норм); комунікативні (уміння працювати в групі).

Хід заняття:

 

І. Організаційний момент: 2хв.

- Привітання зі студентами, перевірка присутності;

- Психологічне налаштування на роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності студентів: 3 хв.

 

Вірування і змагання середніх віків він перетопив у органічну єдність і вилив, немов у бронзі, в своїй безсмертній поемі як найкращий їх пам'ятник.

Іван Франко

Врятувати людей від ганебного стану

і привести їх до щастя.

Данте Аліг'єрі

 

Слово викладача Напевно, кожен з нас рано чи пізно починає замислюватись, навіщо, задля якої мети він живе, що він повинен зробити за своє існування на землі. Змалку вчителі й батьки вчать нас бути добрими, чесними, щирими, доброзичливими. Ці чесноти характеризують порядних людей, якими хочеться батькам бачити своїх дітей. Про це ж прагнув повідати в своїй поемі „Божественна комедія” Данте Аліг’єрі. Він вважав, що людина може покращити своє земне становище, звернувшись до творчих сил своєї душі. У цьому, на його думку, шлях до духовного спасіння людини й світу. Данте у своїй поемі зображує не просто подорож героя загробним світом, а мандри його душі та зустрічі з іншими душами, з метою з’ясування морального стану людини й людства взагалі. Якими побачив людей герой Данте? Про це піде мова на нашому занятті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань: 5хв.

Метод ,,Асоціативний кущ”

- Що ще потрібно людині для щастя?

C:\Documents and Settings\Ruslan\Рабочий стол\media\image1.png

 

 

 

 

 

ІV. Повідомлення теми і мети заняття: 5хв.

Епіграфи до заняття відкриють ключ до сьогоднішньої теми заняття.

V. Вивчення і засвоєння нового матеріалу: 50 хв.

4. 1 Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури

Слово надається «біографам» (студентські проекти)

Завдання для групи : за розповіддю студентів скласти питання для інтерв'ю з Данте 1.Перший студент

- Життя Данте овіяне легендами, що виникли ще в ті далекі часи. Народився він 1265 року в сім’ ї флорентійського дворянина. Мати померла дуже рано, і Данте не пам'ятав її. Батько дав синові ґрунтовну освіту, відправивши його до Болонського університету. Його вченість набута швидше за все самоосвітою, базується на символіці, містиці, метафізиці церковної літератури. Але пізніше Данте вдалося розірвати пута середньовічної схоластики і взагалі часу, випередивши його.

 2. Другий студент

- Коли хлопцеві виповнилось 9 років, він зустрів на вулиці свою ровесницю, доньку сусіда Беатріче Портінарі. Ця перша зустріч, що давно обернулася на поетичну легенду, зворушила душу Данте і створила в його уяві нетлінний образ Кохання, який згодом увійшов у його творчість. Про дівчину - ідеал пише Данте в своїй першій книзі «Нове життя»

 3. Третій студент

-За традицією того часу, юнак брав участь у різних виборних органах міста. Флоренція являла собою суворе місто з величезною кількістю церков і каплиць. Всередині міських мурів йшла жорстока політична боротьба. Точилася вона між прибічниками і противниками папської влади: гібелінами (дворянська партія, що виступала за об'єднання країни під владою німецького імператора) і гвельфами (торгово-промислова партія, яка об'єднала прибічників Папи Римського). Після гострих суперечок гвельфи все ж таки перемогли. Але в їхньому таборі не було згоди і вони розділились на «чорних» та «білих».

 

4.Четвертий студент

- Данте, як представник старовинного роду, належав до партії гвельфів, її білого крила. Поет відстоював інтереси різних прошарків народу, виступав за об'єднання Італії, вдосконалення суспільного життя. Однак після поразки «білих» у 1302 році Данте було засуджено до страти. Його врятувало тільки те, що він перебував в той час за межами міста. Відтоді йому судилося одвічне вигнання. Життя далеко від рідної Флоренції, від сім ї, без дружини, без співвітчизників стало трагедією для Данте. Осанні шість років він прожив у Равенні, де й помер 14 вересня 1321 року на 56-му році життя.

5.П'ятий студент

- Найбільш відомий його твір - «Божественна комедія», над якою поет працював з 1307 по 1321 рік. В основі сюжету твору лежить подорож героя загробним світом. Складається поема з трьох частин: «Пекло», «Чистилище» і «Рай». В цьому творі поруч із застарілими уявленнями були й прогресивні риси, що відкривали змученому народові перспективи не потойбічного райського життя, а земного.

 

2. Рольова гра (Інтерв'ю з Данте).

 

3.Сенкан (короткий твір-характеристика).

1.Данте

2.Активний, цілеспрямований

3.Творить, мислить, бореться

4.Найвідоміший  твір - «Божественна комедія» 5.Особистість.

4.2 Втрачений шлях чи найвище блаженство? (Данте «Божественна комедія». «Пекло» і «Рай»)

1. Слово вчителя

 

Ліричний герой твору починає свою уявну подорож загробним світом на своєму півшляху. Якщо поет народився 1265 року, то йому 35 років – це виходить 1300 рік, коли «пора буяла навкруги квітнева». Подорож вміщена у точно зазначені рамки: увійшовши у браму Пекла ввечері 8 квітня, тобто у Страсну П’ятницю він досяг Емпірей опівдні в четвер 14 квітня 1300 року. Це тиждень інобуття і пошуки Істини та дарування людству надії.

Перед світом постає не реальна людина, а дух, котрий протягом подорожі зустрічає інших духів людей, які жили колись. Серед них є як історичні постаті, так і вигадані. Данте використовує мандри душі, маючи на меті показати моральний стан окремої людини і людства взагалі. Головний герой твору проходить пекло, чистилище і рай. Пекло – це час гріха й минулого, чистилище – час каяття і вибору, рай – час праведності та вічного майбутнього. Ми вже з вами говорили про число три в поемі.

Пригадайте, чим важливе це число в поемі? (поема складається з трьох частин; написана терциною; в кожній частині 33 пісні; у вступі зустріч із трьома звірами (леопард, лев, вовчиця)).

2.   Виразне читання першої пісні поеми (переклад Є. Дроб’язка).

3.   Метод «Мозковий штурм»

-         Де відбувається подія? Чому саме вночі? (Ніч, морок є уособленням темних сил, гріхів, що в них поринули люди. Крім того, морок є символом незнання.)

-         Кого першими зустрічає ліричний герой у цьому лісі? (Шлях перепинають лютий і підступний леопард, жорстокий лев; зажерлива худа вовчиця.)

-         Які людські вади й спокуси уособлюють собою хижаки? (Гордість (лев), користолюбство (вовчиця), любострастя (леопард).)

-         Що уособлює пагорб? (Пагорб, котрий піднісся над лісом гріхів і помилок, є уособленням доброчесності, через яку можна піднестися до Бога. Це моральна мета кожної людини. Пагорб осяяний сонячним промінням, що надає людині нових сил для пошуків Істини.)

-         З якими словами поет звернувся до духа, що звернувся на його шляху? («Врятуй! – була мольба єдина, - Байдуже, чи людина ти чи дух!»)

-         Як герой здогадався, що перед ним Вергілій? (Від слів «Не людина; був людина…» до слів «А Іліон упав в огні та димі».)

-         Як поет виразив свою пошану до давньоримського поета? («О світло й честь усіх співців земних ……. Той гарний стиль, що дав мені визнання».)

-         Згадайте, в якому творі Вергілій описав пекло? («Енеїді».)

-         Яке символічне значення має образ Вергілія у творі? (Образ Вергілія символізує не просто мудрість, а й велич мистецтва, його духовну силу та вплив на людей. Вергілій, як і прагнув Данте, мріяв про велич і міць Риму, ідею національного єднання. Митець, ідучи за Божественною мудрістю, має очиститися, усвідомити, які перешкоди стоять на шляху до неї і здолати їх.)

4.   Виразне читання уривка з 4-ої пісні поеми.

5.  Проблемна бесіда.

-         Як автор зображує пекло? (Це величезна кругла прірва, що звужується до центру землі. На її колах розташовані грішники, засуджені на вічні думки.)

-         Скільки кіл має пекло? (Дев’ять)

-         Схарактеризуйте кожне з кіл. (У першому колі перебувають нехрещені немовлята та доброчесні християни, у другому – порушники шлюбної вірності; у третьому – ненажери, у четвертому – скнари і марнотратники, у п’ятому – нудні та гнівні, у шостому – єретики, у сьомому – насильники різних видів (над собою, над майном, над ближнім тощо), у восьмому – ошуканці, лицеміри, хабарники, злодії, спокусники, фальшивомонетники, у дев’ятому – зрадники.)

-         Який гріх, на думку Данте, найстрашніший?  (Зрада.)

-         Як ви вважаєте, чи може поет звернути з цього страшного шляху? (Ні, він мусить пройти все до кінця, тобто пізнати усю глибину гріха. Без цього не можна осягнути Істину.)

-         Кого зустрічає Данте на своєму шляху? (І сучасників, і літературних героїв, й історичних персонажів. Серед них Прекрасна Єлена, Франческа де Раміні, її коханий Паоло, поет Бертран де Борн, Дідона, Семіраміда, граф Уголіно, Брут, Іуда, Кассій та інші.)

-         Про що згадують усі грішники? (Про земне життя.)

6.   Переказ тексту.

-         Розкажіть історію життя одного з тих героїв, яких Данте зустрів у пеклі  (Про Франческу та Паоло; про Улісса; про страждання Уголіно); порівняти сучасне ставлення до їхніх гріхів із середньовічним.

7.   Метод « ПРЕС»

Кого я б визволив із пекла? Чому?

8.   Проблемне питання.

-         Чи можна досягти найвищого блаженства?

-         Що треба зробити, щоб рай настав на землі?

9.   Слово вчителя.

У третій частині ліричний герой поеми потрапляє до Раю. Рай уявляється авторові у вигляді величезної троянди, на пелюстках якої знаходяться душі праведників. Над ними, в оточенні сліпучого сяйва, перебуває Бог. З тексту поеми відомо, що біля райської брами Вергілій залишає поета, а замість нього з’являється Беатріче.

10. Виразне читання.

11. Бесіда за прочитаним.

-         Якою зображена Беатріче? (Ця жінка підноситься у сан святої.)

-         Як ви гадаєте, чому Беатріче завжди зображена в яскравому світлі? (Тому що вона є ідеалом Данте. Беатріче – ангел, вона чиста душею.)

-         Чи можна вважати образ Беатріче символічним? (Так.)

-         Розкрийте символіку цього образу? (Беатріче є символом чистого, вічного кохання.)

-         Подумайте, чому саме цей образ супроводжував Данте протягом усієї мандрівки? (Тому що Данте вірив у велику силу цього почуття, у те, що воно може допомогти людині знести усілякі негаразди.)

-         У чому, на вашу думку, виявилася сміливість Данте в зображенні образу Беатріче? (Поет сміливо підносить земну жінку в сан святої. Адже Данте жив в епоху середньовічного мороку, коли одне необережне слово викликало обвинувачення в єресі і загрожувало вогнищем інквізиції.)

-         Скільки концентричних сфер у Раю? (Дев’ять. Це парад світил – Місяця, Меркурія, Венери, Сонця, Марса, Юпітера і Сатурна; непорушних зірок. Кожна з сфер є символом певного морального поняття, а не місцем ув’язнення.)

-         Що споглядають душі праведників? (Велич Творця)

-         Що відрізняє Рай від Пекла? (Рух і Світло; в Раю всі перепони зникають, душі праведників вже не закріплені за своєю сферою – вони вільно линуть до Емпірею.)

-         З ким зустрічається із праведників Данте? (Фома з Аквіно; Петро Даміан; Бернар Клервоський; апостоли Петро, Яків, Іоанн; свого прапрадіда Каччагвіда; папу Боніфація VІІІ та інших.)

12. Переказ тексту.

Перекажіть епізод, який вам найбільше запам’ятався з мандрівки Данте колами Раю. (історія Фоми з Аквіно; зустріч із Соломоном; зустріч із Каччагвідою (прапрадід Данте); зустріч із апостолами).

13. Виразне читання пісні 33 («Рай»).

14. Бесіда за прочитаним.

-         Яким зображений Рай? (Там завжди сяють яскраві зірки, мерехтять різними кольорами відблиски вогненної ріки, квітнуть чарівні квіти.)

-         Згадайте, яким зображений Рай у Біблії. (Це прекрасний сад, або Едем. У ньому ростуть різноманітні дерева з дивовижними плодами, квітнуть чудові квіти.)

-         Яка головна ідея цієї пісні? (Ідея торжествуючої й облагороджуючої Любові, що втілюється в образі Беатріче.)

-         В яких рядках вона виражена? («Уяві сила зрадити була, Та, мов колеса, ясні і веселі, Жадобу й волю долі повела Любов, що водить сонце й зорні стелі».)

-         Що побачив Данте у Раю? (Він побачив сяйво, у якому було видно три кола.)

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу: 8 хв.

Данте є найвищим виразом, поетичним вінцем та увінченням того, що називаємо середніми віками. Та рівночасно як людина геніальна, він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками і поглядами коріниться у минувшині!» - таку оцінку італійському поету дав Іван Франко.

Данте вперше в середньовічній літературі зобразив у художньому творі проблеми реального, земного життя й дав сміливу критику тогочасної моралі. Він першим наголосив на тому, що високі моральні істини є рушійними силами людського життя. Окрім того, поет піднявся до розуміння духовної величі людини та її особистої відповідальності як за вибір власного шляху, так і за зміни в житті й суспільства.

Рефлексія

«Продовжте речення»

·       Я навчився ………

·       Я замислився …….

·       Я зрозумів ……….

·       Я відчув……………

 

VІІ. Підсумкова частина заняття: 5 хв.

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: 2хв.

Написати твір - роздум на тему : «У чому велич і ницість дантівського Пекла?»,

«Над чим я задумався, читаючи «Божественну комедію» Данте Аліг’єрі».

 

 

1

 

docx
Додано
1 жовтня 2019
Переглядів
9874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку